Sommige auto’s hadden geen voorganger en kregen evenmin een opvolger. Dat betekent meestal dat het geen succesnummers zijn, maar dat zijn juist de interessante auto’s.
Veel modellen van de grote merken kunnen bogen op een lange historie. Of ze hebben op z’n minst één (verre) voorganger. Of er zit nog een opvolger in het verschiet. Maar er zijn ook modellen die noch een voorganger hadden, noch een opvolger kregen. Eenmalige acties dus. Soms is dat jammer, soms niet, maar het zijn in ieder geval unieke modellen. Een allesomvattende lijst van auto’s die er maar één generatie waren zou wel erg lang worden, dus om het behapbaar te houden pikken we een aantal interessante gevallen uit.
Aston Martin Cygnet (2011-2013)
We beginnen klein, met de Aston Martin Cygnet. We hadden hier ook de Toyota IQ neer kunnen zetten (die was er ook maar één generatie), maar de Cygnet is natuurlijk veel interessanter. De Cygnet (wat jonge zwaan betekent) was een poging van Aston Martin om de uitstoot van hun dikke acht- en twaalfcilinders te compenseren en zo te voldoen aan de uitstootnormen. De omgekatte Toyota was een flop. Het plan was om er jaarlijks 4.000 te produceren, maar uiteindelijk schopte de Cygnet het niet verder dan 150 stuks. Volkomen logisch dus dat er geen vervolg kwam. Wel kwam er in 2018 nog een leuk achteraankomertje: een one-off met de V8 uit de Vantage S.
Ford Puma (1997-2002)
Er is inmiddels een nieuwe Ford Puma, maar het is duidelijk dat dit niet de opvolger is van de eerste Puma. Dat was er dus ook eentje in de categorie ‘eenmalige actie’. De Puma was een compacte sportcoupé die op het onderstel van de Fiesta stond. Dit onderstel leende zich uitstekend voor een auto als deze. Met 91 tot 125 pk was het geen snelheidswonder, maar dat hoeft ook niet altijd. Er kwam nog wel een snellere versie – de Racing Puma – maar die ging aan onze Nederlandse neus voorbij. De Puma was overigens niet de enige auto in dit segment die geen opvolger kreeg: de compacte en betaalbare sportcoupé onderging hetzelfde lot als de dodo.
Renault Avantime (2001-2003)
Een extravagant gestylde grote driedeurs MPV: dat is iets waar alleen stronteigenwijze Fransen mee op de proppen kunnen komen. De Renault Avantime had geen voorganger, kreeg geen opvolger en er is niets wat er op lijkt. Deze volstrekt unieke coupé-MPV was gebaseerd op de Espace. Zo succesvol als de Espace was, zo onsuccesvol was de Avantime. Renault wist uiteindelijk maar een schamele 8.557 stuks aan de man te brengen van 2001 tot 2003. Het was dus niet verwonderlijk dat deze auto geen vervolg kreeg. Maar het feit dat er maar één generatie is geweest maakt de auto des te unieker.
Mercedes CLS Shooting Brake (2012-2018)
In tegenstelling tot de Coupé-MPV is de stationwagon een zeer gebruikelijke carrosserievariant. De meeste moderne stationwagons hebben dan ook een vrij uitgebreide stamboom. Zo niet de Mercedes CLS Shooting Brake. Mercedes boorde met deze auto in feite een nieuwe niche aan. Niet de niche van de shooting break, maar die van de sportief gelijnde stationwagon. Zoals de reguliere CLS een sedan is met een sportieve daklijn, zo is de CLS Shooting Brake een stationwagon met een sportieve daklijn. Het resultaat is een van de fraaiste moderne stationwagons. Specifieke verkoopaantallen van de Shooting Brake zijn niet bekend, maar blijkbaar zag Mercedes er geen brood in om deze auto een opvolger te geven. Dit zou vooral liggen aan een gebrek aan animo in de VS en China. Mercedes stations zullen dus nooit meer fraaier worden dan deze CLS Shooting Brake.
Volkswagen Phaeton (2002-2016)
Wat krijg je als iemand met megalomane trekjes het voor het zeggen heeft bij Volkswagen? De Phaeton dus. Een Volkswagen, maar dan niet voor het volk. De Phaeton was daarom gedoemd te floppen. De auto werd inderdaad geen succesnummer, maar deed desondanks niet onder voor de concurrentie. De motoren waren ook toplimousine waardig, met als topversie de machtige 6.0 W12. De Phaeton kreeg uiteraard geen opvolger, maar bleef dankzij meerdere updates (inclusief een compleet nieuw front) nog wel tot 2016 in productie.
