Productielocaties komen en gaan. Aan de ene kant wordt er in de goedkope landen flink uitgebreid, aan de andere kant in de landen met hoge loonkosten aardig gesneden. Hieronder een overzicht van vergane glorie.
Packard Factory, Detroit
Als je nog ergens een leeg gebouw zoekt is Detroit altijd een goede locatie, het sterft daar van de leegstand. De oude Packard-fabriek schijnt de grootste van allemaal zijn, ideaal om tot een paintball-baan om te toveren lijkt ons. HIER een artikel waarin de faciliteit onder de loep wordt genomen.
AZLK-fabriek, Moskou
Zoals wel meer oude Sovjetmerken heeft ook AZLK (uit de jaren ’30) het niet gered. Het fabrieksgebouw dat is achtergelaten is een zootje. Ze hadden ’t toch op zijn minst even aan kunnen vegen?
Fordlândia, Santarém, Brazilië
Midden in het Braziliaanse regenwoud stond ooit een draaiende autofabriek, nu staat alleen het gebouw er nog. Volgens lokale legendes waart de geest van Henry Ford hier elke vierde dag van de tweede volle maan op de anti-cyclus van de Mayakalender rond, maar niemand kan uitvlooien wanneer dat precies is.
Bugatti Automobili, Campogalliano, Italië
Bugatti’s worden tegenwoordig in een schuur in de Franse Elzas in elkaar gezet, maar vroeger kwamen ze gewoon uit Italië. Dat was vroeger, doei Italiaanse fabriek.
Studebaker Stamping Plant, VS
Studebaker, nog zo’n merk dat we alleen nog maar uit de geschiedenisboekjes kennen. HIER alle foto’s.
Ford-fabriek Highland Park, Michigan, VS
Highland Park is niet alleen een lekkere Orkney whisky, maar ook een ex-productielocatie voor Ford uit het begin van de vorige eeuw, waar ooit een Model T van de band rolde. In 1978 werd de grote fabriek op de Amerikaanse lijst van National Historic Landmarks gezet, maar hij heeft wel eens betere tijden gezien.
Longbridge-fabriek, Birmingham
Het failliet van de Britse staatsautomobielindustrie kan niet treffender geïllustreerd worden. Uit deze fabriek rolde van alles, van British Leyland tot MG, maar uiteindelijk haalde de realiteit (en marktwerking) haar in en ging MG/Rover over de kop. Tegenwoordig is een groot deel van deze fabriek gesloopt en worden er door MG weer mondjesmaat auto´s gebouwd voor de Britse markt.
Alfa-Romeo-fabriek Portello, Italië
Ooit timmerden noeste arbeiderhanden hier roestige karaktervolle Alfa’s in elkaar. Tegenwoordig..tsja, zien we nog een paar karkassen. Puike toko, Sergio. Misschien ligt er nog wat graaigoed voor de liefhebber.
DeLorean, Dunmurry, Ierland
We weten allemaal hoe het DeLorean vergaan is, dat boek is al een tijdje dicht (hoewel we wel wat opvingen over DeLorean EV’s). De oude fabriek in Ierland heeft er wel eens beter uitgezien.
rolov zegt
Dat waren toch verlaten protos daar op de foto vsn de alfa fabriek?
ej20g zegt
Oude, verlaten gebouwen hebben altijd iets boeiends en interessants over zich. Dat heb ik met bijna al dat soort gebouwen, vooral die waar legendes omheen hangen. Alles van oude autofabrieken tot kastelen en in verval geraakte ziekenhuizen voor mentaal zieke mensen wekken mijn interesse.
JamesBond007 zegt
@ej20g: verder gaat alles goed?
desjonnies zegt
@JamesBond007:
neem jij nog een whiskey bijdehand
arjontje zegt
@ej20g: zijn ook mooie foto shoot locaties.
