*maakt Italiaans gebaar met handen en knuffelt moeders*
We meldden het gisteren al bij de bekendmaking van de Nederlandse prijs, maar halen het hier ook nog even aan. Alfa Romeo claimt Nürbrugringtijden van de concurrentie te verbrijzelen met een M4-slopende tijd van 07:39. Dat belooft! Maar tot er een video van de volledige ronde wordt vrijgegeven blijven we enigszins sceptisch (nee, dat is geen Alfa-haat, dat waren we bij de Porsche 918 Spyder en de McLaren P1 ook).
Ondertussen houdt Alfa Romeo de Giulia-hype gaande door opnieuw de 510 pk sterke QV te tonen, ditmaal in meerdere kleuren. Eindelijk konden we nu ook zelf in het interieur kruipen, en wat we daar zagen stemde tevreden. Over de komst van reguliere en meer leasevriendelijke modellen zwijgt het merk nog.
crackdavid zegt
Een M4 slopende tijd, mag ook wel met 80 pk meer….
danielj zegt
@crackdavid: Vermogen is niet alles, zeker niet op het circuit en al helemaal niet op de ring.
frans1 zegt
@danielj: precies, dus van het onderstel mogen we e.a. verwachten
clarkson zegt
Als je naar die ring tijd kijkt heeft het onderstel alle verwachtigen driedubbeldik waar gemaakt.
crackdavid zegt
@danielj: Qua gewicht zal het niet veel schelen, dus niet echt een eerlijke vergelijking vind ik.
cgreg zegt
@crackdavid: volgens mij begrijp je niet helemaal wat ze bedoelen met vermogen zegt niet alles op de ring. Kijk de tijden van de seat Leon cupra maar die bijna net zo snel als de m4 zijn met meer dan 100 pk minder. Op de ring Is wegligging en gewicht belangrijker dan pk
crackdavid zegt
@cgreg: Ik zeg ook niet dat vermogen alles is. Maar bij twee auto’s die ongeveer hetzelfde wegen is 80 pk echt wel een groot verschil. Een M4 heeft niet bepaald een slecht onderstel….
pjotr zegt
@crackdavid: Met een normale handbak is dat inderdaad wel een prestatie.
sjeppie156 zegt
BTG is het er allemaal niet mee eens. Ik weet in ieder geval dat ik er ene droom auto bij heb
marv46 zegt
@sjeppie156: Dale wil gewoon eerst bewijs zien, en daarin ben ik het helemaal met hem eens.
Alfa’s claim is niet niks. Maar zonder bewijs is het ook niets anders dan een claim en zolang ze geen bewijs tonen lijkt het steeds meer op een fabeltje. Dus Alfa: kom op met dat bewijs!
Ondanks dat is het wel een gruwelijk mooie wagen.
stefanvts16v zegt
@marv46: waarschijnlijk ook vooral omdat Dale zelf met zijn Leon ST achter de Giulia QV aanzat op de Ring en de Alfa geen moment echt bij hem weg kon rijden.
tom_hanekamp zegt
@stefanvts16v: Zoals we vaker aangegeven m.b.t. dat filmpje, er is geen enkele garantie dat de Alfa op dat moment ook bezig is een zo snel mogelijk rondje te rijden. Er zijn legio andere redenen om op de ring te testen.
Ik heb ook wel eens een Ferrari of Corvette ingehaald op de ring met mijn MX-5je.
Niet dat ik de claim nu meteen geloof, maar dat mister BTG hem bij kon houden zegt gewoon helemaal niks tenzij zeker is dat die ronde een snelle poging was.
Ilquadrifoglio zegt
@marv46: Benieuwd hoe zo’n bewijs eruit ziet. Heb je een link met de video van de BMW M4 of Mercedes C AMG?
marv46 zegt
@Ilquadrifoglio: Ik weet niet wat dit met die twee auto’s te maken heeft. Hebben die ook een rondetijd geclaimd zonder bewijs?
Laat ik het zo zeggen: Geen bewijs, geen rondetijd. Dat geldt voor iedere auto. Alfa heeft nu met veel bombarie een rondetijd geclaimd, Dan lijkt het me niets dan logisch dat ze deze claim ook moeten bewijzen.