Alfa Romeo 8C (2007-2010)
We zouden makkelijk een lijstje kunnen vullen met alleen maar sportwagens, maar we houden het een beetje gevarieerd vandaag. Een van de gaafste eenmalige sportwagens moet wel de Alfa Romeo 8C Competizione zijn. Het design is simpelweg een tijdloos meesterwerk. Onder de motorkap lag een variant van de Ferrari V8 die ook in bijvoorbeeld de F430 en de GranTurismo is te vinden. Daarmee is en blijft het een extreem begeerlijke auto. Dat de auto alweer 14 jaar oud is zie je er ook absoluut niet aan af. In tegenstelling tot sommige andere auto’s uit dit lijstje was er geen gebrek aan interesse. De gelimiteerde oplage van 500 stuks was in no time uitverkocht. Er volgenden ook nog 500 Spyders, voor degenen die achter net grepen bij de coupé.
Lexus LFA (2010-2012)
Vooruit, nog één supercar dan: de Lexus LFA. Met zijn eigenaardige vouwen is het misschien niet zo’n klassieke schoonheid als de Alfa, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het een zeer geslaagd ontwerp. De grootste attractie ligt onder de motorkap in de vorm van een 4,8 liter V10, die een fenomaal geluid produceert. De LFA werd uiteindelijk in dezelfde oplage als de 8C Competitionze geproduceerd, maar verkocht een stuk moeizamer. Dat lag mede aan het prijskaartje van dik drie ton. Dit hoge prijskaartje was weer deels te wijten aan de switch naar CPFR carrosserie halverwege de ontwikkeling. Lexus presenteerde een LFA Roadster als concept, maar die heeft het helaas niet tot het productiestadium geschopt.
porker zegt
Mercedes R-klasse?
MaartenD zegt
@porker: daar zijn toch 2 generaties van of valt dat onder de categorie opgefrist model met ander front
Breinstein zegt
@porker: Audi A2
mashell zegt
@breinstein: die heeft een opvolger. Zijn opvolger is ook hoog, smal en voorzien van heel erg dure lichtgewicht carrosserie van een merk uit Oberbayern, de BMW i3.
flutterby zegt
@mashell: en niet te vergeten technische hoogwaardige en zijn tijd ver vooruit ;)
posthumus zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jajeroenja zegt
Vind de CLS nou niet echt een “Collectable”. Volgende een Avantime?
veloce zegt
De 8C was in feite gewoon de opvolger van de Montreal.
alfapeter zegt
Je zou zowat iedere Alfa Romeo kunnen noemen.
spidermann zegt
BMW Z1
mashell zegt
@spidermann: Z3, Z4? Bedoel je niet de BMW M1?
tortuga zegt
@mashell: z3 en z4 zijn geen z1 opvolgers
crashingduke zegt
@mashell: Z1 is een andere auto dan de Z3 en Z Vieren.
mashell zegt
@crashingduke: hoezo? De Z1 is op E30 basis en de Z3 ook. Allebei een twee deurs roadster. Wat de paarse broeken ook beweren, dat is een echte opvolger.
crashingduke zegt
(Haalt zijn paarse broek uit de kast en trekt ‘m aan) De productie van de Z1 was gelimiteerd en was alleen leverbaar met het stuur aan de linkerkant. Ik meen me ook te herinneren dat er geen US versie van was. De Z3 en Z4 zijn gewone productie modellen, die vrijwel overal ter wereld leverbaar zijn. Dit uit zich ook in de prijs. De Z1 was twee keer zo duur als de vergelijkbare 3 serie en een Z3 is ongeveer dezelfde prijs. Ik geloof zelfs goedkoper dan de 3 cabrio destijds. Ook op de tweedehands markt zie je dat. De goedkoopste Z1 is 38.000 euro op marktplaats en de goedkoopste Z3, maar dat is dan een buitenkansje, is 2649 euro. Je zou hooguit kunnen zeggen, dat de Z8 de opvolger can de Z1 was. (Paarse broek weer uit. Man wat jeukt dat ding)
Zukunft1 zegt
@mashell: Z3 is een E36. De Z1 E30 is geproduceerd tot ‘91, de Z3 kwam pas in ‘96/‘97 en met een veel lagere vanaf prijs voor een andere doelgroep. De Z1 (6 cilinder) kostte destijds nieuw iets van 145.000 gulden (65.000 euro), de Z3 (4 cilinder) kocht je voor 30.000 euro. In mijn beleving is een opvolger een doorontwikkeling / verbeterde versie van een voorgaand model, ik zie een Z3 (in de basis) niet als opvolger van de Z1.
Zukunft1 zegt
@spidermann: eens
fastforward zegt
Jaguar X-type, Audi A2, Mercedes E-klasse?
fastforward zegt
@fastforward: *R-klasse
porker zegt
@fastforward: x type was een Ford Mondeo
Robert zegt
@porker: als je zo gaat redeneren, dan is de VW Phaeton = Bentley Continental GT en Flying Spur. En dat waren bepaald geen flops voor de door de Duitsers overgenomen Britse autobouwer.
alloallo zegt
Jaguar xe is duidelijk de opvolger. Beide concurreren met de BMW 3
moveyourmind zegt
De Smart Roadster.
