We gooien de knuppel in het hoenderhoek. Wat ons betreft zijn deze 9 klassiekers beter als er een elektromotor in zou liggen.
Moderne auto’s gaan een schonere motor krijgen. Zoveel is duidelijk. Het ziet ernaar uit dat de toekomst elektrisch is. Er is af en toe discussie of het waterstof of accu’s worden, maar in beide gevallen is er sprake van een elektromotor.
In sommige gevallen zal dat gewoon gaan zorgen voor een veel betere auto. Natuurlijk, een zes-in-lijn is geweldig. Maar je mag anno 2021 blij zijn wanneer je een driecilinder aan boord hebt. Kortom, dat is ook niet alles. Men zal zeker de 3.5 zes-in-lijn gaan missen uit de E34 M5, maar de viercilinder uit de 520i zal niemand missen. Waarschijnlijk.
Enfin, op basis van dat idee gingen we eens langs een aantal klassiekers. Want sommige auto’s hebben weliswaar de klassieker status, maar dat is ondanks hun motoren. Niet zozeer dankzij de motoren. Of auto’s waarbij de motor weinig toevoegt of zelfs erger: iets afbreuk doet aan het concept van de auto. Dit zijn 9 klassiekers die beter zijn met elektromotor, als het aan ons ligt:
Alfa Romeo Montreal
Het begint meteen met een heel discutabele keuze als het gaat om een klassieker met elektromotoren. We weten dat we hier héél erg glad ijs betreden. Wie weleens een Montreal heeft gehoord, weet dat die motor complex, temperamentvol en heel erg duur klinkt.
Het is echt een kunstwerkje op zich. Waarom zou je die waanzinnige motor vervangen door een een elektrische motor? Simpel: de Montreal was eigenlijk niet goed genoeg voor die V8. De Montreal was een stylingstudie op basis van de Giulia’s uit die tijd. Geen enkel probleem, maar de auto was vrij groot voor het chassis en dat gold eigenlijk ook voor de motor.
De Montreal was dan ook absoluut geen sportauto, zoals een E-Type dat wél was. Daarbij kocht je een Montreal voornamelijk om dat Gandini-koetswerk. Het was destijds een van de meest kenmerkende ontwerpen van zijn tijd en eigenlijk is de auto dat nu nog steeds.
Porsche 912
In principe mag je niets aan een Porsche doen, volgens de puristen en merkfanatici. Een Porsche is het beste als je ‘m origineel laat. Als Porsche denkt dat iets een verbetering is, doen ze het zelf wel. En ook al durf jij wel een Porsche te modificeren, niemand durft het vervolgens te kopen. Dus de kapitaalvernietiging werkt twee kanten op. Een Porsche klassieker met elektromotor kan dus eigenlijk écht niet.
Maar er zijn gelukkig ook genoeg Porsches waar de verzamelaars hun neus voor ophalen. Denk aan de Porsche 924, 944, 968, 928, Boxster, Cayman en natuurlijk deze 912. De 912 was een soort tussenoplossing. De eerste serie was een 911 met 356B-motor. Later werd deze vervangen door de Volkswagen 914, ook zo’n ongewilde auto.
Die werd op zijn beurt nog heel eventjes vervangen door wéér een 912. Wederom met een bloedmooie koets, maar ook een teleurstellende viercilinder boxermotor. Een Porsche die klinkt als een kever wil je niet. Een elektrische 912 daarentegen klinkt als muziek in de oren.
Citroen DS19
De eerste auto die naar boven kwam bij het maken van dit lijstje. Want de Citroen DS is om heel erg veel dingen vooruitstrevend en bijzonder. Maar laten we eerlijk zijn, dat komt niet zozeer door de motor.
Het is niet zo dat de motoren slecht waren. Integendeel. Het is alleen dat je destijds niet een DS kocht vanwege de motor en nu eigenlijk nog steeds niet. Het ondersteel met de veerbollen is veel bijzonderder. Of wat te denken van dat enorm futuristische uiterlijk?
Toen de DS uitkwam reed men nog in koetsen zonder paard ervoor, als het ware. De vele technologische vondsten en het bijzondere interieur blijven allemaal gewoon behouden als de auto geheel elektrisch is. En dat zoevende karakter past eigenlijk heel erg goed bij het zwevende tapijt-gehalte van dit Franse meesterwerk. Deze klassieker knapt het meest op van een elektromotor waarschijnlijk.
