Op het allerlaatste moment nog een modelnaam veranderen. Deze 9 fabrikanten deden het.
Bij rockbands wil het ook nog eens voorkomen. Niemand kent The Colliwogs, maar dat was wel de oorspronkelijke naam van Creedence Clearwater Revival: volgens ondergetekende en The Big Lebowksi -edit: en @MauritsH- de beste band ter wereld. Bij namen voor auto’s is het wat lastiger. Want een merk moet met vele facetten rekening houden alvorens ze met een naam komen. De Duitsers zagen dit al lang geleden in en besloten het lekker bij codes te houden (200, 5 Serie en E-Klasse).
Andere fabrikanten vonden het idee van een naam wel leuk, met name de Aziaten waren hier bijzonder goed in. Nietszeggende namen als Evanda, Leganza, Nubira, Espero, Magentis, Opirus en Shuma zijn dan je deel. Dus dat is ook niet altijd de oplossing. Dan is er ook nog zoiets als betekenis in andere landen. Daarom heet de Toyota MR-2 in Frankrijk niet MR-2, maar gewoon MR. MR-Deux lijkt ietwat op ‘Merde’. Iets wat je niet wilt bij een imago-booster als de Toyota met middenmotor. Maar toch gaat het nog wel eens fout. Dan denkt een fabrikant alles voor elkaar te hebben, maar wordt op het allerlaatste moment TOCH nog de naam omgezet. Dit zijn 9 leuke voorbeelden.
Alfa Romeo Milano
Het waarom van deze is nog altijd een raadseltje. Want de timing had niet slechter kunnen zijn, maar daar is Alfa Romeo sowieso heer en meester in. De Alfa Romeo Milano zou de bloedmooie 147 dan eindelijk gaan vervangen. Uiteraard duurde het allemaal veel te lang. Dermate lang dat de directie het passend vond om de naam alsnog te veranderen. Dat is opmerkelijk, daar de inkt in de folder al gewoon droog was. Naar het schijnt had Alfa Romeo rond die tijd alle activiteiten van Milaan naar Turijn verhuisd, iets waar ze in Milaan niet heel erg over te spreken waren. Vlak voor de modelpresentatie werd de naam omgedoopt van Milano naar Giulietta.
Aston Martin Vantage GT3
Toegegeven, dit gaat niet zozeer om de typenaam dan wel de code die erachter komt te staan. De Aston Martin Vantage GT3 moest de laatste en bruutste Aston Martin ooit worden. Dus met een knoepert van een atmosferische motor in het vooronder, achterwielaandrijving en zo min mogelijk luxe. De naam van dit alles: GT3. Porsche was het er niet mee eens, want zij gebruikten die naam al voor sportieve varianten van de 911. Helemaal opmerkelijk als je bedenkt dat Porsche de naam niet eens zelf bedacht heeft. Dat was namelijk Lotus, dat met de Esprit GT3 eerder de benaming gebruikte. Voor Aston Martin maakt het niet uit, de naam werd veranderd naar GT12.
Ferrari Daytona
Geruchten, wat doe je er tegen? Niets, zeker niet als het gaat om de bouwer van de meest prestigieuze sportwagens. Tegenwoordig geeft Ferrari zijn producten de meest vreemde namen, maar vroeger zat er een behaalde logica achter. Neem bijvoorbeeld de Ferrari 275 GTB/4. 275 staat voor de cilinderinhoud per cilinder (12 stuks maakt zo’n 3,3 liter), GTB staat voor Gran Turismo Berlinetta en de 4 staat voor het aantal nokkenassen. Het vermoeden wilde dat de opvolger van deze auto bijzonder zou zijn en mede daarom een bijzondere naam zou krijgen: Daytona. Dit klopte ook, alleen vond Enzo Ferrari het helemaal niet leuk dat iedereen het al van te voren wist. Op het laatste moment werd de naam Daytona geschrapt voor 365 GTB/4. Het was alsnog een bijzondere auto.
Fiat Gingo
Als het Italiaanse merk ergens goed in is, dan is het wel in het bouwen van kleine autootjes. De eerste Panda was een regelrechte hit en zou maar liefst 23 jaar lang in de Fiat showrooms te bewonderen zijn. Voor de opvolger had Fiat een ander idee dan de Panda. Het moest alsnog een klein autootje zijn, maar wel wat praktischer. Het ontwerp was daardoor totaal anders. Mede daardoor besloot Fiat een andere naam te gebruiken, namelijk Gingo. Iedereen blij. Behalve Renault. De Fransen vonden het namelijk te veel lijken op de naam Twingo, helemaal omdat de auto in dezelfde klasse zou komen te opereren. Daarom werd op het laatst toch maar weer de naam Panda van stal gehaald.
