Grote E-segmenters met een minuscule motor. Ze komen vaker voor dan dat je zou verwachten.
Het was een enorme schok. Nee, niet dat Frenkie de Jong én Teun Koopmeiners (beterschap jongens!) zijn afgehaakt voor het EK 2024. We doelen op het feit dat BMW een piepkleine 1.6 liter motor lepelt in een enorme 5 Serie.
Je kunt alles over die auto lezen in dit artikel, maar het komt er op neer dat BMW speciaal voor de Turkse markt een 1.6 liter motor aanbiedt voor de 520i, in plaats van een 2.0. Nu zitten de cilinderinhouden ook tussen onze oren. Het vermogen is namelijk alsnog 190 pk, ruimschoots voldoende om tot acceptabele prestaties te komen.
De belangrijkste reden is natuurlijk dat de Turkse 520i belastingtechnisch ineens veel interessanter is en daardoor zullen ze er daar meer verkopen.
Maar het zette ons even aan het denken: hoe vaak heeft een fabrikant een motor kleiner dan 1.600 cc in een E-segment auto geleverd? We doken even de kronieken in en kwamen op deze auto’s uit. PHEV’s waren uitgesloten van deelname, het gaat puur om grote E-segmenters met een minuscule motor.
Audi 100 L (C2)
1976
We beginnen met een auto die overduidelijk géén downsize-technologie aan boord heeft. In deze periode was de 1.6 gewoon ‘een’ motor. Natuurlijk, bij BMW was een 1.8 liter de ondergrens en Mercedes vond 2 liter de minimale cilinderinhoud, maar jarenlang had de instapper van de Audi 100 gewoon een 1.6 liter viercilinder onder de kap. Dankzij een carburateur leverde deze een bescheiden 85 pk. Vroeger hadden we gewoon minder haast. De volgende stap was overigens een 2.0 viercilinder of een 1.9 vijfcilinder.
Volvo S80 DRIVe Efficiency
2009
Eigenlijk was dit niet zo’n slecht idee. Een Volvo S80 is een grote E-segmenter waar je vooral heel veel mee wil cruisen. Het is knap hoe de Volvo-ingenieurs alle sportiviteit uit het Mondeo-platform hebben weten te slaan. De S80 is een heerlijke comfortabele cruiser waarin je simpelweg geen haast hebt.
Zelfs de standaard zetels zijn al geweldig. Aanvankelijk was de motor onderdeel van de ‘DRIVe’-modellen, een beetje de BlueMotion-tegenhanger van Volvo. Later werd het gewoon ‘een’ motor in de range. Het grootste probleem is niet zozeer het uiterst bescheiden prestatiepotentieel, maar de wonderlijk gespatieerde handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Saab 9-5 1.6T
2010
Het is 14 jaar geleden dat Saab alles op alles zette met de 9-5. Deze auto was een geweldige concurrent voor de Audi A6 C5. Het grote probleem was dat Audi al bij de C7-generatie was. Heel kort door de bocht is de 9-5 een omgekatte Opel Insignia.
De Saab 9-5 had exact dezelfde spoorbreedte, maar een grotere wielbasis en grotere ‘lengte over alles’. Sterker nog, net als de G60 5 Serie is de 9-5 langer dan 5 meter! De minuscule 1.6 motor was overigens goed voor 180 pk, dus zó heel erg behelpen was het niet.
Volvo V70 T4
2010
We hebben het altijd over de Volvo S80 diesel, maar strikt genomen was de V70 ook een E-segmentauto. Deze was ook leverbaar met de 1.6 diesel voor mensen met behoefte aan veel ruimte en weinig haast.
Maar wist je dat de cryptisch naamgegeven ‘T4’ ook een 1.6 je is? Onder kap vindt je namelijk de B4164T, een 1.6 viercilinder met 180 pk en 240 Nm. In 2015 werd de T4 weer een tweeliter viercilinder.