Jaguar XJ-S V12
WAT! Een V12 inwisselen voor een generieke zoemmachine? Jazeker! Natuurlijk zijn we ook niet compleet van de pot gerukt. Het mooie van de V12 van Jaguar was het discrete karakter, het koppel dat altijd paraat stond en de zijdezachte loopcultuur.
Die drie redenen zijn voldoende om het extreme brandstofverbruik te rechtvaardigen. Geen enkel probleem. Het nadeel is dat het niet de betrouwbaarste V12 aller tijden is. In tegendeel. Daarnaast was het ook geen spectaculaire motor, in vergelijking met Italiaanse V12’s in soortgelijke coupé’s. Sowieso zijn de zes-in-lijn versies stiekem fijner, maar wij denken dat een elektromotor in deze klassieker perfect zou kunnen werken. Dan combineer je een fluisterstille XJ-S met een veel hogere mate van betrouwbaarheid.
Collega @nicolasr heeft zo’n XJ-S met V12 en hij heeft geen idee hoe de auto rijdt, ondanks de vele tienduizenden euro’s aan ‘onderhoud’. Als laatste, het ontwerp van de XJ-S moet simpelweg beter gewaardeerd gaan worden. Met name de vroege exemplaren zijn werkelijk beeldschoon en zeer uniek vormgegeven.
Ford Mustang Fastback (63A)
Een Amerikaan? Ja, een Amerikaan. In principe kunnen we elke Mustang benoemen. Of eigenlijk elke Muscle car. Natuurlijk, die V8 staat synoniem met het type auto. Maar ondanks dat we allemaal een V8 in zo’n auto WILLEN hebben, bestelt lang niet iedereen ‘m met V8.
Er zijn legio vier- en zescilinder uitvoeringen met nauwelijks vermogen en nul karakter. Nu is dat op zich goed te begrijpen, je had zo wel de looks van een sportieve auto, maar niet de hogere running costs. Het idee van de EcoBoost Mustang is echt niet nieuw, ook in de jaren ’70 en ’80 waren er viercilinder Mustangs.
In veel gevallen valt er voldoende veel te zeggen voor een elektrische Mustang (als er geen V8 in zit/zat). Je kan zo evengoed genieten van dat fraaie uiterlijk en flaneren. En laten we eerlijk zijn, dat is het ook het enige dat je kon doen met een instap-benzinemotor, nietwaar?
Opel GT (Typ 93)
De Opel GT was in principe een Corvette-achtige design, maar dan toegepast op een eenvoudige Europese auto. In Amerika zijn pk’s en cc’s altijd spotgoedkoop geweest.
Er bestaat dan ook niet zoiets als een Corvette met een klein motortje. Wel met weinig vermogen, maar dat is een ander verhaal. Om de prijs lekker laag te houden, kon je de Opel GT ook met een 1.1-motor krijgen.
Nu zijn dat prima naaimachientjes, maar er is gen enkele reden om die motor te missen. Het belangrijkste onderdeel van de Opel GT, dat smaakvolle uiterlijk van Erhard Schnell blijft fier overeind staan.
Daf 44
Er was ooit een tijd dat je auto’s van een Nederlands merk kon aanschaffen. Dafjes waren typisch Hollandse autootjes. Eenvoudig, betaalbaar, stiekem best degelijk en niet al te gek.
Ook hier valt er voldoende te genieten als je de motor buiten beschouwing laat. Die tweecilinders waren niet echt verfijnde motoren en snel was de Daf 44 ook al niet. Kortom, met een elektrische motor wordt er weinig getornd aan de beleving van zo’n auto, op het kabaal na uiteraard.
Maar ja, dat is net zoiets als zeggen dat je het gekrijs van de baby van de buren gaat missen. Met een beetje krachtige elektromotor zou ook het eens mogelijk kunnen zijn om een beetje goed van je plek te komen met een Daf. Ondanks alle kwaliteiten waren ze nooit echt snel.
Saab 92
Eigenlijk kunnen we hier elke Saab invullen. Saab was altijd een eigenwijs merk. De 92 met hun tweetaktmotoren herken je van kilometers afstand. Echt praktisch was het niet, want alleen als je gas gaf, smeerde de motor. Handig, jongens.
En ondanks dat het geluid herkenbaar was, klonk het meer als een opgevoerde kettingzaag dan een degelijke Zweedse auto. Dan tellen we nog niet eens de uitstoot van een dergelijke rijdende milieuramp mee. Sowieso waren de prestaties niet heel erg denderend, alhoewel de auto in rally’s goed scoorde.
