Een kleinigheidje hou je altijd, maar je krijgt er zeker wat voor terug.
De Alfa Romeo 4C weet de gemoederen goed bezig te houden. Is ‘ie nou uit productie of niet? Het antwoord lijkt in het midden te liggen: je kan ze in de VS nog nieuw bij een dealer kopen. Het is zo’n typische auto die elke zelfbenoemde autofanaat in zijn collectie moet hebben. Het is een soort mix van een compacte Ferrari en exotische Lotus. Uitstekend vergelijkingsmateriaal voor de bij Maserati gebouwde Alfa 4C.
Maar ja, als alle verzamelaars een 4C gaan toevoegen aan de collectie, is jouw 4C minder bijzonder. Je kan dan bij Pogea Racing aankloppen voor een speciale ‘Zeus’, een perfect gemodificeerde Alfa Romeo 4C. Collega @RubenPriest behandelde die auto in dit artikel, maar voor nu heeft Pogea Racing een nóg zeldzamere variant.
Deze versie van de Zeus onderscheidt zich onder meer met de bijzondere lichtmetalen velgen, die special voor deze auto zijn ontworpen. Voor meten ze 18″, achter 19″. De lakkleur is ook helemaal uniek, Pogea noemt het zelf Petrol Volturi Pearl. Verder is er nog meer gebruik gemaakt van koolstofvezel, waardoor men nog eens 5 kilogram van het wagengewicht af wist te snoepen. Net zoals bij mensen zijn die laatste paar kilootjes het lastigst om eraf te krijgen. Voor de goede orde, de originele Zeus woog 904 kilogram, dit exemplaar legt slechts 899 kilogram op de school. Bijna hetzelfde gewicht als mijn zus.
Waar zij het met een gemodificeerde scootmobiel moet doen voor de aandrijving, kan de Pogea Racing Zeus rekenen op een flink gekietelde 1.750 Turbo Benzina motor. Na de Pogea-behandeling is de motor goed voor 355 pk en 465 Nm. Qua prestaties verandert er niet veel, maar is er niets te klagen. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,4 seconden achter de rug. Van 100 km/u naar 200 km/u kost slechts 8,1 seconden en de topsnelheid is 304 km/u. Aanzienlijk sneller dan een Ferrari 360 Modena en bijna op niveau van een Ferrari F430.
Niet alleen het exterieur en de motor zijn onder handen genomen, ook het interieur werd even voorzien van een update. Er is gebruik gemaakt van fraai leder om het gehele interieur te bekleden. Niet alleen de stoelen, maar ook het dashboard aan zowel de boven- als onderkant zijn opnieuw bekleed met tweekleurig leder: zwart en een soort aqua-groen dat passend is bij de exterieurkleur. Het enige nadeel is de prijs, de conversie kost namelijk ook meer dan 50.000 euro. Daarvoor dien je dan zelf een 4C mee te nemen. Desondanks zijn er al 4 van de 10 exemplaren verkocht. Wees er snel bij, dus.
spacemoon24 zegt
Gaaf ding! Alleen jammer dat ze die insecten-koplampen niet veranderd hebben voor wat aangenamer ogende koplampen.
viezefreddyw zegt
@spacemoon24: Ik hoor vaak dat men niet zo dol is op de koplampen, maar juist dat vind ik erg gaaf aan de 4C.
ouwedibbes83 zegt
@viezefreddyw: de 4C spider heeft toch de meer conventionele koplampen (niet de spinnenoog variant die hier op zitten)?
spacemoon24 zegt
@ouwedibbes83: klopt, die zijn naar mijn mening veel mooier
viezefreddyw zegt
@ouwedibbes83: Klopt inderdaad.
dawwg zegt
@viezefreddyw: Is niet alleen de Spider; is gewoon onderdeel van een ‘facelift’ versie (nadat ze op de Spider geïntroduceerd waren) …
reactief zegt
@spacemoon24: Ik vind die van de Spider ook mooier. Maar als gewicht besparen het streven is zijn deze veel logischer, want toch weer een stukje lichter. En je hebt wel kans dat dit koplampdesign juist zo uniek is dat dit de versie is die iedereen over 50 jaar wilt hebben. Als we dan nog geen elektrische bootjes nodig hebben hier :)
barchettadriver zegt
Mooi hoor. Vind het alleen nog steeds grappig dat het bedieningspaneeltje van de kachel gewoon uit de Seicento komt, en de stuurhandeltjes van de Grande Punto c.s.
