Een auto lange tijd blijven produceren en deze continu blijven aanpassen kan prachtige resultaten hebben (denk Porsche 911), maar soms is het eindresultaat ook een stuk minder aantrekkelijk dan het origineel.
Sommige auto’s lijken met de jaren alleen maar mooier te worden. Denk bijvoorbeeld aan de Lotus Esprit of de Jaguar XJS. Anderen waren al mooi, maar verloren over al die jaren nooit hun schoonheid. Een klassieke 911 is niet te versmaden, maar een 964 of 993 is al even aantrekkelijk. Het kan echter ook averechts werken.
Een bekend voorbeeld is natuurlijk de Lamborghini Countach. Het origineel is strak en futuristisch, zeker als je bedenkt dat het model al in 1973 op de markt kwam en ten behoeve van een betere koeling reeds wat minder fraaie luchtinlaten kreeg dan Marcello Gandini’s originele ontwerp. Iets onbekender, maar zo mogelijk nog extremer is de transformatie die de De Tomaso Pantera doormaakte.
Beide vind je dan ook in onderstaande lijst, net als een viertal andere exoten waarvan uw scribent ze niet bepaald mooier vond worden met de jaren. Voer voor discussie natuurlijk, want er zijn genoeg liefhebbers van late Corvette C3’s of Autobloggers die een Porsche 356C op hun bucketlist hebben staan en de Pre-A’s maar bolle en ondergemotoriseerde Kevers vinden. Het laatste woord is dus aan jullie!
Corvette C3 (1968-1982)
Ferrari Testarossa – 512M (1984-1996)
Jaguar E-Type (1961-1975)
De Tomaso Pantera (1971-1992)
Porsche 356 (1948-1965)
Lamborghini Countach (1973-1990)
rob5nismo zegt
Ik vind die onderste de tomasso pantera wel een dikke bak
smoothoperator zegt
@rob5nismo: same! En van de e-type moet iedereen gewoon afblijven! (Eerste is wel mooierd dat dan weer wel!)
csx3000 zegt
@rob5nismo: Wel de looks, niet de power.
p993 zegt
@csx3000: dat van die looks is ook erg persoonlijk…ik heb het nooit helemaal gesnapt. Voor mij een gehypete auto, zowel technisch als qua model.
sanki zegt
@p993: same here…
bassx zegt
@rob5nismo: mijn idee. De GT5 is het mooiste model naar mijn idee en maar 5(?) jaar gemaakt
Sir_Vmax zegt
Hoe kunnen deze schoonheden nou te lang geproduceerd zijn?
Robert zegt
@srthellcat: op het moment dat een facelift leidt tot een overkill aan spoilers, opgedrongen veiligheidsvoorzieningen of een geforceerd nieuw ‘familiegezicht’, dan is voor iedere klassieker de tijd gekomen om te stoppen met de productie.
purepet9229 zegt
@RRRobert: Hoe wisten ze destijds dat ’t een klassieker was?
roppp zegt
@srthellcat: die gelifte Ferrari ziet er niet uit. Alles wat aan een testarossa klopt, klopt aan dat ding niet. Net zoals met de Countach. Het origineel is zoooooooooooooooooooooo ontzettend veel mooier.
E34M5Touring zegt
Vond ik een leuke anekdote uit Jay Leno’s garage toen ze een stuk deden over de Pantera. Daar kwam iemand aan het woord die echt een autoriteit schijnt te zijn op het gebied van de Pantera. En hij zei dat een goed aangepakte Pantera vele malen beter is dan een originele. Vooral in de zin van rijvaardigheid. Vaak wil men juist een originele, hij zei dat dat bij een Pantera juist andersom was. Zie je niet vaak in de classics wereld.
Bij de meeste ben ik het wel eens. De Countach kan beide stijlen wel goed hebben vind ik.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
PFF ik kan je zo zes punten noemen om een MGB beter te maken en twintig voor een TR 6
En laten we eerlijk zijn, die de Tomaso’s zijn nix meer dan iets wat in een Italiaans schuurtje, in plaats van een Engels schuurtje wordt gemaakt.
Jensen, Lotus, de Tomaso, Aston Martin, Iso Grifo en Bizzarrini, ASA, Osi, eigenlijk allemaal stuk voor stuk barrels waarbij de enige kwaliteits waarborg op dat moment het bank saldo van de fabrikant was.