Ford GT40
De Ford GT40 is een heldenauto pur Sung. Mede door Shelby ontwikkeld. Ze versloegen Ferrari op Le Mans nadat de Italianen de Amerikanen voor de gek hadden gehouden. Ford wilde Ferrari overnemen en alles leek in kannen kruiken te zijn. Niets was minder waar: Enzo deed lekker wat hij wilde en de deal ketste af. Ford was behoorlijk aangetast in hun ego waardoor ze zelf een raceauto gingen ontwikkelen en met succes: de GT40 versloeg uiteindelijk de Ferrari’s. Dus als je een supercar gaat bouwen voor het honderdjarig bestaan is het logisch om die naam te gebruiken, te meer de auto er erg veel op leek. Toevallig was de naam GT40 niet meer in handen van Ford, maar van een kleine kitcar-fabrikant. Deze overspeelden hun hand door belachelijk veel te vragen waardoor Ford besloot gewoon de naam GT te gebruiken.
Mercedes M-Klasse
Oké, dit is een kleine naamsverandering, maar toch. Het was destijds niet BMW of Porsche dat met een straat-SUV kwam, maar Mercedes. De M-klasse was vele malen geciviliseerder dan een G-Klasse. Maar goed, zelfs de teleurgestelde voetbalfans gisteren op de Coolsingel waren geciviliseerder dan de G-klasse. Met name in de USA was dit een populaire auto, vandaar dat de auto ook aldaar gebouwd werd. Alleen die naam. M-Klasse is goed, maar bij Mercedes doen ze er ook een paar getallen achter om aan te geven wat er onder de kap ligt. Zoals de M230, M320, M430. Daar was BMW het niet mee eens, waardoor de naam werd uitgebreid naar ML-Klasse.
Mitsubishi Stallion
Voor deze Japanse sportcoupé moeten we even wat overdreven clichés uit de kast halen. In de jaren ’80 wilden Japanse automerken nog wel eens afkijken bij Europese en Amerikaanse merken om inspiratie op te doen voor hun eigen auto’s. Mitsubishi deed dat ook toen ze een nieuwe sportcoupé aan het bekokstoven waren. Het idee van de Mustang sprak hun wel aan. Stoer, betaalbaar, veel power en gave naam. Dus wat is er cooler dan Mustang? Nou, Stallion wellicht! Maar ergens in de vertaling is er iemand geweest met een licht racistische aanname dat de Japanners nooit Stallion bedoeld konden hebben vanwege de uitspraak. Hierdoor werd de naam veranderd in Starion.
Porsche 901
Met de 356 had Porsche voor zichzelf al een behoorlijke naam gemaakt, maar het merk uit Stuttgart wilde graag een stapje hoger qua prestaties, techniek en luxe. Porsche noemde hun auto’s simpelweg naar de projectnummers. Porsche was al in de ‘800’ regionen en voor hun nieuwe topmodel gingen ze voor de 901. De eerste auto’s (82 stuks) werden gebouwd in september en november van 1964 totdat Peugeot er een stokje voor stak. De 901 stond te shinen op de Salon van Parijs in 1964 met de naam 901. Volgens het Franse merk hadden zij het recht op de-naam-met-3-cijfers-waarvan-de-middelste-een-nul-is. Peugeot wees Porsche hierop waardoor de naam werd veranderd in 911. Opmerkelijk: bij Ferrari (308) deed Peugeot niet moeilijk…
Volvo S4 en F4
Het Zweedse merk was bezig zichzelf opnieuw uit te vinden in de jaren ’90. Uiteraard waren het nog altijd comfortabele, praktische en veilige auto’s, maar een klein beetje sex-appeal kon geen kwaad. Dat deed Volvo onder andere met de 850 T5. Als opvolger van de wel erg belegen 440/460 kwam Volvo met een nieuwe lijn middenklassers: de S4 en V4. De eerste was de sedan en de tweede de stationwagon. Omdat Audi zelf de naam S4 gebruikte toonden ze het nodige bezwaar waardoor Volvo en simpelweg een nulletje erachter plakte met de S40 en V40 als resultaat. Meer leuke Volvo-weetjes vertelt @CasperH je in deze video.