Als laatste is er ook nog het design van zo’n 92. Dat staat echt als een huis. Het is een zeer herkenbaar en uiterst aerodynamische koets. Eigenlijk was Saab een soort Tesla met verbrandingsmotoren. Alleen pakt de eigenwijsheid van het merk nu wel (veel beter) uit.
Honda S500
Dit is de laatste klassieker die beter zou zijn met elektromotor in het rijtje. Althans, die beter zou worden van elektrische aandrijving. Honda bouwde in de jaren ’60 drie kleine roadsters. Alle drie waren ze voorzien van een piepkleine motor die enorm veel toeren kon draaien. In principe waren het motorfietmotoren. Sterker nog, via een ketting werd de achteras aangedreven!
Ondanks dat het principe best goed was en de S500, S600 en S800 erg licht waren, sloeg Honda misschien ietsje door. Ja, de sportauto’s waren zeer licht. Maar het gebrek aan koppel merktje wel onder de 4.000 toeren. Dat niet alleen, ze waren ook bijzonder krap.
In de jaren ’60 waren Japanse mensen nog niet zo groot. Daarbij moet de aandacht ook even gehaald worden van de motorfietsmotoren. Met een elektromotor zal de auto waarschijnlijk beter rijden (niet scherper sturen dankzij het hoge gewicht, maar ja. Je kan niet alles hebben. Daarbij kunnen we zo wellicht iets meer genieten van het uiterlijk.
tmenges zegt
Kan me in veel van jullie lijstje vinden maar die Montreal met een elektromotor?!?! No way!!!!
tinnemans zegt
@tmenges; Ik ben het helemaal met je eens. Als je naar de Montreal kijkt weet je gewoon dat er een V8 inzit, de auto straalt, schreeuwt, dat gewoon uit.
Ik wil de Mustang ook graag op het uitzonderingslijstje zetten. Dat er veel met kleinere motoren geleverd zijn is klopt, maar de auto is beroemd geworden door de V8.
Voor de rest kan ik me er wel grotendeels in vinden, al twijfel ik nog een beetje over de Jag, Die V12 zou ik eigenlijk even moeten horen om daar over te kunnen oordelen. @willeme; kun je er eentje langsbrengen? Dan beslis ik er dan wel even over. ;)
techniekmeneer zegt
9 leugens.
kevertje zegt
Ach, die simplistische, groene tamtam. Wie echt kan bewijzen dat EV’s beter voor het milieu zijn, vertelt eigenlijk maar een zeer gekleurde waarheid. Indien je één van bovenstaande auto’s in bezit hebt is hij sowieso het levende bewijs dat het tegendeel. Geen enkele EV zal zijn decenium overschrijden zonder dat de autonomie behoorlijk verminderd is of hij zelfs het onderwerp is geworden van door de kost onherstelbare problemen problemen. Doe daar nog eens 30 of 40 jaar bij en we gaan echt lachen. Een paar 100 kilo onbruikbaar geworden chemische rotzooi vol zware metalen aan boord, dat is het enige wat overblijft en heel veel bedrieglijk ogend lichtgewicht kunststof dat niet in de smelt kan, voor eeuwig het milieu blijft teisteren.
z3cabby zegt
@kevertje: Amen
frank2b zegt
Welke zware metalen dan en welk chemisch afval?
Reuze interessant dit, misschien iets voor een aflevering van Kassa?
MarcoM zegt
Opel Manta GSE is op basis van de Manta A, een aantal maanden geleden al (eenmalig) daadwerkelijk gebouwd door Opel en ook goedgekeurd.
Papageno zegt
Ben het er wel mee eens. Maar welke EV zou beter zijn met een potente ICE?
techniekmeneer zegt
@Papageno: elke.
tinnemans zegt
@papageno; De meeste EV’s varieren van modaal saai tot spuuglelijk, die gun ik de vergetelheid. Daar kan geen i6 of V8 wat aan verbeteren. De e-Tron en Taycan voegen als model te weinig toe; de A5 is een mooiere auto.
Ik denk de Model-S en de Roadster, de laatste was als ICE beter en de S is toch eigenlijk een Fisker qua uiterlijk, daar mag wel een brullende V8 in. En de Mitsu PHEV moet eigenlijk een 3 liter diesel hebben en een setje terreinbanden, zodat het een opvolger kan worden van de Nissan Patrol.
tenaci zegt
Ik heb zelf een Daf 66. Heb net een swap naar een Volvo 340 blok gedaan. Toch zou ik in de toekomst best wel een elektromotor erin willen.
