Er staat duidelijk een ander merklogo op, toch is het stiekem eigenlijk een Mitsubishi.
Een nieuwtje is jullie afgelopen week ontgaan, maar willen wij jullie zeker niet onthouden. Het afscheid van Mitsubishi in Nederland is namelijk niet zo definitief als men van te voren had ingeschat. Het merk van ‘de gestaalde perfectie zal nog eventjes onder ons blijven. Op welke wijze is nog niet helemaal duidelijk.
Mitsubishi heeft wel aangegeven dat er twee modellen bij komen, specifiek voor de Europese markt. Dat klinkt als enorm goed nieuws, toch? Voordat je een gat in de lucht springt, het zijn modellen die gestoeld zijn op Renaults, aldus Auto News Europe. Dat is op zich niet zo heel erg vreemd. Mitsubishi behoort immers tot dezelfde alliantie als Renault en Nissan behoren. De mate waarin het Renaults zullen worden, is ook niet bekend. Dat zou kunnen betekenen dat het Renaults gaan worden met een Mitsubishi-badge. Dat is niet hoe het hoort, toch?
Mitsubishi is namelijk bij uitstek een merk dat auto’s en ideeën aan andere fabrikanten geeft. Er zijn gevallen te over waar er gebruik gemaakt werd van een Mitsubishi, die op detailniveau werd aangepast. Andersom is het lijstje vrij kort. De Mitsubishi Proudia was een Nissan, maar verder was het vrij andersom. Dit zijn 9 voorbeelden van auto’s die stiekem een Mitsubishi zijn.
Eagle Talon TSI AWD
1989 – 1998
Dankzij Mitsubishi kon er zelfs een compleet nieuw merk ontstaan in de jaren ’90 in de VS. Eagle is een divisie van Chrysler. Eagle moest een een soort budgetmerk voor de petrolhead worden. Veel modellen kwamen bij Mitsubishi vandaan. De gaafste is uiteraard de Eagle Talon TSI AWD. Het is in de VS misschien wel de goedkoopste manier om (heel) snel te gaan. De Eagle Talon is namelijk eigenlijk een Mitsubishi Eclipse.
Onder de kap van dit topmodel ligt een 2.0 4G63 mét turbo, handbak en vierwielaandrijving. Standaard is deze goed voor 210 pk, maar meer en veel meer (300-400 pk) is met relatief weinig geld (paar duizend dollar) mogelijk. Daarmee doe je meteen leuk mee op de drag-strip. Brian O’Connor had deze auto moeten gebruiken, dan had ‘ie wel gewonnen van Dominic Toretto.
Dodge Stealth R/T
1990 – 1996
Misschien wel de meest technologisch geavanceerde supersportwagen van de jaren ’90 was… Een Dodge! Nee, niet de Viper. Dat was juist de meest basale sportwagen ooit gebouwd. De Dodge Stealth R/T stond aan de andere kant van het spectrum. Het was in principe eigenlijk een Mitsubishi 3000GT, een hoogwaardige Japanse supersportwagen.
Er waren drie smaakjes: een verschrikkelijke 3.0, een iets betere ES 3.0 met 220 pk en de R/T. Die laatste kon zijn spectaculaire uiterlijk waar maken met een 280 pk sterke 3.0 V6 biturbo-motor met 24 kleppen, een handbak en een ingenieus vierwielaandrijvingssysteem.
Proton Perdana V6
1998 – 2010
Een van de coolste auto’s die in Maleisië rondrijden is de Proton Perdana. Het is een grote sedan met dikke zescilinder. De auto is lang, laag en breed. De Perdana heeft wel wat Alfa Romeo-trekjes, met name aan de voorzijde (dankzij die grille). Het apparaat lijkt eigenlijk nog het meest op de ‘Sentinel’ uit GTA. Ondanks de unieke Alfa-esque grille is deze Maleise topsedan niets meer of minder dan een Mitsubishi Eterna.
