U zit al maanden schuimbekkend te wachten tot die Giulia eindelijk eens een keer bij de Alfa-dealer staat? Geen stress, dit lijstje houdt je in elk geval de komende 4 minuten zoet.
Lorenzo Ramaciotti pakte laatst wat kostbare AB-zendtijd door met een geheimzinnige grijns achterin een grote auto plaats te nemen. De Italiaan heeft de touwtjes stevig in handen als designbaas bij Fiat Chrysler en dus doken we eens in het goedgevulde curriculum vitae van de tekenaar, die hiervoor werkzaam was bij het wereldberoemde designhuis Pininfarina.
Ja, hij heeft bij het ontwerp van de Alfa Giulia een vinger in de pap gehad, maar die auto kreeg de afgelopen maanden al genoeg aandacht. Tijd dus voor wat andere pareltjes die tot stand kwamen onder leiding van Ramaciotti, het zou je best nog weleens kunnen verbazen wat voor moois de man (mede) heeft gemaakt. Ja, hij heeft er meer ontworpen, maar deze vonden we het gaafst.
Ferrari Mythos (1989)
Een zéér karakteristiek vormgegeven conceptcar, die helaas het productiestadium nooit haalde.
Alfa Romeo 4C (2013)
Het lichtgewicht speeltje (rijtest) oogt best lekker, maar dan wél met de koplampen zoals op de foto.
Ferrari 550 Maranello (1996)
De meest evenwichtig vormgegeven moderne Ferrari? Ik vind van wel, hoe dat rijdt check je hier.
Maserati Birdcage 75th Concept (2005)
Geïnspireerd op de oude Birdcage kwam het merk met de drietand ruim 10 jaar geleden met deze geweldige conceptcar op de proppen.
Peugeot 406 Coupé (1997)
Een Ferrari voor de liefhebber met de iets krappere beurs. Werd er na de facelift niet per se mooier op, heeft wel klassiekerpotentie.
Ferrari 456 GT (1992)
Oei oei oei wat bouwde Ferrari in de jaren ’90 toch prachtige auto’s. Gewaardeerd collega Lars zette al eens uiteen waarom deze 456 z’n stekkie in de geschiedenisboeken verdient.
Maserati Quattroporte (2012)
Heerlijke zakensedan die ondanks of dankzij z’n onderscheidende uiterlijk maar bar weinig wordt verkozen boven het Duitse directieauto-geweld. Hoe dat rijdt? Clique!
bmwalpina zegt
Wauw, wauw, wauw!!1!!
Een streling voor mijn ogen, this makes my day!
toyotafortuner zegt
Ik snap t sentiment van een 406 coupe niet zo. Vind het niet veel mooier dan een 91er Regal Coupe.
Een 550 Maranello of de 456 daarentegen: dat is pas mooi!
thomcarspotter zegt
@toyotafortuner:
406 = ?
Regal Coupe = ?
lacker zegt
@thomcarspotter: kijk hier dan eens naar? : http://www.autotribute.com/6575/buick-coupe-convertible-and-wagon/ Dat is toch een prettig karretje?
thomcarspotter zegt
@lacker: ja zeker, maar dat heeft toch niks te maken met bovenstaande reactie?
lacker zegt
@thomcarspotter: jij vindt de regal coupe niet mooi. Deze Buick behoort ook tot de regal coupés. Die is toch erg mooi! Vandaar, mijn antwoord.
jpoers zegt
@toyotafortuner: eens even aan het voorhoofd voelen. Jeps duidelijk veel te warm, kruip maar gauw je bedje in en slaap maar een goed nachtje want blijkbaar ben je een beetje ziek….
toyotafortuner zegt
@jpoers: leuk hé, een andere mening hebben. Wat mijn ab-avatar met mijn mening te maken heeft ontgaat me echter.
jpoers zegt
@toyotafortuner: Helemaal gelijk, als je op autoblog niet je eigen mening kan hebben, kan de site net zo goed uit de lucht. Blog ze, lees je reacties graag.
