Naast de gebruikelijke top 5’s, wat gebeurde er nog meer afgelopen maand?
De maand augustus is alweer voorbij. De herfst klopt weer op de deur. Overdag bier drinken is er niet meer bij. Het televisieseizoen begint weer. Kortom, we kunnen wee aan de slag.
We moeten sowieso meer auto’s gaan kopen. Dat blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging en BOVAG. Volgens de instanties zijn de autoverkopen afgelopen maand namelijk met 16,3 procent gedaald. Er werden 34.230 auto’s op kenteken gezet, ten opzichte van 40.919 exemplaren in Augustus 2018. In totaal zijn er 293.646 auto’s verkocht, ten opzichte van 330.017 exemplaren van januari tot en met augustus 2018.
Het best verkochte merk was Volkswagen met 4.935 exemplaren. Opel staat met 3.072 verkochte auto’s op nummer 2. Nummer 3 is Toyota (2.221 auto’s) en nummer 4 is Peugeot met 2.076 wagens. Op plaats 5 staat Kia met 1.969 verkochte automobielen.
Kijken we naar de modellen, dan was de Volkswagen Polo verreweg het populairst. Maar liefst 1.322 exemplaren kregen nieuwe gele platen. De Tesla Model 3 blijkt populair: 1.180 stuks. De Opel Karl doet het ook aardig met 1.016 stuks. Nieuw in de top 5 is de Volkswagen T-Cross, waar er 977 van werden verkocht. Op nummer vijf vinden we nog een Opel, de Crossland X.
Verkopen Alfa Romeo 4C stijgen bizar
Procentueel gezien, dan. Vorig jaar werd er slechts één exemplaar verkocht in Nederland. Alleen al in de maand augustus 2019 werden er maar liefst 6 (!) op kenteken gezet. Daarmee staat de teller nu op, eh, 8. Daarmee is de 4C een populairdere auto dan de Alfa Romeo Giulietta deze maand, waar er slechts 4 van werden verkocht.
Niemand wil een luxe vierdeurs ‘coupé’
Bij Audi zien we dat sommige modellen gedaald zijn in populariteit, zoals de A4 Allroad en A6 Allroad die toevalligerwijs net vernieuwd zijn. De A7 was deze maand absoluut niet populair, want er werden maar 9 van verkocht. Dat is overigens drie keer beter dan concurrent Mercedes het doet met de CLS, van de eveneens net nieuwe CLS werden er slechts drie verkocht.
Nissan GT-R weer populairder
De nieuwe Nissan GT-R moet nog verschijnen op de Nederlandse markt, maar ook de ‘oude’ bleek nog zeer in trek. Tot nu toe werd er slechts eentje verkocht dit jaar, maar deze maand kwamen daar nog eens twee bij. Hoezee!
Pon verkocht meer 911’s dan Passats
Huh? De Volkswagen Passat is altijd een verkooptopper geweest. Jarenlang stond het model in de top 10 van de best verkochte auto’s van Nederland. Ook het huidige model, de Passat B8, heeft grote successen gekend. Het model is onlangs gefacelift, maar dat heeft geen zoden aan de dijk gezet qua verkopen. Er werden afgelopen maand 63 stuks afgeleverd. Daarmee is de Passat minder populair dan de 911, waarvan er 76 werden verkocht.
128 mensen wachten niet op voorwielaandrijving
De BMW 1 Serie is sinds kort niet meer een ‘echte’ BMW, volgens de liefhebbers. We hadden verwacht dat er een enorme run zou ontstaan op de oude 1 Serie. Er werden in totaal 128 1 Series verkocht, waarbij we moeten aantekenen dat er ook al enkele dealerexemplaren van de nieuwe 1 Serie bij zitten. Die enorme run op oude 1 Series die @jaapiyo voorspeld had, bleek er niet te komen.
Geen topdrukte bij SsangYong
Hopelijk hebben ze hebben bij de importeur van SsangYong nog wat dingen te doen naast het importeren van SsangYongs. In de maand Augustus werd er namelijk géén auto verkocht. Het is sowieso een schrale opbrengst dit jaar: er werd een Rexton en een Tivoli verkocht. Ook de Lotus-importeur had het niet druk met nieuwe auto’s: ook daar werden er geen een van op kenteken gezet deze maand.
