BMW is zeker niet de eerste met deze tactiek. Dit zijn 9 merken die het ook probeerden met een gekke grille.
Merken c.q. fabrikanten met een gekke grille is af en toe dingetje. De afgelopen tijd houdt BMW ons in hun greep. Het ziet er naar uit dat de nieuwe 4 Serie en M3 enorme grilles gaan krijgen. EN met enorm bedoelen gigantisch. Grilles zo overdreven, cartoonesk en kolderiek dat je denkt dat het een 1 April grap gaat worden.
Normaal gesproken zou je zeggen, een coupé (wat de 4 Serie is), moet vooral heel erg mooi zijn. Dat is toch de reden dat je een coupé koopt? Het lijkt erop dat BMW dat toch echt anders ziet. Natuurlijk zijn er ook bij BMW conservatieve fanboys die zien dat het een tikkeltje overdreven is.
Maar is het nu zo erg, eigenlijk? Want merken veranderen wel vaker hun familiegezicht. Nu wil dat niet altijd zeggen dat het een fraaiere auto oplevert. Maar een fraaiere auto is al helemaal geen garantie voor goede verkoopcijfers.
Audi ‘we-hebben-tóch-merkhistorie’ Single Frame Grille
Debuut: 2004
Model: Audi A8 6.0 quattro (D3)
Achtergrond Audi Single Frame Grille:
De Single Frame Grille van Audi was een klein beetje vergezocht. Audi komt voort het de Auto Union groep met onder andere NSU, Horch, Audi en Wanderer. De Auto Unions uit de jaren ’30 hadden enorme grilles voor de koeling van enorme motoren. Die link werd 75 jaar later nog eventjes gelegd. Die auto’s waren onderdeel van een prestigestrijd van Nazi Duitsland. 75 Jaar later was het onderdeel van een prestigestrijd van Premium Duitsland, met de A8 W12 als eerste Audi die de nieuwe grille mocht dragen.
En, werkte het?
Oh, jazeker. Rond deze periode liet Mercedes de kwaliteitsteugels waar het om bekend stond een beetje vieren met de W211 en W220. BMW combineerde kneiterharde runflat banden met een moeilijk uiterlijk. Mede dankzij de Single Frame Grille zag men ineens Audi ook aan als alternatief. De verkoopcijfers zijn enorm gestegen sinds de invoering van de Single Frame Grille. Dus ja, het kan wel degelijk een flinke stap voorwaarts betekenen.
Lexus ‘Portaal-naar-Wonderland’ grille
Debuut: 2011
Model: Lexus LF-Gh (Concept)
Achtergrond Lexus Spindle Grille:
Op de IS220d na heeft Lexus nog nooit een slechte auto gebouwd. Ze zijn zonder uitzondering stil, comfortabel en kwalitatief hoogstaand. Op de IS220d na, dan. Het probleem is dat bijna niemand het doorhad. De auto’s waren véél te anoniem.
En, werkte het?
Absoluut! Lexus heeft enorme stappen gemaakt. Dat terwijl de meeste modellen nauwelijks gewijzigd zijn qua beleving. Nog steeds staat comfort bovenaan, nog steeds zijn ze betrouwbaar en een luidruchtige Lexus is sinds het verscheiden van de IS220d ook niet meer voorgekomen. Maar ze zijn nu juist brutaal en uniek vormgegeven. Sinds de invoering van de Spindle Grille zijn er wel wat records gebroken, maar vergeet niet dat de saaie modellen in de VS ook uitstekend verkochten.
Ford F-Serie ‘met grilles die F O R D zeggen’ Pickups
Debuut: 2009
Model: F-150 SVT Raptor
Achtergrond F O R D-grille:
Het is toch wel een beetje vreemd. Er hoeft in principe het minste geïnvesteerd te worden in de populairste auto’s van Amerika. Ondanks dat ze voorzien werden van updates, gaat de evolutie van pickups erg langzaam. Wat dat betreft was een extra stoere grille voor zo’n pick-up een goede zet van Ford. Je kon je zo beter onderscheiden.
En, werke het?
