En dat is een stuk meer dan verwacht.
Het gaat hier om een compleet originele Alfa Romeo Giulia Sprint GTA, die 40 jaar lang slechts één eigenaar gehad heeft. De Alfa stond te koop in Frankrijk waar hij in 1965 als een van de eerste GTA’s aan de eigenaar geleverd is. Ook is de Giulia ergens in de jaren ’70 technisch gerestaureerd (hadden wel meer Alfa’s nodig in die periode) en hierna in de garage weggezet. Het uiterlijk is precies zoals ie toen de garage in ging. De ongelukjes die de bestuurder er mee gehad heeft zijn dus nog goed te zien. Draagt bij aan de authenticiteit zullen we maar denken.
Het is al een populair model onder verzamelaars, maar dat de auto 40 jaar lang één eigenaar heeft gehad zorgt er voor dat de waarde nog verder stijgt. Dat heeft men geweten, want er werd aanvankelijk een bedrag tussen de €150.000 en €200.000 geschat. Uiteindelijk heeft de Alfa Romeo €370.000 opgebracht tijdens de Rétromobile veiling in Parijs en dat is dus ongeveer het dubbele.
Dit zou een leuk vraagstuk op kunnen roepen, aangezien dit bedragen zijn waar je ook een moderne supercar voor kunt rijden. Voor een tonnetje of drie is het goed mogelijk om een leuke Ferrari of Mclaren samen te stellen (en misschien zelfs een paar jaar te onderhouden). Daar zou je dus over na kunnen denken, maar in moderne auto’s wordt gereden. Het is zeer waarschijnlijk dat dit voor koper puur een investering is…
mjpamsterdam zegt
Ook hiervoor geldt ; belachelijk bedrag maar wat een gaaf apparaat !
mtber zegt
Je moet wel helemaal van de pot gerukt zijn om zoveel te betalen voor een auto waar de waarde vermenigvuldigd wordt door een simpel niet boeiend verhaal. Neemt niet weg dat het een prachtig model is wat ik graag zou willen hebben, maar niet kan betalen.
Dutchdriftking zegt
Wel een gaaf ding, lekker ouderwets op ballonbanden! Maar wel echt achterlijk veel geld….
gt500eleanor zegt
Ik weet niet wat ik hier van moet vinden, opknappen of in deze staat laten, allebei voordelen en nadelen.
Om deze niets toevoegende reactie te eindigen; ik weet het niet met deze auto
Jesper zegt
Hoop niet dat het een garage queen wordt… Als de auto na 40 jaar van één eigenaar te zijn geweest nu van ‘investeerder’ naar ‘investeerder’ gaat is het meteen gedaan met de bijzondere historie. Dat de nieuwe eigenaar er nog maar een paar deukjes bij rijdt…
moveyourmind zegt
Die koper hebben ze mooi bij de veter…
Bij The Gallery koop je zoiets voor een 50, 60 mille…
En dan krijg je een exemplaar met minstens zoveel patina en plamuur…
En een nog bijzonderder unieker en zeldzamer verhaal… Smeuïg verteld door ome Nico, die het verhaal ter plekke nog even aandikt als hij je daarmee over de streep kan trekken…
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Sorry lieverd, maar dit is een GT A, geen GT V.
De GTA was de koning van de toerwagens en had alleen maar concurrentie -geduchte concurrentie- te vrezen van de grotere en zwaardere BMW 1800 Ti-Sa.
Dat is een zelfde gevalletje als de GTA, koop je een BMW 1800 voor pakweg 10 mille, eenTi-Sa brengt een fortuin op.
Dit zijn dus pure racerts, circuit wagens die in zeer gelimiteerde oplages zijn gemaakt !
BMW 1800 Ti-Sa :
http://www.favcars.com/images-bmw-1800ti-sa-1964-65-171485.htm
BeQuietAndDrive zegt
@desjonnies: Ja okee. Maar feit is wel dat je een jaartje of vier, vijf geleden een knappe GTV kocht voor ca. 10.000 euro en een echte GTA moest toen zo’n 60.000-80.000 opbrengen. Heb er toen nog over staan praten met een eigenaar op de Modena Track Days. Natuurlijk is een GTA geweldig, maar een factor 6-8 keer zo geweldig als een mooie GTV? Weet ik nog niet. Denk dat ik er dan toch voor dat geld een paar andere auto’s bij kocht.
gtwillem zegt
Die prijzen bezigen mij niet, want moet je nou eens kijken! Een originele GTA die duidelijk gereden heeft. Ok, niet meer in nieuwstaat maar dat wil je toch niet? De deuken verwijzen naar spannende momenten en avontuurlijke verhalen! Deze auto heeft daadwerkelijk geleefd en zijn bestuurder een enorme glimlach bezorgd. En wat hoofdbrekens, want het blijft wel een auto. Ik ben zeer zeker niet jaloers op de gene die hem gaat kopen, maar wel degene die deze GTA verkoopt.
