![BMW](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/7-serie-bmw-sedan.jpg)
Speel nu zelf de baas in je eigen betaalbare CEO-bak.
Tussen de 10 á 15 jaar geleden kwam de baas in zijn dikke vlaggenschip het terrein oprijden in een imposante auto. Vaak een sedan die toentertijd soms 100.000 euro of zelfs meer kostte. Waren ze toen indrukwekkend en prijzig, kun je tegenwoordig voor een schappelijke prijs zelf rijden in een echte CEO-bak van weleer. Helaas zijn de onderhoudsprijzen nog steeds niet mals, maar dat mag de pret niet drukken.
Mercedes W220 S-klasse 1998-2005
Misschien wat gedateerd maar de W220 is nog steeds een fantastische klassenbak. De sedan staat immers al jaren bekend als de meest comfortabele van de 3 bekende Duitsers. Tegenwoordig moet je tussen de 6 en 15 mille neertellen voor een gebruikte S-klasse met niet al teveel kilometers. Een schijntje natuurlijk in vergelijking met de nieuwprijs. Er zijn zelfs exemplaren die voor 1.995 euro weg mogen. Met een KM-stand van 793.858 is er echter wel flink mee gereden…
Audi A8 2002-2009
De tweede generatie A8 ging mee tot 2009, maar voor dit artikel focussen we ons op het pre-facelift model. Prijzen beginnen ongeveer bij 15 mille voor een exemplaar met minder dan 130.000 kilometer op de klok. Maken kilometers je echter niets uit stap je al voor 6.000 in een D3 A8 met een dikke 4.2 V8 onder de kap.
BMW 7-serie 2002–2008
De eerste 7-serie met een ingrijpend nieuw uiterlijk. Het Duitse vlaggenschip kon qua uiterlijk op veel kritiek rekenen, maar bijzonder was ‘ie wel. De spraakmakende Bimmer sla je al voor 6,5k op de kop inclusief foute velgen en een flinke kilometerstand.
Volkswagen Phaeton 2002-2010
We hebben nu de meest bekende Duitse drie modellen gehad, maar de Phaeton is een uitstekende alternatief. Het model was minder populair en dus is het makkelijker om een net exemplaar te vinden. De motoren zijn zeker niet kinderachtig en tussen de 5.000 en de 10.000 euro tref je genoeg exemplaren op het net aan. Van een 4.2 V8 benzine tot een 5.0 V10 diesel. Bij de Phaeton kan het allemaal.
Jaguar XJ 2002-2007
Een Jag an sich is natuurlijk al een bazenbak. Een lekker breed aanbod op de occasionmarkt onder de 10.000 euro geeft je genoeg keuze. Met de 4.2 supercharged V8 als de ultieme uitvoering.
Maserati Quattroporte 2003-2012
Kost een stukje meer dan de eerder genoemde bolides, maar daar krijg je ook wel wat voor terug. Check een eventuele occasion wel op DEZE kwaaltjes. Een slecht exemplaar is een ware aanslag op je portefeuille. De prijzen beginnen bij ongeveer 20.000 euro
Cadillac STS 2005-2007
Niet zo heel populair in Nederland en dus zijn occasions schaar. De 4.6 V8 met 325 pk zorgt voor een fijne cruise en aan boord alle luxe die een CEO wil hebben. Bovendien is de STS andere koek in vergelijking met de reeds benoemde alternatieven.
Lexus LS 2001-2006
Net als de Cadillac, een hele gewone auto in het straatbeeld van het thuisland. Bij ons in Nederland een behoorlijk zeldzame verschijning. Een oud exemplaar moet ongeveer 7 mille kosten. Jongere exemplaren met weinig kilometers gaan voor minstens het dubbele weg.
Range Rover Sport 2005-2013
Ook deze bullebak (aankoopadvies) begeeft zich, net zoals de Quattroporte, in de iets duurdere prijsrange. Qua motoren valt er genoeg te kiezen en de enorme afschrijving heeft ervoor gezorgd dat de Sport steeds betaalbaarder wordt.