Het karakteristieke aan een Daf is de Variomatic en die doet het ook wel met een elektrische vacuümpomp.
Overigens zijn vroeger in kleine series in Amerika Daf’s elektrisch geleverd en hier in NL hebben studenten van de TU Eindhoven er ook al eens een omgebouwd.
Edge zegt
Wat mij betreft zijn Amerikaanse coupés en sedans uit de jaren 70 en 80 bij uitstek geschikt voor elektrificatie. Eldorado, Fleetwood, Continental (van Lincoln, niet Bentley uiteraard). Die auto’s zijn lomp, zwaar en moeten het sowieso al niet van hun vlotte rijeigenschappen of iets dergelijks hebben. Comfort is het enige dat telt bij zo’n sloep, en dat kan ook heel goed met een elektrische aandrijflijn. Bijkomend voordeel is dat die auto’s vaak twaalf meter lang en drie meter breed zijn, en een kofferruimte hebben waar je met een groot gezin in kunt kamperen. Er is dus genoeg ruimte om een accupakket kwijt te kunnen waarmee je op één lading van hier naar Spanje en terug kunt.
frank2b zegt
Daar worden ze niet lichter op. Je moet dan onderhand dubbellucht onder de wagen gaan monteren …
NeverforgetdemiljoeneninR&D zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dafmaf zegt
Ik wiltoch wel even zeggen dat ik ook met mijn 44 vaak als eerste weg was bij het stoplicht. (Waarna ik vooraan in de file reed, ik maak hem zelf maar even.)
Kvgorp zegt
Elektrisch rijden moet je op de kermis doen. 😂
Homer55 zegt
@kvgorp: Europa wordt een grote kermis.
Robert zegt
Zo’n DS, voorzien van elektrische aandrijving, lijkt me wel wat. En qua panel gaps doet -ie zeker niet onder voor een Tesla 😜
Pallas zegt
@RRRobert: De reden van de panelgasp is dat de DS oorspronkelijk ontworpen is voor kunstofpanelen die van nature meer uitzetten en krimpen dan stalen exemplaren. Deze hebben de productiefase nooit gehaald helaas. SMS voor meer DS-feitjes ‘Pallas’ naar 2175
O plaat zegt
Als je geen respect kan tonen voor oude techniek, koop dan geen oldtimer. Neen auto’s worden er niet beter door. Waarom koop je iets oud als de techniek modern moet zijn? Voor de sompige wegligging en de onbestaande aerodynamica? Ik geef het jou op een blaadje haal het karakteristiek motor geroffel uit al de genoemde wagens en het enige wat je nog hoord is het gefluit van de wind die door alle kieren guurt. Laat iets dat oud is oud blijven. Je evengoed het colosseum afbreken en er een passieve vinex woning in de plaats zetten, want betere techniek. Zo iets is toch waanzin. Neem nu die mustang uit het voorbeeld, voor 1/10de van de prijs van een elektromotor plus accu leg je er een 302 V8 in. Klaar. En die 302 krijg je in tegenstelling tot een EV wel ingeschreven in België.
Jansen zegt
Ik zit al een tijd te denken aan een Renault Fuego ev. Qua lay-out eenvoudig, gestroomlijnd, ruimte achterin voor de accu’s en voor vier personen.
schreute01 zegt
Die ouwe Jaguar V12 bleek voor mij een van de betrouwbaarste motoren te zijn. Probleemloze vakanties mee gehad naar o.a. Oostenrijk. Hij zoop alleen als een Duitser die een een paar potten bier voor z’n neus zet.
ukbob zegt
Yep, zo’n elektrische Snoek, lijkt me te gek! Altijd een zwak voor deze auto gehad…
sleepyj zegt
Ik geloof er geen snars van. Wat je overhoud is een emotieloze oude rammelbak.
Gulli zegt
Ongewilde 912? Ze zijn nochtans niet onder de 35k te krijgen, en een beetje fris model gaat ruim over de 60k heen.
