Totaal overbodig, maar wel gaaf dat ze deze supercabrio’s in productie hebben genomen.
Het is bijna zomer, het mooie weer komt er weer aan en dat kan maar een ding betekenen! Het bijvullen van de airconditioning. Alhoewel de meeste petrolheads bij die eerste zonnestralen en barbecue-lucht al meteen op de occasion-sites kijken om te zoeken naar een kekke cabriolet.
Er zijn twee soorten mensen als het op cabriolets aankomt: levensgenieters en mensen die denken dat ze een iets hoger gewicht en iets lagere stijfheid kunnen merken op de openbare weg. In veel gevallen is een cabriolet altijd leuker. Voor een relatief beperkt bedrag is een auto ineens een stuk leuker.
In veel gevallen is een cabrio gewoon leuker. Een BMW 430i, Camaro of Bentley Continental is gewoon veel beter als cabrio. Maar in sommige gevallen is het wat lastiger. Een cabriolet is namelijk een ietsje zwaarder, ietsje minder scherp en ietsje slapper qua koetswerk. Het is dus raar om een cabrio-versie te bouwen van een gefocuste rijdersauto. En toch doen fabrikanten het. Het resultaat is er niet minder om. Dit zijn 9 voorbeelden.
Mercedes-Benz CLK DTM Cabrio (A209)
2006
Een heel erg vreemde eend in de bijt, ook in de wereld van supercabrio’s. De CLK DTM is van zichzelf al een raar ding. De auto is gebaseerd op de CLK 55 AMG, maar is verder compleet anders. De gewone 55 heeft een 5.4 met 367 pk.
Deze DTM heeft een opgefokte versie van de motor uit de SL55 AMG en levert na de massagekuur van AMG maar liefst 582 pk. Het meest aparte was dat er ook een cabriolet-versie van kwam. Waarom? Geen idee, waarschijnlijk omdat ze het konden. Er zijn er slechts 100 van gebouwd.
Ferrari Scuderia Spider 16M (F-131)
2008
Tegenwoordig kijken we er niet direct van op, van dit soort Italiaanse supercabrio’s. Is er immers ook een 458 Speciale Aperta en een 488 Pista Spider. Toch is de Ferrari Scuderia Spider een bijzondere auto. Het is namelijk de eerste keer dat Ferrari een open variant maakt van een lichtgewicht circuitspeeltje. Van de 348 GT Competizione en 360 Challenge Stradale was er uiteraard alleen een coupé.
De 16M was er om te vieren dat het Ferrari F1-team voor de zestiende keer het wereldkampioenschap had gewonnen. Dat klinkt leuker dan dat het is, want ze liepen net de rijderstitel mis in de laatste ronde van de laatste race van het kampioenschap.
Bentley Continental Supersports Convertible
2010
Misschien wel de meest opmerkelijke in dit overzicht van supercabrio’s. Dat komt eigenlijk ook omdat er zoiets is als een dichte Bentley Continental Supersports. Waarom? Een lichtgewicht tweezitter is niet vreemd, maar een zwaargewicht wel. De Continental is een sumo-worstelaar die zijn lunch heeft overgeslagen en alvast succesverhalen schrijft voor weight watchers.
Bentley paste de bak (een ZF 6HP) aan voor veel snellere reactietijden. Daarnaast zorgden de gesmede BBS-wielen voor een aanzienlijke verlaging van het gewicht. Ook de koolstofvezel sportkuipen droegen bij aan de feestvreugde. Nog steeds begrijpt niemand de auto, maar leuk is ‘ie wel.
Jaguar XK-RS Convertible (X150)
2011
Dat de Jaguar F-Type later als SVR kwam, is niet zo gek. Die auto is in eerste instantie als Roadster ontwikkeld. Daarbij is het ook een sportieve ietwat spartaanse roadster. De Jaguar XK was juist een weldadige cabriolet. Het is dan ook heel erg bijzonder dat ze bij Jaguar dachten: van die keiharde XK-RS moeten we maar eens een cabriolet-versie maken.
Het eindresultaat is een soort Britse hotrod. Veel spoilers, veel V8 en veel kabaal. En toch is het een bijzonder gaaf ding. Juist omdat ‘ie niet alles zo serieus neemt.
Audi R8 GT Spyder (Typ 42)
2011
Je zou het bijna vergeten, maar naast de bijzondere Audi A1 quattro had je rond dezelfde periode nog een speciale Audi waar er maar 333 van zijn gebouwd. We hebben het over de Audi R8 GT. Net als een RS of Superleggera kreeg je bij deze versies meer vermogen en een lager gewicht.
Dat gewicht was extra indrukwekkend omdat je wel meer serieuze hardware kreeg van Audi Quattro GmbH. De remmen, carbon sportkuipen en extra luide uitlaat waren enkele wijzigingen. Net als de velgen, koolstofvezel spoilers en het specifieke onderstel. En een sterkere V10! Er zijn 333 coupé’s gebouwd en nog eens 333 van deze supercabrio’s die Audi ‘Spyder’ noemde.