Ik mis de Chrysler 300C
@yipikaye: die is toch echt een stapje lager dan bovengenoemde auto’s, helemaal qua interieur.
@pier: ik heb toch liever een Chrysler SRT 8 met een 6.1 liter beul dan een Cadillac STS
@yipikaye: doe mij de sts-v dan maar, hoewel die volgens mij wel flink duurder is.
@yipikaye: een van de eerste generaties een hele tijd gehad, geweldig ding was dat! :)
Natuurlijk is zo een bak kopen klinkklare onzin, immers: de echte pijn komt na de aanschaf. Een hoge wegenbelasting want die dingen gaan vaak over de 2 ton qua gewicht, uiteraard een hoge verzekering premie, hoge onderhoudskosten, en natuurlijk een hoger benzine verbruik. De grap is; dat als je zoveel geld maandelijks op kan hoesten, je ook een nieuwe limo aan kunt schaffen. Dus daarom zijn ze zo goedkoop, diegenen die het kan betalen koopt nieuw, degenen die een lager betaalde baan heeft, maar wel zo een limo rijdt, zal op andere dingen moeten bezuinigen, als hij erin wil blijven rijden(vakantie bijvoorbeeld)
@audicoupe84: niet mee eens. Ik kocht een paar jaar geleden een X5 4.6 V8 van 10 jaar oud van de eerste eigenaar voor 12,5k. Op d’r teller 86k NAP! In perfecte staat. Alle opties behalve Panorama dak. Nieuwprijs 98k.
Natuurlijk was het verbruik van 1 op 6,2 flink maar bij mijn 15.000 km/jaar nog te doen. De wegenbelasting ook flink maar de helft van een diesel versie.
Ik heb er 3 jaar met veel plezier en probleemloos in gereden. Echt een heerlijke bak; comfortabel en met een heerlijk 8cylinder brul. Uiteindelijk verkocht voor 8.5 K ?
Dus heel veel plezier voor relatief weinig €
@pier: heb zelf een 300C en een BMW 745 E65 en kan je vertellen dat ondanks de Chrysler idd een trede lager staat op de automobiele ladder, het interieur toch de tand des tijds beter heeft doorstaan. Waar het interieur van de BMW nu behoorlijk begint te ratelen op oneffen wegen, daar is het in de 300C nog sereen rustig.
Glimmend hout en zacht plastic wil niet altijd zeggen dat het ook langer meegaat.
@yipikaye: die ligt net een segment lager, dus vind ik deze niet in het rijtje passen niettegenstaande dat ik het een hele dikke bak vind
@yipikaye: 300c is geen toplimo. De Chrysler 300C is gebaseerd op Mercedes E-Klasse.
Kortom de 300c concurreert met A6, 5-serie en E-Klasse en niet met de S,7 of A8.
@alloallo: en dat was zelfs nog de oude e klasse . Niet eens het toen huidige model.
@yipikaye: Moet je wel van hoge onderhoudskosten houden. Buurman heeft er jaren eentje geleased, maar had continu (elektronische) problemen
En vervolgens weer hetzelfde bedrag kwijt zijn aan onderhoud en reparaties
@janmetdelangeachternaam: gewoon de Lexus kopen, dat scheelt je een hoop geld aan reparaties.
@ej20g: tot je luchtvering kapot gaat (komt regelmatig voor bij deze serie) of je een lekkage hebt in je thermopane zijruit… Komt ook nogal eens voor
@406_v6: ik durf te wedden dat je dan nog steeds een stuk minder kwijt bent aan reparaties dan bij de Duitsers. Reparaties bij Lexus zijn uiteraard ook verre van goedkoop maar je hebt er normaal gesproken ook veel minder mee te maken dan bij de Duitse drie.
