Een kleine auto bouwen. How hard can it be?
Het moeilijkste om te bouwen is een goede kleine auto. Dat lijkt opmerkelijk, daar kleintjes veelal het minst gecompliceerd zijn. Dat klopt, maar het probleem is dat de kostprijs laag moet blijven. Een kleine auto die te duur is, is lastig te verkopen.
Fiat is een held in het bouwen van kleine auto’s. De Topolino, de 500 en de Panda waren briljante ontwerpen die tevens bewezen dat een goedkope auto ook charme en karakter kon hebben. Hetzelfde bewees Renault met de Twingo en Ford met de eerste generatie van de Ka.
Maar voor sommige fabrikanten is het een stuk lastiger. Dit kan te maken hebben met de afzetmarkt, productiekosten of gewoon een verkeerd ontwerp. Ook kan er een niche aangeboord worden waar totaal geen vraag naar lijkt te zijn. Soms moet een fabrikant de gok wagen, sommige auto’s waren een gok en ook een hit.
Met een verse pot koffie en een schaal gevulde koeken op de redactietafel gingen we in conclaaf. We gingen op zoek naar 9 jammerlijk mislukte kleintjes. Dit zijn ze:
Over welk kleintje hebben we het?
De Audi A2. Typisch een auto die zijn tijd vér vooruit was. De kwaliteiten van de A2 stonden buiten kijf. Het interieur was zeer hoogwaardig en ruim. De gehele carrosserie opgetrokken uit aluminium, net als dat van de A8. Dat scheelde aanzienlijk in het gewicht, de 1.4 benzine woog slechts 895 Kg. De A2 was ook daadwerkelijk zuinig, mede dankzij zijn aerodynamische druppelvorm. Het nadeel was dat al deze voorsprong door techniek ook een voorsprong door budget was.
Waarom was het een faal?
De A2 was erg duur. Een A2 1.4 kostte ongeveer evenveel als een A3 1.6. En ondanks dat de A3 een AapGolf met ringen was, kon de A3 wél een commercieel succes genoemd worden. Zuinig rijden, openlijk ecoisme en bescheidenheid waren nog niet salonfähig 10 jaar geleden.
Verdient de Audi A2 een tweede kans? Ja. In 15 jaar tijd zijn de omstandigheden enorm veranderd. De A1 is een keurige auto, maar ook een luxe variant van de Polo. De A2 was echt wat anders. Dat zag Audi ook en toonde in 2011 de A2 Concept, waar we nooit meer iets van hebben vernomen.
Over welk kleintje hebben we het?
De Rover Cityrover. Een kleine ‘Rover’, onder de 25 gepositioneerd. Technisch gezien was het gewoon een Tata Indica. De Phoenix Group (eigenaar van MG Rover) had nauwelijks geld voor ontwikkeling. Ze hadden het kleine beetje geld dat ze hadden uitgegeven aan de ontwikkeling van een dure sportwagen een Rover 75 met V8. Tata wilde zijn afzetmarkt wel vergroten buiten Azië.
Waarom was het een faal?
Het was een auto gebouwd voor India, niet Europa. Comfort, wegligging en verfijning schitterden door afwezigheid. Dat is niet erg, maar de Cityrover zat op het prijsniveau van de Fiat Panda en Kia Picanto. Die waren gewoon een heel stuk beter.
Verdient de Cityrover een tweede kans?
Eigenlijk wel. Er moest gewoon nog 10-15% extra worden gestoken in de ontwikkeling. Het schijnen namelijk onverwoestbare karretjes te zijn. Mocht je er nog een nieuwe willen, er schijnen nog wat exemplaren rond te zwerven.
Over welk kleintje hebben we het?
Ok, de BMW C1 is strikt genomen geen auto. Maar het is wel een BMW met achterwielaandrijving, dus nemen we hem wél even mee. De C1 moest een nieuw vervoersconcept worden. Deze halve smart had een voorruit én ruitenwissers. Handig.
Waarom was het een faal?
De zijkanten waren compleet open, dus nat regenen deed je toch wel als je een beetje zijwind had. De bedoeling was aanvankelijk dat de C1 gereden kon worden zonder helm en gordel. Vanwege regelgeving lukte dat niet op elke markt. Ook het feit dat de C1 twee keer duurder was dan een Yahama T-Max motorscooter hielp niet mee. Maar het leukste was de marketingafdeling. De instapuitvoering heette ‘Family Friend’. I kid you not.