BMW 520i (G30)
2017 (Turkse markt)
Mijn zeer gewaardeerde collega @jaapiyo liet al eens de BMW 520i zien van de F10-generatie. Natuurlijk, de F1X-generatie zal de geschiedenis gaan als meest tijdloze BMW 5 Serie waar kenners van smullen.
Er was echter ook een 520i met 1.6 motor van de G30-generatie. Dat is niet de N13-motor, maar een B48, de B48B16 om precies te zijn. Voor de Turkse en Tunesische markt maakt BMW specifiek deze motor.
Mercedes-Benz E200d Estate (S213)
2019
Het is wel grappig: bij BMW schreeuwen we moord en brand als er een kleine motor in gelepeld wordt, maar bij Mercedes-Benz is er geen haan die ernaar kraait. Want wist jij dat de E200d gewoon jarenlang een 1.6-je was?
Voor lange tijd lepelde Mercedes de OM654 DE16 in het vooronder van de E200d’s. Tot 2019 was het een tweeliter met 150 pk, daarna een 1.6 met 160 pk.
Mercedes-Benz E180 (W213)
2019
Overigens had Mercedes het downsizen goed uitgevonden met deze generatie, want speciaal voor de Turkse markt was er ook een Mercedes-Benz E180, met een 1.6 turbomotor, goed voor 156 pk en 250 Nm.
Bonus: Mercedes-Benz CLS 260 (C257)
2019
We gaan nog even verder met Mercedes. Naast de 1.6 turbotor levert Mercedes in de E-Klasse ook een 1.5 viercilinder. Deze motor vinden we ook in de superchique broeder van de E-Klasse, de CLS.
In China is er een Mercedes-Benz CLS, die een 1.5 vierpittertje heeft. Deze heet de CLS260 maar had dus eigenlijk CLS150 moeten heten. Ach ja, met 184 pk en 280 Nm heb je voldoende om daar hoogst illegale snelheden te halen.
SUPERBONUS: Mazda Roadspacer AP
1975
Zoals je kunt zien ziet dit er niet uit als een typische Mazda uit de jaren ’70. Er staat weliswaar Mazda op, maar het is eigenlijk een Holden Premier van de HX-generatie. De kleinste motor bij de Holden-versie was een 2.3 zes-in-lijn, maar de Roadpacer AP heeft een 1.3 liter grote rotatiemotor.
Dus in plaats van cilinders die op en neer gaan, heb je een schijf die ronddraait. De motorinhoud bedraagt tweemaal 654cc (het is immers een tweeschijfs motor). Lang werd deze motor niet aangeboden, na twee jaar en 800 exemplaren ging het model uit productie.
Kleine disclaimer: fabrikanten showen graag de dikkere versies, dus het kan zijn dat de auto’s op de afbeeldingen een iets andere badge hebben en dus niet de auto in kwestie zijn.
Meer lezen? Dit zijn 13 auto’s met een karige motor op een rij!
kniesoor zegt
Geinig ding, zo’n Mazda. Getracht vermogen en koppel van de 13B Wankelmotor te achterhalen, maar dat is wat minder eenvoudig dan gehoopt. Laten we aannemen, dat de versie met 135 peekaa en 180 Nm in deze Roadpacer AP zit, die zal z’n handen aardig vol hebben aan het de vaart erin brengen en erin houden van zo’n grote wagen.
Johanneke zegt
Volgensmij viel juist het koppel zwaar tegen bij wankel motoren.
kniesoor zegt
Ja, dat dacht ik ook, zeker bij lage toerentallen. Dan is 180 Nm voor zo’n kleine atmosferische rotatiemotor nog niet eens zo slecht.
Richmond zegt
15,3 sec 0-100 km/u
8,6 sec 60-100 km/u
11,4 sec 80-120 km/u
Mijn eigen Mazda 6 met 165pk en 213nm
Doet het in 9,5 / 5,2 / 6,5 sec
Benny_Weisz zegt
Ik heb zo’n V70 ook weleens met een T2 badge rond zien rijden…….