@ej20g: voor een Duitser zijn wel meer onderdelen op de sloop te krijgen
@406_v6: ik rij zelf een ls430, een bulletproof luchtvering bestaat niet (die van de Lexus is dan wel beduidend beter dan van de concurrentie). Bij mij heeft ook een poot het begeven. Had geen zin in investeren en kans lopen op een volgende defecte balg. Dus vier conventionele schokbrekers erop gezet voor 250 euro en drie balgen voor 1000 verkocht. Verschil is nihil, alleen de naden van betonwegen is het op te merken. Ruiten ook zeker geen reden om de auto te laten staan. Samen met de subwoofer heb je dan alle ‘zwakke’ punten van deze auto gehad. Een Duitse aangeklede middenklasser zal daar moeilijk aan kunnen tippen. En voor het verbruik hoef je het ook niet te laten (goed doorijden 1 op 9,5). Nieuw heeft de ls430 concurrenten gehad, maar als occasion staan de eerste vier generaties LS naar mijn mening eenzaam aan de top.
@creaminator: bedankt voor de tips!
@ej20g: droom lekker verder en hou dat fabeltje lekker in stand , ook die wagen is absoluut een dure kostganger.
Dat is namelijk elke wagen in deze klasse.
@janmetdelangeachternaam: Dan is die S-klasse voor nog geen 2 duizend euro de beste koop!
@mashell: Denk dat meer dan de helft van de optielijst defect is. En het is een S Klasse, dus de optielijst is mega.
Zegt meer over de vorige eigenaren dan de auto zelf, ben laatst wezen kijken bij een W220 S 500 CDI vol opties en die deed het helemaal prima, dat voor ongeveer 10k.
@mercedesclk350: 400 of 420 CDI bedoel je zeker? Heb deze motorisering ook voor de W211 bekeken maar dan kan ik net zo goed een lening aanvragen voor de vaste lasten van zo’n ding.
@e270cdi: Het was een S 500, dan is dat kennelijk geen CDI. Komt uit de tijd dat ik dat nog allemaal niet interessant vond (mijn vader heeft een W220 400 CDI gehad dus ik zou het wel interessant moeten vinden)
@mercedesclk350: je hoeft niet dezelfde interesses te hebben als je vader hoor, zou je moeder raar staan te kijken
@janmetdelangeachternaam: Én dan nog rijd je niet duurder dan een nieuwe c-segmenter, zoals een Golf of Megane.
En als je de sleuteltjes van je nieuwe auto in ontvangst hebt genomen en je rijdt met de auto de showroom uit heb je in drie meter al meer afgeschreven dan in een heel jaar met een dergelijke limousine waar de eerste eigenaren het grootste gedeelte van de afschrijving op zich hebben genomen.
Van di er lagere afschrijving kan je heel wat reparaties van bekostigen. En heb je onverhoopt een miskoop gedaan dan ben je nooit veel meer kwijt dan het aankoopbedrag. Dat dermate laag is dat je gewoon ziet wanneer het schip strandt.
@moveyourmind:
Waarom zou je geen nieuwe(re) kopen als de afschrijving ongeveer gelijk is aan de reparatiekosten? Ik vind het zelf behoorlijk irritant als ik mn wagen ongepland naar de garage moet brengen.
@super: Ieder zijn keus natuurlijk.
De Jag ik nu heb heeft in het eerste jaar in totaal zo’n vijf weken bij de specialist gestaan. Toen heb ik me ook wel eens achter de oren gekrabd. Overigens nooit met pech langs de weg gestaan, ik heb altijd mijn weg kunnen vervolgen, slechts één keer in de noodloop, dan wilt hij niet harder dan 70 km/h.
Maar na het verhelpen van alle kwaaltjes heeft de Jag zich ontpopt tot een uiterst betrouwbaar vervoermiddel. En al met al vallen de onderhoudskosten met zo’n 10 cent per kilometer binnen het redelijke.
@moveyourmind:
Idd scheelt het een hele hoop als je een goede garage/specialist hebt, ik heb daar vaak meer vertrouwen in dan een dealer. 10ct per km is idd helemaal niets, reken zelf altijd ca 2000E onderhoud (incl banden etc) per jaar en rijd minder dan 10k en dan met afschrijving er nog bij zit ik al een heel stuk hoger dan jij.
