Als je geen miljonair kunt worden, dan kun je er beter eentje maken.
Het blijft een leuke grap van Guido Wijers:
Later, als ik groot ben, dan wil ik miljonair worden. Net als mijn vader. Die wil óók miljonair worden.
Het vergaren van een bankrekening waarvan het saldo in meer dan zes getallen wordt weergegeven is helaas geen sinecure. De miljoen die je echter wél kunt halen, is die op de kilometerteller van je auto. Rij er lang genoeg mee door en vanzelf kom je uit op een kilometerstand die zich laat uitdrukken in zeven cijfers. Je kan ook je eigen auto oprijden, natuurlijk. Maar je kan er ook voor kiezen om een auto aan te schaffen waarbij er al een aanzienlijk deel aan voorwerk is gedaan. De redactie ging rondstruinen op Autotrack.nl en we kwamen uit op deze negen kilometervreters:
Ford S-Max 2.0 TDCI Titanium Power-shift
€ 4.950
2010
460.885
De Ford S-Max is een redactiefavoriet. Als je dan toch je betere wederhelft gaat bezwangeren, dan is de S-Max een goed compromis tussen een blije papa en ruimte voor de Olvaritverwerker. Dat je er ook flink mee kan toeren, bewijst deze zilvergrijze S-Max. Helaas niet met die zuipende vijfcilinder, maar een bescheiden viercilinder diesel, gekoppeld aan Fords versie van DSG: Powershift. Voor vijf mille staat ‘ie op je inrit.
Audi A1 1.6 TDI Sportback Connect
€ 8.545
2012
462.136 km
Bij deze Audi A1 Sportback moesten we een paar keer kijken. Heeft dit ding echt zó veel gelopen, of is het een typefoutje? Als we kijken naar de foto’s dan blijkt deze kekke Audi inderdaad al hard op weg te zijn naar een half miljoen afgelegde kilometers. Natuurlijk, het is nog een vrij jonge auto, zes jaar oud, maar ondanks de kilometerstand ziet de auto er van binnen en buiten nog uitstekend uit. Dat vindt de verkoper ook, want die vraagt alsnog dik acht mille. Ouch.
Opel Zafira 2.0 DTI Comfort (A)
€ 900
2002
525.466 km
Bij deze versleten Opel Zafira twijfel je er geen seconde over dat de kilometerstand klopt. De zevenzits MPV ziet er meer versleten uit dan Kim Holland na een weekendje stevig doorwerken. Maar hey, daar is de prijs dan ook naar. Voor slechts 900 euro kun je je bekommeren om de stuurinrichting, die te veel speling vertoont. Misschien toch handiger om te gebruiken als onderdelenauto, alhoewel het niet duidelijk is welke onderdelen nog in goede staat zijn..
BMW 530d Touring (E39)
€ 2.999
2000
527.982 km
Voor velen is de E39-generatie die ultieme BMW, dus is deze BMW 530d Touring een leuk alternatief voor een fiets, de bus of de trein. Voor het geld hoef je het niet te laten, want voor minder dan drie mille rij je in een absolute legende rond. Persoonlijk kan ik deze uitvoering goed waarderen. Er zitten vrij bescheiden velgen op, het interieur is stemmig grijs en er zit fraai hout in. Oh, en zo’n originele BMW autotelefoon blijft gewoon magisch. Oranje pinkers erop en je kan op naar een miljoen kilometers.
Toyota Land Cruiser 100 4.7 V8 Executive Aut.
€ 12.750
1998
553.562 km
De Land Cruisers staan bekend als onverwoestbare auto’s. Niet alleen kun je overal ter wereld komen met een Land Cruiser, ze blijven ook heel. Een uitstekende auto dus om flink kilometers mee te maken. Deze zilvergrijze Land Cruiser is niet de Land Cruiser met de meeste kilometers. Het gaat om de configuratie: dit is de grote Land Cruiser. Compleet met 4.7 liter V8. In tegenstelling tot de meeste Land Cruisers is dit een ‘geel-kenteken’ uitvoering. Dat waren 553.562 dure kilometers. Bij deze auto is één miljoen halen waarschijnlijk niet de uitdaging. Maak er maar twee van. Offroad. Gewoon omdat het kan.