JRmiura zegt
@gtwillem: jij slaat de spijker op zn kop. +1 van mij
nord zegt
@gtwillem: deze auto wordt voor nogeens het dubbele van het aankoopbedrag opgeknapt. Geheel naar stijl wat nu heden Salonfahig is. Dus tot op het bot nieuw maken met zoveel mogelijk gebruik van bestaand materiaal. En ja, het historische deukje hier en daar zal er misschien in blijven maar reken er maar op dat zoiets op de richtbank recht getrokken gaat worden. Jankerds die daar niet tegen kunnen mogen in een hoekje gaan zitten huilen want er wordt naar 1 ding met Corsa GTA’s gedaan.
En dat is RACEN!
jesse_rutjes zegt
Als je je bedenkt wat voor leuke klassiekers je nog meer kunt kopen voor 370k…
desjonnies zegt
@jesse_rutjes:
Enig idee hoeveel rundvlees kroketten ?
Of Bami-rollen?
Of schuiftrompetten ?
nord zegt
@desjonnies: wat dacht je van aluhoedjes.. ?
nord zegt
Alles was sowieso van aluminium bij deze GTAtjes.. Zelfs onderblok en bovenblok, luisteren jullie even mee VAG-lovers, toen al. En wat dacht van magnesium carterpan, vliegwiel, kleppendeksel, versnellingsbak bel huis, velgjes.. In racemodus woog deze jongen op zijn best 775 kilo droog. Zijn 1600 twinspark hoestte in superconditie 175 pk en 210nm eruit. En dat op levensgevaarlijke diagonaalbanden van het merk Dunlop Racing. Want dat duurde even voordat die banden warm waren.
davelepeef zegt
@nord: hadden GTA’s of een aantal GTA’s niet ook aluminium plaatwerk?
nord zegt
@davelepeef: och, het plaatwerk, daar begon ik nog niet eens over! De stradales (consumentenversies) hadden carrosserie rondom en dak van aluminium, de corsa’s zelfs het gehele chassis. Of je met een GTA te maken hebt is te herkennen aan de popnagels in het dakgootje (want alu is zo verrekte lastig te lassen als er weinig materiaal is en de warmte niet kwijtkan zoal bij de c-stijl) en bij de aanknopingspunten van carrosserie en chassis, achter de bumper of waar de bumper ooit zat..
nord zegt
@nord: die eerste meters op dat soort diagonaalracebanden waren een crime! Totaal geen grip en stevigheid in de bandwang de eerste meters. In combinatie met raceremblokken helemaal gekkenwerk. Kan je je voorstellen, geen mogelijkheid om de bocht om te krijgen en dan ook nog geen remmen, de eerste ronde die je aflegd!
jesse_rutjes zegt
@desjonnies: moet je wel mee eten, krijg ik niet op allemaal alleen
hoglard zegt
Die heb ik ook! In Gran Turismo 5 dan…
norge zegt
Leuk ding hoor…..Maar het blijkt dat mensen niet weten wat ze met hun geld moeten doen…
heidekonijn zegt
Stel je hebt 100+ miljoen op de rekening (160 000 individuen wereldwijd – crimineel vermogen niet meegerekend), net een vliegtuigje gekocht voor 20 miljoen, net miljoentje of twee verloren met Ferrari aandelen en een gat in je autoverzameling ter grootte van een GTA.
Dan is 300k peanuts toch?
rovadepo zegt
@heidekonijn: 160000 mensen met 100 miljoen plus?
walfo zegt
@rovadepo: klassiek gevalletje van het verwarren van “vermogen” met “geld”
lekbak zegt
@walfo: de meeste mensen verwarren die dingen met elkaar. Boeren zijn ook vaak miljonair. Maar dat je van gras niet kunt eten snappen ze dan weer niet.
heidekonijn zegt
@lekbak: 0.0022% van de wereldpopulatie. Moeilijk te geloven met je hoofd in een polder misschien, maar zo is het nu eenmaal. Kan er ook niets aan doen. En het worden er elke dag meer.
lekbak zegt
@heidekonijn: nogmaals: je weet dat in statistieken het kapitaal van mensen word berekend aan de hand van hun bezit, minus hun schuld? Dat dat dus niks met hun bankrekening te maken heeft!
Dat 0.0022% van de wereldbevolking een kapitaal heeft van 100 miljoen wil ik nog wel geloven, maar zonder een degelijke bron gaat het er bij mij niet in dat er zoveel mensen zijn met een dergelijke bankrekening.
heidekonijn zegt
@lekbak: Gevalletje jaloers? Deal with it dude.
lekbak zegt
@heidekonijn: hoe kom je er op om jaloezie in mijn reactie te zien?