Verdient de BMW C1 een tweede kans?
Eigenlijk niet. Het feit dat Citroen de naam C1 mocht overnemen geeft aan dat BMW er zelf geen plannen meer mee heeft. De Renault Twizy doet in principe hetzelfde, maar is stabieler, lichter en houdt je droger.
Over welk kleintje hebben we het?
De Honda Logo, een kleintje onder de Civic voordat de Jazz zijn comeback maakte. In de jaren ’90 vond Honda het tijd om weer een aanbieding te hebben in het lagere segment. Het resultaat was de Logo, een van de meest anonieme auto’s ooit gebouwd. Deze rijdende Valdisperts waren zeker geen slechte auto’s. Integendeel, het zijn uiterst betrouwbare karretjes. De Logo was ook nog eens behoorlijk ruim voor zijn klasse.
Waarom was het een faal?
Het nadeel was dat de Logo zo’n 5.000 gulden duurder was dan de concurrentie. En in dit ‘instapsegment’ is een lage prijs toch wel van belang.
Verdient de Honda Logo een tweede kans?
Nee. Honda heeft zelf enorme stappen gezet met de Jazz. Zoek je echter een kleine eerste auto als alternatief op de eeuwige Starlet van Ome @Mauritsh, dan is dit een uitstekend alternatief.
Over welk kleintje hebben we het?
De Volkswagen Fox. De opvolger van de Lupo. Het nadeel van de Lupo (en zustermodel Arosa) was dat de prodcutiekosten net zo hoog lagen als die van een Polo (of Ibiza). Van origine was de Fox enkel bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse markt.
Waarom was het een faal?
De eerlijkheid gebied te zeggen dat de Fox redelijk goed verkocht, maar lang niet op het gewenste niveau. Ondanks dat er Volkswagen op stond deelde deze niet echt de genen. Het was gewoon een kleine auto die technologisch gezien eigenlijk achterliep op zijn voorganger, de Lupo. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Verdient de Volkswagen Fox een tweede kans?
Ja en nee. An sich is de Fox wél een Volkswagen in de naam van het woord. Een auto voor het volk, niets meer en niets minder. Maar met de Up Uitroepteken laat VW zien hoe je dit gedeelte van de markt moet bedienen.
Wat is het?
Een Peugeot 1007. Een soort niche model in het lage segment. Het was een vierzits blokkendoos met als enorme attractie twee schuifdeuren.
Waarom was het een faal?
Toch wel die deuren. Ondanks dat het in de stad niet eens zo’n verkeerd idee was, moest alles wijken voor de deuren. Dus de auto werd daardoor duur, zwaar en kreeg vreemde proporties. Voor een apart nichemodel verkocht het nog redelijk aardig, in 5 jaar tijd zijn er 122.000 exemplaren van gebouwd. Maar dat zijn cijfers die je minimaal per jaar wilt noteren, daarom kwam er ook geen opvolger.
Verdient ‘ie een tweede kans?
Ja, toch wel. Ouderen waren er namelijk gek op. De zit was hoog, dus je liep er zo in. De deuren waren op afstand bedienbaar, dus opa hoefde de deur niet meer voor oma open te houden. En ze waren redelijk comfortabel voor zo’n klein autootje.
Over welk kleintje hebben we het?
De Aston Martin Cygnet. Een kleine auto van het ooit zo trotse Britse merk om het gamma naar onder af te ronden. Geen idee wat ze met hun gedachte waren in Gaydon, maar de gene die de productpresentatie deed moet toch iets hallucinerend in de cake gedaan hebben.
Waarom was het een faal?
De prijs, de looks en het feit dat het gewoon een Toyota IQ was met gelooid kalfslederen bekleding een een TomTom navi-unit. Oh, en per Cygnet draaide Aston Martin 66 mille in euro’s verlies per auto. Er zijn 150 stuks IQ’s voorzien van Aston Martin grille.
Verdient de Cygnet een tweede kans?
Ja, 100%. Aanvankelijk was het idee om bij elke verkochte Aston Martin standaard een IQ te leveren. Dankzij de geringe uitstoot van de IQ kon Aston als fabrikant lagere gemiddelde CO2 cijfers halen. Dus als dit de enige manier is om V12’s te kunnen leveren vinden we de Cygnet een topper. Een auto die het hogere doel dient.
Over welk kleintje hebben we het?