Dylan zegt
Leuk artikeltje dit!
toyotafortuner zegt
Lekker leerzaam artikel weer, don Willem.
PS: 356 is van Porsche, 365 is van Ferrari ?
willeme zegt
@toyotafortuner: thanks!!! Het is aangepast.
sezz zegt
@willeme doe aub eens een keer beastmode gaan op de Starion.
toyotafortuner zegt
@sezz: zijn voorganger @larssb heeft m al behandeld ? http://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-mitsubishi-starion-83684
gerjan zegt
Maar mercedes bestel bussen heeft of had je toch ook met 3 cijfers waarvan sommige ook met een 0 in het midden. Of mag dat wel omdat er dan nog wel een letter bij staat?
desjonnies zegt
@gerjan:
Nee, dat zijn bestelwagens zoals je zelf al zegt, en hadden ze geen poot om op te staan.
Peugeot’s eigen bestelwagen was J7 gedoopt
super zegt
Ja, en de toyota land cruiser heette eigenlijk gewoon land cluisel
oxymoron zegt
@super: Nee, het is andersom. Als Japanners een l uitspreken klinkt dat voor ons als een r. Starion is gewoon de fonetische weergave van stallion. Kijk maar eens op YouTube naar reviews van de Suzuki Baleno: Japanners zeggen Bareno.
Rick-dos zegt
Veel van jullie weten dit misschien niet maar Bentley had in een niet zo ver verleden een goede naam. En toen kwam VAG…
autodrop zegt
@Rick-dos: zo had Opel tot voor kort ook een prima naam.. en toen kwam PSA.. Tja… Sylvie van der Vaart is ook weer Sylvie Meis maar lekker is ze nog steeds…
autodrop zegt
CCR, heerlijke muziek!
On topic; wat is die Stallion/Starion eigenlijk gaaf zeg. Hopeloos verouderd design nu natuurlijk maar pfoee erg lekker op zo’n heerlijk ouderwetse persplaat!
hannibal zegt
@autodrop: Ook een feestje om mee te rijden. Ik denk met weemoed terug aan elke auto die ik ooit gehad heb. Maar er is er maar 1 waarvan ik echt spijt heb hem te hebben weggedaan en dat is de starion. Als ik er een met de juiste specs tegenkom zou het zomaar kunnen dat ik er weer een koop.
Volvo940polar zegt
Mijn ouders hebben dat een keer gehad met een TEC caravan uit 1998. Model Sprinter (met kinderkamer haha). Omdat Mercedes toen de Sprinter bestel bus ontwikkelde, moesten TEC de naam veranderen. Dit resulteerde in het feit dat m’n ouders de caravan terug moesten brengen naar de dealer/garage en werd voorzien van andere stickers. TravelKing heet dat nu
WinkeB zegt
Bloedmooie 147 ? Dat smaken verschillen daar aan toe, maar zo stellig dat superlatief uit de kast halen voor die kleine Alfa gaat wel een beetje ver. Alfistenblindheid?
Maar verder, leuk artikel. Meer van dit!
willeme zegt
@winkeb: Ok, ik ben bijvooroordeel. Ik kan mij de introductie van de 147 nog goed herinneren. Geen enkele hatch zag er zo fraai uit, naar mijn mening. Met name het pre-facelift model blijft prachtig. Puur en alleen op lijnen vind ik het echt een mooie auto. Maar daar mag je het natuurlijk hartgrondig mee oneens zijn ;)
basjaski zegt
De 365 GTB/4 kreeg de onofficiele naam ”’Daytona” na hun 1-2-3 bij de 24h van Daytona, en ook niet van Ferrari trouwens.
camber24 zegt
@basjaski: klopt. Zo ken ik de herkomst van deze liefkozende bijnaam ook. Foutje idd, of op zn minst niet volledig. Geldt ook voor de Ford GT. Er is hierbij voor gekozen voor een algemener type naam, waardoor de merknaam ook altijd genoemd moest worden. Niemand zegt ‘de GT’. Altijd ‘Ford GT’. Imagobooster. Info had er ook bij gemogen.
T16 zegt
@camber24: De GT40 dankte zijn naam aan de extreem lage bouw van slechts 40 inch hoog, dat is bijna 102 cm.