Arno's zegt
@ej20g: Heb je al therapie?
chipmunk zegt
@asmulders: damn en ik me maar afvragen of ik gek was. Maar schijnbaar als je denkpatroon anders is moet je in therapie. Dank voor je reactie. Ik ga opzoek naar een therapeut.
ej20g zegt
@asmulders: nergens voor nodig. Is het raar om oude, verlaten panden interessant te vinden? Vooral met de mythes er omheen kan ik hele avonden bezig zijn. Naast auto’s is dat ook een van mijn regelmatige bezigheden.
bozewolf zegt
@ej20g: Mensen die zoiets niet ‘iets’ vinden hebben komen gewoon beetje fantasie tekort. Tis altijd intrigerend, ruïnetje.
ablogjunk zegt
@ej20g: Een goede urbex maakt mijn dag weer goed! Dus ja, ik deel jouw mening! Aan de reacties te zien zijn er maar weinig mensen die dit begrijpen, maar ach ieder zijn ding!
ej20g zegt
@ablogjunk: altijd fijn om te horen dat iemand je mening deelt!
Joost zegt
@ej20g: hier nog een! Ben al aan het oriënteren op een camera. Suggestie voor me?
Urbex blijf intrigerend. Jammer alleen dat er in NL bijna geen goeie spot te vinden is.
dragspert zegt
@ej20g: Ben ik met je eens. Ik wil ook serieus een keer naar Propyet in Rusland. Dat was de grote stad direct naast de kerncentrale in het Tjernobyl gebied. Compleet verlaten spookstad nu waar je max. 2 uur mag rondlopen. Lijkt me prachtig!
ej20g zegt
@dragspert: ik deel je mening helemaal! Ik heb het verhaal rondom het stadje en de centrale meerdere malen gelezen en blijf er interesse in houden. Ik zou het graag een keer bezoeken maar twee dingen houden mij voorlopig nog tegen: de financiële middelen en de angst voor radioactieve straling, ondanks dat er wel tours worden gegeven.
bmwe46csl zegt
@ej20g: je zegt dat het naast auto’s een grote bezigheid is, heb je dan ook http://www.oudeverlatengebouwenblog.nl en http://www.oudeverlatengebouwenjunk.nl?
carlo zegt
@dragspert: Misschien wil je met een propjet naar pripyat, lijkt me handig.
desjonnies zegt
@dragspert:
Wil ik ook
Soort van troosteloze melancholische omgeving over de vergankelijkheid van de mensheid. .
bozewolf zegt
@desjonnies: Boekie van Midas Dekkers wel es gelezen over vergankelijkheid? Lijkt me wel in jouw straatje te passen. 15 euries, bol.com
papa zegt
Ben volgende week in detroit, hopelijk heb ik wat tijd over!
Alfarobert zegt
Oude fabrieken en zeker van auto’s(onze interesse toch?) hebben altijd iets als je er binnenloopt.Dan denk je meteen hoe het eruit gezien zou hebben,hier hebben honderden mensen gewerkt.Wat deden die allemaal,etc.
papa zegt
@Alfarobert:
In de packard plant werkten op het hoogtepunt meer dan 30.000 man.
tk97 zegt
Die verlaatte poort bij DeLorean zit er wel erg Sovjet achtig uit, half verroest en onder prikkeldraad, vrij vrolijk wordt je niet als eventuele koper als je daar aan zou komen.
potver7 zegt
Die Longbridge fabriek ziet er niet zo heel verlaten uit op die foto … ;)
qazzaq zegt
Bugatti’s kwamen oorspronkelijk altijd al uit de Elzas en niet ‘gewoon’ uit Italië. De oorspronkelijke fabriek van Ettore Bugatti was al Molsheim bij Straatsburg. De fabriek in Campogalliano is alleen in de jaren ’90 gebruikt bij een poging om het merk nieuw leven in te blazen door een stel Italianen. De enige auto die daar gebouwd is, is de EB110.
pa045 zegt
Bugatti’s komen uit de Elzas, maar zijn ontsprongen uit het brijn van Ettore Bugatti. Spreek de naam een paar keer uit, neem er een stukje Parmigiano bij en een slokje Primitivo en kom tot de conclusie dat dit toch wel heel erg Italiaans klinkt. En dat klopt. Ettore is geboren in Milaan uit een echt Italiaanse familie. @qazzaq:
saxoke zegt
Opel antwerpen?
Binnekort Ford Genk
Born zal ook nog wel aan de beurt komen. ….
Volvo Gent ook nog wel denk ik….
azenomei zegt
Doe mij maar een glaasje Highland Park 18 jaar. Mijn fles is toevallig net leeg.
bmwe46csl zegt
Die Bugatti fabriek is mooi!!
Jansen zegt
Is de Packard en Studebacker fabriek niet dezelfde? Die merken waren gefuseerd aan het eind…..