Peugeot 406 Break XR 2.0 HDi
€ 750
2003
593.059 km
‘Franse auto’s zijn niet betrouwbaar. Bla, blah.’ We kennen allemaal zo’n zwager die eens een verhaal gehoord heeft van een collega zijn buurvrouw haar dochter. Dus is het zo. Er is een periode geweest dat Peugeot auto’s bouwde die maar bleven rijden. Deze Peugeot 406 Break is daar een goed voorbeeld van. Het is er eentje van de allerlaatste modelupdate, die je kan herkennen aan de chromen strip onder de grille. Net als met de Volvo 440 van afgelopen weekend kun je er zeker van zijn dat de auto van een oud heertje is geweest. Die rijden immers altijd Peugeot 406.
Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI Trendline
€ 900
2000
655.938 km
Degenen die Franse auto’s met hand en tand verdedigen vinden in VW altijd een gewillig slachtoffer. Maar deze Volkswagen Golf Variant bewijst dat het wel degelijk mogelijk is om veel kilometers te vreten met zo’n VAG-product. Deze auto is een beetje net als mijn oude buurvrouw, je kan wel zien dat de jaartjes begonnen te tellen. De verkoper had wel eventjes een beurt mogen geven, aan de auto dan. Zeker voor 900 hele euro’s. Daar heb je ook een Zafira voor met dik een ton minder op de klok.
Volvo V70 D5 Edition I
€ 1.785
2003
668.801 km
We moeten heel eerlijk zijn, de auto’s hierboven hebben we echt zorgvuldig naar moeten zoeken. Het aanbod van Volvo’s V70 met enorme kilometerstanden is daarentegen erg groot, alhoewel deze lichtblauwe Volvo V70 wel érg veel heeft gelopen. Dat is overigens niet echt te zien aan de auto. Natuurlijk, helemaal nieuw is ‘ie niet meer, maar gezien de km-stand erg indrukwekkend.
Mercedes-Benz E200 CDI Classic Aut. (W212)
€ 7.445
2011
816.688 km
We hadden het hele lijstje met bijna-miljonairs ook kunnen laten bestaan uit alleen maar E-Klasses. Het is nog altijd dé auto als je veel kilometers wil gaan maken. Zo ook deze zwarte Mercedes-Benz E200 CDI. Vanaf de foto’s ziet de auto er nog bijzonder fraai uit. Aan het interieur is wel te zien dat auto niet helemaal okselfris meer is, maar, hey: daar betaal je ook niet voor. Regel die taxi-pas, schrijf je in bij über en je hebt het aanschafbedrag eruit. Rijd je wel rond in een fraaie Mercedes-Benz.
Meer lezen? Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer!
Jochempie zegt
Dit vind ik altijd zo geweldig, die enorme kilometerstanden. Ik zou het denk ik niet aandurven om een auto met zo’n kilometerstand te kopen, vooral om dat je voor 1.5 keer de prijs, een 3 keer zo lage kilometerstand kunt krijgen.
volvo480gtt zegt
@Jochempie: Zolang de onderhoudshistorie bekend is heb ik er geen probleem mee om zo’n auto te kopen. Vooral zo’n BMW of zo’n Volvo.
koffiekopje zegt
@jochempie: Ik heb juist bewust gekozen voor een auto met een wat hogere km-stand. Twee jaar oud, van een vertegenwoordiger geweest, 80.000 per jaar.
Ik denk niet dat de beste man of vrouw tijd had om korte stukjes te rijden.