Mocht je je afvragen wat een Eterna is, het is een soort luxere premium versie van de Mitsubishi Galant. In 1998 was er alleen maar een zescilinder leverbaar, in plaats van de 4G63 viercilinder. Het onderstel werd door Lotus ontwikkeld en de dikke bodykit en enorme 16” lichtmetalen velgen waren standaard.
Hyundai Equus
1999
De Hyundai Pony was de eerste ‘echte’ voor Hyundai. In minder dan twintig jaar tijd vond Hyundai het tijd voor een absolute topsedan. De Sonata en Grandeur waren leuk en aardig, maar met de Equus pakte Hyundai de S-Klasse aan nog voordat Volkswagen de Phaeton op de markt bracht.
De Hyundai Equus was een 5,1 meter grote topsedan met alle luxe aan boord. Het is in principe de voorloper van de grote Genesis-sedans. De eerste generatie Equus was in Zuid-Korea redelijk populair. In technisch opzicht was het gewoon een Mitsubishi Proudia. Aanvankelijk alleen met V6-motoren, later ook een heuse 4.5 V8.
Nissan Otti (H92W)
2005 – 2013
Japanse automerken hebben in hun thuisland veel meer submerken en modellen dan in Europa. Dat is logisch, want in Japan is 95% van de verkochte auto’s Japans. En ondanks dat de autoverkoop daar al jaren terugloopt, is het nog steeds een enorme markt.
Voor sommige merken is het een beetje lastig, met name qua kleine auto’s. Zo bouwt Daihatsu de kleine auto’s voor Toyota. De Nissan Otti is een beetje hetzelfde verhaal. Dit was jarenlang de instap-Nissan in het kei-segment, maar was stiekem niets minder dan een ge-rebadgde Mitsubishi eK.
Citroen C-Crosser
2007 – 2012
PSA was een beetje uit vorm rond deze periode. Het merk stapte te laat in diverse nieuwe segmenten die ineens populair werden. Na het missen van de Midi-MPV rage, misten ze ook de crossovers. Om snel in te haken, werd de hulp van Mitsubishi ingeschakeld. Die waren inmiddels aanbeland bij de tweede generatie Mitsubishi Outlander.
Op basis van die auto werd de Citroen C-Crosser gebouwd. Van een afstandje leek het een ‘echte’ Citroën, maar als je ze naast elkaar zet, zie je duidelijk de overeenkomsten. In het interieur al helemaal. Er was overigens wel degelijk een Frans tintje aan de auto, namelijk de uiterst puike dieselmotor. De 2.2 DW12 was namelijk een echte PSA-diesels. Er was ook een Peugeot variant, de 4007.
Mitsuoka Like
2010 – 2012
Ok, toegeven. Er was een kleine uitdaging. Hoe kunnen we rekening houden met het courante autonieuws, alsnog het merk Mitsuoka benoemen in het lijstje van de maandagavond? Simpel, de Mitsuoka Like is namelijk een Mitsubishi i MIEV om precies te zijn.
Het elektrische autootje werd door Mitsuoka voorzien van een paar bijzondere kenmerken. Met name de neus is afwijkend en niet al te fraai. Maar dat is het punt niet, een Mitsuoka, dus ook de Like, dient origineel te zijn en zichzelf niet te serieus te nemen.
Peugeot 4008
2012 – 2017
Ok, de Peugeot 4007 kennen we allemaal. Dat was het zustermodel van de bovenstaande Citroen C-Crosser. Maar PSA was erg traag van begrip. Dus op het moment dat ze ein-de-lijk een medium crossover in de showrooms hadden staan, was er ineens vraag naar een compacte crossover… Die hadden ze toen nog (lang) niet, dus klopten de Fransen andermaal aan bij Mitsubishi.
Officieel gold de 4008 als een opvolger van de 4007, maar de 4008 was in feite een ge-rebadgede Mitsubishi ASX. In Nederland werd de auto niet verkocht, maar wel Frankrijk en Duitsland (onder andere), waardoor je ze eventueel kan tegen kan komen op AutoScout of Mobile. De 4008 werd opgevolgd door de iets compactere 3008 en iets grotere 5008.
