It’s all ‘bout the money.
Donkere wolken boven de Britse fabriek van Jaguar Land Rover (JLR). Eerder werd al bekend dat de nieuwe generatie Land Rover Discovery niet in Engeland, maar in Slowakije zal worden gebouwd. Vandaag werd duidelijk dat dit gevolgen gaat hebben voor de medewerkers van de Britse autofabriek.
JLR heeft in een statement aangegeven dat er banen gaan verdwijnen in Engeland. Een keuze met gevolgen, al is deze beslissing onderdeel van het lange termijn strategie van het autoconcern, zo stelt het bedrijf zelf. De productie verhuizen naar Slowakije scheelt duizenden euro’s per auto.
Hoewel er banen gaan verdwijnen, zal de fabriek nog steeds auto’s blijven bouwen. De nieuwe Range Rover en Range Rover Sport worden bijvoorbeeld in de Solihull-fabriek geproduceerd. De verminderde vraag naar diesels en de nasleep van Brexit worden ook door JLR genoemd als redenen van het banenverlies. Dit jaar gaan er zo’n 1.000 banen verloren bij het autoconcern in Engeland.
De fabriek in Slowakije is nieuw en gaat eind dit jaar volledig opereren. Er werken nu al ongeveer 1.400 mensen. Het is de bedoeling dat er straks 300.000 auto’s van de band rollen in de fabriek in Nitra. Naast Slowakije en Engeland, heeft het concern tevens fabrieken in Oostenrijk en China. (via Autonews)
w0o0dy zegt
Tja “you gotta reap just what you sow” opnde radio (sublimeFM).
Ze hebben gestemd en dit is één van de gevolgen. #Brexit
lekkaah zegt
@w0o0dy: Hou toch op, dit stond allang te gebeuren.. Gebeurd trouwens ook hier hoor, dat krijg je met peperdure sociale regelingen/arbeid/vakbonden
potver7 zegt
@lekkaah: sure, maar Brexit versnelt het proces wel, dat kun je niet ontkennen.
lekkaah zegt
@potver7: voor zover ik weet delen wij een valuta met een failliete zuid Europa, en zij niet..
granlusso zegt
@lekkaah: Europees beleid van de EU heeft niks met valuta te maken. Ook Engeland wordt/werd aangesproken als ze moe(s)ten betalen.
lincoln zegt
@granlusso:
mwah ..
er zijn meer Europese landen die hun valuta behouden hebben ..
daar is een reden voor zal maar zeggen ..
granlusso zegt
@lincoln: Dat klopt. Maar dat zullen meerdere redenen zijn:)
Of ben ik nu aan het mierenneuken?;)
lincoln zegt
@granlusso:
nope .. 1 reden ..
drdrift zegt
@lincoln: nou..dan hangen de geraniums vroeg slap..alsof dat kan..beter 1 vogel in de hand dan..dus waarom ook niet..dan maar met de bus..die komt op tijd..
vroaaar zegt
@lekkaah: nee, zij hebben hun valuta zelf om zeep geholpen…
StijnB zegt
@lekkaah:
Dat is net de enige reden om die landen erbij te houden, zorgen dat onze valuta niet te hoog gewaardeerd staat en export voor ons (West-Europa) naar de VS, Azië, etc. toe niet afgeremd wordt door te hoge prijzen uitgedrukt in de lokale munt. Duitsland weet nog goed welke problemen een sterke DM met zich mee heeft gebracht in het verleden…
mashell zegt
@lekkaah: precies. Weg met de arbeidsvoorwaarden! Niks vrije tijd, gewoon werken, vroeger kom je ook 6 dagen per week 12 uur per dag werken, nu de mijnen dicht zijn kun je ook wel 14 uur per dag werken. Stomme loonslaven. Meneer de dikke directeur wil een nieuwe Mercedes.
Of zou de verharding van de maatschappij, van agressief weggedrag, uitgebuite ZZPers en 0 uren contracten (een eufemisme voor werkeloosheid) juist komen door het sterven van het socialisme en de vakbonden? Misschien wel maar slaaf, dat is niet jouw probleem, jij moet door werken, jij mag pas over 2 uur weer een plaspauze!
lincoln zegt
@mashell:
heeft Henry Ford wat op bedacht ..
kwam omdat ie echt maar dan ook ECHT een grafhekel aan vakbonden had ..
lekkaah zegt
@mashell: zozo.. weet je baas dat je dit schrijft.. er is een reden dat socialisme en vakbonden uitsterven vriend.. en dat is dat zij anno 2018 overbodig zijn geworden.. ze hebben hun werk goed gedaan tot de 21e eeuw.. in india zijn ze idd nog nodig.. en wssrschijnlijk in slowakije ook (of waar ze ook naartoe gaan)
Anyways, ik denk niet eens dat her jou daarom gaat, het gaat jou gewoon om het idee an sich dat je voor een ander werkt
w0o0dy zegt
@lekkaah: dubbele typegoedkeuring voor Land Rover producten is wel degelijk een gevolg van de Brexit. Invoer procedures, papierwinkel, invoerrechten.. komt allemaal bij de argumenten voor het verhuizen van de productie naar een Europees land. Simpel gezegd de keuze is makkelijker geworden door de Brexit.
erwine60 zegt
@lekkaah: we moeten wel even uitzoomen ook, moeder bedrijf Tata is meer en al veel langere tijd bezig met het verlaten van Engeland.