Niet slecht voor een ‘platgeslagen Kever’
pomoek zegt
Voor iedereen die dit “heiligschennis” vindt en dat nu de “beleving” van een stukje techniek verdwijnt: Het is dit of waarschijnlijk helemaal géén oldtimers meer. Moderne E10 benzine is slecht voor de motoren van oldtimers en waarschijnlijk worden er, in Europa, over een jaar of 20 nog louter elektrische auto’s gefabriceerd. Benzine is niet meer te krijgen en monteurs weten geen raad meer met ice auto’s. Dan is het niet zo’n gek idee om oldtimers om te bouwen. Persoonlijk zou ik een streepje in het zand trekken als het gaat om auto’s van voor 1950, maar veel van wat daarna komt mag van mij best worden aangepast. Zien we straks nog steeds bijzondere auto’s op de weg.
melcon zegt
Hoe zie je dat voor je ;-) Over 20 jaar is echt nog niet het gehele NL wagenpark vervangen door BEV. Ook niet over 30 of 40 jaar overigens. Het uiteindelijk resultaat zal een mix zijn van BEV/waterstof/hybride. Puur voor NL moet je de komende 9 jaar elk jaar 500k bevs verkopen wil je het gehele wagenpark vervangen. Dat is 50-100k meer dan de totale gemiddelde verkopen over de afgelopen 5 jaar. En het is niet alsof de verkopen stijgen gezien auto’s nu eenmaal niet betaalbaarder worden. De occasion verkoop en import is niet voor niets explosief gestegen. En daarboven op vertegenwoordigd de BEV niet 100% van de verkopen (vorig jaar krap aan 50% met flink wat subsidie).
Overigens allemaal dingen die je zelf kan opzoeken i.p.v. gewoon wat te roepen zonder enige vorm van onderbouwing. Realistisch hebben we met (heel) wat geluk in 2030 30-40% van het wagenpark vervangen door BEV. In Nederland uiteraard, waar de laadinfra structuur voor mekaar is en we heel veel korte afstanden rijden. In veel andere landen zijn ze nog niet eens half zo ver als wij en hebben ze in 2030 heel misschien 10% vervangen door BEV.
Begrijp me niet verkeer, de BEV is welkom maar zeer zeker niet de heilige graal maar onderdeel van de oplossing. En dan nog eens voor een sector die vrijwel niets bijdraagt aan de uitstoot en vooral een stukje symbool politiek is. Als we de uitstoot halveren bij energieopwekking en de landbouw beperken we in 10 jaar meer dan we met vervoer over land in een veelvoud van die jaren zouden kunnen beperken.
Lees je vooral even in en denk niet dat je door elektrisch te rijden een heilig boontje bent en de oplossing voor ons uitstoot probleem. Cru gezegd no offense intended. Een beter milieu begint niet bij jezelf maar bij de overheid die de bedrijven die het meeste uitstoten in gareel moet brengen.
pomoek zegt
@melcon: ik ben het vrijwel helemaal met je eens. Daarom zei ik ook niet dat het volledige wagenpark over 20 jaar elektrisch is, maar dat, waarschijnlijk, dan alle op dat moment in Europa geproduceerde auto’s elektrisch zullen zijn. De EU wil in 2035 dat er geen ice’s worden gebouwd. Er zullen uiteraard op dat moment nog best wel wat ice’s rond rijden. Dus ik weet heel goed dat over 20 jaar er niet louter elektrische autotjes rondrijden. Dat heb ik inderdaad al eens opgezocht.
Ik ben het ook met je eens wat betreft dat de ev niet de heilige graal is om de uitstoot naar beneden te krijgen. Het is veel goedkoper om op andere manieren co2 uitstoot te reduceren. Wat mobiliteit betreft: Het zal er in ieder geval op neer komen dat, willen we de co2 footprint van autorijden in zijn geheel naar beneden brengen, de kosten van auto rijden flink zalstijgen, of je nu elektrisch rijdt, gas diesel of waterstof. Waarvan ik overigens twijfel of rijden op waterstof ooit nog wat gaat worden.
Cru gezegd no offense intended, maar als je mijn bericht iets beter had gelezen had je waarschijnlijk wel gezien dat we het met elkaar eens zijn.
melcon zegt
Dan heb ik je bericht niet goed geïnterpreteerd en zijn we het helemaal met elkaar eens :-). Het grootste voordeel van waterstof is dat je het schoon kan maken, het grootste nadeel is dat het veel energie kost die je ook ergens anders voor kan gebruiken. Zolang Toyota er brood in ziet geef ik het een grote kans, zie de eerste generatie prius waar iedereen ze ook voor gek verklaarde.
baardmijt zegt
@pomoek: Maar wat moet je dan met een auto van voor 1950 als er geen benzine meer is?
frederik zegt
Ik heb zelf een DS uit ’67 en geloof mij, de motor wil je liever kwijt dan rijk. Zeker op de snelweg is het een tamelijk onaangenaam geloei, als je boven de 100 komt. Maar ik ga die conversie zeker niet doen, want ik wil haar (!) origineel houden. En ik ben bang dat het toch -ondanks het agriculturele karaker van de motor- de charme niet ten goede zou komen.
