




Vette shit.
Of het nu komt door zijn verschijning in Need for Speed Underground, of zijn no-nonsense uiterlijk. De eerste generatie Focus heb ik altijd een leuke auto gevonden. Juist deze auto was de basis voor een hele vette ombouw en gaat nu door het leven als een sleeper. En u weet, sleepers zijn da bomb.
Het is altijd weer een verrassing wat men onder de motorkap van een sleeper weet te proppen. In het geval van deze Focus is dat een 5.3-liter grote LSx V8 mét turbocharger. Daardoor is deze hatchback nu goed voor maar liefst 700 pk.
700 pk op de voorwielen is natuurlijk veel te veel van het goede. Zelfs een tweede generatie Focus RS met 300 pk heeft in onprettige weersomstandigheden nog wel eens zin om enkel rechtdoor te gaan. De aandrijflijn kreeg dan ook een aanpassing, waardoor alle paarden worden losgelaten op de achterwielen. Specificaties zijn helaas niet bekend, maar dit moet een enorm monster zijn en voor een glimlach zorgen zodra je het gaspedaal intrapt.
Fotocredit: Street Car Market
Werkelijk fantastisch ?? En alles op de achterkant gaat wel goed?
lijkt mij dat de balans dan wel een beetje zoek is, voor een auto die FWD bedoeld was. maar who cares, met 700 pk.. :)
Volgens mij leverde Rouch of Shelby ombouwkits om Amerikaanse FWD Focussen om te bouwen naar RWD met een V8 erin, zelfs met fabrieksgarantie als ik het me goed herinner
@teerdz: is hier een tijdje zelfs een artikel over geweest
@teerdz: idd daar dacht ik oom gelijk aan. Had ook al 400pk of zo.
Geinig, maar ik wil niet weten hoe hard deze aandrijflijn het chassis van de Focus aan flarden scheurt.
@jochempie: Dat hoeft ook niet; er ligt toch geen Focus aandrijflijn meer in …
@dawwg: dat zegt ie ook niet.
@dawwg: jup, dat zeg ik ook niet. Het blijft een economy-wagentje, hoe lekker ‘ie ook stuurt.
Had ford zelf niet zo’n prototype met V8? Als ik me niet vergis genaamd een Rs8?
Gietijzer blok, alu koppen, 5,3l. Lijkt me een LM7 of L59 versie.
Standaard Pick-up / Suburban soort motor die je daar helemaal voor een habbekrats op de kop kunt tikken, want is geen performance motor zoals een b.v. LS3. Indrukwekkend wat daar nog uit komt met standaard nokken en kleppen. Probeer hier maar eens een 700pk motor te bouwen.
Ruige build zo. Alleen die us spec bumpers zijn geen porum :|
Hoop dat ze de remmen, ophanging, versnellingsbak, koppeling, uitlaat etc etc etc etc ook hebben aangepast maar ik verwacht het eigenlijk niet. Leuk die projecten maar dit is eigenlijk alleen een motorswap
@kenner: Tuurlijk, versnellingsbak, koppeling en uitlaat zijn nog steeds van een standaard focus je joh. Heel logisch met een V8 en achterwiel aandrijving. Je doet je naam geen eer aan zo.
@clubbtraxx: ik lees nergens dat dat wel aangepast is . Jij wel? Het zou wel logisch zijn maar als ik een stuiver kreeg voor elk project wat voorbij kwam waarbij alleen een dikke motor en /of dikke turbo ergens op werd geschroefd, was ik multimiljonair en dagelijks mijn wagenpark aan het showen op instagram
@kenner: hij is omgebouwd naar achterwielaandrijving, aldus het artikel.. Als je dat voor elkaar krijgt met het originele onderstel,de originele uitlaat en de originele bak, dan ben je echt een kunstenaar.
@kenner: de originele bak van een dwarse 4 cilinder met fwd kan werkelijk nooit op een v8 geplaatst worden. Op de foto’s zie je de uitlaat voor uit de bumper steken, dus deze is ook aangepast. De auto is omgebouwd naar achterwielaandrijving, Dus de volledige ophanging is veranderd anders kan dit niet. Zo duidelijker? Het hoeft er niet te staan als 1 1=2.
@kenner: Ik hoop het ook en dat ze vooral etc etc etc niet standaard hebben gelaten. Stel je eens voor.
@kenner: uitlaat kun je wel redelijk vanuit gaan denk ik want anders hee
@rob5nismo: heeft 1cilinderbank geen uitlaatspruitstuk (er ging iets mis met het touchscreen)
@kenner: Ben je nu serieus?
Met zo’n motor mag je wel je focus erbij houden!
Dit truukje had Ford USA zelf al eens eerder gedaan als ‘concept-car’..:
https://www.supercars.net/blog/2003-ford-focus-rs8-concept/
Vind ik persoonlijk een meer geslaagde poging.