De goedkoopste auto ter wereld aller tijden. De Tata Nano is het geesteskind van Tata opperbaas Ratan Tata. Deze Indiase man had als visie een basic auto te ontwikkelen voor het Indiase volk. Dus deuren om er in te komen, een dak om droog te blijven en een motortje voor de aandrijving. That’s it. Er zat geen eens een achterklep in om productiekosten laag te houden.
Waarom was het een faal?
Aan de ene kant is het geen faal, want er zijn er al meer dan 200.000 van gebouwd. Aan de andere kant, voor Tata zelf moet het wel een faal zijn geweest, want de planning was om 250.000 stuks per jaar van te bouwen. Al bij de start van de productie ging het mis met allerlei politieke kwesties, kwaliteitsproblemen en veiligheidsissues.
Verdient de Tata Nano een tweede kans?
Jazeker. Het is bijzonder lovenswaardig hoe de auto ontworpen is. Een dure sportwagen bouwen kan iedereen. Deze auto kan nog altijd mobiliteit bieden aan mensen die aangewezen zijn op een leenfiets, huurbrommer of leasepaard. Vergeet niet dat de instapversie van de Tata Nano goedkoper is dan de instapversie van de MacBook Pro, terwijl de fabrieken toch eng dicht bij elkaar liggen…
Over welk kleintje hebben we het?
De Witkar! De ‘ouderen’ ons zullen dit project nog goed kunnen herinneren. Al in de jaren ’70 waren er zorgen over de luchtkwaliteit in de steden. Een oplossing kwam vanuit PvdA raadslid en beroepshippie Ruud Schimmelpenninck. De Witkar had een paar pk (drie stuks) en kon 30 km/u halen. De range was beperkt met zo’n 15 km. Voor 25 Hollandse Florijnen had je een levenslang lidmaatschap en je betaalde een klein bedrag (dubbeltje per km) voor het gebruik. Meer info in dit artikel.
Waarom was het een faal?
Er waren problemen met vergunningen, de gemeente Amsterdam werkte tegen en er was niet heel veel vraag naar.
Verdient de Witkar een tweede kans?
Jazeker. De tijden zijn enorm veranderd. Het ligt gevoelig, maar het is nu eenmaal zo dat in binnensteden elektrische auto’s een betere oplossing zijn. De uitwerking mag nog wel wat aan gespijkerd worden, maar het plan an sich was niet verkeerd. Dat vond Car2Go ook. Die doen nu in principe hetzelfde, maar dan met elektrische Smarts.
alcantara zegt
De A2 was alleen boeiend in de S2 variant.
misterdrogba zegt
Ik heb de Audi A2 met 1.4 TDI ooit eens een weeklang als vervangwagen gebruikt, man wat een aangenaam dingetje was dat zeg! Goed ruim van binnen, vlot en pittig genoeg motortje en goede afwerking. Tja.. alleen die looks hé.
alcantara zegt
@misterdrogba: Het is maar wat je pittig noemt, 75pk en 13s naar 100 vind ik verre van.
misterdrogba zegt
@alcantara: 75? Model die ik meekreeg had 90 pk onder kap, want ik meen mij te herinneren dat er 66kW stond op de boorddocumenten.
Maargoed, 75 of 90 PK blijven heel vlotte wagens in de stad. Je moet er mee rijden, stuurt lekker en dan is de snelheid van ondergeschikt belang.
audi18 zegt
@alcantara: Bewijst maar weer dat cijfers niet alles zeggen.
alcantara zegt
@audi18: Jawel hoor, harde cijfers zeggen alles. Meten is weten.
jrsmoke zegt
@alcantara: dat was enkele jaren geleden best rap
fanboy zegt
@misterdrogba: Hoeveel groter dan een Yaris is zo’n A2 eigenlijk?
Want de techniek van de A2 is natuurlijk mooi, maar de Yaris zat in die jaren ook onder de 900kg. En vergelijkbare motoren, met blijkbaar betere prestaties. De 1.4 turbodiesel in de Yaris was gewoon vlot. En ook uberzuinig.
willeme zegt
@fanboy: In vergelijking met de Toyota Yaris is het interieur breder, langer en hoger. Je kan er met 4 volwassen personen in zitten. Sterker nog, op de achterbank is het beter toeven in een A2 dan A3. Dankzij de hoge opbouw zitten er ‘bakken’ onder de voorstoelen, waardoor je je benen goed kwijt kan. Echt een slim karretje die A2.
