Volgend jaar barst het echt los. Er zal veel keuze zijn als je in de markt bent voor een elektrische crossover of SUV.
Dit jaar zijn diverse conventionele merken begonnen met de uitrol van hun elektrische gamma. De Audi e-tron zag het licht en ook de Mercedes EQC verscheen op de markt. Andere bekende kandidaten op hoge pootjes zijn natuurlijk de Hyundai KONA Electric en de Kia e-Niro. Het lijstje voor dit jaar is dun in vergelijking met 2020, wanneer er echt veel elektrische auto’s op de markt gaan verschijnen. In dit lijstje blikken we vooruit op diverse elektrische crossovers en SUV’s die we mogen verwachten.
MG ZS EV
Het is de bedoeling dat de MG ZS EV nog dit jaar op de Nederlandse markt verschijnt. Het nieuwe ‘MG’ doet er alles aan om de modellen nog dit jaar aan te kunnen bieden zodat klanten in aanmerking komen voor vier procent bijtelling over de gehele aanschaf. De MG ZS EV gaat namelijk 29.990 euro kosten.
DS 3 Crossback E-Tense
Frans, comfortabel en elektrisch. Dan moet je volgend jaar bij DS Automobiles zijn. De Fransen brengen de elektrische variant van de DS 3 Crossback op de markt. Deze crossover krijgt een WLTP-actieradius van 320 kilometer. Laden gaat van 0 naar 80 procent in 30 minuten met een 100kW snellaadstation. De elektrische auto gaat 43.190 euro kosten en staat in het voorjaar van 2020 bij de dealer.
Audi Q4 e-tron
Na de e-tron heeft Audi volgend jaar nog een crossover op het gamma staan. Het gaat hier om de Q4 e-tron. Deze elektrische SUV is voorlopig alleen als concept bekend. Het is nog even wachten op het productiemodel. De Q4 e-tron komt met een 82 kWh sterke batterij en kent een actieradius van circa 450 kilometer.
Tesla Model Y
Een nieuw jaar, een nieuwe Tesla. De Model Y zal in 2020 op de markt komen en een crossover worden. De elektrische auto deelt veel componenten met de Model 3. Je kunt het dan ook zien als een verhoogde Model 3. Verwacht veel gelijkenissen met de elektrische sedan als het gaat om de aandrijflijn. Helaas komt de Tesla een jaar te laat om in Nederland nog in aanmerking te komen voor vier procent bijtelling.
Polestar 2
408 pk, 660 Nm koppel en een actieradius van circa 500 kilometer. De Polestar 2 lijkt een mooi concept te worden. De productie van deze elektrische auto gaat begin 2020 van start in China. Nederland behoort tot één van de eerste markten die ‘m gaan krijgen. Nu nog even afwachten wanneer precies. De elektrische auto gaat 59.800 euro kosten.
Volvo XC40 Electric
Nu we het toch over Polestar hebben. Volvo gaat tevens volledig elektrisch en dat offensief begint met de XC40 Electric. Aan de buitenkant lijkt de XC40 Electric, op een aantal elementen na, sterk op de reguliere variant met een verbrandingsmotor. De XC40 Electric verschijnt dit jaar nog op de markt. Een prijs is vooralsnog niet bekend.
BMW iX3
BMW’s is wat aan de late kant. Audi heeft de e-tron, Mercedes de EQC en BMW komt pas in 2020 met de iX3. Men kan wel al nu een bestelling doorgeven voor de elektrische SUV. De BMW krijgt een 70 kWh accupakket en zal in China geproduceerd worden. Middels een snellader kan de elektrisch auto in een halfuur volledig opgeladen worden. De actieradius bedraagt 400 kilometer.
Bollinger B1/B2
Vierkant, lomp, bruut én elektrisch. De Bollinger B1 en B2 gaan in productie en worden gebouwd in Detroit, Verenigde Staten. De 4×4 levert 614 pk en 905 Nm koppel dankzij een gigantische 120 kW accupakket. Het lijkt vooral een Amerikaans prestigeproject. Of we dit ook in Nederland gaan zien?
Rivian R1T/R1S
Eind vorig jaar gepresenteerd en toen al indrukwekkend. Een zevenzits elektrische SUV inclusief specs waar snelle papa’s en mama’s blij van worden. Rivian wil de R1S met 105 kWh, 135 kWh en 180 kWh accupakketten op de markt gaan brengen. Laatstgenoemde variant moet goed gaan zijn voor 754 pk en 1.120 Nm koppel! In 2020 zou het zover moeten zijn.
berlinetta zegt
Mag ik die Tesla Model Y nomineren voor de lelijkste auto van het jaar?
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: van het decennium ook hoor
carlover12 zegt
@berlinetta: Voorlopig wel de enige auto fabrikant die het op het gebied van elektrisch rijden al bewezen heeft.
Moet van die andere merken nog maar zien met wat voor praktische range ze komen. En of ze uberhaupt in staat zijn om zoveel accu’s te kunnen produceren.
[elonmuskfanboy/]
berlinetta zegt
@carlover12: Maar goed dat Tesla de range voor elkaar heeft dan. Kan die Model Y tenminste lang genoeg door rijden om uit mijn zicht te verdwijnen.
lekkerlinksrijden zegt
@carlover12: hetzelfde met lelijke vrouwen, zijn van binnen ook fantastisch, moet wel
str8six zegt
@carlover12: ja en? Dat neemt toch niet weg dat ’t een spuuglelijk hok is?
allesmetturbo zegt
@berlinetta: zet hier een multipla naast en de multipla lijkt een mooie auto
BaRa zegt
@allesmetturbo: Een Multipla is dan ook een mooie auto. Net als een Model Y.
circlestorm69 zegt
@berlinetta: en ik maar denken dat de Model 3 dat zou winnen. Kikker. (Schuin) van voren totaal mislukt. En iedereen hem maar kopen. Geeft wel aan dat minder bijtelling veel belangrijker is dan looks!
