De gemiddelde klant blijkt geen purist te zijn.
Vroeger, voordat @Jaapiyo een merkvoorkeur begon te ontwikkelen, hadden ze bij BMW iets heel erg moois. Ze noemden het zelf: standaardaandrijving. Een atmosferische zes-in-lijn met achterwielaandrijving. Dat was het ware autorijden. Trillingsvrij, smeuïg en sportief. Mede omdat BMW zo halsstarrig heeft volgehouden aan dit concept, hebben ze hun imago hieraan te danken. Er zijn nu meer BMW’s dan ooit en dankzij de Groene Revolutie heeft BMW nauwelijks atmosferische motoren meer in de aanbieding. De enige atmosferische zes-in-lijn word geleverd in een motorfiets (de BMW K1600GT) en de enige atmosferische motor in een ‘auto’ is de range-extender uit de BMW i3.
Maar zelfs die digitale eierwekker op wielen heeft achterwielaandrijving. BMW heeft echter zijn eerste stapjes gezet op het gebied van voorwielaandrijving en zoals je zou kunnen verwachten gaat dat alleen maar meer worden. Volgens AutoCar gaan BMW’s straks gebouwd bouwen op het modulaire FAAR-platform. FAAR staat voor Front Antrieb ArchitektuR en is de basis voor een hele nieuwe invasie van voorwielaandrijvers in de BMW showrooms. Met deze 7 BMW’s kun je driften wel vergeten:
1. BMW 1 Serie Hatchback
De eerste auto die op het nieuwe platform gebouwd gaat worden is de BMW 1 Serie. Qua motoren is er keuze uit een range van drie- en viercilinder motoren. Opmerkelijk genoeg zijn er insiders die menen dat er zowel een vijf- als driedeurs variant van de 1 Serie gaat komen. Bij concurrenten Audi en Mercedes-Benz begint het pas bij vijf deuren.
2. BMW 2 Serie Gran Turismo
Nog zo’n leuke proefballon: de Gran Turismo reeks van BMW. Bij de naam Gran Turismo denk je onwillekeurig aan een sportieve variant, maar het zijn juist de meer praktische en comfortabelere BMW’s. Van de 2 Serie komt er ook zo’n versie. Deze auto komt in plaats van de 1 Serie sedan (F52), zoals deze in China verkocht wordt.
3. BMW 2 Serie Active Tourer
De huidige BMW 2 Serie Active Tourer bestaat al en was ook uitgerust met voorwielaandrijving. Die auto staat nog op het oude UKL-platform, de nieuwe zal ook op het FAAR-platform gebouwd gaan worden. Ondanks dat het niet een traditionele BMW is, verkopen ze erg goed. Logisch dat BMW deze in het gamma houdt. Per slot van rekening kun je bij Mercedes-Benz ook een B-Klasse bestellen.
4. BMW 2 Serie Gran Tourer
Jazeker, ook één van de meest verguisde BMW’s komt terug. Naar alle waarschijnlijk wordt de 2 Serie Gran Tourer een stukje hoger in de markt geplaatst. De auto staat op een verlengde versie van het FAAR-platform.
5. BMW iX1
Het grote probleem met de i3 is dat het een erg dure auto is om te bouwen. De auto is opgetrokken uit koolstofvezel. Daarmee is de i3 erg licht en sterk, maar wellicht dat BMW iets te ver is doorgeschoten. Een beetje net zoals met de Audi A2. De opvolger van de i3 wordt hoogstwaarschijnlijk de iX1. Een compacte crossover, opgetrokken uit minder exotische materialen, maar met een vriendelijker prijskaartje. Of de auto net zo bijzonder vormgegeven wordt als de i3 valt te bezien. Wellicht dat toch teveel mensen afhaken bij de bijzondere lijnen van de i3. Kijk er niet raar van op als de auto gewoon een elektrische X1 wordt.