leemster zegt
@toyotafortuner: de film taxi
thowmas97 zegt
@leemster: dat was een gewone 406
beetec zegt
@toyotafortuner: mee eens. Een 406 coupé vind ik een mooie strak gelijnde coupé zonder poespas maar ook niet meer dan dat.
sjoerd95 zegt
@toyotafortuner: mee eens! Beide wagens hebben zo hun eigen stijl maar ik vind de Regal ook wat mooier inderdaad. Een 406 Coupé vind ik alleen mooi mits in een goed samengestelde uitvoering.
michaelb zegt
@toyotafortuner: Ik snap heel het sentiment voor die Giulia überhaupt niet.
boomhauwer zegt
@toyotafortuner: is het omdat het Peugeot is ? De 406 coupé is voor zijn tijd en destijds nieuwprijs meer dan geslaagd. Zelfs vandaag Is het nog een mooie wagen. Puur esthetisch gezien dan wel. Kwaliteit weet ik eigenlijk niet…
toyotafortuner zegt
@boomhauwer: Nope, niet omdat t een Peugeot is. Goed, ik ben geen Peugeot fanboy, maar ze hebben wel zeker erg leuke wagens gebouwd. 205 (GTi), RCZ, 404 enz enz gebouwd. Maar een 406 (coupe) vind ik dan weer niet super spannend/prachtig. Ik kijk meerdere keren per week tegen een 3-tal 406en aan. En t design laat me koud. De coupe vind ik maar een anonieme wagen.
maseratizzzzzzzz zegt
Voor de 4c en 550 wil ik hem voor bedanken, de rest had wat mij betreft anders gemogen.
papa zegt
De mythos voor mij epische auto, jammer dat er maar 3 bestaan
papa zegt
@papa: waarvan 2 in een beroerde staat vrees ik
baardmijt zegt
@papa: Zeker.
En wat wás ie vet in TD3….
http://www.igcd.net/images2/010/268.jpg
Rick-dos zegt
De sultan van Brunei heeft of had zo’n Mythos. Vond ik altijd wel een prachtige concept.
papa zegt
@Rick-dos: die heeft er 2…
hummer95 zegt
Ik vind alle 8 de auto’s mooi. Ik vond de Giulia eerst niet zo mooi. Maar ik vind hem steeds mooier worden
Jochempie zegt
Wat een pareltjes heeft deze vent gemaakt! Diepe buiging!
mout zegt
Fijn om ze zo eens op een rij te zien.
De 406 boven de 456 bijvoorbeeld: Nu ze zo naast elkaar staan begrijp ik beter dat mensen de 406 op een Ferrari vinden lijken.
ej20g zegt
Ik vind het nogal knap dat één man zoveel mooie auto’s kan ontwerpen (Peugeot 406 Coupé, Maserati Birdcage 75th Concept, Ferrari 456 GT etc.) maar daarnaast ook een niet zo heel mooie auto (Maserati Quattroporte) en een ronduit lelijke auto (Alfa Romeo 4C) weet te ontwerpen.
Dat is uiteraard persoonlijke smaak maar gelukkig ontwierp hij vooral veel mooie auto’s.
Dutchdriftking zegt
Ontwerpen kan de man wel ja. Nu nog bouwen….
markjor zegt
Hij moet meer gaan tekenen!
dirkiii zegt
@markjor: alfa moet harder werken?
rolov zegt
Ja die birdcage was een prachtige wagen. Jammer dat ze die nooit gemaakt hebben. Iets te ruig voor maserati.
agera zegt
Wat mij betreft is zijn hoogtepunt de 406 coupé
Hupke zegt
@agera:
Simpel ding, maar zo mooi.
Nu is de moment om er een te kopen.
In mijn denkbeeldige garage staat die vlak langst de avantime bij de afdeling bijzonder frans spul.
pieterpoes zegt
@Hupke: “De moment”… Jammer.
