Fun hebben op de openbare weg én op het circuit: het kan met deze track toys.
Als je een petrolhead bent (die toevallig goed in de slappe was zit) en je wilt een straatauto die ook geschikt is voor trackdays kun je twee dingen doen. Je kunt een leuke auto als basis nemen en zelf allerlei aanpassingen gaan doen. Maar je kunt ook gewoon voor een auto gaan die af fabriek al uitgevoerd is als circuitspeeltje. Daar zijn er niet bijster veel van, maar ze zijn er wel degelijk. We lichte een paar leuke voorbeelden uit.
MINI John Cooper Works GP
In de categorie hot hatch is de MINI John Cooper Works GP misschien wel het ultieme circuitspeeltje. Een standaard MINI Cooper stuurt al leuk, maar een John Cooper Works GP is toch even andere koek. Het feit dat de achterbank eruit gesloopt is geeft wel aan dat dit een hardcore auto is.
Vorig jaar maakten we kennis met de nieuwe, maar voor dit artikel pakken we de vorige generatie er even bij, die uit 2012 stamt. De GP moet het niet hebben van zijn vermogen, want met 218 pk doet ‘ie er slechts 7 pk bovenop ten opzichte van een normale JCW. Vermogen is ook niet waar het om draait bij track toys.
Wat is er dan wel veranderd? De ophanging is bijvoorbeeld instelbaar en kan tot 20 mm verlaagd worden, de auto is voorzien van nieuwe Brembo-remmen en de normale zetels zijn vervangen door Recaro-sportstoelen. Er zijn ook aerodynamische aanpassingen gedaan, waaronder een flukse spoiler. Dit alles zorgt ervoor dat de JCW GP een rondje ‘Ring in 8 minuten en 23 seconden doet. Een exemplaar vinden kan nog wel een lastige opgave worden: er zijn maar 2.000 stuks van de tweede generatie (de GP2) gebouwd.
Lotus Exige 360 Cup
Als er één merk leuke track toys kan bouwen is het Lotus wel. Een moderne Lotus is misschien niet meer zo lichtgewicht als de Seven destijds, maar het blijven nog steeds lichtvoetige auto’s. Lotus heeft al de nodige uitvoeringen uitgebracht die extra hardcore zijn en dus extra geschikt als track toy. Het zijn er te veel om op te noemen, dus we pikken er eentje uit: de Exige 360 Cup uit 2015.
Zoals de naam al verklapt heeft de Exige 360 Cup 360 pk. Belangrijker nog: deze auto weegt maar 1.130 kg. Het onderstel is afgestemd op circuitgebruik en kan naar wens afgesteld worden. Niet alle extra’s om deze auto een echte track toy te maken waren standaard aan boord. Zaken als Öhlins-dempers, kuipstoelen en een brandblusser waren namelijk optioneel.
Er zijn maar vijftig stuks van de Exige 360 Cup gebouwd, dus het is een hele zeldzame verschijning. Mocht je er geen kunnen vinden: niet getreurd. Je kunt ook nog voor de Exige LF1, Exige 350 Special Edition, Exige Sport 350, Exige Cup 380, Exige Sport 380, Exige Cup 430 of de Exige Sport 410 gaan. Om er maar een paar te noemen.
Donkervoort D8 GTO-RS
Een auto die eigenlijk nog dichter bij de filosofie van Colin Chapman staat is de Donkervoort D8. De Donkervoorts zijn door de jaren heen steeds extremer geworden, maar de auto’s zijn nog altijd licht. En dan bedoelen we ook echt licht: de Donkervoort D8 GTO-RS weegt maar 695 kg. Dat is nog 40% minder dan de getoonde Lotus Exige 360 Cup. Daar komt bij dat de Donkervoort ook nog eens meer vermogen heeft: 415 pk. Dat is een pk-gewichtsverhouding waar je U tegen zegt. Je moet stalen ballen hebben om in deze auto te stappen. Daarmee doen je dan wel weer een stukje gewichtsbesparing van Donkervoort teniet.
De D8 GTO-RS gaat sowieso als een raket, maar er zit ook nog eens een launch control-functie op, afkomstig van de Cayman GT4. Dan weet je ook eens hoe een menselijke kanonskogel zich voelt.
Porsche Cayman GT4
Porsche-eigenaren konden al sinds de 996 circuits onveilig maken met de GT3-modellen. In 2015 kwam er daarnaast ook een GT4. De Cayman GT4 is met zijn middenmotor lay-out en compactere afmetingen misschien nog wel leuker op het circuit. Porsche gebruikte voor de GT4 de voorwielophanging en besturing van de 991 GT3, terwijl de 385 pk sterke motor gebaseerd is op die van de Carrera S. De GT4 werd enkel met een handbak geleverd, terwijl de GT3 op dat moment juist alleen met PDK werd geleverd.
Voor de track day-fanaten bood Porsche een Club Sport-pakket aan. Dit houdt in dat de GT4 wordt voorzien van een halve rolkooi, een brandblusser en zespuntsgordels. Daarmee is je track toy dus helemaal compleet.
BMW M4 GTS
De BMW M4 is met een gewicht van precies 1.500 kg (voor de versie met DCT) niet echt een vedergewicht te noemen. In 2016 kwam er echter een circuitversie die voorzien is van allerlei lichtgewicht materialen. Uiteindelijk is de auto maar 25 kg lichter (wat enigszins tegenvalt), maar de GTS heeft gelukkig meer troeven achter de hand.