StijnB zegt
Vreemd artikel, bij die S500 zeg je zelf al dat het wagengewicht gaat toenemen en aldus alle lol eraf is…
Trouwens de 912 valt te verkiezen boven de 911 (F), stuurt véél beter (want minder gewicht in de overhang, en de motor reikt tevens minder ver naar achteren) en qua vermogen valt er nog wel wat uit die viercilinder te puren…
Alfarobert zegt
Hoorde vorig jaar een twee taktje aankomen,was dus een Saab 92.Juist leuk dat geluid en zo’n mooi klassiekertje. Poos geleden voor het eerst een Montreal horen lopen(Normaal zie je ze alleen als ze stilstaan op een show) Dat geluid van die V8 wil je echt niet missen hoor. Vraag me trouwens af of litium oneindig te vinden blijft als alles electrisch moet worden. Batterijen,accu’s,electrische fietsen auto’s etc.etc. Hoeveel mijnen komen er dan wel niet.(mijnen is natuur (bossen) vernietigen he. Ach dat hout kunnen we weer gebruiken voor onze biocentrales zeker?
madvillain zegt
@willeme:
De 912 is een betere optie dan een 911 qua rijgedrag. Ik heb vele boeken over de 912, vroege rijtests en dergelijke. Overal is het rijgedrag van de 912 superieur aan de (vroege 2.2) 911. Komt door het lichtere blok.
912 blok is trouwens niet een 356B blok, maar een heel licht teruggetuned 356SC blok (90 ipv 95pk), en andere carburateurs.
Geluid: tja, het is geen 6 cilinder grunt, maar historisch gezien is het 4 cilinder waar het allemaal mee begon (vooral de 130pk Führmann-motor, wauw!). De F-serie 911/901 was een flop op het begin, de 356 verkocht beter omdat de 911 veel te duur was voor wat je kreeg. Door de 356 uit de faseren en de 911 te voorzien van het viercilinder blok is de F-serie alsnog een succes geworden. Dus zonder 912 was het nooit de 911 geworden zoals we nu kennen.
Alleen al daarom is het blasfemie om er een duracell-wagentje van te maken!
Mijn ‘68er 912 is bijna klaar, blok kan er terug in. Heb wel iets grotere cilinders geplaatst, maar wel de originele Solexen omgebouwd naar single shaft en gereviseerd. Voor mij ginne elektriek!
sabrerator zegt
Zo’n Jaguar V12 doet al zijn uiterste best een elektromotor te imiteren. Stil, trillingvrij en een hoop koppel. Nog niet eens zo gek.
Met die V12 sta je ook om de haverklap bij een pomp en zeker een cabrio is een ramp om vol te gooien. Je moet de slang in een heel rare hoek houden om de pomp niet telkens af e laten slaan en dan is het nog lastig er meer dan driekwart van de totale inhoud in te krijgen. Weet ik uit ervaring op een vakantie van zo’n 3000km met een exemplaar.
Wel een fenomenale auto, trouwens. En het verbruik valt ook niet helemaal tegen. Boven de 1:6, is mijn ervaring.
wigboldus zegt
Verbrandingsmotor uit elke Saab?
Ik geniet elke dag van mijn Saab motor.
De Holden V6 uit de Aero is top, de 2.3 met turbo is ook geweldig, maar de 2.0 met turbo waar ik mee moet doen is ook heerlijk.
Na softwarematige fine-tuning heeft hij nu 240pk en 400nm, draait als een zonnetje, bij laag toerental al veel koppel beschikbaar, en mooie vermogen opbouw waarbij niet opeens de turbo er in knalt.
Ik lever liever de verbrandingsmotor van al mijn voorgaande auto’s in dan die van mijn Saab.
E34M5Touring zegt
Niet eens met de Alfa, de Mustang en de Honda. De eerste hoort het geluid van de v8 te hebben. Dat roffeltje is gewoon fantastisch. Ook al stopt het na 20min automatisch…
De Mustang is een Amerikaans icoon, een van de all time classics. Daar moet gewoon een v8 in.
De Honda koop je omdat je graag 10k rpm wil draaien. Dat torretje maakt die auto, kan geen accu tegenop.