Ook hun andere onder onder onder ondernemingen, die zijn al voor bekendmaking van brexit al weg getrokken.
Ik mag de praktijken van dat Tata niet zo.
lincoln zegt
@w0o0dy:
tis maar goed dat Duitsland nog bij de EU zit ..
anders zouden die ook auto,s in Slowakije laten produceren ..
dare2think zegt
JLR doet de Brexit in het klein na. Alleen de richting is verschillend..
trustmeiamanengineer zegt
Fijn he die Brexit. Ze kunnen het daar allemaal wel zonder ons af. Helaas verlaten alle Britse bedrijven nu ook hun eigen land….
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: Helaas, JLR is indiaas.
trustmeiamanengineer zegt
@lekkaah: De fabriek staat (nog niet) in India…. En alleen het geld komt uit India. Volledige ontwikkeling en productie vind plaats in GB (nog wel).
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: Overigens schrapt Tata steel ook 4000 banen in Europa waaronder 2000 in NL..
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Alfa pakt tenminste een rooitje EU subsidie per unit ..
maar dan worden Alfa,s wel in Italie gemaakt (door Slowaakse arbeiders uiteraard) ..
5cilinder zegt
@lincoln: FCA productie wordt ook massaal naar Polen verplaatst. Daar werken ze toch een stuk harder en kunnen ze gewoon thuis wonen.
desjonnies zegt
Als je ziet hoe de economie van het VK verweven is met die van het continent zal een ieder begrijpen dat een Brexit economisch gezien welhaast onmogelijk zal zijn.
Er spelen andere sentimenten, welke mag een ieder voor zich in zijn onderbuik gevoel wat mij betreft uiten.
Nederland zal bij een zgn harde Brexit samen met de Belgen een kind van de rekening kunnen worden iets wat een mogelijke voedingsbodem kan zijn voor anti EU sentimenten.
Dus moet de EU de Brexit met een zo voorzichtig mogelijke tred inzetten.
Maar weescht niet verrast wanneer er uiteindelijk weinig zal veranderen, de Britten hebben hun eigen munt en zijn geen Schengen lid.
De boedelscheiding was moeilijker geweest hadden de Britten de Euro als munt gehad.
lekkaah zegt
@desjonnies: Er komt gewoon een mooi handelsverdragje op tafel waarbij beide partijen uiteindelijk na handjeklap tevreden mee zullen zijn.. Maar wel met de vrijheid voor de UK om over haar eigen land te regeren zonder inmenging van de elite in Brussel
misterdrogba zegt
@lekkaah: precies dit dus, een mooi handelsakkoord knutselen zal het belangrijkste worden.
Zodat alles zoveel min mogelijk beïnvloed zal worden (douaneprocedures, invoertarieven, etc..) en VK kan rustig en zonder bemoeienis uit brussel verder z’n vleugels uitslaan.
misterdrogba zegt
@misterdrogba: zo min** mogelijk
frank2b zegt
@misterdrogba: Net als Noorwegen en Zwitserland.
Oh oeps …..
Edge zegt
@lekkaah: Zouden wij ook moeten doen.
snowbird zegt
@lekkaah: Helemaal met je eens !
mashell zegt
@lekkaah: maar de Britten zijn nog niet zover. Ze kunnen zo’n handelsverdrag met de EU prima krijgen, maar alleen als ze de EU regels blijven volgen, de rechten van EU burgers gewoon respecteren en Noord Ierland effectief opgeven. Er verandert weinig voor de Britten, behalve dan dat ze straks niets meer te zeggen hebben over de regels die hen betreffen. Schijnzelfstandigheid noemen we dat.