@super: 2000 aan onderhoud? 500 voor banden ene jaar de zomer ander jaar de winter dan heb je al veel slijtage, remblokken 100 euro per 3 jaar met jou km, en de rest van het geld?
@moveyourmind: hoeveel kilometer per jaar? Ik heb altijd nog de droom om Jaguar XK(R) of XJ te gaan rijden, maar met 55.000 lijkt me dat niet realistisch.
@dunhozzie: Zo’n 35.000. Heb trouwens een S-type, die is net wat beter te overzien dan een XJ qua onderhoud. Brandstof lust hij net zo hard als een XJ, die niet zoveel zwaarder is. Volgend jaar mag de S-type met pensioen en komt er een XJ. Liefst een 6 cilinder met de looks van de XJ-R van vóór 1998. Ik ben er inmiddels vanaf dat de 8-cilinder de meest begeerlijke motor is.
Met 55.000 per jaar zou ik ook twijfelen of ik die met een auto die zo’n 1 op 8 a 1 op 9 loopt zou afleggen. Wel zijn de auto’s in deze klasse er uitermate geschikt voor, en een Jaguar XJ met een relatief lage kilometerstand moet wel te vinden zijn. Een E38 7-serie Diesel is misschien ook een alternatief. In Oxford groen met beige bekleding en originele velgen bijna net zo sjiek als een Jaguar. In ieder geval close as it could be.
@janmetdelangeachternaam:
Nee, want autoblog lezers hebben stuk voor stuk een auto met 5 ton op de teller waar nooit wat mee is.
@super: Ik heb nog nooit een auto gehad met meer dan 58.000km op de teller. Is ook nooit wat mee… ;)
Voor mij dan de phaeton. Ondergewaardeerde auto omdat er toevallig VW op staat. Kwalitatief een goede auto. Als het mag de W12 ?.
@lovecars: ja het is en blijft een raar geforceerd model, in een segment wat niet de “natural habitat” van VW is. Als een gepimpte vissersboot in de jachthaven van Monaco.
@lovecars: zou dat kwalitatief goed beperken tot de 4.2 V8, de rest van de motoren valt een beetje tegen, al klinkt de 3.2 wel erg dik (beter dan de V8
@lovecars: mooie auto en lekker krachtig, die W12. Wat een power, zeker voor die tijd. Mijn schoonvader had er 1 nieuw. Kwaliteit was wel een issue, werkelijk alles ging kapot.
Hoewel ik een (hele) grote s-klasse liefhebber ben, vind ik die S-klasse de aller lelijkste die er is gemaakt. Gelukkig maakten ze het goed met de W221.
Ook de BMW is de lelijkste 7-serie die er is gemaakt. Vooral het pre-facelift model.
De Maser, Lexus en Phaeton vind ik het mooist. Onder de 15k zou kiezen tussen de Lexus en Phaeton.
Eigenlijk zijn de zogenaamde ‘CEO sedans’ in Nederland bijna uitgestorven. Je ziet ze bijna nooit. Zeker als je het vergelijkt met andere hoofdsteden. En als je er 1 ziet, is het qua motorisering, in 90% van de gevallen, de zwakste optie. Want hoe vaak zie je nou een S500 (V8+) of een 750 (V8+).
@e550: Ik hoor veel mensen klagen over de kwaliteit van de Pheaton, maar als ik op auto sites kijk, dan zie ik dat Pheatons met 2 a 3 ton op de teller geen uitzondering zijn en er zelfs uitschieters tussen zitten met 5 ton plus. Zo onbetrouwbaar kan die dan toch niet zijn?
@stephano: Misschien de W12.
Voor mij dan toch de Vw ondanks dat diesel geneuzel.
best fraaie auto en helemaal met die 5.0 v10 TDI Dan heb je echt wel een beer van een auto!