En vele malen hoogwaardiger qua aankleding dan een Yaris. De Yaris was prima hoor, maar de A2 was echt een niveautje of 3 luxer. En dus ruimer. Zonder zwaarder te zijn.
fanboy zegt
@willeme: Ja dat geloof ik wel. Zeker luxer aangekleed. En ik denk iets ruimer, in die zin is hij volgens mij te vergelijken met een Honda Jazz, die inderdaad wel zwaarder is.
Nou moet ik zeggen dat je als volwassenen op de achterbank van het eerste type Yaris toch ook heel goed zit. Verrassend veel beenruimte en hoofdruimte, ook voor lange mensen (zeg 1m90). Beter dan in vele sedans.
Maar ik verwacht inderdaad de verschillen te zitten in meer bagageruimte en luxer interieur, en iets hogere instap.
osmo zegt
@misterdrogba: Ik heb 100.000km gemaakt met een 1.4 TDi 75. Wat een verschrikking… om een lampje te vervangen moest de hele motorkap er af en kon je de koplamp eruit halen. Ooit eens een steen door de ruit van de achterdeur gehad. In de garage waren ze er een hele middag aan bezig omdat alle schroeven en clips zo goed verstoken waren en het er blijkbaar niet op voorzien was om ooit losgemaakt te worden. Sensor airco kapot … 500EUR. Knipperlichtrelais naar de haaien … 450 EUR. De zonneklep die ineens niet meer naar boven bleef, het fantastische Audi interieur waar na 2 jaar de coating van los begon te komen en niet te vergeten dat door het model (smal en hoog) de ophanging veel te hard stond om comfortabel te kunnen rijden over de middeleeuwse belgische wegen.
BmwMPower zegt
A2 is nog steeds een leuk karretje. Oogt nog vrij fris in het huidige wagenpark.
Robert zegt
@bmwmpower: als ik zie wat voor een prijzen ze tegenwoordig nog voor een (10= jaar oude) tweedehands A2 vragen… Zelf als je zo’n ding (duur) nieuw heb gekocht en je hebt deze nooit weg gedaan, dan hoef je je alsnog niet te schamen voor de afschrijving.
Ik vind hem met afstand stukken leuker dan de huidige A1
toyotafortuner zegt
Ik zou toch liever een Jazz bliefen als 1e auto/studentenauto. Een 2e/3e gen Jazz RS, met de niet hier geleverde 1.5. Krijg je toch wel 120pk in je Jazz.
peug206 zegt
@toyotafortuner: koop gewoon net als de rest een ouwe golf… makkelijker maar net ff duurder per maand.
dwersbongel zegt
Die 1007 was door die deuren en instap ook makkelijk om te bouwen voor minder validen. Groot nadeel vond ik de automaat. Die had geen kruip functie. Je moest dus wel gas geven wat bij parkeren lastiger is. Zeker voor de oudere doelgroep.
123bat zegt
@dwersbongel: Is een semi-automaat oftewel een gerobotiseerde handbak. Een draak van een versnellingsbak. Liever een volautomaat, maar die zuipen meer en zijn daarnaast duurder en zwaarder. Vandaar dat ze die robotbakken inbouwen.
derek306 zegt
De peugeot 1007, mijn hele zomervakantie in Nederland mee gereden. Op het feit na dat het echt een 65+ auto is (hij was ook van mijn oma) is het een tof autootje, net even anders dan de concurrentie. En die deuren? Vergeet de laferrari deuren, deze moet je hebben!
autokuchi zegt
De A2 is weer helemaal terug, als je goed oplet zie je veel import-exemplaren en is hij nu populairder dan ooit… check de prijzen op internet. Tijd ver vooruit, dus nu bij de tijd… blijkbaar…
bierbuik zegt
@autokuchi: klopt die slogan dus toch..
benzinehoofd zegt
-edit: Thanks! Is inmiddels geixt!-
jeroenwz zegt
De A2 vind ik nog steeds een leuk wagentje. Wel een met nerd-imago, maar dat drukt voor mij de pret niet.
Een meer Europese Nano is ook leuk, maar let op de prijs. Kan dan een soort sub-Dacia worden wellicht…
De rest: thanks, but no, thanks. Met als dieptepunt die Cygnet. Een IQ met fancy interieur voor 50.000 euro (of meer?).
sanderm3 zegt
Zo’n Audi a2 heb ik vrij hoog zitten. Vanwege de al genoemde pluspunten. Het is niet de mooiste auto…maar met de juiste velgen, s-line pakket en motor (de 1.6 fsi) een ideale combinatie van lage kosten, en toch wel ambiance, en vermogen.