Jochempie zegt
@koffiekopje: Dat is een uitzondering. Maar een 10 jaar oude auto die 50k+ per jaar heeft afgelegd, laat ik links liggen.
moveyourmind zegt
Bijna 9000 Euro vragen voor een A1 met 460.000 km op de teller…
Kans is natuurlijk wel heel groot dat hij de miljoen haalt…
De verkoper dan…
porschepdk zegt
@moveyourmind: ik denk dat die auto heeft gediend als lesauto.
occasiefapper zegt
@porschepdk: dan weet je wel dat je een verse koppeling erin hebt zitten
hplh zegt
@porschepdk: hoe kom je daarbij?
flashevan zegt
@moveyourmind: dat zeiden ze vroeger ook bij de 740. En bij de 850, en bij de V70….
flashevan zegt
@flashevan: @joppe bedoel ik
jaapies zegt
@moveyourmind: ik gun ‘m wel een miljoen! Arm mens heeft bijna 80.000 per jaar gereden in een A1…
rufctr01 zegt
@jaapies: haha daar wordt je inderdaad niet vrolijk van
Gulli zegt
@rufctr01: valt mee hoor, rijdt heerlijk! De ruimte voor de bestuurder is niet kleiner dan die in een A3
huracan zegt
@moveyourmind: dat komt vooral door de rest BPM dat er nog op zit ;)
joppe zegt
Ik heb inmiddels 6 Volvo’s gehad, gekocht voor een prikkie en boven de 4 ton. Nooit gekke problemen mee gehad. Die nieuwe Volvo’s zie ik dat toch niet meer bereiken
piebepost zegt
@joppe: Ach, ik kan me niet anders herinneren dan dat men dat altijd al riep. De eerste generatie S80 verloor zijn stoere vierkante vormen, dat moest dan wel een mietjesmobiel zijn. Zou na 2 ton van ellende door zijn hoeven zakken. Of de S40/V50 dan: Dat waren helemaal geen Volvo’s, dat waren Ford’s. Die zouden de 4 ton echt niet kunnen halen. https://www.gaspedaal.nl/volvo/v50?kmin=400000&srt=df-a
Bullshit dus. Het waren degelijke auto’s en dat blijven het. 320pk uit een 2 liter turboblok was ooit een garantie tot ellende maar voor wie niet in het jaar kruik is blijven hangen zou het geen enkele belemmering meer moeten vormen.
Tonnie zegt
@piebepost: zolang je ze blijft onderhouden blijven ze rijden. Maar ook bij volvo’s beginnen bij 3/4 ton de eerste dure reparaties te komen en dan is ’t wellicht tijd om toch maar een andere aan te schaffen.
piebepost zegt
@thijsj: Mijn V50 D2 (gechippet) uit 2012 tikt één dezer dagen de 3 ton aan. Het zal de komende 2 jaar blijken maar volgens mijn garagehouder draai ik er zonder een centje pijn nog een ton bij. En vooralsnog heb ik geen enkele aanleiding om daar aan te twijfelen. Ondanks dat zijn baasje er allerminst zuinig op is, reageert alles nog even degelijk als toen ik ‘m kocht bij 160.000
stropdas zegt
@piebepost: voor LPG kan je toch beter de 5 cilinder 2.4 van Volvo zelf hebben dan de 2.0 van Ford.
snolvos70 zegt
@stropdas: beter de ‘2.5’ met hydraulische klepstoterts. 2.4 heeft deze niet en moet dus gesteld worden :-)
lompey zegt
Die van mij heeft ook veel gelopen…. Regelmatig flink doorsmeren…
PAN zegt
Mijn Volvo D5 en geschipped bij 170.000 en nu 405.000 op de teller en nog steeds super! Alleen bij 340 een nieuwe koppeling plus vliegwiel. Verder alleen regulier onderhoudt . Oja nog 1 airco condensor. Rest alles origineel; verstuivers, aircopomp, turbo, alle slangen etc. Top autootje, wel d5 zonder roetfilter in 2005 trim v70
viezefreddyw zegt
Dan ben je toch gewoon een idioot als je een kale A1 met bijna 5 ton aan kilometers voor bijna 9 mille gaat aanbieden?
dirkiii zegt
@viezefreddyw: voor 9 mile rij je wel premium rond.