Qua aanschaf is het wel te doen maar ik zie er toch maar van af…liever een e39 van na de facelift.
De 7 Serie is absoluut de grote vedette van deze klasse!
@kimholland: ja miss wel maar mooi is anders..
De W220 vind ik nog steeds fraai. Vooral de facelift versie. Een S600L vind ik schitterend. Qua schoonheid kan hij alleen niet tippen aan de Quattroporte, maar de generaties die betaalbaar zijn laat ik links liggen. Maar moet ik echt kiezen? Doe dan maar de Jaguar XJ. Die klassieke look blijft schitterend!
@viezefreddyw: Je weet je uitersten wel te kiezen zeg… :)
@potver7: Dat zeker, maar als ik echt zou moeten kiezen… Dan toch de XJ. Wat jij?
Mocht ik de middelen hebben, dan zou ik 100% gaan voor de Maserati Quattroporte!
En dan het liefst de sport gt(s) uit 2008/2009.
Naar mijn mening is die veel mooier dan de nieuwe Quattroporte en de Ghibli…
Tijdloos design en om nog maar niet over het geluid te beginnen!
Knap werk!
Zomaar even een negental auto’s bij elkaar gezocht waar de Alfa 159 bijna bij verbleekt. Dit zijn pas bazenbakken!
Niet goedkoop om te rijden, alle kosten bij elkaar zit je al gauw op de runningcosts van een spiksplinternieuwe c-segmenter.
Maar stuk voor stuk wel auto’s die ondanks de leeftijd nog steeds het merendeel van alle auto’s op de weg overtreffen. Én je hoeft niet in één keer ruim twintig mille op tafel te leggen, de kosten kan je meer uitsmeren. Favoriet uit dit lijstje is de Jaguar, al is zijn voorganger nóg mooier. Dat geld ook voor de BMW. Hekkensluiter is de Lexus wat mij betreft. Die mist het talent om mooier te worden naarmate hij ouder wordt en ondanks dat het één van de beste auto’s is hij weinig karakteristiek.
Stiekem blijf ik dat model Range Rover verreweg de mooiste vinden. Heeft natuurlijk wel een beetje het drugsdealer imago (voor mij iig) maar ik vind het gewoon een pracht wagen.
Uit het lijst zou ik echter voor de W220 gaan, enige is wel met de W220, die hebben behoorlijk te lijden onder electronica en roest issues en als er luchtvering onder geschroeft zit en dat gaat stuk ben je nog behoorlijk het bokje.
@bwssoldya: en die luchtvering is vaak kapot…
@bwssoldya: eeuwig verbonden met Patrick en Joran :-)
@alloallo: Vergeet de cover foto van Mocro Maffia niet! Dat is het eerste waar ik aan denk bij een RR sport.
Dibs op de Pheaton!
Zo’n a8 word toch mooi oud!
@dutchdriftking: zeker het interieur, zelfs de navigatie oogt nog niet verouderd.
@knipperlichtje: t interieur wordt qua slijtage wel snel oud. Wat hebben ze in die tijd zwakke materiaalkeuzes gemaakt
@dutchdriftking: Dat ding blijft heerlijk…
Volvo S80 is ook een aardige bargain
Quatroporte gaat voor 12..
Prachtige auto’s, top als je dit straks zakelijk als youngtimer kunt rijden met 35% bijtelling.
Alleen de onderhoudskosten, ik zou auto’s met luchtvering en keramische remschijven bijvoorbeeld vermijden.
De phaeton. Niet te veel in dit soort lijstjes zetten, laat de mensen deze auto maar over het hoofd zien, dan kan ik ‘m voor weinig op de kop tikken!?
@pomoek:
Waar wacht je op? Veel goedkoper gaan ze niet meer worden…
@pomoek: nog héél even wachten tot ze rijp zijn!
@pomoek: met de v6 valt t verbruik mee. Bij groot onderhoud en reparaties loont het vaak om het in Duitsland te laten doen. Goedkoper, en meer kennis in huis. Sowieso de beste uit dit rijtje. Al zal de lexus qua betrouwbaarheid hogere ogen gooien. Maar qua looks en feel kan die op zijn beurt niet aan de phaeton tippen.