Als de T4 een 1.6 is, wat voor motor zit dan in……ach, laat ook maar! Ik wil ‘t eigenlijk helemaal niet weten ook!
outlook zegt
D2 was dat volgens mij
mjpamsterdam zegt
Die Volvo V70 is een grote bak ellende. Goed voor veel en dure reparaties. Gewoon een krachtbron die niks te zoeken heeft in een V70. Eigen nergens, niet de meest briljante 1.6 van Ford (want daar kwam hij vandaan).
kennone zegt
Nou de 2.5T van Volvo kan ook echt wel kapot. Onze laatste Volvo, een 2009 V70 is dus het blok bij 220.000km stuk gelopen. Na revisie weer stuk gelopen en in 2 maanden tijd 2x een nieuwe airco pomp, 1x stuurpomp en 1x een dynamo. Totale kosten in ongeveer 1,5 jaar tijd met alle ellende wat we voor de revisie hadden zaten op ruim €7.500,- ! Behoorlijke bodemloze put. Ben nu echt blij met de Mazda 6 !
mjpamsterdam zegt
Denk dat jij pech hebt gehad. Een goed onderhouden en met zorg bereden 2.5T is ook goed voor 500k. Heb er nu zelf 1 met bijna 400k. Ben zelfs gestopt met olie checken want er is geen enkel olieverbruik. Dit geldt overigens ook voor mijn 2.4T met 300k +. De uit Zweden geïmporteerde B5 XC60 met 90k op de klok lijkt ook in orde te zijn. Ik weet; Volvo moet je ding zijn maar je kunt er ver mee komen. Geldt natuurlijk ook voor een paar Duitse merken.
kennone zegt
Ja die laatste was flink pech inderdaad maar de rest waren ook geen goedkope auto’s om ze goed rijdend te houden. Echter wel echt onder de indruk geweest van mijn 850R. Ruim 3 ton op de teller, dikke 370PK door de 19T Turbo en zat toen ook nog vaak in Duitsland dat ding kilometers lang te toppen en liep gewoon niet stuk. (Originele drijfstangen zaten er nog in!)
coupedriver zegt
850 R met 19T is wel echt super!!! Jammer dat ze nog amper te vinden zijn voor een redelijke prijs in redelijke staat.
William zegt
Motor stuk gelopen wegens…? Ik ben benieuwd wat de oorzaak was.
coupedriver zegt
Ook wel benieuwd hoe de motor stuk is gelopen? En dan 2x?? Net als de airco compressor lijkt me dat ijzervijlsels waren achtergebleven of de foute diagnose gemaakt. Dikwijls ook gewoon de airco magneetkoppeling dat je zelfs met tywraps kan ‘repareren’ voor jaren. Stuurpomp meestal ook goed met nieuwe olie en dynamo ook met setje nieuwe lagers en koolborstels.
mashell zegt
Die 1.6 had Ford weer van Peugeot. Prima motor, drie wagens met die motor gehad, weinig problemen. De laatste, een Volvo C30 D2 uit 2012 zelfs 200.000km mee gereden zonder een enkel probleem.
991TurboS zegt
Bij Mercedes is er geen haan die ernaar kraait? Volgens mij is er nog nooit zo hard gekraaid toen bekend werd dat de C63 een 2 liter 4 cilinder kreeg.
marcus zegt
Ik heb in 2010 een testrit gedaan in een V70 1.6 DRIVe en herken de opmerking over de versnellingsbak. Waarom maar 5 versnellingen? En waarom zo raar geconfigureerd? Hij liep trouwens wel lekkerder dan de 2008 Mondeo 1.8TDCI 125pk met 6 bak die ik op dat moment had. Dat was echt geen lekker blok…
Uiteindelijk een 2.4d 175ps gekocht waar ik met veel plezier in heb gereden tot de turbo problemen gaf en het een hele dure hobby begon te worden…
Joris24 zegt
TFG, 600 pk uit 2 liter en 3 pitjes. Ook geen straf.