En het bewijs, daar is Dale ook duidelijk genoeg over:
http://www.bridgetogantry.com/blog-why-the-alfa-7m39s-laptime-is-pr-bull/
Ik zag vanmiddag wel een marketing filmpje van Alfa voorbij komen waarin enkele seconden onboard beelden te zien waren. Als ze daar nou even het onbewerkte origineel van laten zien over de gehele ronde, dan weten we tenminste of het echt zo is. Tot dat gebeurt is het gewoon een loze claim om aandacht te trekken.
Ilquadrifoglio zegt
@marv46: Ik vraag me alleen of hoe deze ‘bewijzen’ eruit zien van de geclaimde tijden door BMW en Mercedes.
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: zijn tijden gereden door Horst van Saurma. Tijdschrift: ‘SportAuto’. Hebben ringrijden van alle auto’s leuke en sportieve auto’s van de afgelopen 20 jaar.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Het is dus wachten totdat von Saurma de Giulia QV gaat testen. Ik zie namelijk bijna nooit officiële bewijzen van fabrikanten. Ik ben daarom verbaasd dat iedereen dit dan ineens in twijfel trekt.
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: misschien interessant voor jou om bovenstaand stukje van BTG te lezen.
Vrij vertaald. SportAuto rijdt een aantal rondjes met de Touristenfahrten mee, om een gevoel van de auto te krijgen. Dan krijgt hij vrij baan om één snel rondje te rijden. Dit doet ie zo snel mogelijk natuurlijk, maar niet in kamikaze modus. Er zal dus iets ruimte voor verbetering geven. Het voordeel van de tijden van SportAuto is dat ze erg goed te vergelijken zijn.
De tijden van de Corvette ZR-1, Viper SRT-10, Nissan GT-R, Subaru WRX STI, Seat Leon Cupra en Civic Type R en waarschijnlijk dus ook de nieuwe Giulia zijn gereden door zeer ervaren coureurs. Daarbij hebben ze weken de tijd om de snelste ronde mogelijk te maken.
Als laatste heb je nog iets wat veelal onderschat wordt: ‘kleine’ aanpassingen. De Leon Cupra is snel op de ‘Ring. Maar die toptijd werd gereden door ex-F1 coureur Gene. En de auto was voorzien van semislicks, grotere remmen, straffer onderstel en nog wat aanpassingen. De Civic Type R zette een 7:51 neer, maar ook hier met semislicks. En een rolkooi.
Dus daarom ben ik altijd voor de tijden van SportAuto. Auto’s in standaardtrim, telkens gereden door de zelfde bestuurder. En die Horst von Saurma kan echt wel een stukje sturen, in zijn vrije tijd is hij nog steeds coureur ;-).
heidekonijn zegt
@gtwillem: He die naam ken ik. Heeft voor Alfa de 0804 tijd gereden met de 4C. Wacht…zou het…?
volvo-s60-adept zegt
Mooi natuurlijk om weer een nieuwe Alfa op ’s Lands Heeren Weegen te hebben rijden, maar dit is toch sprekend een BMW?
vvti zegt
Dat klavertje4 als sticker dat kan echt niet.
vvti zegt
@vvti: herstel,bij het inzoomen duidelijk toch een embleem.
bozothenutter zegt
@vvti: was het bij autodelta ook hoor een ordinaire sticker ;)
trustmeiamanengineer zegt
@vvti: Juist wel, was vroeger bij de racers ook. En Porsche gebruikt ook stickers op de GT3 RS.
Maar het is inderdaad een embleem ;)
alfablog zegt
@vvti: de superleggera uitvoering.
trustmeiamanengineer zegt
Hebben!
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Helaas (wel begrijpelijk) kneiterduur, dus dat gaat waarschijnlijk een tweedehandsje worden over een jaar of 8…
uncivilsum zegt
Hoe zou de alfa er uit zien als stationwagen, heeft iemand een idee?