Fiat Fullback
2016 – 2019
FCA is al sinds 2010 een ‘dingetje’. De Chrysler Group en Fiat Auto hebben op het eerste gezicht weinig overlap. Dat is ook een voordeel, zowel qua autotype als markten vullen de twee elkaar uitstekend aan. Daarbij kunnen de twee ook modellen uitwisselen. Ergens is dát niet goed gelukt bij FCA. De Lancia Thema, Flavia en Grand Voyager waren een flop.
Ook is het vreemd dat FCA op sommige markten een pick-up nodig had, maar niet aan kon kloppen bij pickup-specialist RAM. In plaats daarvan was de Fiat Fullback stiekem een Mitsubishi L200, met een andere snoet en badge. Ze zijn verkocht in Europa, maar niet in Nederland. Ondanks de aanwezige ‘JTD’-diesels, is ook de motor gewoon van Mitsubishi. Onverwoestbaar dus.
okdoei zegt
Die i-miev was er toch ook in een Citroën en Peugeot variant?
Ik ben overigens wel blij dat dit soort waardeloze informatie in mijn hoofd opgeslagen zit.
E34M5Touring zegt
M’n eerste auto was een Eagle Talon 2.0 16V non turbo. Was toen voor mij even snel zat. M’n stiefmoeder had em nieuw gekocht en meegenomen naar NL. Van haar overgenomen. Handbak, airco en radio. Meer zat er niet op. Had je ook niet nodig. Reed super, motor trok als een beer. 7k redline, echt lache.
De C-Crosser heb ik als demo gehad. 2.2diesel met handbak. Wel full options ding. Fijne auto, prettige diesel. Werd nauwelijks verkocht. Was teveel Mitsubishi van binnen, te harde stoelen enz. voor Citrofielen.
alloallo zegt
De c-crosser was mooier dan de vergelijkbare Peugeot of Mitsubishi.
Ik heb hem 2x overwogen maar toch gekozen voor iets anders.
noosaheads zegt
De C-Crosser met 2.2 diesel heb ik ook als demo gehad, donkerblauw met licht beige leer en een outlander Dashboard en stuur.We verkochten toen Citroën en Mitsubishi.Twee kleine vestigingen in Amsterdam; twee eigenaren, en twee verkopers.Ik hoef jouw niet uit te leggen dat er demo’s te over waren.Die oranje CZC CC die we van de importeur in onze maag gesplitst kregen liet ik wijselijk op de zaak.De C3 Pluriel idem dito.
De Pajero Sport was uiteraard mijn lievelings.
rve007 zegt
@noosaheads: pajero sport…. heb je dat ding wel eens in de regen op de snelweg gereden. Leuke bak maar niet voor op de weg.
rve007 zegt
@E34M5Touring: het eerste jaar kon Mitsubishi de vraag naar naar de c-crossen niet aan. Daarom werd de outlander naar Born verplaatst en zouden ook de PSA varianten daar van de band gaan rollen. Zo ver is het echter niet gekomen. Wel fijne auto en redelijk tijdloos.
Edge zegt
Leuk dat er bij de i-Miev naar Mitsuoka wordt verwezen in plaats van naar de Citroën C-Zero of Peugeot iOn die we hier wel konden krijgen. Zelfde met de ASX, de Citroën C4 Aircross was de makkelijke optie geweest.
Overigens weet ik er nog wel eentje, misschien nog wel de meest lachwekkende van allemaal: In Mexico wordt de sedanversie van de Mitsubishi Spacestar/Mirage als Dodge Attitude verkocht.
Johanneke zegt
Wat was het een prachtig automerk. En nu daaaaag zwaai zwaai ga aub weg, jullie hebben niks meer te bieden in Europa. De laatste Colt en Lancer waren nog goed, maar dan heb je het over modellen die technisch uit +-2005 komen. De ASX is niks meer dan een opgehoogde Lancer. Wel erg goede occasions voor weinig geld nu, die Colt en Lancer.