Dit model 7 serie kost in Duitsland “bijna niets” als je rond de 150.000 km zoekt.
Voor 50000a7000 heb je er eentje met onderhoud historie, jammer alleen dat ik niets zelf kan en voor elk piepje naar de garage moet rijden.
Bentley continental flying spur?
@wildewesten: qua aanschaf veel duurder, kleine 50k in NL!
Mijn vaders a8 is maar verkocht voor 4000 euro maar wij hebben wel 460.000 kilometer mee gereden
Maserati quattroporte…
Lastige keuze!
S8 (10 cylinder) of Maserati zijn goede opties.
Ik kies echter toch voor de Jaguar XJ. De klassieke lijnen van Jaguar verouderen het mooist.
Lekker tanken tanken tanken de groeten ermee. Ik doe wel 2 maten kleiner en rijd 2/3 meer op een liter benzine.
Die Quattroporte moet er echt nog eens komen! En dan het liefst een GT S met de 4,7V8 en automaat van ZF van omstreeks 2008. Maar die zijn uiteraard wel nog het duurst…. Dat geluid alleen al.
Ik zou denk ik het liefst gangsteren in een E38 750iL met weinig km en alle opties denkbaar.
Stukje Phaeton klopt niet, is er ook met 6.0 W12. Mijn broer heeft die uitvoering toevallig en is een zeer ondergewaardeerde auto die fantastisch rijdt en van binnen zeer veel luxe heeft.
@thebestcarsnederland: elke Phaeton is een ondergewaardeerde auto. Zelf zou ik de V10 TDI kiezen.
@rd1991: dat is niet echt een economische motor. Alles aan dat ding is duur.
@siemi: daar kies je normaal ook niet voor als je voor zo’n slee gaat!
Uit het rij een STS of de LS. 2 erg stijlvolle wagens!
Staan toch 3 stuks die bij kunnen bekoren. Range Rove sport, audi A8 liefs S8. En de maseratie.
@dailydriver: Maseratieie!
@arkenbout: hahaha. Toen ik het had gepost zag ik de schrijffout.
Ik mis de Volvo s80. 4.4 v8. Ultieme auto!!
Ik zou niet eens voor de Mercedes kiezen. De Jaguar voor mij graag. En de quattroporte mag ook wel op de oprit staan. Beide vind ik mooier dan de S-klasse. De rest volgt op behoorlijke afstand.
De Jag of de Phaeton. Omdat je daar meer kans hebt een low miles exemplaar te vinden voor weinig. En beide vind ik mooier dan de genoemde alternatieven. Die 2 worden minder snel ‘oud’ als je het mij vraagt.
Al kreeg ik er eentje voor nix, hoefde ik hem nog niet.
Zelfs de maserati niet eens, hoewel vriend en FIAT dealer er eentje heeft en het leuk rijdt.
Maar, de MRB, het verbruik, de verzekering, je moet of Multi miljonair zijn of succesvol in iets zodat je bakken geld verdient en het kreng kunt afschrijven op de zaak.
Iemand anders koopt het niet, nog geen twee jaar oude S klasse voor de prijs van een Aygo, simpelweg omdat de exploitatiekosten veel te hoog zijn en je bij een dealer steevast belazerd zult worden.
Dat was al in de tijd dat we in Jags reden van tussen de twee en vierduizend gulden, je kocht een relais bij de Austin/Leyland garage voor minder dan de helft dan het bij de Jaaag dealert kostte.
Een hoop BMW en Mercedes meuk zit ook in de mindere , modellen echter u hebt het top model, dat zult u merken ook aan de hoogte van de onderhoudsfactuur.