Charles Taycan 4S zegt
Een kennis van mij kwam ooit met zijn Phaeton zonder enige typeaanduiding bij een klant aanrijden. De klant en hij stonden samen bij de auto te kijken…. waarop de klant zegt: Zo! Mooie Passat heb jij!😉…..waarop mijn kennis zegt: jazeker! Mooi he!😉…
okdoei zegt
@Charles Taycan 4S: oke 😉
alfapeter zegt
Nee toch?
potver7 zegt
De Kever, 2CV, Mini… en bijna alle recente Fiat’s en Alfa Romeo’s ;)
En verder: Peugeot RCZ, Suzuki Kizashi, BMW i8, Peugeot 1007, Smart Roadster, VW Eos en XL1
pcooperworks zegt
@avocado: no shit Sherlock
papa zegt
DeLorean DMC12
sportabgasanlage zegt
Het is niet “een” veilingsite, maar “de” veilingsite van dezelfde mannen als achter autoblog. Je zou dom zijn het niet hier te pluggen, want hier zit je doelgroep.
werf76 zegt
@machielvdd Er was ook een Puma met 155pk. Volgens mij werd die alleen in de UK verkocht.
https://www.autoblog.nl/special-ford-racing-puma-ec
machielvdd zegt
Klopt, die wordt ook genoemd in het artikel
arias zegt
Ik kan me herrineren ergens te hebben gelezen dat Mercedes in 2012 of 2013 in Frankrijk iets boven de 500 CLS Shootingbrakes te hebben verkocht. In de VS is de Shootingbrake volgens mij nooit geleverd.
henkp1 zegt
Ik heb nog zo’n Avantime in m’n garage staan, geweldige wagen!
De Phaeton is de enige VW die ik wel leuk vind. Dan wel de W12 natuurlijk.
Honda NSX zegt
Nee, de enige VW die ik wel wat vind, is de huidige Polo. De Phaeton verloor het in eigen geledingen al van de toenmalige A8. De Phaeton woog nl. wel 2200 kg (!). De A8 was van aluminium en woog 400 kg minder. De Phaeton was een te dure, te zware, te grote Passat. En zelfs de grootste Duitse autoliefhebbers (80% van de bevolking😂) had zo z’n twijfels
willeme zegt
@hondansx: de Phaeton heeft niets met de Passat te maken. Er zijn zelfs geen motoren die ze delen. Compleet andere auto. Zelfde als zeggen dat een Honda NSX een verlaagde Honda Jazz is ;-).
Als je het kort door de bocht wil zeggen, doe het dan goed: de Phaeton is een Bentley Continental sedan ;-). Overigens heb je wel een punt door te stellen dat de Audi A8 inderdaad beter was: de 4.2 was net zo snel als de Phaeton W12 en veel zuiniger. De bouwkwaliteit van de VW was wel (ietsje) fraaier.
Honda NSX zegt
De Passat vergelijking slaat in dit geval puur op het ontwerp. Dat is een misser geweest om deze auto op de Passat te laten lijken.
rob5nismo zegt
Nissan 100NX?
alfa147ti zegt
En niet te vergeten de Volvo 480 die ik jaren heb gehad, en die ik best nog wel mis.
crashingduke zegt
De voorganger was de P1800S en de opvolger de C30. Volgens Volvo.
MarcoM zegt
De Alfa ziet er eigenlijk nog steeds modern uit, zou vandaag de dag nog op de markt gezet kunnen worden.
denx zegt
Volkswagen Golf?
lfoose zegt
Mini coupé 🤪
vacano zegt
Chevrolet HHR, SSR, Uplander en Trax.
Chrysler Crossfire, Aspen, 200, Neon, Prowler, PT Cruiser en Vision.
Dodge Caliber, Stealth, Nitro
GMC Syclone en Typhoon
alloallo zegt
Was de 200 niet de opvolger van de neon ?
ArnoldH zegt
Lexus LFA. Wat een droomauto blijft dat 🤩
kniesoor zegt
@arnoldh: Zo zie ik het ook. De 8C is misschien mooier om te zien, maar de LF-A is technisch zo allejez•s fraai, dat die glansrijk eerste keus is. Als ik nog eens last krijg van ‘leggende gelden’ dan komt er zo’n ding.
ArnoldH zegt
@amghans: een ware technische schoonheid. Al vind ik de body ook bijzonder fraai en niet zo over de top als sommige van zijn rivalen.
thearchitect zegt
@avocado: nu je het zegt!!! Verdikkeme, ze hebben het weer geflikt.. ik had het totaal niet in de gaten! *cynical mode off*
pivavar zegt
Heel, heel veel Honda’s…. Zeker in Europa.
Honda NSX zegt
Zulke goede auto’s ………….. en helemaal vergeten hier.
560pk zegt
-edit: nutteloze bijdrage-