lekkaah zegt
@mashell: je zegt dus eigenlijk dat EU bepaalt… leuk hoor, pechtold, maar zo werkt het niet.. uiteindelijk bepaalt geld, en laat GB genoeg economie te bieden hebben tegenover de EU, en visa versa.. dus ja mashell, ipv 1 baas die alles dicteert, is het gewoon wederom handjeklap net als alles en overal in de wereld.. wat denk je wat trump net met kim heb gedaan
StijnB zegt
@lekkaah:
BBP van het Verenigd Koninkrijk is niet onaardig met 2,7 biljoen dollar. Echter Duitsland alleen heeft al een BBP van 3,5. Tegenover de gehele EU zal het Verenigd Koninkrijk in een minder sterke onderhandelingspositie zitten…
w0o0dy zegt
@lekkaah: en zonder vrije doorgang van personen en goederen.. dus 1,5 uur van tevoren inchecken voor een weekend London IPV een half uurtje van tevoren met alleen handbagage. En bij aankomst nog een keer paspoort en bagage controle.
rufctr01 zegt
@desjonnies: daarom zijn de Britten slimmer geweest dan ons. De Britten vonden dat ze hun identiteit op moesten geven door de Pond voor de Euro te verruilen. Wij hebben ons door Gerrit Zalm een oor aan laten naaien om de gulden te verruilen voor de Euro. En met het verruilen zijn wij ook nog bedonderd door de gulden bewust lager in te schalen.
mashell zegt
@rufctr01: dat wordt wel eens geroepen. Maar de gulden was al sinds de jaren 70 een beetje lager vast aan de Deutsche Mark gekoppeld. Het was dus niet Zalm (wat overkomt me nu, ik neem het op voor Gerrit Zalm?) maar de politici in de jaren die deze “fout” maakten.
cloverleaf zegt
Anap het probleem niet zo. Nu hoeven die Oost Europeanen niet meer naar de UK te verhuizen…
lincoln zegt
@cloverleaf:
Calais staat helemaal vol met mensen die graag in UK willen “werken” ..
maar die houden we na de Brexit lekker zelf ..
drdrift zegt
@lincoln: ja..goeie opmerking weer..Calais Brexit..alleen erin telt..zonder tegenwind kun je niet vliegeren..aan de afgrond groeien de mooiste orchideeën..
cloverleaf zegt
@lincoln: nee hoor. Na de brexit tunnel open…
E34M5Touring zegt
Ja goed, Tata heeft zo enorm veel invested in JLR. Snap wel dat ze nu op zoek gaan naar de winst. Zeer vervelend voor het personeel. Echt. Maar vanuit een business standpoint wel begrijpelijk.
stephane8200 zegt
@e34m5touring: ik reageer even op jou vanwege de investeringen. Ik snap het verhaal niet. JLR is bezig met opzetten van minimaal 1 nieuwe fabriek al ging dat geloof ik om de Ingenium motoren. Heb het gezien en ook iemand van Krupp daarover gesproken in het vliegtuig. Volgens mij werd er nog een fabriek gebouwd waar ze ergens in september vorig jaar mee begonnen zijn. Heb een jaar in Coventry gezeten waar JLR resideert zogezegd.
E34M5Touring zegt
@stephane8200: Als Ratan de boel destijds niet had overgenomen was er denk ik helemaal geen werk meer geweest daar. Dat wordt nogal eens vergeten bij dit soort dingen. Zie VDL en MINI. Vd Leegte red de tent en hoe belonen ze die man, met staken…
stephane8200 zegt
@E34M5Touring: inderdaad. Peugeot had daar ook een fabriek maar die is om soortgelijke redenen – hogere kosten – ook gesloten. Notabene Jaguar Classic en SVO hebben op die locatie hun nieuwe vestiging gebouwd: https://www.theguardian.com/business/2006/apr/18/motoring.lifeandhealth
harrie zegt
O wow productie die naar lagelonen landen verdwijnt.
Dat is echt nieuw, dat moet wel door de Brexit komen.
mashell zegt
@harrie: tja, als je toch productie naar de EU wilt verplaatsen dan kies je natuurlijk niet het duurste land van de EU.
lekkaah zegt
@mashell: maar dat is toch misbruik maken van de arme arbeiders? Oh wacht..
jack_abarth zegt
Zonder Brexit was dit waarschijnlijk ook wel gebeurd, alleen nu is het zoeken naar een excuus niet meer nodig. Hetzelfde geldt voor de dieselgate smoes.
mashell zegt
@jack_abarth: en toch? Ze maken vooral loeizware SUVs tegenwoordig. Dat zijn de wagens bij uitstek voor dieselmotoren. Als je geen diesels meer kunt verkopen kon je in Europa ook wel eens minder loeizware SUVs kunnen verkopen.
Den zegt
Er verdwijnen duizend banen in Groot-Brittannië, maar komen er dan door het verplaatsen van de productie niet banen bij in Slowakije?
Off topic: De koppen bij jullie artikelen hebben de laatste tijd een hoog clickbait/buzzfeed gehalte. Misleidend en tendentieus. Stop hiermee. We blijven heus wel lezen.