Het vermogen is bijvoorbeeld gestegen naar 500 pk en de M4 is voorzien van een aangepast en instelbaar onderstel. De M4 is voor de gelegenheid ook voorzien van een grote spoiler en een splitter. Het gewenste effect bleef niet uit: de M4 GTS zette een Nürburgring-tijd neer van 7:28. Om dat even in perspectief te plaatsen: daarmee was de GTS sneller dan een Carrera GT.
Net als bij de Cayman GT4 was er ook een Clubsport-pakket leverbaar. Dit omhelst hetzelfde als bij Porsche: dit pakket bestond uit een rolkooi, zespuntsgordel en een brandblusser.
Nissan GT-R Nismo
Voor nóg snellere Ringtijden kun je terecht bij de Nissan GT-R Nismo. Een standaard GT-R is al bloedsnel, maar de Nismo-afdeling wist er nog een flinke (taart)schep bovenop te doen. Met 600 pk is dit serieus speelgoed. Naast meer pk’s heeft de Nismo onder meer een aangepast onderstel met een verstevigde stabilisatorstang gekregen. De spoiler is bij 300 km/u goed voor een downforce van maar liefst 100 kg. Dat de Nismo bloedsnel is op het circuit bewees Nissan door een tijd van 7:08 neer te zetten op de Nordschleife. Daarbij smokkelden de Japanners wel een beetje, want de auto was niet helemaal gelijk aan de normale straatversie die klanten kregen.
Het mooie van de Nissan GT-R was dat je voor relatief weinig geld een bloedsnelle supercar hebt. Voor de Nismo ging die vlieger niet helemaal op: die kostte nieuw zo’n twee ton. Dat valt overigens nog mee in vergelijking met de meest recente versie van de GT-R Nismo. Die is namelijk nog een ton (!) duurder geworden.
Arnoud zegt
Eerder semi-raceauto’s waarmee op straat nog net te leven valt.
ablogjunk zegt
@Arnoud: Puur een artikel om the collectables onder de aandacht te brengen. Missie geslaagd.
vaakbenjetebang zegt
@Arnoud: Valt volgens mij wel mee, met uitzondering van de Donkervoort en in mindere mate de Lotus. Een (semi-)racer is echt veeeeel kaler en een ware echo- en resonantieput met lexaan raampjes en zo. Deze auto’s hebben nog aardig wat comfortverhogende zaken aan boord – er staat er niet een tussen waar ik (denk ik) niet dagelijks mee zou kunnen leven. Vooral zo’n M4 of GT-R is natuurlijk prima te doen, dat zijn weliswaar enorm snelle en competente auto’s maar tegelijkertijd ook luxe boten waarmee je zonder schele hoofdpijn te krijgen en doodmoe te raken naar Zuid-Frankrijk kunt rijden.
mark997gt3 zegt
@vaakbenjetebang: Donkervoort wel een enorm listig ding. En niet brandveilig. Vorig jaar nog een dodelijk ongeluk op Zandvoort doordat de auto na de crash in brand vloog. En dat was niet de eerste keer. Weet niet of de fabrikant ondertussen het ontwerp ervan verbeterd heeft.
vaakbenjetebang zegt
@mark997gt3: Dat iets met zo’n pk/gewichtsverhouding listig kan zijn, lijkt me een understatement. Dat van de brandveiligheid wist ik niet, maar dat is inderdaad wel een heel ernstig issue als het structureel is. En met ‘dagelijks er kunnen mee leven’ bedoel ik ook niet ‘dagelijks op de grens rijden’ hè, maar gewoon rustig naar het werk en terug – als zo’n Donkervoort niet lekt als een zeef in de regen zie ik geen oboverkomelijke problemen, tenzij misschien bij staand water op de snelweg/in spoorvorming. Dan zou ik hem aan de kant zetten.
Johanneke zegt
Zo’n Cayman is veel toffer om mee te rijden dan de nieuwe 911’s. Die zijn zo groot, eigenlijk is de Cayman een moderne oude 911.
kniesoor zegt
Misschien de JCW GP iéts minder, maar stuk voor stuk zeer begeerlijke oto’s. Hoop, dat de Collectables GT4 zo vlak voor de start van het warmere seizoen snel een nieuwe baas/bazin gaat vinden, kan er meteen goed gebruik van de capaciteiten van de oto gemaakt worden 🏎
JanJansen zegt
Denk dat de schrijver van het stuk nog nooit in een nieuwe Mini heeft gereden. Zo speciaal is dat niet. Zet hem naast een Fiesta ST en het is gewoon een wollig sturend apparaat.
pecgti zegt
Megane 3RS Cup-S of Trophy(-R) mis ik eigenlijk wel in t rijtje.
thearchitect zegt
“Ben je zelf stomtoevallig op zoek naar een straatauto waarmee je ook op het circuit goed uit de voeten kan? Bij The Collectables wordt momenteel een donkerblauwe Cayman GT4 met Club Sport-pakket aangeboden!”
Nou, maar dat is toevallig zeg.
Zet er nou eens ADVERTORIAL boven, dan weet ik dat ik niet door zulke flinterdunne artikeltjes hoef te lezen..
pindakoning zegt
Mercedes A160 met AMG pakket hoort ook in het lijstje
The Stig NL zegt
@pindakoning: Ja, en de nep-AMG grille.