Kost wat. Dan heb je ook wat.
De Mercedes-Benz G-Klasse is een beetje een tegenstrijdige auto. Beter gezegd, de sportieve varianten ervan. Een G350d is een perfect werkpaard met manieren. Die auto’s zijn extreem sterk, er kan een zware kar achter en ze bieden voldoende luxe. Maar als AMG begint het een beetje zot te worden. Er wordt heel veel moeite gestoken in een basis die de moeite van het tunen niet waard is.
De G-Klasse is namelijk een échte terreinwagen, met een ladderchassis en separate carrosserie. Als luxe personenwagen is dat niet de beste basis, integendeel. Dat maakt de eigenaren totaal niets uit. De G63 AMG verkoopt beter dan de goedkopere G500. Van de vorige G-Klasse (er is sinds kort een nieuwe) was er zelfs een model bóven de G63 AMG, de G65 AMG. Dat was de auto voor de Rupsjes Nooit Genoeg onder de miljonairs.
Echter, de heren van Brabus kwamen erachter dat de G65 AMG gewoon een aardig begin was, meer niet. Met de Brabus ‘900’-uitvoering trekt Brabus alle registers los. Werkelijk elk onderdeel wordt vervangen door iets beters, sterkers en duurders. Ondanks dat deze auto meer weegt dan mijn zus (wat geen sinecure is), is de auto voorzien van echt koolstofvezel. Zo is de enorme motorkap gemaakt van het ultralichte materiaal.
Onder die kap vinden we een beest van een V12. Standaard is het blok voor 630 pk en 1.000 Nm. Het complete blok is onder handen genomen en het eindresultaat is angstaanjagend. De 6,3 liter grote motor levert 900 pk! Het maximum koppel is 1.500 Nm, maar omdat de bak en aandrijfassen moeite hebben met zoveel kracht, wordt het begrensd op 1.200 Nm. Het resultaat is dat deze auto in 3,9 seconden naar de 100 km/u accelereert. Omdat Brabus een fabrikantstatus heeft en dit een heuse fabrieksauto is, heeft deze Brabus 900 een opgave voor het gebruik. Gemiddeld doet die volgens Brabus 1 op 5. De uitstoot is bijna een halve kilo (456 gram CO2) per kilometer.
Uiteraard is zo’n Brabus behandeling peperduur. Meestal krijgen we een ‘Prijs op aanvraag’ bij dit soort wagens, maar Hollmann International heeft een prijskaartje op een nieuw exemplaar geplakt. De handelaar in uiterst exclusieve auto’s wil er namelijk graag 750.000 euro voor hebben! Houd die 750.000 euro even in je achterhoofd en neem en kijk nog eens goed naar deze auto.
Aanschouw items als de handgreep voor de passagier, het ouderwetse navigatiesysteem en de C-klasse middenconsole. Het mooiste is nog de speaker in de kofferbak, alsof ‘ie op het laatst bij de Halfords erin is geflanst. Daarentegen zie je overal de mooiste leersoorten. Tevens is de auto voorzien van twee separate zetels achterin. Ontwaak de innerlijke Russische cokedealer in jezelf en vernietig je spaarvarken. De advertentie kun je hier bekijken.
Stylez zegt
Ze zeggen wel eens dat smaak niet te koop is. Wansmaak daarentegen, dat kost blijkbaar €750k.
suzikubelona zegt
Ik dacht, daar hebben we Mansory weer…
tortuga zegt
Heerlijk! Alhoewel dat het mij opvalt dat ze graag het uiterste vragen bij deze dealer als je andere advertenties vergelijkt met zelfde wagen elders.
drdre1 zegt
Ik meende even te denken dat ’t bodywork was uitgeklopt naar gelijk de gele wanden in foto 1. Is enkel de reflectie, maarrr….?… Dat zou ‘m best goed hebben gestaan! Ideetje ? voor evt tuners! ? ??
bimmerfan zegt
Dit kan je toch niet mooi vinden? Dit is volgens mij zo’n gevalletje kijk mij met mijn 750 duizend euro kostende getjoende G klasse rijden.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Hoe zit het met dit soort fabrikanten betreft de emissie eisen waar alle autofabrikanten aan moeten voldoen? Zo gaat FCA ‘uitstoot penningen’ inkopen bij Tesla om hun gemiddelde uitstoot te verlagen en een boete te voorkomen. Hoeft dat voor deze merken niet?
stalensnuitje zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: met zulke bedragen en kleine aantallen kun je die boetes wel een op een doorberekenen aan de klant, neem ik aan?
arkenbout zegt
@stalensnuitje: dat doet FCA uiteindelijk ook natuurlijk
Dutchdriftking zegt
Dit kuurtje voor de 6X6 graag.
weetikveel zegt
@dutchdriftking: liever daarop dan hierop, die is wat zeldzamer.
kennone zegt
Mooi dat ze die oude nog blijven gebruiken. Vind deze nog steeds mooier dan de nieuwe. En die 1 op 5 vind ik nog best mee vallen. Doet de Range Rover SC ook volgens boekjes en dat met een kleinere motor en bijna de helft aan vermogen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Je zus zit zeker nooit op Autoblog @willeme ;)
willeme zegt
@svenska_aeroplan_ab: Mijn zwager wel, maar die denkt dat mijn nickname @ikschrijfookoverautos is ;-).
nout zegt
Het meest nutteloze wat je kunt kopen.. Carbon op je G65, kom op. SMH
kennone zegt
@nout: net zo nutteloos als een tof kleurtje uitzoeken. Het gaat puur om de looks
rikv99 zegt
Zie op de website van Hollmann ook dat ze de Bugatti Chiron MANSORY Centuria verkopen. voor een goeie 4,8 miljoen… Wat toch zeker wel een goeie miljoen extra is dan een gewone Chiron. *slik*
vetnek zegt
€750k want alles is vervangen maar dan toch het koppel terugdraaien.. nou wil ik als klant die 1500nm hebben ook ?!
ghost zegt
€750k, ik denk als ik goed zoek dat ik er wel een G 6×6 mee op de kop tik! Veel liever dan dit gedrocht.
boss1 zegt
aan de ene kant alles superlicht met carbon aan de andere kant stop er een woofer in van 100kg lekker logisch
ottosk zegt
En dan krijg je ook nog het oude model met dat lelijke interieur, veel succes met de verkoop Brabus !
Freewarefreak zegt
Bah bah. Vind een standaard G zonder poespas veel mooier.