6. BMW X1
Mocht je de elektro-aandrijving niet kunnen waarderen, dan is de X1 waarschijnlijk de meest logische optie. De huidige BMW X1 is nog niet zo lang op de markt en de op één na laatste die gebruik maakt van het oude platform.
7. BMW X2
De laatste variant op het oude platform is de nu nog heel verse X2. Ondanks de ‘oudere’ basis is het design revolutionairder dan ooit voor een BMW. Er zitten nog net nieren op, maar de dubbele koplampen, de hofmeister knik en de L-vormige achterlichten zijn bijna niet terug te vinden. De opvolger van de X2 komt ook op het nieuwe platform te staan, maar voorlopig zul je het met deze ‘beauty’ moeten doen.
Dan nu de hamvraag: moeten we hierom treuren? Als we kijken hoe @Wouter al driftend met zijn M135i door het leven gaat, dan is het een doodzonde. BMW stond altijd garant voor puike rijdersauto’s met fantastische motoren en de aandrijving op de achterwielen. In dit specifieke geval hoeven we er niet heel rouwig om te zijn. Zowel alle Mercedessen als Audi’s in deze klasse zijn gezegend met voorwielaandrijving en optioneel vierwielaandrijving. In dit artikel over layouts kun je precies zien wat de voor en nadelen zijn van een auto met achterwielaandrijving. Kort samengevat: het vreet de nodige ruimte en het is duur. Zeker met een hatchback wil je dat niet. Temeer er nauwelijks mensen zijn die de achterwielaandrijving als een groot voordeel zien.
Daarbij: het zijn nog altijd BMW’s. In vergelijking met andere auto’s in de klasse zijn de BMW’s vaak nog redelijk dynamisch. Zie het zo: voorheen was de viriele huisvader met voortplantingsdrang aangewezen op een Touran of Zafira. Nu kan hij een BMW kiezen. Als laatste: BMW moet wel auto’s aanbieden in segmenten die populair zijn. Het is geen gigantisch concern met heel veel merken, dus moet het merk zelf zorgen voor voldoende afdekking van alle segmenten.
premiumduitser zegt
Échte rijdersauto’s die BMW’s!
Maakt rijden geweldig.. Leuke marketing allemaal maar dit is dus echt niet sportiever/leuker dan iets vergelijkbaars van Audi en Mercedes.
camber24 zegt
@premiumduitser: Conclusie van het artikel gemist? Vind het juist weer een goeie van Willem; BMW kiest voor voorwielaandrijving in de segmenten waar achterwielaandrijving minder geapprecieerd wordt, minder praktisch is, en minder toevoegt (114 met achterwielaandrijving…). Wil je aandrijving achter dan spaar je door voor een 3-serie. Hopelijk vanaf 2019 weer een versie om je vingers bij af te likken.
olivier420 zegt
@premiumduitser: Nu maak je me toch wel nieuwsgierig..
Kan je wat voorbeelden noemen van vergelijkbare auto’s waarbij een Mercedes/Audi sportiever is dan een BMW? Vergeet ook niet de BMW waarmee je hem vergelijkt ernaast te zetten ;-)
wilgraagbmwmaarwordtaltijdgolf zegt
Hier houd niet ik van jammer
lekkerlinksrijden zegt
@wilgraagbmwmaarwordtaltijdgolf: borreltje te veel?
melkkoe zegt
Erg jammer, maar dat FAAL-platform zal ongetwijfeld goed verkopen
kilum zegt
Alleen van de 1 serie en de 2 GT is het zonde verder boeit het niet zo veel. Waren toch al geen rijders auto’s.