Men wil Range Rovers, geen Land Rovers
Land Rover heeft heel slim op de markt ingespeeld en diverse modellen onder de Range Rover-noemer verkocht. De Range Rover Sport, Range Rover Evoque en Range Rover Velar zijn in vergelijking met de gewone Land Rovers erg populair. Van de 133 verkochte auto’s waren er 10 stuks géén Range Rover. Van de Discovery en Discovery Sport werden beide 5 exemplaren verkocht deze maand. Voor de bizarre context, er werden meer dan twee keer zoveel ‘echte’ Range Rovers verkocht (23).
spykerboy zegt
Tja, wie wilt er dan ook een Passat? of een SangYong?? 1 van die 2 kopen doe je niet emotioneel gezien…
fanboy zegt
@spykerboy: De Opel Karl of VW Polo kopen doe je daarentegen met volle emotie!
bischero zegt
@spykerboy: leasen, een Passat wordt niet gekocht. En met in die lease is ie gunstig geweest. Ik hen er nochtans tevreden mee. Zou hem nooit kopen though. Dan wordt het een nette V60 met de kop eraf.
harrie zegt
Dat van die Discovery is ook niet zo gek, wat een raar onoogelijk busje is dat.
bobje zegt
@harrie: die ouwe is mooi. Onbegrijpelijk dat ze die zo moesten verkrachten
Mars2 zegt
Is dit verkoopeffect geen gevolg van de voorraad NEDC-geteste auto’s die tot 1 september als nieuw verkocht mochten worden. Een aantal merken heeft deze zelf opgekocht om ze na 1 september als tweedehands te verkopen.
Lees ook:https://www.hln.be/geld/economie/autobedrijven/-mercedes-schrijft-massaal-zelf-auto-s-in-om-europese-regelgeving-te-omzeilen~af3c4370/
smex zegt
Ik vind het dan wel weer goed nieuws dat Renault niet in de top 5 staat. Ik vraag me af wat de verkopen van de CLS zijn in andere landen, het nieuwe model is namelijk ook echt een afschuwelijk apparaat, dus zou het niet gek vinden als die in het algemeen slecht verkocht is.
arias zegt
@smex: Hij wordt voornamelijk in Duitsland, Zuid-Korea en China goed verkocht. In de VS zijn de CLS verkopen ook niet wat de geweest waren
grasvreter zegt
Die opel adam, ons koreaanse gebakje waarvan opel je heel graag wil doen geloven dat het duits is, zal wel voornamelijk private lease zijn. Voor mensen die graag te veel geld betalen voor ja, een koreaans gebakje. Wat je allemaal wel niet voor moois kan rijden voor het geld wat je kwijt bent over 60 maanden voor private lease..
mashell zegt
@grasvreter: en ik maar denken dat de Adam de leuke versie van de Corsa was en de Karl het koreaanse stukje hondevlees.
dawwg zegt
@grasvreter: Het gaat er niet om hoeveel geld je na 60 maanden kwijt bent, het gaat erom dat vrijwel niemand 60 maanden x in 1x kan ophoesten en/of er een regulier krediet voor wil/kan afsluiten. Daarnaast is leasen een service, na een paar jaar tegen een vaste maandprijs lever je ‘m weer in zonder je druk te hoeven maken restwaarde, onderhoud, etc. Stel dat je wel 60x op de bank hebt, dan kan het nog financieel interessanter zijn – ondanks de negatieve rente – om dat b.v. in aandelen te beleggen en toch te leasen; net zoals voor veel bedrijven 25x een lease-contract beter voor de solvabiliteit is dan 25x lease-auto’s kopen (dat is vrijwel altijd ook een financiele lease-constructie, ala persoonlijke lening). Met andere woorden: je kan weg afgeven, maar vaak is het de enige, of de verstandigste optie….
Dutchdriftking zegt
Met de huidige BPM gekte zullen de verkopen blijven afnemen….
b00st zegt
Vraag me af wat het verschil is met België. Vind het soms bizarre cijfers.
fanboy zegt
@b00st: Belasting
wouterd zegt
België – Augustus 2019
– Verschillende invoerders nog snel de laatste NEDC wagens ingeschreven (Mercedes, Audi)
1 Volkswagen 4.964
2 Mercedes 4.132
3 Renault 3.476
4 Audi 3.324
5 Dacia 2.953
6 Peugeot 2.797
7 BMW 2.438
8 Opel 2.435
9 Nissan 2.072
10 Hyundai 1.986
b00st zegt
@wouterd: interessant, had ze graag eens naast mekaar gezien. Zowel de merken als de specifieke modellen. Misschien een idee voor een volgend artikel @willeme?
En ja, natuurlijk hebben belastingen daar heel veel mee te maken. Toch vrij hoge cijfers voor BE, gezien we +/- 30% minder inwoners hebben.
pindakoning zegt
Een run op de 1-serie had ik niet verwacht; de mensen die een 1-serie weten/wisten te waarderen om zijn specifieke rijeigenschappen kopen hem voornamelijk tweedehands
Meer elfjes dan Passats..