Absoluut. In plaats van faux-sportieve of semi-chic ging Ford vol voor ruig en stoer. Iets dat uitstekend past. De F-150 kun je afhankelijk van de uitvoering krijgen met diverse grilles, maar allemaal zijn ze veel opvallender, lomper en nemen ze een groot gedeelte van de massieve voorkant in. Een goede keuze, want Chevrolet en Dodge wisten niet hoe snel ze hun Silverado’s en RAM’s ook moesten voorzien van een nóg grotere en stoerdere grille. Dus Ford heeft het zelf nog niet toegepast op al zijn auto’s, maar het feit dat de concurrentie het overnam, was het bewijs dat het dus wel degelijke werkte.
Peugeots GIGANTISCHE koplampen met GARGANTUESKE grille
Debuut: 2004
Model: Peugeot 407 Elixir Concept
Achtergrond Peugeot grille
Peugeot was altijd het merk van de subtiele ontwerpen. Citroen en Renault wisselden elkaar af met gekke ontwerpen, terwijl Peugeot veel uitbesteedde aan Pininfarina. De 106, 205, 306, 405, 406 en 605 zijn allemaal ingetogen, chique en tijdloze ontwerpen die nog steeds staan als een huis. Aan het begin van het millenium vond Peugeot dat wel welletjes en werd er vaker gebruik gemaakt van eigen ontwerpen. De H2O en RC waren voorbodes, maar ook nog échte concepts. De 407 Elixir Concept was de eerste concept die de neus van een productie auto liet zien.
En, werkte het?
Nee, uiteindelijk niet. Het is natuurlijk altijd een beetje lastig vergelijken. Peugeot gaf niet de keuze om ook voor een normaal design te kiezen. In de persberichten gaf Peugeot trots aan dat hun koplampen het allergrootste waren in vergelijking met de concurrentie. Maar we gaan even Peugeot zijn eigen uitspraken na. Het was namelijk de bedoeling om wereldwijd 4 miljoen auto’s te gaan verkopen. Dat idee faalde jammerlijk, het werden er nog geen 2 miljoen in deze periode. Nu moeten we er bij vermelden dat het midden tijdens een financiële crisis gebeurde. Het feit dat ze nu juist weer terug zijn naar eenvoudige, ingetogen en tijdloze modellen geeft aan dat ze heel goed weten waar hun kracht ligt.
Mitsubishi ‘Liquid Swords Grille’ op de Outlander, ASX en GZA
Debuut: 2013
Model: GR-HEV Concept
Achtergrond Dynamic Shield Design
Net als veel andere merken had Mitsubishi moeite om een herkenbaar gezicht te creëren voor al haar modellen die wereldwijd verkocht werden. Wat dat betreft was het ook wel vreemd, dat de voorganger van de Outlander III er moderner en stoerder uitzag. Kan niet de bedoeling zijn van SUV.
Werkte het?
Wederom lastig te zeggen. Voor hetzelfde geld had Mitsubishi vast gehouden aan het ouderwetse en anonieme design en was het merk compleet verdwenen. Het nieuwe gezicht is herkenbaar, wordt wereldwijd gebruikt en biedt voldoende perspectief om op door te borduren.
Nissans chromen snor-des-kitsch
Debuut: 2012
Model: Hi-Cross Concept
Achtergrond Nissan V-grille
Nissan is een merk dat wereldwijd opereert. Voor lange tijd gebeurde dat met allerlei verschillende platforms, modellen en motoren. Leuk voor ons autonerds, maar niet handig voor de consument. Ondanks dat Nissan nog altijd specifiek modellen voor bepaalde contreien levert, zijn ze wel allemaal voorzien van de ‘kenmerkende’ Nissan-grille. Het is niet zozeer mooi, maar eigenlijk ook niet heel erg kenmerkend. Het is meer een soort gigantische automobiele neuspiercing. Het ergste is nog dat ze de grille op ALLE Nissans hebben geplakt. Bij de nieuwe Micra geen probleem, maar op de Patrol en GT-R ziet het er erg gekunsteld uit.
En, werkte het?
Carlos Ghosn is niet het enige zorgenkindje van Nissan. Het merk is véél te groot om te zeggen dat het een fiasco is, maar de verkoopcijfers dalen al jarenlang en de introductie van de nieuwe grille lijkt geen verschil daarin te maken . Dus nee. Het werkt (nog) niet.