En nou komt er ook nog een opgehoogde versie van…. Ik zie hem vandaag voor het eerste en dacht meteen aan een Citroen C4 van rond 2008. Maar die had een voorkant die nog te pruimen was!
Dutchdriftking zegt
Die Rivian is toch een soort ultieme Suburban!
robert110 zegt
@dutchdriftking: Een Suburban is nog een slag groter, deze is meer maatje Tahoe
str8six zegt
Kunnen jullie even ophouden met die elektro-overload?
viezefreddyw zegt
@str8six: De tiendaagse is, helaas, nog niet voorbij.
str8six zegt
@viezefreddyw: dan lijkt me de datum 10-10 perfect om er weer mee te stoppen
karhengst zegt
@str8six: Een plusje voor de woordgrap.
neymar zegt
Eerlijk de nieuwe X3 is echt prachtig! Je ziet ze vaak rijden, gaan als hete broodjes over de toonbank.
WinkeB zegt
@neymar: ben eigenlijk benieuwd of er een BMW is die je niet zo mooi vindt?
BaRa zegt
@neymar: Meh. Ik vind ze even spannend als de vorige X-3’s. Helemaal niet dus.
harrie zegt
@neymar:
Ben je BMW dealer of importeur met die continue stroom van kwijlerige promotie teksten van je?
barendbotje zegt
Ik ga die polestar elke keer dat ik hem zie mooier vinden. Die gaan we nog veel zien denk ik, verder ziet die x3 er ook zeker niet verkeerd uit ?
kobus1967 zegt
@barendbotje: plus dat de polestar 2 een trekgewicht heeft van 1500kg geremd.
stfu zegt
@barendbotje: jammer dat ie van binnen zo krap is. Achterin heeft een normaalnpersoon geen hoofdruimte.
dunhozzie zegt
Ik wil die Rivian, maar denk dat ie niet te betalen is (in de lease)
robert110 zegt
De Bollinger is de enigste elektrische auto die mij op dit moment een beetje aanspreekt, gewoon lekker simpel en niet zo’n futuristisch “alles moet een groot scherm zijn” hok.
fanboy zegt
@robert110: Ik vind hem ook geweldig maar hij zal niet naar Europa komen. Ten eerste omdat Bollinger en Rivian eerst op US richten maar ten tweede omdat dr Bollinger alleen aan Amerikaanse truck eisen voldoet. Hij zal hier een C1 rijbewijs nodig hebben of terug keuren, maar hij heeft geen eens airbags en dat soort zaken. Dus dan krijg je hem hier niet op kenteken lijkt me.
robert110 zegt
@fanboy: Bij het importeren op kleine schaal is op zich een hoop mogelijk. Die hordes Ram’s, F-150’s en Silverado’s voldoen ook maar beperkt aan de door de EU gestelde eisen voor auto’s tot 3.500 kg en dat is ook geen probleem.
fanboy zegt
@robert110: Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees een beetje dat het niet gaat lukken. Ook een individuele typegoedkeuring heeft uiteindelijk bepaalde minimale eisen lijkt me. En dat hij geen airbags heeft is dan wel erg treurig, voor de keuring maar ook voor jezelf.
Iets meer vertrouwen in de Rivian, maar dat is misschien onterecht. Anyway, nog maar zien voor hoeveel ze verkocht worden.
harrie zegt
@robert110:
Ik vind hem ook echt heel vet.
Dat genderneutrale nieuwe Defender ding verbleekt hier totaal bij.
Teerdz zegt
Ik heb een klein stukje gereden in die MG ZS, maar zelfs voor 30.000 euro zou ik hem niet kunnen aanbevelen. Ondanks het digitale scherm voor de neus en de ronde ‘versnellingspook’ voelde het alsof je in een auto uit het vorige decennium stapte. Daarnaast was hij volgestopt met plastics die ik niemand zou toewensen, dus lekker laten staan/voor een Renault Zoe o.i.d. gaan.
blogie zegt
Model y komt overigens pas in 2021 in de EU dus zelfs voor 8% is ie te laat.
Wel erg nieuwsgierig naar de q4 maar ben bang dat de productie versie niet voor 2020 leverbaar is.
karhengst zegt
En dan nu graag een artikel over sedans of stations. Je weet wel, modellen die niet voor de ouwe van dagen zijn en met dezelfde batterijen een stuk meer prestaties kunnen bewerkstelligen.
BaRa zegt
@karhengst: Je bedoelt: auto’s voor mensen die overschatten hoeveel mobiel volume ze eigenlijk nodig hebben?
raoufff zegt
Pleur gewoon een elektromotor in een normale 3-Serie/E-Klasse/A8 in plaats van al die bejaardenbakken!!!!!
circlestorm69 zegt
Polestar is toch wel de gaafste. Q4, X3 en allereerst de XC40 zullen het ook goed gaan doen.
Die Rivian is best grappig omdat ie anders is. De rest mag weg blijven.
3246cm252kw zegt
IX3 is er al.
Man man man die Tesla’s is deze weer anders gewassen dat die model Y heet en wat hoger is… snap ook wel dat musk het maar zelf is gaan doen na die het design van de eerste model S zag…
kennone zegt
Mijn auto hart huilt van binnen!