Was er geld, konden ze onderdelen kopen, was het geld op, dan moest er proletarisch of op de pof gekocht worden !
mgmgb zegt
@desjonnies:
Ik weet er nog wel meer dan 6… Al geldt ook daar dat de eerste serie vrijwel universeel het beste wordt gevonden, of de GT V8 natuurlijk.
desjonnies zegt
@mgmgb:
– lepeldeuren rammelen daarvan weer altijd.
– oliedruk van de drie keer gelagerde krukas is een heikel en belangrijk punt !
Maar goed, je koopt nooit een Britse (sport)wagen omdat je zielloos en probleemloos wilt rijden.
mgmgb zegt
@desjonnies:
Klopt, de lepeldeur vind ik ook wat dubieus, maar de 3x gelagerde krukas versie van het B-Series blok schijnt wel iets meer koppel onderin te hebben en iets ‘gretiger’ te voelen. Al heb ik zelf geen ervaring met B’s van eerder dan ’69.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Dat snap ik, maar ik vond het wel opmerkelijk. Schijnt namelijk zelfs in waarde niks uit te maken als je ze verbeterd. Terwijl dat bij veel classics toch een beetje een zonde is. En die schuurtjesbouw gaat niet helemaal op voor DeTomaso vind ik, zeker bij de Pantera was Ford nadrukkelijk aanwezig. Werden in de US zelfs via Ford dealers verkocht.
toyotafortuner zegt
Ik zie alleen 6 sexy wagens die zowel oud als nieuw nog altijd hun looks mee hebben.
Edge zegt
Misschien leuk om ook de productiejaren erbij te vermelden?
OT: Wat een enorm verschil tussen zo’n vroege Countach en zo’n late. Waar die eerste nog enigszins elegant te noemen is, zou ik die laatste willen omschrijven als batshit crazy. Oh, en voor mij graag eentje zonder die lelijke US bumpers.
De Porsche 356 is voor het mooist gebleven. Waar de E-Type ineens lelijke koplampen en velgen kreeg, de Testarossa als 512 ineens een lelijk front kreeg en de Pantera en Corvette ook ineens allerlei lelijke toevoegingen kregen, is de 356 al die tijd mooi gebleven.
pt369 zegt
@Edge: Me eens, ik vind het ergerlijk dat de productie jaren niet vermeld zijn.
pt369 zegt
@pt369: *Mee
Dizono zegt
@pt369: Even op refresh drukken ;)
@edge: goed idee! =)
flik2punt0 zegt
Allemaal prachtige wagens en niet het zelfde verbleven maar met de tijd mee gegaan niks mis mee
2wheeler zegt
Ik zie alleen maar halve auto’s? Oh wacht, dat is de app.
gieltj zegt
@2wheeler: iphone zeker :p heb er nog nooit last van gehad met mn Huawei
2wheeler zegt
@gieltj: nope! Galaxy S5
jobberns zegt
@gieltj: ik heb een iPhone en bij mij zijn de foto’s altijd zichtbaar hoor!
murkmotorsport zegt
@2wheeler: Zelfde hier, maar als ik mijn telefoon even kantel en dan weer rechtop houd past het wel.
Dutchdriftking zegt
De een wel de ander niet. De Countach is in mijn ogen het mooiste als 5000QV, en als minst mooiste in de 25 jaar Lamborghini editie. De Tomaso Pantera is alleen maar mooier geworden, de 512M kan ik ook wel waarderen.
michielleendert zegt
Mis de porsche 911 ;-)
clarkson zegt
@michielleendert: Net als de Ford mustang dan. Maar daar zijn echt nieuwe modellen van uitgekomen.
Welke zou winnen in dit lijstjes is waarschijnlijk ( @gtwillem ? ) de Morgan Plus 8. Die is al 60 jaar in productie.
gtwillem zegt
@clarkson: Plus 8 kwam pas toen de Buick V8 (later Rover V8) beschikbaar kwam.
Het is wel een Morgan, maar dan de Plus 4. Volgens mijn al sinds 1936 in productie (alhoewel daar ook véél aan gewijzigd is).
clarkson zegt
@gtwillem: Aha!
Even lopen spieken…
Maar de plus 8 is er sinds 1968. Maar wel echt zonder grote wijzigingen. Bijna 50 jaar dus.
gtwillem zegt
@clarkson: Ik zit er trouwens naast… Het is niet de Plus 4, maar de Morgan 4/4. De Plus 4 is sinds 1950 in productie, zij het met enkele hiaten. De 4/4 is al sinds 1936 leverbaar.
woot zegt
De Pantera is er alleen maar dikker op geworden, 1 van m’n favoriete auto’s zo’n aangepaste Pantera. Staan op YouTube ook nog wel wat leuke filmpjes over.