991gt3rs zegt
@uncivilsum: Ja, als een frikandel
gtr34 zegt
@uncivilsum: daar is al ooit een gefotoshopt plaatje van gepost op ab, goed zoeken..
gtr34 zegt
@uncivilsum: http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-giulia-sportwagon-de-station-die-er-moet-komen-78120
arii zegt
Ik vind hem nog steeds niet mooi. Koplampen staan te ver naar buiten lijkt het wel, mini wieltjes met te kleine wielkasten (tov de rest vd auto), scheve uitlaten vind ik ook een flop (kan je gelukkig wel wat aan doen). Ik vind het echter net niet, echt bizar hoe geil sommige mensen van alfa kunnen worden. Mja zal tenminste wel op zn minst goed klinken met een maserati motor :)
roppp zegt
@arii: die foto’s maken mij ook nog steeds niet echt enthousiast. Vooral in het wit Is de uitlaatpartij veel te zwaar en lomp. Die achterlichten lijken uit het magazijn van Maserati te komen en de ronding van de motorkap (zij-aanzicht) van BMW. Al die extra tierlantijnen doen de auto ook geen goed.
nord zegt
@arii: bizar he!? Want we hebben allemaal precies uw smaak.. oh, heilige stijlkunstenaar..
berlinetta zegt
@arii: Het is een Ferrari-motor ;) Maar ik ben het deels met je eens. De live-pics vind ik heel wat minder aantrekkelijk dan de persfoto’s. Hij heeft nogal een stompe neus en de scheve uitlaten vind ik zo enorm fout. De wielen zijn idd te klein. Gelukkig kun je aan de wielen en de uitlaten iets doen.
mikkeloentje zegt
Ronde uitlaten blijven voor mij tijdloos, vergeleken die gekke dingen die Mercedes etc er nu onder zetten.
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijke wagen is het toch. Ik kan niet wachten op de filmpjes van ons aller Wouter als hij de achterbandjes binnen no time naar de haaien rookt!!
Rob zegt
Hoe vaker ik die voorkant zie, hoe meer ik het idee krijg dat ie eigenlijk op een SUV hoorde….
lamborgfan zegt
Ik geloof er geen barst van! Eerst zien dan geloven, italianen en specificaties? Right..
cgreg zegt
@lamborgfan: want welke specificaties doel jij op? Pks worden vaak ruimschoots overtroffen Is mij ervaring en ben bij hé wat rollerbank testen geweest. Ook autoweek op de rollerbank bevestigd keer op keer…
lamborgfan zegt
@cgreg: Doelde op de ringtijden, was niet helemaal duidelijk nee.
510 pk of meer uit dat blok geloof ik allemaal wel. Die amerikanen kunnen wel aardige blokken bouwen die met turbo’s en superchargers overweg kunnen!
cgreg zegt
@lamborgfan: ah op die fiets.
Maar Amerikanen? Is heel weinig Amerikaans aan dit blok hor Is een 90 graden v6 afgeleid van Ferrari s v8
hanse1one zegt
@lamborgfan: Dit is geen pentastar blok… blokhoek pentastar 60° , alfa 90°. Dit is gewoon hetzelfde blok als in een Ferrari 488 GTB min 2 cilinders. Reken maar uit, klopt perfect 3902 : 8 = 487,75 x 6 = 2926,5. Dit blok komt zeker in de nieuwe Dino.
lincoln zegt
@hanse1one:
Historisch gezien is 2.9 helemaal cool correct ..
Komt nu toevallig zo uit ..
Cilinder inhoud is het minst lastige om aan te passen ..
Hadden em dan toch heen/terug gebracht naar 2.9 ..
alfablog zegt
@lamborgfan: kijk jij eens op Autoweek. Daar is een Maserati Coupé met Ferrarimotor getest. Iets van 40pk boven de fabrieksopgave.
cgreg zegt
@alfablog: en vergeet de Ferrari california niet van laatst en wat verder terug de fiat bravo tjet en de 156 gta. Allemaal ruim boven fabriek. Zelf een jaar een bravo 1.4 zonder turbo in bezit gehad ipv 90 pk 102 pk na anderhalve ton
tievdz zegt
Interieur ziet er top uit! Het exterieur oogt wat lomp voor een Alfa
dirkiii zegt
Willen ze nou afzet of exclusiviteit? Wil je de verwachting waarmaken laat dan gewoon de normale versie zien en niet dit ding die kennen we nu wel.
Dus alfa succes met de jacht naar 3 a 400.000 stuks te slijten de komende jaren.