En de ellende tegenwoordig is dat zelf sleutelen aan zo’n hok niet meer te doen is, die ouwe Jaaags waren nog straight six en shake rattle ’n roll om aan te werken, dit, dit zijn stuk voor stuk zulke gecompliceerde voertuigen dat je op Cape Canaveral moet gaan head-hunten voor een elektronica goeroe !
@desjonnies: bakken van 10-15 jaar oud is de electronica prima te doen. Alles is op internet wel te vinden inc dealer software. Elektronica is iets waar sommige mensen bang voor zijn, maar als je een beetje handig met het toetsenbord bent is het allemaal prima zelf te doen.
@undifined1:
En een degelijke Obd-scanner doet wonderen.
En kost zeker geen fortuin!
Mensen hebben meer schrik van elektronica dan nodig is.
Een beetje googelen en zelfstudie helpt ook.
Wie van bovenstaande reageerders rijdt daadwerkelijk in een van bovengenoemde wagens? Ik lees een hoop veronderstellingen maar weinig ervaringen.
Ik rij al 5 jaar met een A8, en alle verhalen over defecten heb ik nog niet ondervonden. Nu 130.000 mee gereden, buiten de beurten, normaal onderhoud en 1 bobine geen onkosten. Ja, banden zijn duur (325 per stuk), olie is duur (10 euro per liter). Maar het comfort en de souplesse die je ervoor terugkrijgt… Ik wil niets anders meer.
Waarom de RR sport en niet de ffrr( full fat range rover) stukje goedkoper. Ik zou zelf altijd voor de e38 gaan als ik een grote sedan zou willen, maar een e39 voldoet ook prima en doet amper onder voor een e38 en rijdt toch net even goedkoper
@undifined1: e39 ftw!
Ik heb een jaar of 3 en een kleine 100.000km deze A8 gereden (tweedehands, uit Dui, met 130k op teller), juist gekozen voor de pre-facelift naar singleframegrill, wat ik nog steeds geen pan vind op geen enkele audi. Een 4.0 tdi V8.
Ding was echt niet normaal zo snel maar ook zwaar en dat merk je op alles buiten de snelweg. De onderhoudskosten drukten de pret bij mij wel degelijk: 2000 euri voor 1 veerpoot, nog eens 2000 voor luchtcompressor en dan zijn er nog de banden en de andere onderhoud. De MMI was en is traag maar het interieur is verder wel echt supermooi. Zon bak is leuk om een keer gehad te hebben (daarvoor een XJ gehad, ook groot, luxe maar duur) maar zorg voor een onderhoudsbuffer met minstens 3 nullen.
Ik twijfel nu tussen een 70s of 80s Amerikaan, of een BMW 3 of 5. Wat zijn bij dat laatste merk de niet pret drukkende onderhoudskostenhebbende types?
Ik vind ze allemaal wel erg lekker, maar de A8 heeft echt iets ‘speciaals’! Hij wordt ouder met de dag, maar blijft een serieuze dikke bak en blijft er ook zo uitzien…
Phaeton of een Jag. Phaetons zijn gewoon magistrale wagens en deelt veel met de Bentley en de A8.
@RubenPriest: je bent bij de S-klasse vergeten te melden dat dit één van de meest onbetrouwbare en matig gebouwde Mercedessen ooit is. Samen met de toenmalige E-klasse overigens.
Dat gelul dat een Maserati harder afschrijft dan een bmw of Mercedes van hetzelfde kaliber is dus hiermee ontmaskert. Een Maserati levert 2e hands meer op.
Een v10 in die verlengde Passat is overigens wel geweldig, ben benieuwd wat die mag trekken!
Ik rij ook in dit model Audi A8, maar de materiaalkeuze is slecht. Achterlichten die gaan (haar)scheuren, interieur schakelaars met rubberlak die gaat afbladderen, houtfineer waarvan de blankelaklaag gaat blazen rondom ventilatie roosters (door airco vocht denk ik), falende electronica en luchtvering, ga zo maar door. een flinke dosis bufferbudget is onmisbaar om deze verder werkelijk fantastisch rijdende en ogende bak op de weg te houden… Het gewicht en dus de wegenbelasting valt in vergelijking met de andere merken mee omdat veel aluminium is gebruikt.