Ook de Countach kan beide looks goed hebben. De eerste wat eleganter en de late is bruter.
agera zegt
Je kan een e-type nooit lang genoeg in productie hebben
Dutchdriftking zegt
@agera: Klopt, maar dan wel ongewijzigd, niet zo`n lelijk eendje….
fhoogendijk zegt
De E-type is de enige in dit rijtje die echt lelijker is geworden
ziekegeest zegt
@fhoogendijk: die 2+2 daklijn is inderdaad intens lelijk, zo een e type moest er eigenlijk alleen in de roadstervariant zijn
aventadorrr zegt
Niet helemaal eerlijk dat je bij de Countach eerst een EU-spec laat zien en daarna een Countach US-spec met die afschuwelijke Amerikaanse botsauto bumpers..
desjonnies zegt
@aventadorrr:
Geldt voor die E-type ook.
En voor de Tomaso
En die Testa Rossa.
Dat omdat de Amerikanen alleen maar die meuk van ons kochten.
Ze zijn allemaal stuk voor stuk veranderd voor de Amerikaanse regelgeving
hans75 zegt
@aventadorrr: idd. wellicht wel een goed idee voor een volgende vergelijking… de Euro spec auto naar de verprutste voor- en achterkant van een US spec car… zeker begin jaren 70 was dat verschil dramatisch…
desjonnies zegt
Leukste plaatje is de header met de halve Testa Rossa en de halve 512 TR.
Voor die gemene smoel van die Testa Rossa ga ik gelijk opzij, als die in mijn spiegel opduikt, die 512 TR lijkt meer op Brum met zijn lachebekje grille en ga je nog wat zachter rijden als die achter ze zit .
camber24 zegt
@desjonnies: ik ga altijd voor een sportwagen opzij, in de hoop op een mooi gebrul. Zou ook voor de 512 TR opzij gaan. V12. Lekker.
camber24 zegt
@camber24: ik bedoel natuurlijk 512 M
gtwillem zegt
Allemaal leuk! Vooral de Corvette C3, van klassiek naar modern, hij kan het hebben. De E-Type begon heel fraai en werd telkens minder, maar de laatste was nog altijd een absolute schoonheid. De Pantera is net als de Lotus Esprit, clean basisdesign blijft lang vers. En kevertjes zijn ook nooit verkeerd.
Echter, die 512M moet toch wel een van de lelijkste auto’s ooit zijn. Die lampen, die wielen: het klopt totaal niet.
koeckenbacker zegt
De 512 had niet gehoeven, dat is een verkeerd uitgevallen facelift. De porker is prachtig, evenals de countach. De E-type is er ook niet van opgeknapt. En wat die amerikanen gerookt hadden weet ik niet, maar een verbetering is anders.
eddythedriver zegt
Wat die Countach betreft; die zien we op de tweede foto met bumpers en lampjes volgens de Amerikaanse toelatingseisen, daar is in mijn beleving nog geen enkele auto mooier van geworden.
bobbejaan1000 zegt
@eddythedriver:
precies wat ik dacht een europeese is al een heel stuk mooier
TimoBac zegt
Die 356. C’on!
robert110 zegt
Ik vindt de 911 anders ook al te lang in productie. T/m de 996 waren het mooie wagens, de 997 was nog wel te doen maar de 991 is het toch echt niet meer.
trbn zegt
@robert110: Nee, niet de 996. Die mag je niet mooi vinden.
henkhupelschoten zegt
De SL misschien? Geen supercar maar met de juiste motor toch snel voor z’n tijd. Wat is de countach en de testatossa er toch op achteruit gegaan…
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Ik neem aan dat je op de R129 doelt? Die was wel flink verouderd aan het einde van zijn leven, maar heeft geen zware botox toegedient gekregen.
Nu we het toch over R129 hebben, bij Marco Hof Sportscars staat wat mij betreft de mooiste R129 te koop die ik ken. Wat een combinatie!
http://500e.nl/uploads/cars/picture_3/large/519.jpg
ej20g zegt
Ik moet zeggen dat ik de 356 uit elk bouwjaar mooi vind. Wat mij betreft is een Corvette C3 van de latere bouwjaren ook mooier dan eentje van de vroegere jaren, die zijn mij te ielig qua uitstraling.