Koopje joh.
slickrick zegt
@viezefreddyw: dat niet, je bent pas een idioot als je hem voor dat geld koopt
lavoro zegt
@viezefreddyw: nee joh, kopen, drie ton eraf halen en verpatsen in een ander landje
marcus1963 zegt
Allemaal diesels. Niet interessanter benzine auto’s met veel kilometers. Ik heb een paar geleden mijn Volvo V70R met 400.000 km verkocht. Toen kwamen wel de dure reparaties eraan maar zag laatst dat de auto nog steeds rijdt.
willeme zegt
@marcus1963: We noteren het idee! Daar kunnen we nog wel wat leuks mee maken!
willeme zegt
@marcus1963: oh, trouwens, doe Land Cruiser lust wel benzine ;-).
jack_abarth zegt
@willeme:
Bij een gemiddeld verbruik van 1:7 heeft dat ding er gewoon bijna 80 kuub aan benzine er doorheen gestookt!
bmwpowerm5 zegt
@marcus1963: de landcruiser is een benzine
Loek zegt
Die E Klasse… 116k per jaar… eigenlijk zou je hem willen kopen en hem naar de miljoen jagen, maar dat is ergens ook wel weer zonde. 82% van de kilometers waren niet van jou.
gilettelubbers zegt
Beetje een vreemd bericht bij de Golf. Die 1.9 TDI blokken zijn vrijwel onverwoestbaar. Het zijn juist de modernere (vooral benzine) blokken die veel minder betrouwbaar zijn.
Tonnie zegt
@gilettelubbers: maar de rest van de auto… Wat een hoop schroot haal je dan in/voor huis voor 900 euro. Die volvo die “maar” 2x zoveel kost ziet er wel 10x beter uit.
Robert zegt
@gilettelubbers: volgens mij scheelt het nog wel welke generatie je treft. Bij vroege TDI’s waren de problemen met falende luchtmassameters niet van de lucht (pun intended). Ook verstuivers en turbo’s gingen/gaan nog wel eens stuk.
Dat gezegd hebbende, ik rij zelf in een ’06 Passat met zo’n 105 pk sterke 1.9 TDI en da’s niet bepaald spectaculair, maar het ding blijft ook maar gaan. En ondanks het forse gewicht van de auto (1565 kg op kenteken) nog steeds tussen de 1:17 en 1:18 als jaargemiddelde, met uitschieters van boven de 1:20 bij langere (snelweg)ritten en een keurig beschaaft olieverbruik. Het omslagpunt t.o.v. een vergelijkbare benzine uitvoering ligt dan ook al bij iets van 15dkm/jaar, dus met 20-22dkm/jaar blijf ik deze nog wel ff rijden.
gilettelubbers zegt
@RRRobert: ja daar heb je gelijk in. Ik heb zelf een 1.9 TDI met 130pk in m’n Ibiza uit 2007. Wel goed gekeken dat ik niet de PD (zo uit m’n hoofd) kocht, want deze wouden nog wel eens stuk lopen. Dingetje heeft nu 270.000 gelopen en blijft maar gaan
leeno zegt
@gilettelubbers: even ter informatie als je de 130pk hebt dan heb je wel degelijk de PD. De 130pk is ook onverwoestbaar dus geen schrik hebben.