SimonMc zegt
De Audi A2. Een van de weinige Audi’s die mijn respect heeft, en het predicaat “Vorsprung Durch Technik” werkelijk verdient.
Mag met recht een auto genoemd worden die zijn tijd te ver voorruit was. Was deze 10 jaar later op de markt gekomen, was dit een klein succes geweest.
Als ze écht ballen hadden bij Audi, verkochten ze deze “break-even”, gewoon om een statement te maken. Winst konden ze nog behalen bij de duurste modellen, waar meer marge op is.
Maar het is zeker nog niet te laat. En eigenlijk is er geen beter moment om een herlancering te doen, dan nu. Zeker nu met al die hetze rond die uitstootvervalsing.
Ik zeg, breng deze met minimale veranderingen aan het basisontwerp op de markt, motoren en infotainment die bij de tijd zijn, en ze winnen niet alleen ieders respect, maar ze voegen ook werkelijk woord bij daad.
Rob zegt
@simonmc:
Zo extreem nieuwerwets was het idee van de A2 ook alweer niet. Jean-Albert Grégoire ontwikkelde in 1941 al een lichtgewicht, redelijk ruime, zeer zuinige aluminium auto. AGF genaamd. Werd met een omweg de Panhard Dyna X.
Al is de Audi A2 wel goed uitgevoerd, dat wel.
SimonMc zegt
@rob: Bedankt, kende deze interessante auto nog niet. Maar ik bedoelde dat het in het tijdperk wanneer de auto gelanceerd werd, best wel vernieuwend was ( auto’s werden nog steeds zwaarder op dat moment ). Anders kan je ook stellen dat het concept van de elektrische auto ook totaal niet nieuw is. Reeds begin 1900 reden er al 10.000 elektrische auto’s rond :-) .
fmgarcia zegt
Dacht dat het over het kleintje van lincoln ging ..
ederooij zegt
Zelf een A2 gehad, topdingetje! Ik werd af en toe uitgelachen, maar dat nam ik op de koop toe. Maakte de pret er niet minder op.
Maar ik mis wel een ander kleintje. Ik bedoel als een BMW C1 er in staat, dan hoort een Carver er helemaal tussen. Zit veel dichter tegen de auto aan, en was echt vernieuwend.
chaos zegt
Die Audi a2 kreeg een 2e kans toen het goedkoop dieselen ingevoerd werd.
Als alternatief voor de bluemotion werd deze veel geïmporteerd.
Nog nooit zoveel teruggedraaide tellers gezien. Die Duitsers hebben zich gek gelachen.
taxman zegt
@chaos: Ook de lupo 3L was zo’n ding dat je kon importeren en voor 2 x zoveel binnen een week kon slijten. Wat een klote auto was dat, mijn oren piepen nog van de herrie.
moondustfocus zegt
Van die Aston Martin Cygnet zie ik er wel eens eentje rijden op Rotterdam Kralingen.
Daarover gesproken…
Waarom staat de Toyota IQ niet in dit lijstje? Volgens mij ook geen compact succes geworden.
nasty zegt
@moondustfocus: in NL misschien niet, in België rijden er een pak rond
Gulli zegt
@moondustfocus: Ik snap ook echt niet dat ze daar zo dik op verloren, hoe kan je op een autootje dat voor zoveel verkocht werd alsnog 66k per stuk verliezen??
Robert zegt
Over die VW Fox vertelde een (half Braziliaanse) collega mij ooit, dat de ‘Europese’ versie ook in Brazilië te koop werd aangeboden, tegen een bedrag dat bijna twee keer zo hoog was als de ‘originele’. De reden: het oorspronkelijke ontwerp voldeed bij lange na niet aan de westerse kwaliteits- en veiligheidseisen. Hierdoor zag moederbedrijf VAG zich gedwongen het ‘goedkope’ modelletje nog weer verder door te ontwikkelen, waardoor de uiteindelijke marges op de hier verkochte Fox feitelijk net zo slecht was als de Lupo. Mede daardoor heeft men de opvolger Up! ook ‘samen’ met Seat en Skoda ontwikkeld en de opvolger niet opnieuw uit Brazilië gehaald.
w0o0dy zegt
De bond bug, Reliant Scimitar (de hoekige mini cabrio), de 500x en de 500L (vooral omdat ze niet klein en niet goedkoop zijn), de Swift cabrio, de Opel Adam,
w0o0dy zegt
De Mega tjaffer, en het stadsautootje van Gordon Murray.
