De klant is koning.
Alsof hij nog niet duur genoeg was. Niet dat het voor de kopers van Brabham BT62, die ruim 1 miljoen euro kost, ook maar iets uitmaakt. Wie voldoende poen heeft om een dergelijk bedrag neer te leggen voor een totaal nieuwe supercar van het reeds omgevormde Formule 1-team uit Australië, zal het niet deren nog eens een fractie van de aanschafprijs te betalen om hem straatlegaal te maken. Vandaag heeft het merk bekendgemaakt klanten met zo een behoefte tegemoet te komen, tegen een prijs van bijna 170.000 euro.
Het klinkt als een eenvoudige manier om geld te verdienen – en in zekere zin zal dit waarschijnlijk ook zo zijn – maar Brabham heeft in ieder geval een goede reden om zijn klanten deze optie aan te bieden. Volgens Brabham wil een significant gedeelte van de toekomstige eigenaren hun auto namelijk niet alleen op het circuit kunnen rijden, maar ook van en daarnaartoe. Logisch, want dan kunnen zij de auto alvast een beetje aan de tand voelen, voordat het échte werk kan beginnen.
Het straatlegaal maken van een auto als de Brabham BT62 gaat uiteraard gepaard met de nodige aanpassingen. Om de BT62 door tests van de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) en de Individual Vehicle Approval (IVA) te loodsen, heeft Brabham de wagen iets moeten ophogen. Middels een zogenaamde ‘lift kit’ zal de auto hoger op zijn poten staan. Daarnaast wordt de stuuruitslag groter, zodat men de auto beter kan draaien. Tenslotte geeft Brabham de BT62 airconditioning en een comfortabeler interieur. Als gevolg zal de auto een paar kilogrammen zwaarder worden, maar het is nog maar de vraag of dat voelbaar zal zijn. Met zijn 972 kg is het nog altijd een zeer licht apparaat.
De Brabham BT62 wordt waarschijnlijk vanaf aankomende zomer geleverd. Klanten die interesse hebben in het ombouwpakket, dat exact 150.000 pond kost, zullen hun auto straks naar Groot-Brittanië moeten brengen om de transformatie te verwezenlijken.
rutger97 zegt
Alleen…
Waar hang je vervolgens dat kenteken op de auto dan? Geen enkel recht stukje ;)
Kvgorp zegt
@rutger97: zullen wel clip on houders zijn. (Wel te borgen) die makkelijk te verwijderen zijn voor circuit gebruik.
koekwaus zegt
@rutger97: gewoon de achtervleugel een kwartslag draaien.
moveyourmind zegt
€ 170.000,-, dat valt nog wel mee.
Maar het feest kan pas beginnen, als de overheid langs is geweest om C02 taks te innen.
roadrage78 zegt
@moveyourmind: de auto zelf kost ook al € 1.000.000,- en dan die kosten voor de ombouw. Ik denk dat met de CO2 taks erbij het toch wel een prijzig karretje wordt…
moveyourmind zegt
@roadrage78: Dat denk ik dus ook, met die ombouw ben je er nog lang niet.
JanJansen zegt
@moveyourmind: dan kan je bij een merk als Ferrari al voor 1/5e van de prijs een atmosferische V12 met 800+pk kopen.
Het klinkt bijna als een koopje.
(Ja, ik weet ook wel dat deze exclusiever en mooier is en er geen voetballers in rijden enz enz)
karaya zegt
Op een één of andere manier vind ik dit een verschrikkelijk mooie auto.
dondeboer zegt
@karaya: Ik ook. Verhoudingen kloppen, mooie basisvorm en geen gezochte frutsels, alleen doelmatige aerodynamica. En dat voor een partij als deze, petje af.
lekkerlinksrijden zegt
@dondeboer: ik zie er trekken van Lotus in, en dat is niet slecht
mrgnex zegt
@lekkerlinksrijden: Lotus, Lamborghini, McLaren, Ford GT.. Het is een bijzonder liefdeskind maar kloppen doet ‘ie wel.
rijnounsdoor zegt
Handig dat er ook meteen kinderzitjes in zitten…
gandini zegt
Die foto van de achterzijde deed me direct denken aan de McLaren Senna, maar dan beter.
En dan blijkt de rest van de auto ook nog eens een plaatje te zijn!
drdre1 zegt
Brabham… ?… Is dat gebaseerd op het geluid van niet verbrande benzine die uit de uitlaat knettert?
riddertevoet zegt
Wordt deze auto nou daadwerkelijk gebouwd? Beetje een luchtfietser die David Brabham.
ramshoek zegt
Dus elke auto krijgt eerst wat hardware goodies en wordt dan – stuk voor één – door een Individual Vehicle Approval procedure geloodst.
In welk land hebben ze zulke dure ambtenaren? En hebben ze daar nog vacatures?
ramshoek zegt
Wel snel doen overigens!
Heb FF gegoogled op ‘Driver and Vehicle Standards Agency’ en kom uit bij een Britse instantie.
Een Britse typegoedkeuring wordt – naar ik aanneem – ook geaccepteerd door die van de overige EU lidstaten.
Maar blijft dat zo na 29 maart ???
Snel! Waar is m’n ouwe sok?