De retro Ford GT uit 2004 was veel breder en hoger met 44.3 inch (113 cm).
Ook het Ford GT model uit 2017 is 43.7 (normal ride height); 41.7 (low ride height) inches.
GT44 klinkt gewoon minder goed.
camber24 zegt
@T16: natuurlijk ken ik de reden waarom voor ’40’ destijds is gekozen :-)
Maar er is niet (alleen) voor ‘Ford GT’ gekozen omdat ‘GT44’ niet lekker zou bekken. Dat namedropping van de merknaam had er ook zeer sterk mee te maken (denk als ander voorbeeld aan de McLaren F1, daar wordt ook altijd ‘McLaren’ voor genoemd)
alloallo zegt
@camber24: Ford heeft de GT40 veranderd naar GT, omdat zij de merknaam GT40 niet meer in eigendom had.
https://www.hemmings.com/blog/2015/06/18/why-has-ford-abandoned-the-gt40-name/
willeme zegt
@camber24: Dat namedropping werd pas in een veel later stadium overwogen. Het was gewoon de bedoeling om de auto GT40 te noemen, ongeacht de hoogte van de auto. Zoals in de tekst vermeld staat was die naam niet meer van Ford, anders had de auto gewoon GT40 geheten.
mgmgb zegt
Ook een eervolle vermelding: de Volvo Amazon heet helemaal niet Amazon. Die naam was al eigendom van Kreidler. En dan was de naam oorspronkelijk ook nog eens Amason. Alleen in Zweden werden ze onder hun oorspronkelijke naam verkocht, maar dat heeft Volvo-rijders wereldwijd er niet van weerhouden hun onverwoestbare stukjes jaren ’50 design alsnog Amazon te noemen.
rrk147 zegt
@mgmgb: Goed verhaal, leuk om te weten! Zeker omdat bijna iedereen hem inderdaad gewoon Amazon noemt.
rrk147 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
camber24 zegt
@rrk147: Lol, wordt nota bene genoemd in die video van Casper idd
rrk147 zegt
@camber24: Oh dat filmpje van Casper heb ik niet gezien, dit wist ik toevallig zelf. De rest van het artikel was wel nieuw voor mij…
desjonnies zegt
De Renault 5 Alpine heette in Engeland Gordini omdat de naam Alpine eigendom was van Sunbeam en gebruikt werd voor hun sportieve modellen.
Alpine – Renault mocht weer wel, omdat daar de Renault naam aan is toegevoegd.
Overigens is de Gordini naam veel logischer voor snellere Renaults uit historisch perspectief gezien.
desjonnies zegt
@desjonnies:
De “gebroeders” Gordini de R8 links en de R12 rechts :
http://www.renaultactueel.nl/wp-content/uploads/2015/11/Renault_62457_global_en-1038×576.jpg
luckyluck zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
occasiefapper zegt
Leuk artikel willeme! Feed us moarr..
rufctr01 zegt
Citroen en Corvette hebben ook dezelfde typebenamingen…. C4, C5 etc
willeme zegt
@rufctr01: Maar C5 kan meerdere dingen betekenen: Een Audi A6 uit 2000, een middenklasse Citroen, een Sinclair, een vijfde generatie Corvette. Alleen bij Citroen is het een typenaam terwijl het bij Chevy en Audi een. fabriekscode is. Citroen zou alleen problemen kunnen krijgen met die naamconstructie voor hun kleinste, de C1. Maar BMW had niet echt de intentie om die naam nog eens te gaan gebruiken ;)
Dutchdriftking zegt
Leuk lijstje weer. Met name de Japanners wist ik niet.
cossiekiller zegt
De Chevy Nova noemt in Mexico ook Nova. Hij betekent daar letterlijk ‘rijdt niet’, maar GM vond het toch niet nodig om een andere naam te voorzien.
En de GMC Syclone noemde oorspronkelijk ook Cyclone (was al een naam van Mercury).
willeme zegt
@cossiekiller: Die Syclone had ik moeten weten ;)
sabrerator zegt
Die Volvo’s hebben zelfs twee naamsveranderingen gehad.
De bedoeling was om ze de S4 en de F4 te noemen. Audi maakte inderdaad bezwaar tegen S4, dus was het idee er een 0 achter te plakken en er S40 en F40 van te maken. En toen kwam Ferrari, die niet blij was met het gebruik van F40. Toen hebben ze er maar V40 van gemaakt.