Acura’s chromen wenkbrauw-des-kitsch
Debuut: 2006
Model: Acura Advanced Sedan Concept
Achtergrond Acura-grille
Het voordeel van een relatief jong merk zonder hele lange designhistorie, is dat er heel veel vrijheid is voor de ontwerpers. Je kan bij een BMW de dubbele koplampen, nieren, hofmeisterknik en achterwielaandrijving weghalen. Dan staat er een andere auto. Bij Acura maakt dat veel minder uit. Het enige jammere was, ze kwamen uit op een generieke chroom-snuit.
En, werkte het?
Nee. Na een paar jaar ging Acura weer terug naar gewoon een nette, keurige snuit met een klein chroomrandje.
Subaru’s Zapetinas Snuifje, eh, Snuitje
Debuut: 2003
Model: B11S Concept
Ach ja. Je moet eens wat proberen. Subaru is qua styling altijd een buitenbeentje geweest. Over het algemeen zijn het heel generieke ontwerpen, met een paar details die het geheel een beetje apart maken. Maakt op zich niet uit, niemand koopt een Subaru vanwege de lijnvoering. De Japanners stelden Andreas Zapetinas aan om een familiegezicht te ontwikkelen. Dat had inmiddels elk merk en Subaru kon niet achterblijven. Wellicht dat Subaru de vraag niet goed geformuleerd had, want het resultaat van de Zapatinas modellen was op zijn zachtst gezegd niet bijzonder fraai te noemen.
En, werkte het?
Nee! Zeker niet. Subaru kreeg enorm veel kritiek te verwerken. Met name de B9 Tribeca was een hork van een auto. Zapatinas werd aangewezen als de schuldige. Subaru sprong in de bres voor zijn werknemer en melde dat de nieuwe designs voor de B9 al klaar waren voordat Zapatinas aantrad. Toch: in 2006 gingen Zapatinas en Subaru uit elkaar en kwamen er ineens niet-superlelijke Subaru’s. Gelukkig waren het voornamelijk lelijke neuzen. Met de facelifts van modellen als de Impreza en Tribeca kregen de auto’s weer lekkere saaie non-descripte neuzen.
Bonus: Rover 75 V8 ‘we doen Audi écht niet na’-grille
Debuut: 2004
Model: Rover 75 V8
Achtergrond Rover V8 grille
Er was geen geld. Dit was een goedkope manier om op te vallen.
Werkte de Rover V8 grille?
Nee, absoluut niet. Rover zat echt aan het eind van de kas rond deze periode. De meest vreemde beslissingen werden genomen. Om een of andere reden kreeg de Rover 75 een V8 uit de Mustang inclusief achterwielaandrijving. Waarom weet niemand. De enorme grille leek wel heel erg op die van Audi. Rover was er vrij duidelijk over: het was de beste oplossing voor als je een grote motor goed wilde koelen. Het maakte allemaal niet uit, de productie van de Rover 75 V8 was nog maar net op gang gekomen en het merk ging kopje onder.
yellowcab zegt
Gekke grilles… en dan Edsel niet noemen.
vaakbenjetebang zegt
Wou ik ook gaan typen, maar 2 man waren me al voor. Toch wel het bekendste grille-fiasco in de automotive-geschiedenis, denk ik.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: de Edsel Vagijn neus was volgens mij de neus waarmee het merk begon. Het was geen onderdeel van een nieuwe vormtaal van een bestaand merk.
Zeker een leuk voorbeeld, maar niet in de context van dit onderwerp. Wel leuk om een andere keer wat mee te doen!
vaakbenjetebang zegt
Ah, als de insteek inderdaad was ‘een ommezwaai in grille-design’, dan doet de Edsel niet mee natuurlijk. Maar een hoogst curieuze grille was het.
toyotafortuner zegt
@willeme: ik kan niet wachten op t artikel! Ik wil graag weten waarom t zo mis ging!
luxaeterna zegt
Ik snap de ophef niet. Type 335 cabrio etc…
Rob zegt
Eerste wat mij te binnen schiet is Edsel,…
https://www.conceptcarz.com/images/Edsel/58-Edsel-Corsair-Sedan_DV_08_HHDT_02.jpg
grasvreter zegt
Die Outlander grill op de foto vind ik dan wel weer bijzonder fraai. De Audi en Lexus sikken vond ik ontzettend lelijk, maar ze gaan steeds meer wennen. Beetje als die 5 serie e60. Die vind ik met de dag mooier worden. Behalve als het een afgetrapt exemplaar van de 11e eigenaar is, dan is het sneu.
bernoulli zegt
@grasvreter: Nissan heeft voor de Outlander bijna 1 op 1 het front genomen van de Lada Vesta die doen al op de markt was.
bernoulli zegt
@grasvreter: *Mitsubishi
toyotafortuner zegt
@Rob was me al voor.