Hupke zegt
@pieterpoes:
1) dat is correct Vlaams
2) als het niet correct zou zijn ben jij een taalconservatief die van de wereld een slechtere plaats maakt. Wat als de eerste girafe die een kop groter was, direct een kopje kleiner werd gemaakt, wat als de eerste galapagos vink die een aangepaste bek had om cactus te vreten de mond werd gesnoert, wat als die eerste cellen die met een ander gingen samenwerken terug uiteen waren geplukt, … dan zou iedereen zo’n zielige microbe zijn als diegene die op een anders taal zitten te vitten.
jerudo zegt
@Hupke: Correct Vlaams?
Had het graag gezien dat je deze taalfout aan je eigen toeschreef en het niet veralgemeende naar je mede landgenoten.
pieterpoes zegt
@Hupke: Aha, dus omdat ik u op een veelgemaakte Nederlandse Taalfout wijs. En daarbij zeg dat ik het jammer vind. En u vervolgens voor niks uit maak of beledig ben ik tegen vooruit gang? Aparte conclusie. Die ik daarom al weer jammer vind. Nu hoop ik niet dat ik heel België heb beledigd door een nogal snel en foutief getrokken conclusie vreemd te vinden. Maar als dat zo is hoor ik het graag van u! Ik heb immers al gemerkt dat u niet snel op uw teentjes bent getrapt.
mrbilzerian zegt
Deze mannnn!
roppp zegt
Is dat die toevallig de 407 die bij AW de barrelwedstrijdfinale niet haalde?
roppp zegt
@roppp: 406 dus ;-)
mashell zegt
@roppp: dat je 407 dacht is niet zo gek, die Ferrari 550 was immers de inspiratie voor de enorme overhang voor van de 407.
367pk zegt
Volgens mij is de 406 coupe een ontwerp van Davide Arcangeli, de latere ontwerper van de BMW E60 5-serie
Calimero zegt
Hoewel ik de Quattroporte een geweldige auto vind geef ik toch de voorkeur aan de generatie voor deze, de Quattroporte 5. Vroeger zag je nog wel eens een Quattroporte 3 rijden, wat eigenlijk een “foute auto”was. Maar wel bijzonder. Niet mooi, wel bijzonder dus.
De 406 Coupé blijft een mooie verschijning. Ook nu nog. Een heel stuk beter dan her gedrocht war er na kwam ( 407)
Ik kan mij voorstellen dat een Ferrari liefhebber zijn vingers aflikt bij één of meerdere van bovenstaande Ferrari’s maar ik heb er niet zoveel mee.Niet met deze modellen in ieder geval.
Ik heb de Alfa 4C op Zandvoort gezien tijdens Italia a Zandvoort. Een rode met Belgisch kenteken en gekke koplampen. Ik vond die koplampen echt afschuwelijk. Met de koplampen zoals op de afbeelding hierboven ziet de auto er een stuk beter uit.
aramae zegt
@milan0: Met de introductie van de Spider kwamen deze, wat conventioneler vormgegeven koplampen beschikbaar.
Ram-G-maN zegt
En ik maar denken dat Ralph Gilles achter het ontwerp van de Giulia zat… Oh, what was I wrong.
mashell zegt
406 en 456… Het hoogtepunt van zijn designtalent was dus in de jaren negentig al bereikt en daarna weer ingezakt.
clarkson zegt
Wel een reeks van prachtige ontwerpen als je dit zo ziet.
De 550 blijft toch wel één van mijn favorieten hoor. Een perfecte combinatie van luxe en sportiviteit als je het mij vraagt.
RazorHead zegt
Maserati Birdcage is ontworpen door Lowie Vermeersch (Belg), lang hoofdontwerper geweest bij Pininfarina.
kowalsk zegt
Overigens is de Giulia van de hand van Andrea Loi, Ramaciotti was teamleider (samen met Tencone).
367pk zegt
Oké, hij heeft dus de Birdcage niet ontworpen, de Gulia niet, de 406 niet…
Leuke topic!