Akrapovic staat bekend om luidruchtige uitlaten, maar komt nu ook met een spoiler.
We kennen het merk natuurlijk van de uitlaten. Akrapovic komt uit Slovenië en begon in 1990 motoruitlaten te maken. Pas in 2010 gingen ze dit ook doen voor auto’s, en niet geheel zonder succes. Nu zetten ze de volgende stap en komen ze met een spoiler.
Akrapovic spoiler
Tsja, of een uitlatenmerk dat zou moeten doen? De tijd zal het leren. Feit is dat er wel veel geld mee te verdienen is en wellicht daarom een van de redenen waarom Akrapovic deze stap zet. Het is wel een kleine stap: de spoiler komt alleen voor de BMW M3 (G80) en de M4 (G82).
De vleugel is van lichtgewicht koolstofvezel en ontworpen met aandacht voor detail. Akrapovic weet te melden dat het weefsel in de koolstof overeenkomt met hetzelfde richtingspatroon als beschikbaar op de optionele carbon diffuser voor de auto’s. De spoiler is afgewerkt met een hoogglansafwerking om lekker op te vallen. Mensen moeten natuurlijk wel zien dat je een andere spoiler hebt.
Vorm
Je koopt een dergelijke vleugel niet alleen voor de looks. De vorm moet dan ook bijdragen aan de aerodynamica van de auto. De vleugel is aangepast aan de lijnen van beide BMW’s en gemonteerd op twee beugels met zwanenhalsontwerp. Deze zijn gemaakt van lichtgewicht CNC-gefreesd aluminium.
Doel van de vleugel is om extra stabiliteit te creëren bij hogere snelheid. Dit komt doordat de vleugel extra neerwaartse druk veroorzaakt. Of je in de praktijk hier ook daadwerkelijk iets van merkt, dat is niet duidelijk maar zal minimaal zijn. Maar toch, alle kleine beetjes helpen.
Volgens Akrapovic zal de spoiler geen extra geluid veroorzaken en dat is wel anders bij het merk. De spoiler is instelbaar op drie niveaus, dit moet je wel handmatig doen. De drie instellingen betreffen minder of meer downforce of is gebaseerd op je eigen behoeften.
Wat de vleugel moet gaan kosten, dat is ons niet bekend. We kunnen wel concluderen dat het een vleugel is die niet geheel over the top is (en dat is goed), maar of je hem echt nodig hebt op een toch al potente BMW…
katoenboer zegt
Mag deze ook op mijn 316i? Ik heb ook M pakket.
tortuga zegt
Tuurlijk mag dat!
duitslaagvliegen zegt
akraupovich spoilâh voâh al uw teppâhware
Ordas zegt
Logische stap gezien de levering van auto’s met ICE afgebouwd zal worden.
mashell zegt
Logisch zou zijn om van de blèrpijpen naar luidspreker systemen te gaan. Het “hé kijk mij eens” effect dat is waar ze verstand van hebben.
El-Loco zegt
Ik regel de spoiler wel bij Autostyle en de akrapofiets logo’s op Ali
HZW zegt
Akrapovič maakt al veel meer Carbon Fiber onderdelen voor auto’s.
Is ook een slimme set, om ook in de toekomst nog een voortbestaan te hebben, als er voor uitlaten geen markt meer is.
Voor de nieuwe AUDI RS 3 SPORTBACK (8Y) – OPF/GPF 2022 maken ze een schitterende uitlaat met schitterende bijpassende Carbon Fiber diffuser.
kniesoor zegt
Juist op ‘een toch al potente BMW’ zou zo’n spoiler nut kunnen hebben. Op een mager gemotoriseerd exemplaar niet.
berlinetta zegt
Dat zwanenhals-ontwerp vind ik toch maar een potje lelijk zeg. Zal heus wel een functie hebben, maar doe mij dan toch maar een ‘ouderwetse’ spoiler.
HZW zegt
Voor race gebruikt is dat de betere aerodynamische oplossing, voor straat gebruik een beetje zinloos.
De snelheden die je moet gaan rijden om dat ding werkbaar te maken op straat, zijn in Nederland al bijna onmogelijk, zonder je rijbewijs te verliezen.
En of de auto er mooier op wordt met zo’n ding op het kofferdeksel is ook discutabel.