Rob zegt
De Witkar!
Net zo’n doorslaand succes als de voorloper, de witte fietsen….. Die werden allemaal gejat en verpatst door junkies.
Al is de gedachte erachter best sympathiek, het werkt niet echt. Misschien ooit een keer, maar vandaag de dag geef ik het weinig kans. Je rijdt trouwens wel ontzettend voor lul in zo’n witkar zeg, jezus.
toniominestrone zegt
Die BMW C1 is zo ontzettend zijwind gevoelig, op de snelweg liep het mij dun uit de broek,!
rossi46audi zegt
Toch vind ik de A2 zoals hij hier word best een leuke verschijning. In saai grijs met 13 inch is ie een lelijk eendje maar zo gele of blauwe icm s line heeft toch iets.
ruudbmw zegt
A2 is nog steeds een Turks boodschappenwagentje
mashell zegt
Zo’n rode A2 colorstorm blijft een mooie auto. Rijdt prima en volgens de statistieken kwalitatief de beste Audi ooit.
desjonnies zegt
De A2 is gewoon een cult-auto geworden.
Wie weet gebeurt dit ook met de 1007 Peugeot.
Beiden zijn anders genoeg.
De ironie is dat een image van een auto , de perceptie kan veranderen.
De andere auto’s die Willeme noemt waren te gewoon en hebben niets toegevoegd qua innovatie.
desjonnies zegt
Die city Rover is de oude Austin Metro, dat ding kon al geen indruk maken bij zijn lancering destijds, want Peugeot 205!
Die BMW combineerde eigenlijk de nadelen van een scooter en een auto.
De witkar is een socialistisch geesteskind. En de meesten van die lui leven in een ander universum!
Gulli zegt
Hmmm… gevulde koeken…
Design_Driven zegt
Jullie zitten er met de Aston Martin Cygnet helemaal naast. Dat was juist een heel groot succes. Het was helemaal nooit de bedoeling om er veel van te verkopen. Sterker nog een Cygnet op elke hoek zou de nachtmerrie voor de pr mannen en vrouwen van Aston Martin zijn. Dat ding is enkel bedoelt voor 1 ding en dat is wat jullie zelf al aanhalen de Co2 en dat werkte.
De ambitie om er veel weg te gegeven of te verkopen is enkel omdat ze bang waren dat anders de regels veranderd zouden worden en deze loophole dichtgetimmerd zou worden.
willeme zegt
@sketcher: Daar wil ik nog wel een balletje over opgooien. De Cygnet is een megaflop geweest. Aston Martin kon ze namelijk aan de straatstenen niet kwijt. Ze hadden enkele duizenden productieplaatsen van Toyota gekocht, om na 150 exemplaren al deze order te annuleren. Dat kon, mits er maar betaald werd. Vandaar dat Aston Martin per Cygnet meer dan 66.000 euro verlies heeft gemaakt. Dus of wij er naast zitten durf ik nog te bezien ;)
pinut187 zegt
Wat is die Fox toch een afgrijselijk lelijk ding, van binnen ook veel blik zichtbaar. De Witkar kende ik nog niet. Vind zelf de Honda de leukste uit het rijtje.
heisenberg zegt
4 jaar en 180.000 km in een A2 1.4 TDi gereden. Wintersport, zomervakantie naar Rome. En zonder ook maar 1 probleem. Ruim, zuinig, oerdegelijk. Enige wat stukging was het knipperlicht interval relais.
Best car ever.
Dutchdriftking zegt
Als ik ooit echt heel veel kms ga maken zal ik serieus voor een A2 kijken. Anders absoluut niet.
Esprit_de_Flandre zegt
De CityRover was niet alleen oncomfortabel, het ding ziet er ook zo oubollig uit. Je moest al een echte Britse chauvinist zijn om dat ding te kopen…
amimuscle zegt
ik vind de audi a2 eigenlijk nog best n mooi autootje vroeger stond er bij mij een in de straat mooie brede wielen erop het ding zag er altijd erg strak en luxe uit
laraki zegt
Renault Modus ontbreekt!! Gelukkig totaal gefaald.
HzR zegt
Die BMW C1 ziet er niet slecht uit, in München zie je ze nog regelmatig rijden. Alleen is het motorgeluid niet om aan te horen.