Hij is véél sneller dan je zou verwachten.
Het is een term die we te vaak gebruiken: sleeper. De Britten noemen het een Q-Car. Het gaat om een auto die er absoluut niet snel uit ziet, maar het wel is. Een Mercedes-AMG C63S Estate is géén sleeper: flinke uitlaten en enorme velgen met jetsers van remmen erachter maken duidelijk wat de intenties van de auto zijn.
Een echte sleeper is dan een gare 190 E waar een 500 pk sterke V8 in gelepeld is, bijvoorbeeld. Wat dat betreft is de Porsche die je op deze afbeeldingen ziet in die zin géén sleeper. Er bestaat immers niet zoiets als een langzame 911. Zeker bij de 997-generatie is er vrij weinig reden tot klagen. De minst sterke uitvoering levert al 325 pk.
Toch is dit wel een beetje een sleeper, want het gaat ook een beetje om het verrassingseffect. Van deze auto verwacht je dat die 0-100 km/u in zo’n 5 seconden doet en een topsnelheid haalt van 280 km/u. Welnu, deze 911 is véél sneller. Onder de kap treffen we namelijk niet de standaard 3.6 liter boxermotor aan, maar het Mezger-blok uit een 911 GT2 RS, goed voor 620 pk. Vervolgens is die GT2 RS motor ook nog eens gekieteld naar 680 pk! Een standaard GT2 RS gaat in 3,5 seconden van 0-100 km/u en haalt 335 km/u. Dat zal met deze 911 ook wel gaan lukken.
Het mooiste is: je ziet er niets aan af. Het is gewoon een zilvergrijze 911 Carrera zonder ‘S’ Cabriolet, de senioren-uitvoering, zeg maar. Je kan een in principe elke standaard 911 enorm verrassen met deze anabolen-Carrera. Het werk is uitgevoerd door de Duitse firma 9FF, die zich wel vaker bezighoudt met extreme tuningsprojecten. Qua tuning valt het bij deze auto eigenlijk wel mee, want de motor levert in standaardtrom al 620 pk. Dus naast supersnel zal de betrouwbaarheid ook redelijk in orde zijn. De prijs valt eigenlijk wel mee, want voor 72.500 euro rijd je weg in een van de snelste cabrio’s van Nederland. De advertentie kun je hier bekijken.
dragspert zegt
Vet! Is overigens geen Jetta font maar een front van een Vento;) Verder erg netjes zo. Helemaal mijn stijl!
techniekmeneer zegt
@dragspert: Volgens mij gaat hier iets mis..
rikv99 zegt
@techniekmeneer: Nee, het is en blijft VAG he… alles is uitwisselbaar ?
techniekmeneer zegt
@rikv99: 2015….
rikus zegt
@techniekmeneer: Gezien de datum die eronder staat, denk ik dat je gelijk hebt.
rikv99 zegt
Goh, en dan te bedenken dat de ‘standaard’ GT2 RS al widowmaker werd genoemd ondanks al zijn aanpassingen t.o.v. een normale 911… dus een cabrio met chip en geen aero, what could possibly go wrong?
Toch jammer dat ik 72ruggen te kort kom…
Stefje zegt
@rikv99: Hij is inderdaad niet duur wat je er voor krijgt. Alhoewel ik mij afvraag wie dit voor je gaat onderhouden…
theblazerunner zegt
@Stefje: Het onderhoud lijkt me nou niet zo bijzonder
r55clubman zegt
Vraag me af hoe het met de koeling zit. Neem aan dat er een reden is waarom een gt2 zoveel koelsleuven heeft.
porker zegt
@r55clubman: mijn idee exact.
davelepeef zegt
@r55clubman: omdat je een GT2 tot je erbij neervalt over een circuit moet kunnen vegen. Die behoefte zal hierbij meevallen.
janmetdelangeachternaam zegt
Prachtige velgen zijn het eigenlijk ook
Dutchdriftking zegt
@janmetdelangeachternaam: klopt! En op AB vast vloeken in de kerk, maar deze Lobster wielen zijn ook perfect voor een Golf 4 R32…
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. Rood leer er in en dan is hij af.
kniesoor zegt
Ik geloof er geen hol van. Los van de vraag hoe al dat geweld gekoeld wordt met een dichte carrosserie zoals deze auto heeft, kan ik me nauwelijks voorstellen, dat 9ff zo’n auto met deze remmetjes de weg opstuurt.
knapzuur zegt
@amghans: .. ja want je hebt grote remmen nodig om vermogen op de weg te krijgen.. ben je een bang aangelegd? Tss.. ze zien je bij Space X al aankomen “guys.. what about the brakes”
SimonMc zegt
@knapzuur: Remmen is angst.
cpp1 zegt
En dan die kleine kut remmen er op houden…
Onehp zegt
Leuk hoor, is de ophanging ook aangepast? Een slappe cab zal dat niet graag lusten.
Doe mij maar een 996.2 GT3….
EnthousiaST220 zegt
Kan iemand me even uitleggen waarom er specifiek gesproken wordt van een mezger motorblok? Die 3.6 die ze eruit gehaald hebben was toch ook een ontwikkeling van de beste man of zit ik fout?