gilettelubbers zegt
@leeno: Ah weer wat geleerd. Hopen dat m’n oordeel over de dp verkeerd was dus;)
leeno zegt
@gilettelubbers: check deze site even. http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen#1.9_liter_TDI_vp_en_pd. De eerste tdi motoren waren de 90 en 110pk en die hebben een verdeelpomp. De 100, 115, 130 en 150pk hebben pd (pompverstuiver). De eerste generatie 115pk van 1999 en begin 2000 hebben problemen met de koppakking. De ASZ (130pk) en de ARL (150pk) zijn het meest betrouwbaar en vlot te tunen maar dan moet je wel de koppeling vervangen want die is niet sterk genoeg. Gr
Sir_Vmax zegt
@gilettelubbers: heb gereden met een tiental gereden die ruim over de 7 ton zaten en zelfs over de miljoen. Los van één uitzondering blijven die dingen sleuren als een beer. En dan gingen elk van die nog eens naar t oostblok waar de teller giga wordt teruggezet zodat er nog een paar ton bij kan… Ik durf haast te beweren dat de 1.9 tdi zonder pompverstuiver het betrouwbaarste motorblok is.
gilettelubbers zegt
@srthellcat: Haha prachtig. Het valt mij inderdaad ook op dat hij maar blijft trekken. Nooit het gevoel gehad dat hij ook maar iets heeft verloren. Mits de filters op tijd vervangen worden natuurlijk.
henkhekje zegt
@gilettelubbers: ook de oudere diesels van VAG waren niet allemaal even betrouwbaar hoor. De oude 1.9 inderdaad wel, maar de 2.5 tdi 6 cilinder lustte nokkenassen als een 4 jarige peuter in een snoepwinkel.
m5rijder zegt
Alles staat of valt met de staat van onderhoud
tatog zegt
Als je een paar rekensommetjes loslaat op die MB dan heeft hij hoogst waarschijnlijk alleen de snelweg gezien. Want:
116.000 km per jaar is ongeveer gemiddeld 375 km per dag. Dat red je als taxi niet wanneer je alleen in de stad rijdt.
Die motor moet altijd warm zijn geweest en rustig lange afstanden gereden hebben. Dat blok had niks te leiden. Ik zou hem bijna kopen…
Jochempie zegt
@tatog: Ik vermoed een oude schipholtaxi, voordat de Tesla’s hun intrede deden.
mashell zegt
@Jochempie: die taxi’s bij Schiphol pendelen toch tussen luchthaven en binnenstad? Ik zou deze E-klasse juist in de provincie verwachten en dat die dan vaak lange ritten naar academische ziekenhuizen gemaakt heeft.
Jochempie zegt
@mashell: Mogelijk. Maar zo lang ze blijven rijden, red je die km stand wel, korte stukjes of niet.
sabrerator zegt
@mashell:
Er zijn ook bedrijven die vanuit andere delen van Nederland op en neer naar Schiphol rijden in een drie-ploegendienst. Ik had een taxibedrijf als klant die met de E-Klasses tussen de 150.000 en 200.000km per jaar reed tussen Noord-Limburg en Schiphol. Dat was 400km voor een retourtje Schiphol en dat deden ze vaak drie keer op een dag.
Lijken me ideale auto’s om gebruikt te kopen, want een auto slijt niet van de snelweg.
Beter zoiets dan een auto die als taxi in de binnenstad heeft gedraaid en er twee ton op heeft.
crepito zegt
Kennis heeft een X5 uit 2003, bijna 1 miljoen km’s. Moet je nagaan hoe veel diesel daar in is gegaan ?
Jochempie zegt
@crepito: 120 kuub! Daar kun je 100 X5’en mee vullen, met de achterbank plat.
toyotavenray zegt
Ik mis toch wel een Prius die dan meer als een miljoen heeft gereden.
Robert zegt
@toyotavenray: het gaat hier om auto’s die nú te koop worden aangeboden (via Autoblog partner Autotrack, uiteraard).
jules713 zegt
@toyotavenray: meer dan (kop m maar in..!)
kennone zegt
Ben benieuwd of het bij allen ook nog het eerste blok is. Heb een Volvo 240 gehad die ruim 6ton op de kappotte teller had staan. Volgens de boekjes was de teller er in 2004 al mee uitgeschede. Denk dat deze al ver over de 8 ton zat met zijn eerste 2.3i benzine motor. Verbruikte geen olie en had nog best wel wat pit.
luxaeterna zegt
Altijd stoer zo een ding wat veel kilometers gereden heeft.