Man ooit liepen ze voorop. In 2002 bijvoorbeeld, wat kocht je, een Opel Astra 1.6 8 klepper met 80pk, of een Mitsubishi Carisma 1.6 16v met 101pk, en standaard airco en elektrische ramen voor. Waren namelijk beiden om en nabij de 17.000 euro. Toen de juiste keuze, tegenwoordig een lachertje. Vooral die Eclipse Cross, wat een lelijk onding.
Gelukkig heb ik nog Galantjes om van te genieten, een 7g en 8g.
knapzuur zegt
Dus even kijken 21 pk is de reden om voor de een of de ander te kiezen? Volgens mij reden er in 1997 ook al 1.6jes rond met 120 pk, zo zien ze er allebei toch wel heel slecht uit.
Mitsubishi’s uit het lagere of hogere segment waren juist het leuke spul een Carisma is er echt wel eentje die je kan vergeten, Galant en Colt bijv. die hadden ook leuke uitvoeringen.
Robert zegt
@knapzuur: 120 pk was anno 1997 nog echt geen gemeengoed hoor. De standaard 1.4tjes waar de basis Golf en Astra mee werden uitgerust waren 70-75 pk ‘sterk’ en voor de 120+ pk’s moest je toch wel minimaal uitwijken naar een 1.8 of meer.
Ik ben het eens met @Johanneke, reed je in het eind van de vorige eeuw met een Lancer of Galant (of elke andere Japanse C- of D-segmenter), lachte je feitelijk iedereen uit die zo nodig ‘Duits’ moest rijden. Maar dan wel heel bescheiden, met de lippen op elkaar.
FB_100003908191927 zegt
De Fiat Marea kostte destijds net zo veel. Was al sinds 1996 uitgerust met minimaal een 1.6 16v met 103 PK, elektrische ramen voor, elektrische spiegelbediening en airco. Dus of de Charisma dan zo ijzersterke aanbieding was is maar weer de vraag.
thefizzlee zegt
De honda 1.5 vtec blokken hadden al 110+pk en de 1.6 had 120pk en als je een delsol vti had had je een 1.6 met 160pk, het is dus wel degelijk mogelijk voor die tijd alleen moet je dan gaan kijken bij een fatsoenlijk merk als honda of Toyota, voordeel is ook dat die vandaag de dag nog probleemloos rijden, iets dat je niet over elke opel of mitsubishi kan zeggen, vooral de nieuwere mitsubishi en nissan ook trouwens zijn gewoon Franse rommel die de 2 ton nog niet halen.
saxoke zegt
@Johanneke: in 1996 kwam PSA met de Saxo 16v en 106gti op de markt. Een 1.6 16v met 120pk. De AX GTi had een 1.4 met 95pk, dat was heeeel ver voor de Mitsubishi die jij noemt met 101pk.
derx zegt
Mijn Nissan Sunny N13 GTi uit 1988 met een CA16DE had toen al 122pk bij 6400rpm. Veel plezier van gehad vroeger. Top op 220 op de teller op de Duitse autobaan met zowat 7000rpm in de 5. Geweldige versnellingsbak verhoudingen. En dat ding zag er zowat hetzelfde uit als de crappy 1.3 die je opa had. Enige verschil was een soort vaag rubber-achtige spoiler op je kofferbak. Niemand verwachtte dat die (voor die tijd) zo rap zou zijn :)
Uiteindelijk een leaseauto gekregen, daardoor veel minder in gaan rijden, en het was zonde om hem alleen maar stil te hebben staan, dus maar verkocht. Nu nog spijt van….
Johanneke zegt
Ja en een civic 1.6 vti had 160pk. Dus?
Je mist mijn punt volledig, @knapzuur ook. Mijn punt is dat als je 20 jaar geleden een modale c segment wagen zocht voor 15-20k, je bij Mitsubishi een ijzersterke keuze had met de Carisma en Space star, want een 16 klepper met standaard airco en elektrische ramen. In tegenstelling tot de opel astra waar je een 8 klepper kreeg en de airco en ramen een optie was. Dat is mijn punt. Niet dat het een auto was voor in de geschiedenisboeken, maar een ijzersterke keuze binnen het segment. En juist dat heeft Mitsubishi al wel 15 jaar niet meer.
lluq zegt
Op de 2e foto is die Hyundai Equus wel erg dik.
smoked zegt
De Fiat Fullback wordt wel degelijk in Nederland geleverd.
realhustler zegt
Jullie vergeten de hele goede Mitsubishi Edia EM en EX. Echte Mitsubishi’s, gewoon te koop, en echte goede.