JanJansen zegt
@kilum: je was me net voor. Bij de 2-serie kan je ook al je vraagtekens zetten, die weegt meer dan de maan.
mrbasa zegt
@janjansen:ik kijk uit naar de volgende generatie (2020), wel RWD en wel Straight 6 (240i + M2) oké geblazen maar de puurste BMW in het gamma.
autodrop zegt
Als ik dit rijtje zo zie realiseer ik me hoe erg BMW van het pad geraakt is.. niet eens qua aandrijving maar vooral qua design. Man man man wat zitten er gedrochten tussen.
simonferrari zegt
@autodrop: Ik wilde het net zeggen. Daarnaast mogen ze me bij de dealer echt eens het verschil uitleggen in de 1 serie (4 deurs) en 2 serie Gran Coupe en die twee MPV gevallen. Lijkt allemaal veel te veel op elkaar en ik zie door de bomen het bos niet meer met alle modellen…
davidbowie1 zegt
@autodrop: en ze blijven maar goed verkopen…
3246cm252kw zegt
@autodrop: als je ze met hun concurrenten vergelijkt zit je toch beter bij BMW. Het zijn inderdaad niet de BMW’s van vroeger maar zo haal de de klanten van de concurrent binnen en maken die mensen ook eerder de overstap naar een RWD BMW….
henk_he zegt
@autodrop: tja, ook bij BMW moet de schoorsteen roken, en Henk en Ingrid vinden en badge belangrijker dan achterwielaandrijving. De keuze is dan logisch. Van puristen worden de aandeelhouders niet rijker.
amazinglaurent zegt
Is dit artikel geschreven door een liefhebber of door BMW’s marketingafdeling?
willeme zegt
@amazinglaurent: Nope. Een liefhebber. Het is een naar mijn mening een logische stap. Bij de kleinere modellen brengt achterwielaandrijving meer nadelen dan voordelen met zich mee. Prijs is belangrijk in dat segment. Dus een goedekoper te bouwen auto is dan nodig.
Er zullen voorlopig nog wel fijne achterwielaangedreven 3, 4, 5, 6 en 7 Series blijven. En er komt een M8. En een Z4. En diverse M Modellen. Zelfs de 2 Serie coupe en cabrio zullen nog even achterwielaandrijving behouden.
Het is eigenlijk niets anders dan dat Mercedes het doet. De A, B, GLA en CLA hebben voorwielaandrijving en de overige modellen achterwielaandrijving.
SpiderIV zegt
@willeme: mooi die laatste alinea: meer van het zelfde. BMW dat altijd onderscheidend pretendeerde te zijn ……….. (maar ja principes gelden niet bij korte termijn verkoop)
toniominestrone zegt
@spideriv: Waar haal je deze aanname vandaan? BMW is gewoon een commerciël bedrijf die kijkt en produceert wat de markt wenst, voor de liefhebbers hebben ze de M -modellen en voor de rationele berijder dus nu modellen met voorwielaandrijving, niets mis mee.
SpiderIV zegt
@toniominestrone: hoezo aanname? Wellicht voor “jouw tijd” maar BMW stond zich er altijd op voor om alleen maar achterwielaandrijvers te maken. Onder label Mini de voorwielaandrijvers.
Bedrijf heeft er duidelijk niet voor gekozen om kleiner specialistischer te blijven maar heeft er voor gekozen dat op elke straathoek een BMW moet staan. En dus gekozen om het hele spectrum te bedienen van klanten die totaal geen gevoel bij de techniek hebben, niet weten wat aandrijving is (laat staan dat er verschil is tussen voor en achter) tot en met de bewuste liefhebber. Dat is ze uiteraard goed recht maar maakt in mijn optiek het onderscheidende vermogen wel een heel stuk minder. BMW is gewoon geworden, niet echt anders dan MB of Audi/VW. Jammer!
mashell zegt
@spideriv: BMW heeft MINI gebruikt om een goed FWD platform te ontwikkelen. Dat kunnen zijn inmiddels goed genoeg om het ook onder eigen naam in te kunnen zetten. Blijven vasthouden aan achterhaalde techniek is zakelijk gezien niet verstandig. BMW is een relatief klein concern, lopen met electro voor op de rest maar richten zich primair op een conservatieve klantenkring. Maar dat zijn toch vaak senioren en daar zit niet veel toekomst in. BMW moet dus iets doen om de wagens moderner, ruimer, lichter, beter concurrerend te krijgen. FWD is de logische stap. En merkwaarden? De Isetta was goedkoop. Na de E30 begin de premium waanzin. Met de X6 werden ook de drugsdealers schaamteloos bediend. Dan is FWD echt maar een kleine stap.