@erwinh:
Jup, iets van 1700kilogram dacht ik. Een Pheaton gaat bijvoorbeeld ruim over de 2000kilogram.
Maar een Jaguar XJ is nog een stukje lichter, onder de 1600kg.
Ik wil niet gezien worden in dit soort slagschepen, heeft wat mij betreft helemaal niets te maken met autoliefhebberij. De Maserati is misschien een uitzondering maar zelfs die word meestal gereden door opgefokte zakenlui of criminelen die niet eens weten wat b.v. een oliepeilstok is.
Als ik uit het raam kijk weer op slag verliefd op de Range Rover Sport. Toch wel de mooiste auto uit mijn lange lijst van auto’s die ik of geb gehad. Op advies van Rutgers aankoopadviesvideo de 3.6 V8 genomen. Rijdt echt geweldig. In Nederland niet te betalen (3500 euri mrb per jaar), maar in Duitsland prima te doen. Onderhoud moet niet onderschat worden. Er gaat bijvoorbeeld 9,5 liter motor olie in. :-)
Volkswagen Phaeton heb ik nog altijd een zwak voor wat een geweldige auto, maar ook de XJ is interessant. Ik ben een Lexus-liefhebber maar deze type LS vind ik niks.
BMW, Mercedes, Audi kan altijd nog.
Sinds wanneer is een range rover een limo? Lux is die wel maar SUV blijft die ?
Jammer van die motorrijtuigenbelasting in Nederland, ander…
Heb zelf een BMW 745 van bovenstaand model en kan zeggen dat het een heel slechte keuze is geweest om hem te kopen. Navraag op verschillende (ook buitenlandse) fora leert dat dit model E65/E66 geplaagd is met storingen en zaken die kapot gaan. De W220 is zo’n zelfde geval.
Beste keus als je toch zo’n slagschip wilt is te gaan voor de facelift modellen, die hebben meestal veel van de kinderziektes van de eerste modellen niet.
Lijkt me super om zo’n wagen te rijden. Bijv. de A8.
Nu 2dehands betaalbaar in aanschaf. Door het hoge verbruik alleen geschikt voor mensen die weinig rijden. Dan komt weer de vraag, waarom zou je zoveel geld betalen om bijv. 10.000km per jaar te rijden in luxe….
Maargoed als je wat knaken kunt missen dan zijn dit leuke auto’s om voor de deur te zetten. Echter als autoliefhebber kun je met zo weinig km’s ook wel wat leukers/sportievers kopen…
Dan nog de andere nadelen… nieuw werden deze gekocht door mensen met een eigen garage/parkeerplaats/oprijlaan… nu staat ‘ie onderaan de flat, op de parking van de aldi, etc etc… hoelang blijft dat goed gaan? Zo’n auto is alleen mooi als ‘ ie ook strak is… met deuken en butsjes is het juist een afknapper…
Vergeet ook niet vandalisme… een A8 is magnetisch voor krassen door psycho’s… laten die nu net wat vaker door volkswijken lopen dan door villawijken…
Het imago van deze auto’s gaat trouwens omlaag samen met de prijs.. Het zal me vooral benieuwe hoe het de Range Rover zal vergaan qua imago. Dat was me toch een klasse bak destijds!
De tand des tijds komt ook, veel A8’en hebben een versleten stuur. Leuk joh, loop je met je date naar je mooie auto, ze stapt in en ziet dat het stuur helemaal kaal is lol… dan kan je beter een jongere A4 hebben die wel netjes is. Past ook beter in het parkeervak.
Ik ken zelf iemand met zo’n jaguar, die werkt 60u per week voor minimumloon… maar wel een jaguar… tja..
Ook vreemd dat die auto’s zoveel problemen hebben. Je zou verwachten voor die nieuwprijs dat ze juist betrouwbaarder zijn dan 2 segmenten lager… echter het tegendeel is waar.