Zoals de zoon van Annie de Rooij zou zeggen: je raadt het nooit!
Wij Hollanders zijn een progressief volk. Wij denken aan het milieu en ons nageslacht. Daar investeren we veel geld, tijd en ontwikkeling in. Zeker als het gaat om mobiliteit maakt (vul Tweede Kamerpartij naar keuze in) zich hard om te zorgen dat dat zo duurzaam mogelijk is.
Vergeeft u mij de flauwe intro. Maar als het gaat om mobiliteit moet het vooral betaalbaar zijn, zoveel is duidelijk. Jarenlang waren er schrikbarend slecht gekozen bijtellingsregels die een enorme wissel trokken op de automarkt. Er werd gesmeten met subsidies. Dat is op zich niet erg, maar dat gebeurde op auto’s die in werkelijkheid tussen de 1 op 6 en 1 op 8 lopen. Dat haalt een gemiddelde Amerikaan uit de jaren ’80 ook nog wel. Omdat het milieu door deze auto’s te zwaar belast werd de overheid miljoenen aan inkomsten misliep, zijn de regels weer teruggedraaid. Nu betaalt iedereen veel. Heeft dit zijn uitwerking gehad op het type auto dat men koopt?
Jazeker! Zoals wij weten zijn de verkopen van 2017 (414.538 stuks) iets toegenomen ten opzichte van 2016 (382.515). Dat is een stijging van 8,4 %. Daarvan is het grootste gedeelte een auto met benzinemotor: 311.049. Dat is een stijging van 13,2%. Na Dieselgate en andere eventuele schandalen zou je denken dat de verkoop van diesel drastisch is afgenomen. Dat blijkt niet het geval te zijn. De diesel is nog exact even populair als voorheen. 72.320 van de in 2017 verkochte auto’s had een dieselmotor onder de kap.
Dan het eerste goede nieuws. De hybride wordt populairder. We hebben het dan over de reguliere variant. Daar werden er 17.653 van verkocht, 60% meer dan vorig jaar. Dat zijn auto’s als de Kia Niro en hopelijk de Lexus LC500h. Hoe doet de volledig elektrische auto het dan eigenlijk in Nederland? Verrassend goed, althans, in procenten. De stijging was bijna 100%! In absolute aantallen valt dat heel erg mee: 7.960 auto’s waren voorzien van enkel een elektromotor.
Dan komen we nu aan bij een cijfer wat de verantwoordelijke ministers en staatssecretarissen eens even goed moeten bestuderen. De plugin Hybride, de auto waarbij het zuipgedrag variabeler is dan dat van David Hasselhoff, liet een stevige min noteren. In 2017 werden er slechts 1.153 PHEV’s op kenteken gezegd. Dat is schandalig laag. Voor de goede context, dat is bijna 94% minder dan in 2016 (18.653). Het is een beetje krom, maar je zou kunnen stellen dat van de PHEV-rijders slechts 6 procent daadwerkelijk er echt voor kiest en de rest financiële motieven heeft gehad. Wie had dat van te voren kunnen bedenken? Oh, ja, onze eigen Sacha, in 2007. (via: aumacon)
Fotocredit: @Wouter tijdens deze epische rijtest.
fanboy zegt
Plug-in hybrid is ook erg duur. Volledig elektrisch is dan (zeker op lange termijn) goedkoper.
De gewone hybrid is niet zo duur en bespaart al zonder bijtellingskorting e.d.
87sandyd zegt
@fanboy: plugin hybrides zijn naar mijn mening ideaal. Maar dan wel als je binnen een straal van 15km van je werk woont. En dat betekent dat je gewoon in de stad moet wonen en je ook in de stad moet werken. Sws vind ik een manier van elektrisch rijden in de stad prettig. Daar is de uitstoot het grootst. Niet dat ik een enorme liefhebber ben van elektrisch rijden, maar ik kan wel begrijpen dat het daar nuttig kan zijn.