O ja, bijna vergeten, zijn geen auto’s, maar ze rijden niet verkeerd!
Arnoud zegt
En de eerste Volvo S40 / V40? Stonden op dezelfde basis als de Mitsubishi Carisma.
kennone zegt
@Arnoud: idd!
Alfonso_Alfist zegt
@Arnoud: vergeet ook niet de Smart Fourfour en de Colt. Was technisch gezien de best gebouwde Smart
bernoulli zegt
Dat was een joint venture.
rve007 zegt
@Arnoud: met een Renault motor.
saxoke zegt
Citroen de trein gemist met de Midi MPV rage? Zijn jullie het rijdende ei vergeten? Na de Mégane Scénic en de Zafira is deze toch echt als 1 van de eerste Midi piepel carriers op de markt gekomen.
bernoulli zegt
Gok dat er SUV ipv MPV moet staan in het stuk.
gforce zegt
Volgens mij is dat juist het full-size MPV segment, als je de Picasso bedoelt. Midi MPV is segment Renault Modus, Toyota Corolla Verso, Nissan Note, dat spul.
faithnomore zegt
nee hoor. full size mpv is bvb citroen evasion of de vroegere renault espace (nieuwe is stuk kleiner)
picasso , scenic … is mid size. toyota corolla verso is ook mid size trouwens – zit niet in zelfde categorie als note / modus.
modus, yaris verso, nissan note => mini mpv
screamer zegt
Ik herken de koplampen van die Proton Perdana, maar ik weet niet meer waarvan
Design_Driven zegt
Leuk artikel, een heel aantal wist ik niet zoals de Equus bijvoorbeeld.
Aan de C-Crosser (en de 4000000000007) hem ik nog mee gewerkt voor een toeleverancier destijds die een volledig kunststof achterklep met geïntegreerde achterlichten wilde voorstellen aan PSA, Wat design voorstellen gemaakt en samengewerkt met het PSA design team om tot een van de vroege concepten te komen. Dat voorstel heeft een tijd mee gedaan maar werd uiteindelijk toch afgewezen en er werd voor een wat conservatiever design gekozen.
Die wagen waren nog best populair in Rusland trouwens waar ze naast Japan ook nog werden gebouwd.
Design_Driven zegt
PS ik herinner me er nog een paar
Plymouth Colt en later Champ waren een Mitsubishi Colt en werd in de VS verkocht
Plymouth Colt Vista was die MPV van Mitsubishi eind aren 80 begin 90 (ben vergeten hoe die ook alweer hete, Zowel de eerste als 2de generatie daarvan werden als Plymouth’s en dacht ook Dodge verkocht.
De Dodge Ram 50 was een compacte pick-up en dat was ook gewoon een Mitsubishi pick-up.
De Dodge Dakota en Mitsubishi Raider waren ook aan elkaar verwand maar weet niet wie van wie leende
tjorque zegt
“ de motor gewoon van Mitsubishi. Onverwoestbaar dus”
🤣🤣🤣
Ooit hadden mijn ouders een L300. (Ik heb 4 zussen)
Nieuw gekocht. Oeps, foutje bij de bestelling, zonder servo geleverd. Hier wat gratis vloermatjes en onderhoud ter compensatie.
65.000km later einde verhaal wegens kapotte koppakking.
Neen daarna is er geen Mitsubishi meer terug in huis gekomen.
Design_Driven zegt
Einde verhaal wegens kapotte koppakking? Dan lijkt me er meer aan de hand want die zijn nou niet zo moeilijk te veranderen.
bernoulli zegt
De Galant werd in de ‘70’s ook verkocht als Chrysler, Dodge en Plymouth.
menster zegt
De FIAT Fullback is gewoon geleverd in Nederland via de Nederlandse dealers hoor