Je moet niet rekken je moet in de aanval alfa kom eens op!!!
kliko zegt
@dirkiii: Dit. Ik snap er ook geen hout van. Deze de harder is straks de klap in je gezicht. Want iedereen is gewend aan de smoel van de QV. Straks komt de “kale” businessvariant zonder alle poespas en dan vind iedereen hem ineens saai en kaal. Niet echt positief voor de verkoop denk ik…
kliko zegt
@kliko: Des te harder*
dirkiii zegt
@kliko: precies ze hadden eerst de normale moeten lanceren en een paar maanden daarna de dikste in mijn ogen. Want als het design van de normale iets tegenvalt dan herinneren we alleen de dikke uitvoering. Die bijna niemand kan betalen en als je het geld hebt kies je denk ik sneller voor de mercedes bmw of audi.
Maar van de andere kant hebben ze wel veel plubiciteit.
roppp zegt
@dirkiii: jammer genoeg kan de dikke versie al niet op tegen de huidige Guilietta. Laat staan de standaard uitvoering van dit ding.
dirkiii zegt
@roppp: ach dat is gelukkig smaak en dat is persoonlijk. Beide mooie auto’s trouwens.
Rhyo zegt
Ach ja, gewicht en pk zegt inderdaad niet alles. Een GTR is bijna 1800kg, minder vermogen maar wel sneller op de Ring.
noreplacementfordisplacement zegt
HELLCAT MOTOR ERIN!
aamvoort zegt
Lol ik vind dit echt ontzettend grappig en geniet hiervan. Die ontzettende Duitse fanboys raken een beetje gefrustreerd en zenuwachtig van al dit mooie autonieuws. Alsof ik naar een voetbalwedstrijd kijk en de underdog een flinke tik geeft aan de zogenaamde gevestigde orde! Echt vermakelijk ook hoe bijvoorbeeld Ricardo zich laat leiden door emoties lol. Ga daar vooral mee door en laat jullie kennen Duitse fanboys!!
karaya zegt
Misschien kan autoblog kamerbreed een header plaatsen op de site dat de Giulia GEEN Pentastar motor heeft.
Het wordt een beetje vermoeiend.
En die commentaren van de premiumboys..
We weten nu wel dat pappa’s Passat minder afschrijft, dat ome Kees z’n B-klasse smallere naden heeft, neef Dylan z’n BMW 6-serie wel goedgevulde (en doorgeroeste) wielkasten bezit (Borbet, want die trx’en zijn best wel duur) en dat opa Jan (Audi A3 1.6 zilvergrijs automaat) elk jaar op z’n verjaardag verhaalt over Alfa’s die allemaal roestbakken zouden zijn. Jammer dat de Passat van paps de feestvreugde bedierf met een olieverbruik van 1 op 6.
Forza Alfa!
eklasse zegt
@karaya: maar ik hoef je niet te vertellen dat er ook Alfa dealers zijn die er niet meer heel vrolijk van worden.
karaya zegt
Mijn vaste monteur werkt tegenwoordig voor Volkswagen. Die bouwt de hele dag motoren in en uit. Onder garantie.
Vrienden met nagelnieuwe BMW’s die de meest vreemde kuren vertonen.
En laat ik maar zwijgen over de bouwkwaliteit van Mercedes eind negentiger jaren.
Je zal mij niet horen zeggen dat het kutauto’s zijn. Maar de premiumboys hier denken dat alleen duitsers auto’s kunnen bouwen. Dan ben je geen autoliefhebber, dan ben je een boeren***.
Volgens mij kunnen die gasten beter een Toyota kopen. Veel betrouwbaarder, ook weinig afschrijving minstens zo goede bouwkwaliteit en met doorgaans vormgeving waar jan met de pet zich geen buil aan kan vallen. Toyota bouwt de ultieme premiumauto. Meer duitser dan de duitsers zelf.
eklasse zegt
@karaya: dat alleen Duitsers goede auto’s bouwen is natuurlijk onzin.
Maar hoe FIAT momenteel met Alfa omgaat is echt niet goed.
Juist Alfa-fanboys worden nu tevreden gehouden met een soort M4 maar de gemiddelde dealer smacht naar een 1.7
Die lui staan nu met een verbouwde Punto en Bravo een beetje Alfa premium saus te verkopen. En daar hebben Alfa fanboys toch een hekel aan?
alfablog zegt
@eklasse: het probleem dat Alfa nu aan het oplossen is, is het probleem met het imago. Na de 8c, de 4c nu de QV.