Henk_he zegt
@87sandyd: als je het doet voor t geld, en je woont tot 15km van je werk, kun je beter een elektrische scooter kopen en iets leuks voor in de weekenden.
toyotavenray zegt
Hybrides worden steeds beter en zuiniger gemaakt.
En zijn zuiniger dan een benzine.
kennone zegt
@toyotavenray: dus meerdere hybrides zijn zuiniger dan een benzine?
toyotavenray zegt
@kennone: ik bedoel verschillende modellen en merken. Omdat ze bijna voor de helft elektrisch rijden op een volle tank. Dus kom je verder dan een benzine. En is een hybride zuiniger.
spotcrew32 zegt
414.538 stuks is inclusief eigen import ? of zijn er veel meer auto’s op nieuw kenteken gezet ?
spykerboy zegt
Goed nieuws en hybride word populairder… noem ik eerder slecht nieuws!
Dutchdriftking zegt
Weinig verassend denk ik? Het moet vooral veel voor weinig zijn…m
marinepower zegt
@dutchdriftking: niet iedereen betaalt graag veel voor weinig.
gregorius zegt
Een niet-oplaad Hybride kopen voor de zuinigheid, vind ik nog steeds lastig. Het hyride gedeele kost geld en ook onderhoud. Ik vraag me nog steeds af, gebasseerd op echt cijfers, of dit zich echt, significant terug betaalt. Ik durg het te betwijfelen.
Een niet-oplaad Hybride voor de perforamce echter, dat is interessant. Zo kan je toch leuke cijfers halen met een blok dat in normale modus zuiniger is.
Om een niet-oplaad Hybride oplaadbaar te maken, dat moet niet zoveel kosten. Echter, een oplaad-hybride gaat vaak gepaard met een stuk meer accu’s en er wordt van verwacht dat dat ding ook 130 kan rijden op accu’s alleen; dat maakt het duurder.
Voor dit artikel echter: zijn er ook cijfers waar er een onderscheid is gemaakt tussen lease en koop?
willeme zegt
@gregorius: Nee. Lease is hetzelfde als koop. Het verschil is alleen dat de eigenaar niet de bestuurder is. De procedure is verder hetzelfde. Auto wordt gekozen, besteld, betaald, geleverd en op geel kenteken gezegd. Het verschil is dat over een lease auto bijtelling betaald gaat worden. In principe moet dat getal te achterhalen zijn. Als een brancheorganisatie die cijfers vrijgeeft zal ik het je zeggen ;).
Het nadeel alleen is: dat zou alleen lukken met Operational Lease. Met Financial Lease is dat onmogelijk (daar het niet meer dan een lening is).
E34M5Touring zegt
@gregorius: In 2016 was ruim 45% geleased. Dat is wel inclusief bedrijfswagens. Bron: VNA Lease.
ghost zegt
Diesel blijven onverminderd populair omdat er nog geen alternatief is.
Je kan het verminderen door de wegenbelasting op een diesel nog hoger te maken en de literprijs aan de pomp hoger te maken dan benzine.
In mijn persoonlijke situatie rijdt ik privé benzine. Maar zakelijk diesel. Ik heb destijds al gevraagd om benzine of hybride maar dat werd compleet genegeerd door de baas. Die wil gewoon diesels bij 40k km per jaar.
cloverleaf zegt
@ghost: klopt. Heb laatst de berekening gemaakt dat diesel voor mij over 5 jaar looptijd ruim 17k goedkoper is dan benzine. En dan heb ik nog niet eens meegerekend dat ik door de grotere actieradius met een klein beetje plannen vrijwel nooit in NL hoef te tanken…
eefie zegt
@ghost: zeker jammer dat er geen alternatief is voor diesels. Het blijft toch om geld draaien en dan kiest een bedrijf nog steeds (te) vaak voor een diesel als deze goedkoper is. Maar erg vervuilend zijn ze wel. Dat de autofabrikanten niet gedwongen worden met betere oplossingen te komen
quincy zegt
Jezus! Wat is die reclame op jullie site overdreven geworden zeg! Veel te grote banners, pagina’s waar de content telkens alle kanten op verspringt door de reclame en het leidt enorm af van hetgeen er toe hoort te doen. Door het verspringen heb ik nu ook een aantal keer op reclame geklikt in plaats van een artikel. Is dit jullie manier om gebruikers maar in een abonnement te duwen? Gewoon zo irritant maken, dat dat of weg gaan de enige opties zijn? Er zijn genoeg voorbeelden van sites waar reclame ook werkt en veel minder stoort.