Chevrolet Corvette 427 Convertible Collector Edition (C6)
2012
Bij Chevrolet was het lange tijd vrij eenvoudig: er was één soort Cabriolet. Alle bijzondere versies waren een coupé. Zo was van de C4-generatie de ZR-1 een coupé. Bij de C5-generatie kon je de Z06 alleen als Hardtop krijgen. En met de Z06 was dat niet anders: die was er enkel als coupé. Althans, in het begin.
Uiteindelijk kwam er namelijk ook deze, de Corvette 427. Dat is in feite een Z06, maar dan als Cabrio. Je kunt dat zien aan de grote luchtinlaat aan de voorzijde aan de zijkanten. De motor is rechtstreeks overgenomen, een 7.0 liter atmosferische V8 met meer dan 500 pk. 7 liter is gelijk aan 427 Cubic Inches, weet je ook waar de naam vandaan komt.
Lotus Exige Sport 410 Roadster
2018
Ja, deze moet je even uitleggen. Aanvankelijk was de Lotus Exige geboren als een lichtgewicht, hardcore en hardtop alternatief op basis van de Elise. Echter, met de S3-generatie werd dat omgedraaid. De Exige was er ineens ook als cabrio. Op zich is de redenering erachter niet onbegrijpelijk.
De Exige was met de derde generatie behoorlijk ver af gegroeid van de kleinere en minder exotische Elise. Ook sommige speciale edities kon je als cabrio krijgen, zoals deze Sport 410. Dat was de straatlegale versie van de Cup 430.
Porsche Speedster (991)
2019
Uiteraard is dit een beetje een vreemde. De 997 Speedster zou ook niet in dit lijstje terecht komen. De reden is simpel, dat is immers een 997 Carrera S met wat opties en iets afwijkend koetswerk.
De Speedster van de 991-generatie is echter een ander verhaal en valt wel onder de zelfbedachte categorie van de supercabrio’s. In basis is dat gewoon een 991 GT3 met een open dak en een kleiner raam. De auto werd ook door Porsche Motorsport gebouwd en niet door Porsche Exclusive.
Meer lezen? Deze 9 sportieve vierzits cabrio’s zijn eigenlijk dramatisch!
pindakoning zegt
Cabrio’s met een vleugel op de kont snap ik eigenlijk nooit
okdoei zegt
Simpel. Als je een dergelijke cabrio koopt zit je vaak in de leeftijd: dikke vette midlife crisis. Die vleugel helpt dan om die crisis extra cachet mee te geven.
rollingstoned zegt
@okdoei Cachet? Ben je niet abuis met compensatie? ;-)
str8six zegt
Die Merc is zo ultiem. Imo toch wel de uber-AMG
Gulli zegt
Ik heb de dichte ooit eens in Monaco zien rijden, nou ja eerder horen rijden. Vanaf dat moment had ik me voorgenomen dat ik later ook zo’n ultiem dikke Mercedes V8 moest hebben, desnoods in een normalere auto. Ik kan je wel vertellen dat na jarenlang hard werken, goed sparen, op zijn tijd de juiste investeringen doen en vooral blijven dromen ik twee jaar geleden een Kia eNiro heb geleased. Ook mooi.
tortuga zegt
Autoblog heeft ooit nog meegedaan met een coupe DTM aan de Gumball. Kan ik mij toch herinneren, tenzij ik het verwar met een andere magazine.
cossiekiller zegt
Ik dacht dat de CLK DTM als donorauto een CLK200 had.
Ik meen dat in verschillende artikels gelezen of gehoord te hebben… 🤔
saxoke zegt
Klopt volgens mij idd wel, maar volgens mij is dat bij de gewone AMGs niet anders. Half afgebouwde koetswerken werden bij Mercedes van de band genomen, ongeacht de versie die het zou worden, om dan bij AMG verder afgebouwd te worden (of iets in die trend)
petroldrinker zegt
Wat blijft zo een DTM AMG toch super gaaf, die of de 16M zou mijn keuze zijn van dit lijstje, of uberhauot op lijstje als het een dikke cabrio moet zijn
Volvo_440_turbo zegt
Een cabrio is bijna altijd extra gewicht, dus een sportcabrio zal ik nooit begrijpen en evenmin waarom vele eigenaars met goed weer met een gesloten dak rijden.
gregorius zegt
Ik durf te zeggen dat ruim 95% van de dichte varianten van deze auto’s nooit de extremen hebben meegemaakt die ze claimen te kunnen bereiken ten opzichte van de normalere versies.
En is dat erg? Natuurlijk niet. Deze autos, zowel de dichte als de cabrio worden gekocht voor de belevenis.
De speciale versies leveren meer winst op voor het merk en de koper is extra blij: win / win.
Zelf heb ik een M3 cabrio. Stuurt strak genoeg en trap m af en toe lekker in. Het geluid is waanzinnig rond de 7000-8000 rpm en dat is ook de enige reden dat die auto er nog is. Maar of ik ook qua bochtenwerk tegen de limiet heb aangezeten? Waarschijnlijk niet en dat is ook niet erg: de belevenis is altijd prima.
Zo ook voor de versies hierboven: lekker optrekken, her en der een poging tot drift of een beetje rook bij een halve burnout; prima toch?
louisvdd76 zegt
Ben Porsche fan maar als ik mag kiezen toch maar de Ferrari Scuderia Spider 16M