1958-1960
De Horsecollar grille van een Edsel:
https://www.autojunk.nl/2018/04/obscuriteit-ten-top-nieuwe-fotos
potver7 zegt
Ford Scorpio, Lancia Thesis….
Loek zegt
@potver7: bij de Scorpio was de grille best normaal, een iets uitvergrote Mondeo-grille. De koplampen daarentegen…
Turbo S zegt
Die outlander heeft mercedes de eqc voorkant van afgekeken.
baf07 zegt
@mercedesbenze350cdi: denk andersom?
mashell zegt
Waarom ontbreekt Alfa Romeo in deze lijst? Een grille met een design gebaseerd op de vrouwelijke schaamstreek en tegenwoordig zo groot dat er geen kentekenplaat meer onder kan.
mustang750supersnake zegt
@mashell: omdat dat ons aans iets fijns laat denken….
geertvn zegt
@mashell: de Subaru’s hebben een omgekeerd exemplaar!
bsxc2 zegt
Saab 9-5 Grille
Rob zegt
Over BMW gesproken; de 3-serie E36 was kwa grille ook wel een trendbreuk. Stiekem al een beetje uitgeprobeerd op de Z1 en 8-serie, maar met de E36 nam BMW definitief afscheid van de doorlopende grille van koplamp tot koplamp:
http://3.bp.blogspot.com/-p9NVDqJoZKg/UnfJOPd42tI/AAAAAAAABHQ/vgbyZJlIsvE/w1200-h630-p-k-no-nu/e30e361.jpg
E34M5Touring zegt
Nissan Murano?
awesome zegt
Liquid Swords grille op een GZA. Ik leg een heel ander verband….
misschien wel een van de beste rap albums ooit: https://youtu.be/wA49DaVmJWQ
awesome zegt
@awesome: *slaat met voorhoofd op tafel* laat maar, ik snap de grap al.
RiKe zegt
Dat andere merken ook aparte grilles (grills? grillen?) Hebben gemaakt wil niet zeggen dat het minder lelijk is.
stoker zegt
In dit rijtje is de Lexus grille eigenlijk het best geïntegreerd in het ontwerp.
banderas zegt
Peugeot deed het erg goed met de 307 incl grote grille, dus het sloeg wel aan.
BaRa zegt
@willeme Ik heb het gevoel dat je deze bent vergeten:
https://www.blogcdn.com/green.autoblog.com/media/2007/05/a8a592332bf0bd3c18b7cf8601344439d.jpg
(of hoe je van een saai maar degelijk design een absolute lelijkerd kan maken)
corretje zegt
De nieuwe gril van BMW
Mooi je moet er van houden
Voor mij geen BMW meer op zoek naar een ander merk ziet er toch niet uit
lacker zegt
Sommige tuners kunnen er ook wat van. Denk aan wat ASMA Design deed met een Mercedes.
bernoulli zegt
Een grill op je auto. Dat is pas raar.
ericd zegt
De Peus van pakweg 10-20 jaar geleden blijven inderdaad monsters van lelijkheid.
Dizono zegt
Genesis en de gefacelifte Hyundai Sonata passen hier ook nog wel bij. Maar de allergrootste mispeer was toch:
https://i.pinimg.com/originals/cb/bd/7b/cbbd7b7d6cb5a5e52d616e29de0f732b.jpg
tenaci zegt
Nog even een leuk weetje over de Ford Raptor. In de grill zitten drie oranje lampjes. Dit is niet onderdeel van het design. Door de bodykit oversteeg de breedte van deze F150 een bepaald maximum in de USA. Dan ben je verplicht aan de voorkant drie oranje lampjes te voeren. Dit zie je logischerwijs alleen bij grotere bedrijfswagens en semi’s. Vaak dan simpelweg boven de voorruit geplaatst. Ford heeft ze geïntegreerd in de grill. Geen designfeature dus, maar bittere noodzaak. Immers, de Raptor is net zo breed als een Hummer (die heeft ze dus ook). (Credits: Doug DeMuro)
Dutchdriftking zegt
Geen Panamericana grille van Mercedes?