quincy zegt
@quincy: In toevoeging trouwens, de reden dat ik geen abonnement neem is omdat ik nog geen enkele browser op welke computer dan ook heb meegemaakt die mijn inlog op Autoblog.nl op de echte lange termijn onthoud (ook dat werkt op andere sites beter). Zolang dat niet is opgelost, weiger ik een abonnement te nemen. Als ik tussen de 40 en 60 procent van de tijd toch uitgelogd ben, heeft dat echt geen zin voor mij.
Zo… dat wilde ik al een tijdje kwijt ;-) Overigens kan ik genieten van de artikelen en reacties. Dus dat is het probleem niet en ik heb niets tegen reclame (als ik “gebruik” maak van een site, dan ga ik ad-blocker gebruiken). Ook een abonnement vind ik niet erg, maar dan moet het inlog systeem op alle sites (inclusief Autojunk en ABHD) wel goed werken.
Edge zegt
@quincy: Hmm, ja. Dat van die advertenties merk ik als abonnee niet zo snel, maar het valt mij ook wel op dat ik toch met enige regelmaat opnieuw moet inloggen.
willeme zegt
@quincy: Ik zal het even doorgeven aan de technische afdeling. Ik zelf ervaar er geen problemen mee. Mijn account blijft gewoon ingelogd op alle devices die ik gebruik. Welke browser en apparaat gebruik jij?
Reclame kan vervelend zijn, maar het zorgt er wel voor dat Autoblog.nl een gratis service kan leveren. Een site in de lucht houden met een voltallige redactie kost helaas geld ;-)
spykerboy zegt
@willeme: dat inloggen heb ik ook constant last van. Zeer irritant elke keer weer. Dat van de reclames is ook erg irritant. Maar het leven is al duur genoeg met een minimum loon salaris als beginner op de markt…
viezefreddyw zegt
@spykerboy: Zegt ‘ie met een M3.
spykerboy zegt
@viezefreddyw: haha, dat zeker maar dat kan alleen dankzij thuis wonen :)
Gulli zegt
@spykerboy: yup, hier ook. Mooi kroontje achter je naam maar als je steeds opnieuw moet inloggen heb je daar weinig aan (chrome op een windows 10 pc thuis en windows 8 pc op mijn werk trouwens)
hammerman zegt
@spykerboy: heb ik ook altijd last van op mijn tablet met android en pc met windows 10.
gregorius zegt
@willeme: in mijn geval Chrome, op Windows en op Mac. In mijn geval houdt de login het ongeveer een weekje uit.
quincy zegt
Dank voor je reactie @willeme. Ik schrijf ook dat ik begrijp dat een site leeft van reclame of abonnement inkomsten. Dat is voor mij ook een belangrijke reden om geen ad-blocker te gebruiken, want dat vind ik hypocriet (los van trackers, voordat die discussie los barst). Maar ik toch wel een aantal andere sites waar ook reclame staat, maar op een niet storende manier. Vooral het verspringen van de site door grote banners en ook door die kleine banners in artikelen (waardoor de tekst ineens verplaatst tijdens het lezen) zijn echt mega irritant. Daar zijn betere oplossingen voor. Sterker nog, als het inlog issue er niet zou zijn ben ik bereid te betalen.