Maar jij getuige niet echt van verstand van zaken. Volgens mij ben ik zowel beleeft als inhoudelijk en jij kunt daar niet op in gaan. Ik ben nog steeds wel benieuwd naar die bron van jou trouwens, ik heb die zelf niet kunnen vinden.
e1000bmw zegt
Ik zie de investeringswaarde voor de koper niet zo. Dit ding gaat in de toekomst echt niet nog meer waard worden…
Vincegail zegt
Net zoals wonen op een onbewoond eiland, bestaat er niet zoiets als het kopen van een één-eigenaar-auto. Op het moment dat je er woont, is het niet meer onbewoond, of wanneer je hem koopt ben je automatisch de tweede eigenaar. Byebye leuke historie.
desjonnies zegt
Officieel is dit de Alfa Romeo Giulia Sprint GTA, waarbij de A Alleggrita oftewel lichtgewicht betekent. Deze wagen beschikte toen al over een twin-spark motor van 1600 cc en had aluminium plaatwerkdelen. Deze werden gebouwd bij Alfa’s huistuner Autodelta.
Later is er nog een dikkere en sterke versie geweest de GT AM die een 1750 motor had (volgens vele Alfa fans de fijnste Alfa Nord motor)
Ze zijn meerdere malen Europees toerwagen kampioen geworden en de concurrentie kwam van Lotus met de Cortina en BMW met de 1800 Ti-Sa modellen.
En als er miljoenen worden betaald voor een 1964 Ferrari Coupé die geen circuit geschiedenis heeft, kan ik het eigenlijk niet zo bijzonder vinden dat er voor een toerwagen die zijn strepen heeft verdiend in goede staat; waarvan de neus en de kont uit MIlaan komen en niet uit Juan les Pins en Rimini, zo’n prijs wordt betaald !!
Zijn dikkere zuster, de GT am :
http://www.racecar.co.uk/uploads/rcnewsimages/gta.jpg
Edge zegt
Nee, geef mij dan maar eentje die er wat beter uit ziet. Je mag bij zo’n auto best zien dat hij gebruikt is: een beetje patina hier, wat kreukjes in het leer hier en daar en zelfs een klein deukje ergens zou ik wel kunnen waarderen. Maar deze auto ziet eruit alsof Vincent Bijlo de hoofdbestuurder is geweest.
pielemuis zegt
Deze vraagt er om stevig over een circuit te worden gesleurd, en bij onderaande zon terug naar huis te rijden met je lief op de passagiersstoel . Pure romantiek!
Alfarobert zegt
Een GT V Junior of Bertoontje genaamd heb je voor 40.000 geloof ik.Dat een GTA bijna 10 keer meer opbrengt had deze eigenaar ook nooit durven dromen denk ik.
Dizono zegt
Tja, eerlijk gezegd heb ik dan liever een brievenbusje waar voor een ton aan Alfaholics-goodies tegenaan gegooid zijn. Kun je tenminste gewoon lekker mee gaan boenderen.
nord zegt
@Dizono: inderdaad! Zij bouwen een Bertone voor je die onder de 8 minuten de ring rond moet. Die ultieme versie kost wel meer dan 2 ton.
Echte diehards hebben natuurlijk een originele GTA en een alfaholics gta-r in de garage staan.
heidekonijn zegt
@nord: Zwaar over gepiekerd zo’n Alfaholics. 80k trouwens. Maar eigenlijk vind ik het een beetje jammer. Al helemaal die GTAm replicas. Weg elegantie.
nord zegt
@heidekonijn: nee die 240 pk gaat niet voor minder dan 2 ton. Precies zoals de rooie nu is van een van de jongens. Upgrades zijn Carbon motorkap, en nog wat andere frutsels, lichtere remmen, lichter diff, motor met een lichter krukas en veranderde slag, nu 2300cc en dus 250 pk.
Mijn wet dream is ooit eens een te bestellen maar idd met respect voor de originele look. Dus de lagere kont van de eerste serie junior of ouder, 14 inch velgen, niet breder dan 6j, niet te laag, origineel interieur, 1600 nord blok erin. En dan liever bij Formula GT of OKP racing laten bouwen. Maar wel geschikt voor circuitwerk. Dus met modificaties maar niet te modern..
heidekonijn zegt
@nord:Hun GTA-R werd me drie jaar geleden geprijsd aan 80k. Weliswaar zonder carbon, sequentiele bak e.d. Anderzijds gingen Ferrari’s en Montreals toen ook voor een pak minder. Ik vind de bumpertjes eraf en rood verven eigenlijk al not done. Maar elk wat wils.
jippie zegt
Ik denk dat ik toch maar wat zuiniger wordt op mijn GT. Wordt misschien ook nog weleens heel veel waard.
bietje zegt
Sowieso erg veel geld voor een wagen als deze, ook al is het een erg leuk pittig bakkie. Alleen voor deze auto in concoursstaat zou ik nog kunnen begrijpen dat er iemand is die het (er voor over) heeft, maar dit gebakkie ??
bmwtouring zegt
Wat is de link eigenlijk tussen auto’s en gebak ???