En zo weinig A7’s en CLS’en.. tijden veranderen zeg
dawwg zegt
@pindakoning: De oude 1 serie komt ook wel erg gedateerd over als ‘gloednieuwe’ auto; een paar jaar oude kopen is inderdaad veel verstandiger; nog steeds hetzelfde ‘courante’ model, maar dan voor minder dan 50% van de prijs …
mashell zegt
@pindakoning: haha. De occassionkoper gaat echt niet voor de rijeigenschappen, die gaan met de goedkope bandjes van de kwikfit helemaal verloren. Die gaat voor het maximum aan prestige dat zijn beperkte budget toelaat. Daarom staan de prachtwijken vol BMW youngtimers.
johnwaters zegt
Gelukkig is het NL aandeel in de wereldwijde autoverkoop te negeren.
RiKe zegt
“We moeten sowieso meer auto’s gaan kopen. Dat blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging en BOVAG.” Met welk geld wil de RAI en BOVAG dat we dat gaan doen dan? Er loopt een recordaantal mensen bij de voedselbank, en de auto’s worden alleen maar duurder en duurder (en daardoor onbetaalbaar). Misschien moeten de RAI en BOVAG eens opkomen voor de consument en actie voeren tegen die belachelijke belastingen zodat we weer wel een auto kunnen kopen.
chrisvis zegt
Toyota op de derde plaats…kwestie van smaak kan dat tellen
grasvreter zegt
@chrisvis: kwestie van niet de garagerekeningen van Europese auto’s willen betalen. Toevallig heeft een bekende van mij zijn golf station met nog geen 2 ton op de teller laatst weg laten slepen, want er was niets meer met de motor te beginnen. Het is maar waar je op zit te wachten eh.
borgmonster zegt
@grasvreter: flappen opmerking. M’n Golf reed vandaag vrolijk 460 km terwijl op de A4 een RAV4 met de motorkap stond te wachten op de Wegenwacht. Als jouw situatie tekenend zou kunnen zijn, kan de mijne dat net zo goed of misschien zelfs beter zijn. Waarom niet?
vaakbenjetebang zegt
Bekijk het van de positieve kant. Lelijkerds als de Discovery en de A7 teisteren ons netvlies dus slechts in zeer beperkte mate.
kobus1967 zegt
Ik vind het niet raar dat de Passat slecht verkoopt, meestal werd deze zakelijk gekocht en die zakelijke kopers kiezen nu massaal voor een Tesla Model 3, Kia Niro ev of Hyundai Kona ev.
willemveenstra zegt
Met deze absurd hoge BPM moet je helemaal geen nieuwe auto’s meer kopen! Mooi blijven doorrijden in 2e hands of ander oud spul. Het is nu wel eens genoeg geweest om de automobilist tot aan het bot uit te knijpen. Ik koop in iedergeval geen nieuwe auto’s meer zolang de BPM zo hoog is!
RiKe zegt
@willemveenstra: Dat gaat ook niet omdat een fatsoenlijke auto te duur geworden is. Maar alle gekheid op een stokje, je hebt wel gelijk. Liever een jonge tweedehands dan nieuw
Calimero zegt
Volgens mij verkocht de eerste CLS best goed in Nederland. Zo zie je maar hoe de markt in een aantal jaren snel kan veranderen.
Bij VW hebben ze zelf gezegd dat de Skoda’s op dit moment beter verkopen dan het ” eigen merk”
Er zouden zelfs maatregelen op de planning staan om de productie in de fabrieken terug te schroeven.
Net zo gek als je bedenkt dat een Superb, Octavia en anderen tegenwoordig meer value for money brengen met dezelfde techniek dan het moederconcern. Een ander verhaal is dat VW te dicht naar Audi toe is gekropen en dat de koper (of leaser) daardoor eerder geneigd zal zijn om voor een Audi dan een VW te kiezen.
Echter dan heb je het wel over de auto’s boven de Polo.
brera22 zegt
Door de absurd hoge Bpm dalen de verkopen nog verder.
Vooral privé word er nog heel weinig gekocht.
Dacht dat er 01-07-2020 een aanpassing komt vd Bpm.
Maar eerst zien en dan geloven.
jpsienen zegt
Altijd een vertekend beeld in augustus. Nu al helemaal met de end of derogation in combinatie met nieuwe wetgeving. Veel 0km auto’s bij de volumemerken die voorgeregistreerd en wel bij de dealer op hun nieuwe baasje staan te wachten.
borgmonster zegt
@jpsienen: klopt. Een GTI kun je nu makkelijk zo goed als nieuw kopen terwijl die sinds december 2018 op kenteken bij de dealer staat. Verlengde garantie erbij bedingen en een goed alarm en je bent helemaal het baasje!
arias zegt
Vind het niet gek, als auto’s zo onbetaalbaar worden voor jan modaal.
knightrider zegt
Alle 4C’s moesten voor 1 september op kenteken gezet worden, heeft te maken met de nieuwe e-missie eisen.
Hier meer uitleg: https://raivereniging.nl/nieuws/nieuwsberichten/2019-q2/0626-vanaf-1-september-co2-berekening-vereist-bij-goedkeuring-voertuig.html