De 159 was objectief veel ruimer, stijver en enz dan de 156. Sneller in de slalom dan een 3 serie. Maar heel subtiel, telkens dat gewicht als nadeel inbrengen door de pers. Dus iedereeen in koor, leuk, maar wel een beetje overweight. Niemand had het er meer over dat hij sneller was dan een 3. Geloof me, dat is geregisseerd. Net zo geregisseerd als dat autoweek in ieder artikel noemt dat die 100 kilo lichter is als ergens het mqb platform voorbij komt.
Marketing, alles marketing. Hebben ze van geleerd. Nu wordt de sportiviteit erin gestampt tot dat ook een waarheid is geworden. Dan komt de rest vanzelf daarna en lift mee op dat imago.
Ilquadrifoglio zegt
@alfablog: Leuke nostalgische nickname heb je ;)
gtwillem zegt
@alfablog: De Alfa 159 was ten eerste een flink ruimere auto dan de 156. Dus was het logisch dat ie zwaarder was dan de 156. Daarbij waren de (Ecotec) motoren aanzienlijk tammer dan de Alfa Twin Spark vierpitters.
De 159 woog zo’n 150 kilo meer dan de 156 (1.8). En zo’n 70kg meer dan een 318i. De dikke V6 was wel flink zwaar, woog net zoveel als een V8 Audi S4. Terwijl een vierwielaangedreven 330xi zo’n 110 kilo lichter was. Dat de 159 sneller was dan de 156 of een vergelijkbare 3-serie waag ik te betwijfelen. Ik zal het eens opzoeken.
Dit heeft niets met Marketing te maken, maar met het feit dat het platform voor de 159 onnodig gecompliceerd en zwaar was. Het stamt nog uit de tijd dat GM en Fiat wat met elkaar deden, en het 159 platform moest het modulaire platform worden voor modellen met voorwielaandrijving (met name Europese markt), 4WD én achterwielaandrijving (voor de Australische en Amerikaanse markt). Daar is het echt nooit van gekomen.
Daarbij was het rijden met de 159 anders: aanzienlijk comfortabeler en iets minder direct. Nog steeds een dikke prima, overigens, maar gewoon iets minder dan de 159. Wel was de 159 veel beter comfortabeler op lange ritten.
Dus zeggen dat ‘de pers de 159 het succes niet gunde’ is niet waar. Alfa heeft zichzelf in de vingers gesneden. En dat wisten ze zelf donders goed. Want bij de facelift werd de 159/Brera/Spider al een stukje lichter (30-50kg afhankelijk per uitvoering). Ook werd de Italiaan leverbaar met een lichtere, fellere en sterke 1750tbi motor. En daarmee werden twee nadelen van de 159 weggepoetst. En dat model werd door de pers erg goed ontvangen. Ook van de lichtere Brera V6 kwam een nog lichtere versie, de Brera S Prodrive. Werd ook bejubeld in de pers. Dus als Alfa zélf toegaf dat de 159 te zwaar was, is dat niet marketing van BMW, maar niet zo handig van Alfa.
Ik moet er wel bij aantekenen dat de 159, zowel Sportwagen als sedan, een van de mooiste auto’s ui zijn klasse is. Ooit. Zowel van binnen als buiten krijg je het gevoel dat het iets heel bijzonders is. En dat is zeker wat waard!
karaya zegt
@eklasse
Met alfa is het in de midden jaren zeventig fout gegaan (oostblok staal en weinig technische innovaties). Ze hebben publiek het boetekleed aangetrokken en op een persconferentie gesteld dat het bij de 164 helemaal fout is gegaan(voorwielaandrijving).
Er is nu een nieuwe auto geconstrueerd waarvan je op papier mag stellen dat het een echte alfa is. Geen slap compromis. Ik geef ze dus het voordeel van de twijfel.
Het wachten is nu op de reguliere modellen. Maar dat schijnt ook een probleem te zijn voor sommigen hier omdat Duitse merken altijd eerst hun bread and butter modellen introduceren en een jaar later de speciale uitvoeringen.
Verfrissend dat Alfa het eens een keer andersom doet.
Overigens weet ik uit ervaring dat de Giulietta geen verkeerde auto is. De Mito vind ik daarentegen ook helemaal niks.
eklasse zegt
@karaya: en dat is niet alleen hier op autoblog een probleem. Vraag maar eens na bij enkele willekeurige Alfa dealers. Die kunnen pas halverwege 2016 aan de slag. Tot die tijd Alfa saus over uitgerangeerde Fiats gieten en hopen dat de Guilia vers blijft.