jonathan1996 zegt
@willeme: en vergeet de volgende 2 coupe/cabriolet niet! die blijft ook achterwiel aangedreven
jonathan1996 zegt
@jonathan1996: oeps dat schreef je zelf! te snel, sorry
amazinglaurent zegt
@willeme: Akkoord, maar ik las ergens dat het om een besparing van €700 ging per auto. In het premiumsegment ook geen onoverkomelijk probleem denk ik dan… Maar er is geen ontkomen aan, dat is waar, maar als er 1 merk had koppig moeten vasthouden aan RWD was het toch wel BMW. Maar dat is niet wat de leaserijder denkt helaas
amazinglaurent zegt
@amazinglaurent: Misschien denk ik te veel aan de E87 waar ik nog een tijdje mee gereden heb, was ‘maar’ een 116i maar die ging zo goed de hoek om, heerlijk stuurmansautotje. Al die MPV/SUV gedrochten mogen gerust FWD zijn, maar de 1 serie? Dat is imo net eentje te veel :)
Dutchdriftking zegt
@willeme: Als je het zo schetst niet meer dan logisch, maar van de 1-serie is het toch jammer. Een C-segmenter met achterwielaandrijving is gewoon uniek, en maakt de auto (met de juist motor) gewoon leuker dan een Focus, Golf of Astra. Het rechtvaardige ook de hogere prijs en is zowaar een beetje ´écht premium ´ daar het écht wat toevoegt.
alcantara zegt
De rijders hebben het er zelf naar gemaakt, kijk maar eens hoe de gemiddelde BMW rijder door de bocht sukkelt.
Ze zijn rwd niet eens waard.
mashell zegt
@alcantara: het is dan ook een bejaarden merk. Kijk maar eens wie de nieuwe BMWs koopt, 40+ zijn we allemaal.
moveyourmind zegt
Voorwielaandrijving, driecilinders…
Nog even en het winkelwagentje van de Lidl rijdt nog lekkerder dan de BMW die je er kan kopen…
stfu zegt
@moveyourmind: je kan beter elektrisch rijden;)
moveyourmind zegt
@stfu: Ben nog niet helemaal overtuigd, maar het gelijk staat steeds meer aan jouw kant…
toniominestrone zegt
@moveyourmind: Je scoort in iedergeval wat ” likes” met je populistisch gebral.
moveyourmind zegt
@toniominestrone: Ik hou er wel van, lekker goedkoop scoren…
Hoogstaande fijnbesnaarde en goed doordachte reacties leveren nu eenmaal niets op… Een hoop goedkope herrie zonder inhoud dat enigzins gelikt overkomt, daar scoor je nog mee, gewoon een beetje handig inspelen op wat de markt tegenwoordig wilt…
Je moet wel een beetje commercieel denken tegenwoordig, eigenlijk doe ik niks anders dan wat BMW nu doet…
dirkv zegt
@moveyourmind: Haha je hebt wel gelijk.
En BMW wil ook lekker goedkoop scoren en dat doen ze met de 1 en 2 serie. Leuk toch, voor iedereen een BMW!
jeroenwz zegt
Het is bekend dat 80% van de eigenaren van de huidige 1-serie niet eens weet dat zijn BMW op de achterwielen wordt aangedreven…
janmetdelangeachternaam zegt
Wat sneu dat je zo je merkwaarde over boord gooit
tttijn zegt
Wat ik altijd al heb gezegd t gaat alleen omdat propellertje op de voor en achterkant.