bernoulli zegt
Andersom kan ook. De Model S was ook ff wennen toen hij zijn (fake) grille verloor.
rollingstoned zegt
Bentley Bentayga
https://images.cdn.circlesix.co/image/1/1000/0/uploads/posts/2017/02/b8f85422836e3d71e35b1aa362330034.jpg
Toyota Avalon
https://s.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/640×400/quality/80/https://s.aolcdn.com/commerce/autodata/images/USC90TOC011A021001.jpg
1958 Buick
https://s3.amazonaws.com/images.hagerty.com/vehicle/web/2826_3430.jpghash=1A72E5F54E173BAD98E3DEDD6EFE4E0D8FD822C3
1938–40 Graham
https://assets.hemmings.com/blog/wp-content/uploads//2018/08/613874.jpg
1941 Dodge truck
https://d32c3oe4bky4k6.cloudfront.net/articles-videos/-/media/uscamediasite/images/story-images/2018/04/best-grille(2).ashx?modified=20180405192008&mw=1000&hash=798B018FC98AE3C763F86CB90469893447ACA725
1958 Plymouth
https://d32c3oe4bky4k6.cloudfront.net/articles-videos/-/media/uscamediasite/images/story-images/2018/04/best-grille(6).ashx?modified=20180405192210&mw=1000&hash=552E2B0FCF8BC2BBBB6AA3CF0587EED2E9D1B1B4
1953 DeSoto.
https://aws1.discourse-cdn.com/hagerty/optimized/1X/e26fbcbe500eae2c2cd8548a5aca7abb807b27c5_2_666x500.jpeg
rrk147 zegt
Van de Alfa Brera is en toch ook sprake geweest dat die er zou komen met een enorme gril? Een GTA uitvoering oid. Ik meen dat er scoop foto’s van waren, van een witte auto, met één enorme zwarte gril aan de voorkant. Blij dat die het niet gehaald heeft.
janboel zegt
“..Bonus: Rover 75 V8 ‘we doen Audi écht niet na’-grille..” was Rover niet (een fractie” eerder?
sabrerator zegt
En toch…
Als Rover niet failliet was gegaan en deze 75 V8 in enige aantallen op de markt was geweest, had ik nu niet in een S-Type gereden, maar in zo’n ding (op lpg, dat wel).
Die Rover 75 vind ik nog steeds een enorm mooi model. Dan eigenlijk wel met de eerste neus.
occasiefapper zegt
Waar is Kia dan met de tiger grille. Geslaagd ontwerp als je het mij vraagt en zelfde als Audi een zeer goede toepassing
Esprit_de_Flandre zegt
Ik begrijp de commotie over de Subaru-grille van destijds nog steeds niet. Dat was echt wel een goed ontwerp. Was even wennen, maar had zeker iets kunnen worden in de loop der tijd. De meeste grilles bij de meeste merken worden pas echt mooi en verfijnd na enkele generaties. Op die kleine stadsbakjes R1 en R2 werkte het idd nog niet zo goed, maar de B9 Scrambler was gewoonweg fantastisch qua looks. Jaren ’60 retro, maar zonder knullig te worden. Het deed me onmiddellijk denken aan het onvergetelijke Facel Vega.
https://i.pinimg.com/originals/78/03/29/78032915cd0992c317b36b06fbdcc161.jpg
http://www.designmoteur.com/wp-content/uploads/Facel-945×630.jpg
En denk je eens in hoe een derde generatie daarvan er zou kunnen uitzien, dan wordt het pas echt mooi…
Esprit_de_Flandre zegt
Daarnaast begrijp ik ook niet wat de Nissan V-grille in dit lijstje doet.
Ten eerste vind ik de benaming raar, want het is geen V. Ten tweede is het geen gigantische grille, maar ook helemaal geen “gekke” grille. Het is de logische verderzetting van het grille-design dat al lang gaande is bij Nissan. Het is gewoon gemoderniseerd en meer gestyleerd. Kan je de “V” vinden in onderstaande Patrol van 1990?
https://a.d-cd.net/2de59ds-960.jpg