
Deze SLR heeft zo niet de fabriek verlaten, maar is waarschijnlijk wel een stuk meer waard geworden.
Je kent waarschijnlijk wel de SLR 722 Edition en de Stirling Moss, maar later kwam er nog een speciale SLR: de uiterst zeldzame McLaren Edition. Daarvan wordt deze maand een exemplaar geveild. De McLaren Edition verscheen in 2011, terwijl de SLR al in 2010 uit productie was gegaan. Hoe zit dat?
Mercedes kreeg voor de ontwikkeling van de SLR natuurlijk hulp van McLaren, maar dat bleef niet bij de ontwikkeling. Ook in de jaren die volgden hield McLaren zich nog bezig met het onderhouden en upgraden van SLR’s, ook al is het een Mercedes.




Zo kwamen ze in 2011 met de McLaren Edition. Dit was eigenlijk een ‘aftermarket’ upgrade, aangezien de productie al gestopt was. McLaren Special Operations ontwikkelde een nieuwe bodykit voor de SLR, met een andere voor- en achterbumper, louvres op de motorkap en een grotere spoiler c.q. airbrake. De fraaie veelspaaksvelgen van de 722 maakten ook onderdeel uit van het pakket. Overigens zit de nieuwe bumper bij dit exemplaar wel een beetje scheef, maar een kniesoor die daarop let.
Het motorvermogen van 626 pk bleef gelijk, maar MSO had nog wel diverse andere technische upgrades. De schokdempers en de besturing zijn aangepast, de auto is met 10 millimeter verlaagd en er is een nieuw titanium uitlaatsysteem gemonteerd. Dat laatste is geen verkeerde upgrade, want het geluid van de SLR was nooit zo spectaculair als de looks.


De SLR McLaren Edition was ook echt gelimiteerd, want er mochten slechts 25 SLR-eigenaren langskomen bij McLaren voor deze upgrade. Daarvoor moesten ze nog eens 150.000 pond extra aftikken bovenop het bedrag wat ze al betaald hadden voor de auto.
Een van deze 25 auto’s wordt later deze maand geveild door Bonhams, tijdens de Scottsdale veiling. Het veilinghuis maakt geen schatting bekend, maar we weten dat er vorig jaar eentje geveild is voor een slordige €750.000. Dat is meer dan het dubbele van wat een standaard SLR doet. Die 150.000 pond was misschien toch niet zo’n gekke investering…
Nog steeds een prachtbak.
Hate it or love it, ik vind hem ook nog steeds gruwelijk vet! Zeker de 722 en deze.
Bizar dat de SLR weinig in waarde is gestegen de laatste jaren.
“… want het geluid van de SLR was nooit zo spectaculair als de looks“
ehhh, wat?
Altijd als ik deze auto zie (op de plaatjes dan he) is het eerste dat ik denk ‘Messerschmidt’. Daarna komt de rest pas. En de Messerschmidt stond niet bekend om de kieren in zijn voorbumper :D
Hot take, I know. Supercharger overstemt een beetje teveel de motor vind ik. Maar ik heb er nooit in gereden moet ik zeggen, misschien is het dan een andere ervaring.
Aardig afwijkende bodykit zeg. Wel jammer dat ze geen foto’s van de volledige achterkant bij de advertentie hebben gezet
Voor de prijs van deze occassie MB koop je toch iets nieuws en fraaiers?
Iets nieuws schrijft meestal heel hard af.
Deze auto kan je rijden en misschien wel voor meer verkopen.
En voor sommigen is deze auto jeugdsentiment. Persoonlijk vind ik het ook niets, zelfs Gordon Murray vindt het een smetje op zijn CV, maar ach bruut is het wel.
Op mobile.de staat er eentje voor 2,5 miljoen. Echt al heel lang geleden dat ik die voor het eerst zag en wat blijkt, hij staat er nog steeds. Misschien iets te veel van het goede wat de verkopende partij vraagt. Dat ie bijzonder is, dat ie gaaf is en dat ie heel erg schaars is staat buiten kijf. Ben wel benieuwd waar die voor geveild gaat worden.
Is het geen Ali Xpress kit? Die kier rechtsvoor is wel erg groot. Aan koeling geen gebrek. Of een flinke klapper gemaakt?
Die scheve voorbumper was vast een test voor flexi-wings op hun latere F1-auto’s. Heeft ze geen windeieren gelegd.
@kniesoor kom d’r maar in.
Ik zeg niets . . .
Blijft bizar dat de concurrentie die de SLR toen dr tijd had allemaal een miljoen+ minimaal doen, en dat de SLR zo achterblijft in waarde…
Ik denk dat ik de originele bodykit toch smaakvoller vind om eerlijk te zijn.
Het eerste wat mij bij deze uitvoering opviel waren die wielen. En al weet ik dat het 200% onterecht is, ze komen wat ‘goedkoop’ op mij over in uitstraling. Bij de eerste de beste bandenboer hangen vergelijkbare velgen aan de muur tenslotte. Nogmaals, ik weet dat ze ongetwijfeld enorm exclusief en duur zullen zijn. Ook hier kan ik alleen maar zeggen dat de turbine-wielen van het origineel het voor mij echt beter ‘doen’ op deze auto.
Was het toen overigens niet zo dat ze met Topgear hadden berekend dat nog geen 20 minuten vol-gas de hele tank leegdronk ?
Die andere bumpers zijn helemaal niet aftermarket, maar gewoon in het fabriek erop gezet. Moet wel zeggen dat de pasvorm niet ideaal is, vooral aan de koplampen. De rest ziet er wel gelikt uit.