Nothing exceeds like excess.
Oh wat is het toch heerlijk dat sommige merken nog atmosferische motoren bouwen. Het gebeurt niet heel veel meer, omdat op papier EV’s en turbotorretjes zuiniger zijn. Jan Modaal kan eigenlijk alleen nog bij Mazda terecht voor een vrij ademende auto. Op zich misschien niet zo heel erg. Het is nou ook weer niet zo dat de gemiddelde vierpitter (of driepitter) een geweldig geluid uit de uitlaat stort, ook niet zonder turbo. En een lineaire vermogensopbouw is fijn voor puristen, maar Henk van hiernaast heeft waarschijnlijk liever een koppelberg tussen 2.000 en 4.500 toeren.
Maar niet alleen de Audi A4 2.0 is nu een 1.4 TFSI, ook vele supercars gaan voor de bijl. De ouderwetse AMG-sound bijvoorbeeld, is niet meer. Joah, zo’n 4.0 V8 klinkt nog ‘wel aardig’, maar naast de 6.2 of 5.4 met compressor is het niks. Gelukkig zijn er nog een aantal merken die wel vasthouden aan een episch gillende veelcilinder. Porsche is er daar een van. Zij hebben bijvoorbeeld nog de 911 GT3 in de aanbieding. Althans, nu even niet, maar de nieuwe komt eraan.
Om zo’n 911 GT3 (RS) nóg beter te laten klinken, kan je terecht bij verschillende tuners. IPE Performance is er daar eentje van. Zij bieden sinds 2013 een titanium uitlaat aan die 12,17 kilo weegt, minder dan de helft van het standaard exemplaar. Op speciaal verzoek is het kennelijk mogelijk deze goudkleurig te laten uitvoeren. Swaaaaaaag. Instagrammert @gercollector houdt wel van een beetje goud en liet zijn GT3 RS voorzien van zo’n uitlaatje.
IPE Performance claimt te gaan voor de ouderwetste ‘F1 sound’. Je weet wel, dat briljante geluid wat er was voor turbo’s en elektro-geneuzel alles kwam verpesten. Of de missie geslaagd is, check je hieronder. Houd jij ook van goud?
Dank Eric voor de tip!
bpc zegt
Hij is dus niet van puur goud maar verguld, ook goed…
Oude f1 turbo’s waren ook 4cyls met een goed geluid…
jaapiyo zegt
Het geluid is wel puur goud.
Robert zegt
Hmmm… dan toch liever een uitlaat van titanium, alleen al vanwege het feit dat goud een soortelijk gewicht heeft wat ruim twee keer hoger is dan dat van staal en ruim vier keer hoger dan dat van titanium. Dat zou dus betekenen dat deze uitlaat zo’n beetje 50 kg weegt…
torsen zegt
Dit is titanium. De oxidatie bij een bepaalde temperatuur geeft het een gouden kleur. Zal na verloop van tijd nog wel van kleur veranderen als de uitlaat heter wordt.
kareljansen zegt
@torsen: gold plated titanium volgens mij. Zou dan niet mogen verkleuren.
zoe-man_deketele zegt
“Op speciaal verzoek is het kennelijk mogelijk deze goudkleurig te laten uitvoeren.”
Goudkleurig is echt niet hetzelfde als verguld met goud….
bimmerfan zegt
Dit is toch het geluid wat een petrolhead gelukkig maakt!
#dreamcar
mrB zegt
Met de bumper er op die je helemaal niks van het goud. Maar titanium is ook niet om je voor te schamen en 12 kg gewicht besparen op een gt3 is natuurlijk top!
Shenkie zegt
Op z’n Insta staat ook nog een heerlijke Fly-by op de Autobahn! Waard om te checken of aan het artikel toe te voegen
sanderz28 zegt
@shenkie: is dat die vanaf het viaduct gefilmt? Dan heb ik die gezien, pure porno.
weslexus zegt
@sanderz28: Ja dat is die.
jaapiyo zegt
done.
Shenkie zegt
@jaapiyo: niiice
kniesoor zegt
Standaard uitlaatje klinkt ook niet onaardig hoor, de auto gilt er op hoog toerental mee als een mager speenvarken ?
kennone zegt
@amghans: maar wel een iets te mager speenvarken. M’n buurman hier heeft er ook een en dit uitlaatsysteem zou zijn GT3 toch wel helemaal afmaken??
kniesoor zegt
@kennone: Een smaakgebonden dingetje natuurlijk, maar ik vind zo’n IPE-uitlaat teveel pestherrie, zou er snel op uitgekeken zijn.
Dutchcarwizard zegt
De McLaren F1 had een gold plated hitteschild. Puur functioneel.
remarkable zegt
Oor porno!!
duderuud zegt
Als ik de loterij ooit win dan komt er een GT3, alleen vanwege het geluid al?
JanJansen zegt
Ik liet vroeger wel eens elektronische onderdelen vergulden.
De prijzen vallen best mee doordat er maar een microscopisch klein laagje opgezet wordt.
Dit zal dan ook wel meevallen.