Ik gebruik vrijwel altijd Chrome (laatste versie, want auto-update) op inmiddels Windows 7, 8, 8.1 en 10. Ook heb ik lang geleden een tijdje Firefox geprobeerd en vrij recent nog Edge, maar die vertoonden hetzelfde euvel. Na een x periode ben je niet meer ingelogd. En het zou toch niet mogen liggen aan het aantal bezoeken, want ik open de site meerdere malen per dag. Ook verwijder ik zelden cookies of such, waardoor je natuurlijk ook niet meer ingelogd bent.
Wel werk ik op meerdere computers gedurende een week en log op al die computers op de Autoblog.nl site in. Zou dat nog een issue kunnen zijn?
bassx zegt
@willeme: Inloggen heb ik ook last van maar vind ik niet storend. Ook al heb je een premium abbonement, met de app wanneer je op een link klikt in het artikel krijg je de embedded browser te zien en daar ben ik niet ingelogd en krijg ik alsnog veel reclame. Zou handig zijn dat de app de sessie door kan geven naar de embedded browser zodat je ingelogd blijft en niet uitlogt wanneer je op een interne link klikt in de app. Niet specifiek voor een bepaald device dit heb ik op alle AB apps.
Misschien handig dat de html tables goed worden weergegeven in de apps want de vergelijkings artikelen die jij schrijft kan je op de app echt niet lezen, dit heb ik op alle iOS apps (iPads en iPhones (7, 8 en X)).
shadowbroker zegt
@quincy: Daarom heb ik ook maar een kroontje gekocht
quincy zegt
@shadowbroker: Als ik dus niet uitgelogd wordt op de Autoblog.nl site (wat willeme nu bij de techniek gaat neerleggen, dus ik heb hoop), dan zou ik ook een kroontje kopen. Vaak heb ik ook pas door wanneer ik wil liken of antwoorden dat ik niet ben ingelogd, wat dan meestal alweer een paar dagen het geval is. Maar wie weet… als het opgelost kan worden, dan is 2018 het jaar dat ook ik de kroon ga kopen :-D
autoblogger zegt
@quincy @gulli @edge en anderen: we hadden ingesteld om na 1 week opnieuw in te loggen (voor de veiligheid), dit heb ik inmiddels aangepast naar een halfjaar, dus hopelijk scheelt dat. Ik wist niet dat er zoveel irritatie over was;)
Overige vragen/opmerkingen: stuur ons een mail of voeg iets toe aan de vraagbaak. Thanks!
hollandbest zegt
@autoblogger: top!!
quincy zegt
@autoblogger: Allereerst complimenten voor het snelle handelen! Daarnaast bedankt voor het de aanpassing :-) Ik ga het testen en als het goed gaat sluit ik nog voor eind januari een abonnement af! ;-)
mashell zegt
@autoblogger: dank je wel! Hoewel regelmatig “er uit geknikkerd” worden je wel helpt herinneren waarom je een abonnement hebt ;)
Dutchdriftking zegt
@quincy: de app gaat anders best ;)
quincy zegt
@dutchdriftking: In de app heb ik ook geen issues inderdaad, maar ook minder last van reclame ;-) Maar ik zit meer achter mijn PC dan dat ik op mijn telefoon zit
racerx zegt
@dutchdriftking: Als er een keer een goede, aantrekkelijke app komt sluit ik een abonnement af of ik betaal voor betreffende app. Ik lees bijna nooit in de web browser, dusja… De mobiele versie in de webbrowser maakt de comments weer erg onoverzichtelijk.
Ik vind de content goed genoeg om een abonnement te nemen als de app eens grondig herzien wordt, verder niets dan lof voor de redactie.
kilum zegt
@quincy: Mij is opgevallen dat dit komt doordat je op verschillende PC’s / browser inlogged. Op de app is dat geen probleem. Maar bijvoorbeeld nu, ben ik ingelogged op m’n werk. En als ik dan straks thuis kom ben ik daar weer uitgelogged. Dan log ik thuis in en dan wordt ik op m’n werk weer uitgelogged. Ik ben het met je eens dat dit behoorlijk irritant is. Maar inloggen is nou ook weer niet zoveel moeite.
kilum zegt
Nu we het hier toch over hebben.