SimonMc zegt
@tttijn: is geen propeller ;-) .
unknown234 zegt
De conclusie dat achterwielaandrijving ruimte kost en duur is..dat zal de consument vast wel terug zien in de aanschafprijs :’)
BMW’s waren nog nooit zo goedkoop!
Maar even serieus, dat het meer ruimte zou opleveren? Een 3 serie vind ik al relatief klein, alsof de 1 en 2 series nu ineens ruimer worden.
Pure geldklopperij voor de consument.
Bij BMW worden ze luier en doordachter met de jaren, levert meestal wel meer op.
mashell zegt
@unknown234: natuurlijk levert het meer ruimte op. De achterwielaandrijving zorgt er voor dat je een brede middentunnel hebt. Ook is de voetenruimte bij het gaspedaal relatief smal, in een Golf (bijvoorbeeld) is dat allemaal een stuk ruimer.
TimoBac zegt
Op puristen kun je geen automerk zoals BMW runnen. Logisch dat ze ook auto’s verkopen aan mensen die vooral het embleem op de neus willen. Een purist koopt een E46 335i/M3 of M2. Die koop deze zooi niet, maar omdat anderen dat wel doen blijft het mogelijk voor de purist om een ‘echte’ BMW te kunnen kopen. Porsche doet hetzelfde met de Macan/Cayenne vs de 911. Logisch als je het mij vraagt!
tjorque zegt
De enige BMW die ik zou willen als gezinswagen is de 5 touring maar die is eigenlijk niet zo ruim en ver buiten m’n budget…
De enige BMW die ik zou kunnen betalen heeft binnenkort geen rwd meer dus vind ik het ook niet meer de moeite om er zoveel voor op te hoesten…
De enige BMW die in dus misschien nog zou kopen is een tweewieler op hoge poten. Met rwd… ?
racerx zegt
Prima, zijn stuk voor stuk auto’s en segmenten waar RWD weinig toevoegt. Iets dat Mercedes al een tijdje snapt, vanaf de C klasse RWD leveren en verder niet.
karhengst zegt
Een 1-Serie zal nu echt niet op het prijsniveau van een Ford Focus komen, dus dat toekomstig voordeel mag meteen van tafel. En als je een ruimere BMW wil hebben ze een 3-Serie in de aanbieding. Tegenwoordig word je als trendy huispapa zelfs op je wenken bediend met een X1, X2 en 2GT. Zonde dus dat de 1-Serie in z’n huidige lay-out het veld moet ruimen.
FWD kan zeker leuk en sportief rijden, dat bewijzen Renault en Ford wel, maar RWD rijdt vooral anders en leuk, BMW bood er iets unieks mee in het segment.
mashell zegt
@karhengst: nou. De achterwielaandrijving maakt de auto zwaarder, iets wat het verbruik omhoog jaagt en dat wordt in veel landen (zoals Nederland) bestraft met hoge belastingen. Dus zelfs als BMW meer winst maakt op een voorwiel aangedreven 1 serie dan nog kan die voor de eindklant minder duur zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe BMW het probleem van de ruimte gaat oplossen. De huidige 1 serie is een korte versie van de 3 serie. Maar qua interieurruimte is er vanwege dezelfde technische basis amper verschil. Voorwielaandrijving zal de 1 serie ruimer maken. Maar ruimer dan de 3 serie is natuurlijk niet de bedoeling. Dus hoeveel laat BMW de 3 serie groeien? En wordt die dan niet te lomp om nog dynamisch te kunnen zijn?
karhengst zegt
@mashell: Met de nieuwe methode gaat ieder grammetje weer tellen helaas. Het blijft echter jammer voor de liefhebber.
Wat ruimte betreft is er best een verschil nog tussen de 1- en 3-Serie. De eerste is toch echt wel een 3-zitten met extra bagage ruimte achter de bestuurder wanneer je enigszins voor de lange afstand comfortabel wil zitten. De 3-Serie kan je ook nu al inzetten voor 4 personen zonder veel concessies te moeten doen. Hetzelfde geld voor de C-klasse, wat mij betreft worden die modellen dus ook echt niet groter. Zou zonde zijn voor de dynamiek.
thomasthomas zegt
Gewoon achterruit rijden heb je gelijk een soort 4 wiel besturing.