wjeurs zegt
Mijn vader verkondigde altijd dat het 270cdi blok van Mercedes de grootste kilometervreter was. Ik weet niet in welk model(jaar) deze voor het laatst geleverd is en of dit ook waar is. Heeft iemand hier meer kennis die dit kan ontkrachten/bevestigen?
ronaldddvos zegt
@wouterjeuring: ik! Heb er nu zelf 1. Al het onderhoud wat ik er aan gehad heb is buiten het blok om. Nu 7 maand en 40dkm er bij opgereden. Hoop voor einde van het jaar 3 ton er mee te halen. Staan zat op met boven de 4 ton. Meesten gaan kapot door het turkschroom
lekbak zegt
@wouterjeuring: De 200/220cdi blokken zijn minstens net zo goed in extreme kilometers.
TDI-goeroe zegt
voor de vraagprijs van die A1 mag je mijn even oude Ibiza hebben met ruim de helft minder km ’s en ruim het dubbele vermogen.
henkhekje zegt
@tdi-goeroe: niemand wil een Seat
TDI-goeroe zegt
@henkhekje: vergis je niet, vele willen hem, maar liefst gratis.
jarnobakker zegt
Ik heb zelf zon S- Max. 2.0 ecoboost met powershift. Ik vind het knap dat hij zoveel heeft gelopen. Mijne heeft nu 81000km gelopen en de eerste versnellingsbak revisie al gehad
volvo480gtt zegt
@jarnobakker: dat vind ik ook bijzonder… in de tijd dat ik bij Volvo heb gezeten waren dat echt de grootste probleem bakken. Ook dat er elke 3 jaar of 90.000km olie vervangen moet worden vind ik achterhaald.
jannemaneke zegt
Enkel in NL heb je nog particulieren die dit nog voor eigen gebruik kopen. In alle andere landen worden deze dingen geëxporteerd naar Afrika.
e28forever zegt
Die 530d is belachelijk duur.
willeme zegt
@e28forever: nee joh, drie mille is ie alleen al in onderdelen waard. Moet je kijken wat een plaatje! Kon je zo nog een ton mee verder!
e28forever zegt
@willeme:
Vind jij.
Als jij de tijd hebt om deze te slopen en alles te stockeren, ga je gang.
Ik zou er eerder eentje kopen om mee te rijden.
Dat gezegd zijnde; ik heb er al goedkoper gekocht met een veel lagere kilometerstand in een mooie staat.
Dus, (veel) te duur.
willeme zegt
@e28forever: Ik zou het onderhoud checken, dat is belangrijker dan kilometers. Zeker boven de drie ton is dat essentieel. Als blijkt dat de auto ‘hard’ is en de belangrijkste delen (motor, bak, elektronica) gewoon functioneren, kun je er zo een jaartje of twee mee rijden. Dan vind ik 3 mille niet bizar veel geld. Integendeel. Voor dat geld staat er ook een hele hoop raszuivere troep tussen.
Alfarobert zegt
Ruim 8 ton in 7 jaar tijd.Heeft die gast in z’n auto gewoond ofzo?
nautique206 zegt
@Alfarobert: taxi
mopar zegt
Leuk lijstje maar zoals opgenoemd veelal diesels. Met een moderne benzine gaat dat toch een stukje moeilijker zonder groot onderhoud. Mijn N62 E65 heeft de 2 ton niet eens gehaald zonder een volledige koprevisie. Toch jammer van een “premium” merk als BMW.
steelboy zegt
Dit laat wel zien dat een groot deel van de auto ‘een leven lang’ mee kan… Zonde daarom dat het overgrote deel van de bevolking er een ‘iedere 4 jaar een nieuwe’ insteek op na houdt.
teaminfidel zegt
E39 TDS Uit 1998 Rijder hier. @595743Km
dutchdriver12 zegt
Op het werk hebben we een citroen c5 nu 2003 2.0 HDI met 940.000 km en still going strong