@autoblogger die 15 euro voor dat Autoblog kroontje is dat eenmalig, per jaar of per maand? Staat er niet bij in de webshop.
autoblogger zegt
@kilum: het is per jaar. En dank voor de tip, heb het inmiddels toegevoegd aan de beschrijving in de shop!
rutger97 zegt
@quincy: schoon je je cache op dan? Want dan ben je wel je inlog even kwijt.
quincy zegt
@rutger97: dank voor de reactie ;-) maar mijn cache schoon ik vrijwel nooit op. En als ik dat doe, ben ik mij er van bewust dat ik de ingelogde sessies op vrijwel alle sites kwijt ben.
autoblogger zegt
@quincy: ik wil graag serieus reageren, maar als je begint met “Jezus! Wat is die reclame op jullie site overdreven geworden zeg!” dan begin je met de verkeerde toon. Tevens ben je compleet offtopic bezig door het als reactie onder dit artikel te zetten, zie ook onze huisregels.
Uiteraard wil ik wel even inhoudelijk reageren, maar ik heb de thread wel even naar beneden gedrukt.
Om antwoord te geven op je vraag: dit is niet onze manier om gebruikers maar in een abonnement te duwen. Onze reclames zijn vergelijkbaar met die op andere sites en in sommige gevallen zijn wij zelfs wat strenger. Met ons abonnement geven we echter een alternatief; indien je ons toch wil steunen in plaats van een Adblocker te gebruiken, waardoor we geen inkomsten meer kunnen genereren. Uiteraard werkt dit abonnement op al onze sites (en apps). Meer info staat hier: https://www.autoblog.nl/autoblog-abonnementen
quincy zegt
@autoblogger: Dank voor je inhoudelijke reactie, dat kan ik erg waarderen.
Op dat moment was dat mijn gevoel, omdat ik al 3 keer op een reclame had geklikt in plaats van het artikel dat ik wilde openen. @willeme kon er ook direct serieus op reageren. En een beetje kritiek kan geen kwaad toch ;-)
Dat het off-topic is ben ik volledig met je eens en had het zelfs begrepen als je de hele reactie boom had verwijderd. Mijn reactie heeft in ieder geval wel aangetoond dat meer gebruikers zich er aan stoorden (zowel het inloggen als de reclame).
Ik ben in mijn eerste reactie het woordje ‘geen’ vergeten. Ik gebruik GEEN ad-blocker als ik gebruik maak van een site, want dat zou voorbij gaan aan mijn principes en voelen als “diefstal”. Wel het genot, maar niet de lasten. Dus dat er reclame getoond wordt kan ik volledig begrijpen en dat zal ik ook zeker niet blokkeren. Jullie leveren de dienst, ik de inkomsten. Maar (in ieder geval) het afgelopen jaar zijn de meeste reclames op jullie site wel heftiger, groter, opdringerig en meer storend geworden. Neem nu bijvoorbeeld de nieuwe Tele2 reclame, waardoor ik eerst boven groot in beeld een filmpje zie en daarna alle content naar boven schuift. Of het reclamebokje in de tekst van een artikel, waarbij de tekst zich anders positioneert wanneer die reclame klaar is. Dit doet afbreuk aan de verder goede ervaring van jullie site. En er zijn andere sites die aantonen dat het niet perse zo hoeft en dat je ook op minder storende manier genoeg reclame kan tonen.
Ik had trouwens niet verwacht dat het issue van het inloggen een instelling was waar jullie bewust voor hadden gekozen, maar het verklaart een hoop. Zoals in een reactie hierboven ook geschreven ga ik het testen en als het goed werkt, ben ik zeker niet te beroerd om jullie voor 15 euro per jaar te steunen ;-)
autoblogger zegt
@quincy: ok, dank voor je reactie!