SpiderIV zegt
en dan pletten ze de berijders ook nog: ;-)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1836920/claim-tegen-bmw-na-afgesneden-duim
robicide zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vpowert zegt
Dat een 1-serie met voorwielaandrijving zal verkopen geloof ik zo. Een groot deel van de kopers zal kiezen op basis van looks, de premium badge en ja het rijdt heus goed.
Maar de afstand tussen een 1-serie en de concurrentie (zoals een A-klasse) wordt nu wel erg klein. Of het verschil met een MINI for that matter. De concurrentie is net zo premium, heeft vergelijkbare rijeigenschappen en is voornamelijk onderscheidend op de looks en branding. Scherpe voorwielaangedreven rijeigenschappen vind je ook bij een Mazda 3 als het minder premium moet.
Laat dat niet een gat voor een auto die echt fabuleus rijdt, in het C segment? Een auto voor liefhebbers van autorijden? Wellicht een niche, maar die proberen we toch altijd te vullen? Een kleine Alfa met achterwielaandrijving? Of een kleine Jaguar op basis van de XE? Ik droom even verder.
mashell zegt
@vpowert: of een Ford Focus, qua rijgedrag de maatstaf in het C segment. Een premium wagen kies je ook niet voor de techniek. Ik heb een BMW 1 serie (met achterwielaandrijving) vanwege de goede stoelen (met afstand het allerbelangrijkste aspect bij een auto keuze), de afwerking, de keuze vrijheid in kleuren en opties en het niveau van infotainment. Een FWD aangedreven 1 serie zie ik dan ook niet als een nadeel, die kan alle belangrijkste aspecten ook gewoon bieden.
hammerman zegt
Nog even en dan kan men een artikel schrijven met de kop: ‘Deze 7 BMW’s hebben nog achterwielaandrijving’…
autojunkiexl zegt
Verloochening van de merkwaarden. Snap het echt niet! Rij nu een F20lci. Wat een heerlijke auto is het toch kan ik je zeggen.
Aangezien ik in het C segment moet shoppen van mijn werkgever, raakt BMW mij als klant kwijt. Een Mazda 3 stuurt ook goed. Zeker voor een voorwielaangedreven auto. Scheelt toch weer knaken straks in de bijtelling. Wat ik wil zeggen is: Weg is de onderscheiding van de rest. En ik snap niet dat men loopt te tobben over de ruimte. Toen ik klein was ging het hele gezin gewoon in een Fiat Panda op stap. Ging toen ook goed!
jannemaneke zegt
Zo gaat dat tegenwoordig: een constructeur doet onderzoek naar wat de gemiddelde badge rijder wil en vervolgens stemmen ze hun aanbod daarop af.
De prijzen zullen zeker niet zakken dus maken ze gewoon meer winst omdat FWD goedkoper is dan RWD.
En de doorsnee BMW klant die in de showroom of online zijn auto koopt, al dan niet gesponsord door zijn werkgever, die geeft daar geen hol om.
mashell zegt
@jannemaneke: is FWD eigenlijk wel goedkoper dan RWD? FWD is een stuk gecompliceerder om te maken dan RWD (wat eigenlijk simpel en ouderwets is). FWD is technisch gezien de hoogwaardigere oplossing. Ik denk dat de meeste merken (en dus straks alle) inzetten op FWD omdat het het ruimste interieur oplevert, het lichter is en het veiligste weggedrag geeft. Daar verkoop je gewoon gemakkelijker auto’s mee.
LaLancia zegt
Hoe klote het ook is, ze moeten met de tijd mee. Halsstarrig vasthouden aan het verleden heeft veel merken helaas al de kop gekost.