Van de Testarossa, 512TR en 512M vind ik de Testarossa het mooist. Maar alleen met (volgens mij niet originele) dubbele zijspiegels. Eén zijspiegeltje ziet er écht niet uit op zo’n Testarossa.
beetec zegt
@ej20g: alleen de eerste testarossa’s hadden de enkele spiegel. Latere Testarossa’s hadden er gewoon twee.
Voor mij is de 512TR de ultieme Testarossa. Mooiere voorkant, betere specs en de juiste wielen.
De 512M had gewoon niet uitgebracht moeten worden.
ej20g zegt
@beetec: ahh, bedankt voor de aanvulling!
csx3000 zegt
Op de Porsche na ben ik het met dit artikel eens.
De nieuwe Pantera en Countach zijn echt lelijk.
De Pantera had ook nog veel minder vermogen dan het orgineel.
pinut187 zegt
Vind de pantera er wel wat beter op geworden, en de lambo wel de eerste versie maar dan wel met die spoiler achterop. Verder vind ik die Corvette toch wel heul mooi zo!
vondudenstein zegt
Oef.. E-type. Gevaarlijk terrein.
Lambo vind ik nog steeds vet. Iconisch.
Ferrari Testa snap ik
mgmgb zegt
@vondudenstein:
Met de E-type vind ik het niet zo gevaarlijk, alle 6-cilinders zijn de mooiste auto’s ooit, de 12 cilinders zijn fraai maar absoluut niet bijzonder.
sracert zegt
heerlijk hoe oneens je het met elkaar kunt zijn: 911 laat me niet lachen, nivea crime smerende kalende ouwe mannenbak.
sracert zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
87sandyd zegt
BMW 3 serie GT en de BMW x4 zijn al veel te lang in productie….
lovecars zegt
Ik was vroeger al en nu nog steeds verliefd op de Tomaso Pantera . De tweede versie dan. Ook de Countach vind ik de tweede mooier. Bij de andere auto’s vind ik de tweede versie minder geslaagd.
gwnbmw zegt
is het heel gek als ik de originele countach nog nooit heb gezien? oja, bij de 2e e-type jaaaaaaaaaaaaaag, hoe kan er ooit iemand achter een tafel zitten en denken: ja, dat is een zeer mooi ontwerp. het is net prius niveau zo…
100octane zegt
Vind enkel bij lambo beide auto s mooi. E type mark 1 is fantastisch mooi, volgende generaties helemaal nix.
escort77 zegt
Fiat Multipla, Toyota Prius: ook veel te lang in productie gehouden.
seloc zegt
@escort77:
Nooit geweten dat dat sportwagens waren.
Zo leer ik nog eens iets op de dinsdagavond.
Capibaro zegt
Omg die e-type inderdaad. Hoorde in een andere review (Motortrend) tussen een F-type en een AMG GT-s dat jaguar een historie heeft waarbij ze mooie ontwerpen door de jaren verkrachten. Daar noemde ze deze e-type én de geupdate F (nu al)
Nemus zegt
@capibaro: dat lag aan British Leyland, die kost wat kost wagens wilde veranderen om up-to-date te blijven zonder echt te investere, (daar was geen geld voor). Dat, en het gevecht met nieuwe reglementering.
frietjemet zegt
Buiten de 512M valt het mij persoonlijk allemaal heel erg mee. En zelfs deen 512M vind ik een begeerlijke machine. Maar je kan niet zomaar ronde vormen op een hoekige carrosserie plakken, dan heeft een Testarossa toch altijd de voorkeur. Als ik al de luxe had om die keuze te kunnen maken heet dat.
AlexanderKoselka zegt
ik mis de lotus esprit, daar zijn ook genoeg varianten van gemaakt
AlexanderKoselka zegt
@AlexanderKoselka: en hij werd er niet mooier op haha!
dragonforce zegt
@AlexanderKoselka: nope, want hoe kan je perfectie verbeteren?
e1000bmw zegt
Uch, die USA-bumpers op die 2de Countach… ??
luciano_borello zegt
F512M is inderdaad een mislukt allesgaartje. Maar de 512TR vind ik dan weer 100x mooier dan de originele Testarossa.
Die Vettes vind ik allebei legendarisch, chroom jaren 70 en plastic jaren 80.