stephane8200 zegt
@barchettadriver: bij een Elise heb je ook een sleutel van de Corsa en de hendels achter het stuur hetzelfde.
poes zegt
@stephane8200: vergeet de knopjes uit de Peugeot 205 niet, in de oer-Elise :)
snorrie zegt
@barchettadriver: idd, en dat de banden van rubber zijn..Net als bij een Multipla..
rednasnamsob zegt
?
stekel zegt
wat een lelijk interieur, maar dat is smaak gebonden.
ik heb wel een vraagje, als je zelf de 4C mee moet nemen, hoe kan het dan dat er al 4 van de 10 zijn verkocht?
willeme zegt
@stekel: Ze maken 10 van deze conversies. Er zijn 10 ‘productie’ slots, zeg maar.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat in sommige gevallen 10 exemplaren nog best lastig kan zijn. Ook doen tuners bijna nooit moeilijk als je alleen bijvoorbeeld de motortuning wenst.
Dutchdriftking zegt
Hij is heel fijn! Ik vermoed dat de tussensprints ook heel fijn zijn. Nog even een gemodificeerd Giulia stuurtje er in en hij is af. Waarom deze auto met een tweespaak variant van het 147/156 stuur is geleverd blijft een raadsel.
fernie zegt
304km/h met 355pk, wellicht als je bergaf gaat ja
karaya zegt
@fernie: Klein frontaal oppervlak.
fernie zegt
@karaya: een elise en Exige met die vermogen (zijn er een aantal met dit soort power) doen 260/270 voordat de teller stopt maar 300 gaat het never nooit worden.
karaya zegt
@fernie: Een 4c doet 255 echte kilometers als ik de testresultaten erbij pak.
Denk wel dat het ietwat optimistisch is die 304. Maar 280 plus moet er toch zeker in zitten.
willeme zegt
@fernie: jawel, eenvoudig gechipte 4C’s halen al de 290 op de GPS. De Lotussen hebben een bak die niet verder gaat en zijn aerodynamisch niet erg gunstig. Bij de 4C redt de bak het wel. Daarbij is de 4C behoorlijk aerodynamisch voor zijn soort. Met 355 pk lukt die 300 km/u wel, zij het nét. Vandaar de 304 km/u snelle topsnelheid ;-)
emping zegt
Het is een soort mix van een compacte Ferrari en exotische Lotus. Volgens eerder een exotische Ferrari en een compacte Lotus.
OT: gave uitvoering, zeker de aparte kleur. Wel een hoop geld.
loserboi932 zegt
Super smakelijk. Lekker eten
bosje zegt
Mooi spul, maar 50k is wel een hele bak geld op de waarde van de auto. Die mij maar gewoon een 4C met deze voorbumper, een net setje velgen en wat motorische aanpassingen (naar 300pk oid), ik denk dat je dan significant goedkoper uit bent en vrijwel net zo veel lol gaat hebben.
jbkleyn zegt
Ik las de titel en hoopte even dat ze er een Busso V6 ingelepeld zouden hebben……. helaas
ttr6 zegt
Gaaf ding, maar ook al is ‘ie sneller dan een 360 Modena….ik zou hem er niet voor ruilen. Het geuid alleen al is bij lange na niet zo lekker als de Modena en wat ik ook minder “lekker” vind: het toeren bereik. De 4C met z’n turbo motor geeft niet dat on ge lo fe lijk lekkere gevoel van een sleurende, schreeuwende V8 achter je rug die het die het heerlijk vindt als je de motor naar 8.500 toeren jaagt. Zo’n turbo motor is gewoon niet zo’n entertainer….ook al ben je een paar 10-en van een seconde sneller op…wat voor snelheid dan ook.
phaeton zegt
Lach bijna het eten uit m’n bakkes na het lezen van de teruggekeerde opmerking over je zus @willeme :’)