Vergeten is misschien een groot woord, maar dit zijn niet de eerste auto’s waar je aan denkt in de categorie B-segment hot hatch.
Als je op zoek bent naar een hete B-segmenter dan kom je al heel snel uit bij auto’s als de Mini Cooper S, de Renault Clio RS en de Volkswagen Polo GTI. Auto’s waar niks mis mee is, maar je kunt ook nog even verder kijken naar de minder voor de hand liggende opties. We zetten een aantal hot hatches op een rijtje die nog helemaal niet zo oud zijn (zoals deze vergeten hot hatches uit de jaren ’90), maar toch snel over het hoofd worden gezien.
Mitsubishi Colt CZT/Ralliart
We beginnen met een hatchback die gewoon in ons eigen land van de band rolde. De Mitsubishi Colt is namelijk ‘Born in the Netherlands’. De topversie van de zesde generatie Colt was de CZT, die na de facelift van 2008 Ralliart ging heten. Met deze facelift kreeg de Colt de neus van de Lancer, waardoor het autootje er meteen een stuk minder suf uitzag. Deze auto hot hatch noemen is wat teveel eer, maar met een 1.5 turbo-blokje dat 150 pk produceerde was deze Colt wel een leuke en vlotte hatchback.
Smart Forfour Brabus
Dan een heel andere auto, die stiekem juist grotendeels hetzelfde is: de Smart ForFour. Deze auto stond op het platform van de Colt en werd ook in elkaar geschroefd bij NedCar. Smart werkte dus samen met Mitsubishi, maar voor de hete versie zochten ze samenwerking met een ander partij: Brabus. De tuner ontfermde zich over het 1.5 Turbo-blok van Mitsubishi en wist er 177 pk uit te peuteren. Brabus zorgde ook voor dikkere bumpers en 17 inch velgen. De ForFour ziet er niet alleen leuker uit dan een Colt CZT, maar is dus ook sneller. Als je op zoek bent naar een eigenzinnige hatchback is de Forfour Brabus een hele interessante. Dan moet je er wel een zien te vinden.
Peugeot 207 RC
De Peugeot 205 GTI is zeker nog niet uit het collectieve geheugen verdwenen, maar diens nazaat, de 207 RC, is dat wel een beetje. Een echt gooi- en smijtautootje als de 205 GTI is het natuurlijk niet, maar met 175 pk kwam de auto wel goed zijn van plek. De RC was te herkennen aan de spoiler en de dubbele uitlaatpijpjes, maar verder was het een tamelijk onopvallende verschijning tussen de alledaagse 207’s. Ook dat heeft er wellicht aan bijgedragen dat de 207 RC niet goed is blijven hangen.
Skoda Fabia RS
Degenen die een B-segment hot hatch willen van VAG gaan massaal voor de Polo GTI. Af en toe gaat er nog iemand voor een Ibiza Cupra als de sportiever gelijnde variant. Skoda heeft juist geen sportief imago, wat de Fabia RS de minst logische keuze maakt. De Fabia RS heeft verder gewoon exact dezelfde 180 pk sterke 1.4 TSI als de Polo GTI.
Toch kan zo’n Fabia een leuke optie zijn als je op zoek bent naar een bescheiden hot hatch, waar je indien gewenst verrassend mee uit de hoek kunt komen. Je zou zelfs nog een stapje verder kunnen gaan door voor de Fabia RS Combi te kiezen. Maar dan dwalen we een beetje af van het thema hatchbacks.
Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde
In de niche van de premium B-segment hot hatches in de MINI Cooper S de geijkte keuze. Niet geheel onterecht, want het is een van de best sturende auto’s in zijn klasse en de looks van zowel het ex- als het interieur blijven leuk. Er is echter ook een alternatief uit Italië: een heuse Alfa Romeo. Met looks geïnspireerd op de 8C doet de MiTo op dit vlak niet onder voor de MINI Cooper. Met 170 pk en de DNA-schakelaar in Dynamic valt er ook genoeg plezier te beleven met deze compacte Alfa.
Citroën DS3 Racing
Ook vanuit Franse hoek kwam er een regelrechte MINI-concurrent: de Citroën DS3. En ook van deze auto kwam er een gepeperde versie: de DS3 Racing. Een auto die dateert uit 2011, maar toch alweer een beetje vergeten is. Dat er maar weinig van verkocht zijn in Nederland helpt natuurlijk ook niet mee. De naam Racing is wellicht wat overdreven, maar met 207 pk was het absoluut geen kinderachtige auto. Als je houdt van kekke kleurcombinaties is dit ongetwijfeld ook een model waar je blij van wordt.
Voor degenen die trek hebben gekregen in een leuke, minder voor de hand liggende, hot hatch: op The Collectables wordt momenteel een Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde aangeboden.
Johanneke zegt
Heeft die Fabia ook exact dezelfde problemen als de polo 1.4 gti? Zijn er namelijk nogal wat.
sanderz28 zegt
@Johanneke: zelfde motor dus ja😂
Michel-GR zegt
Er staat letterlijk niet één auto bij die ik zou overwegen.
Als het dan toch een FWD zou moeten worden dan toch echt wel de beste op dat gebied en dat is natuurlijk de Ford Fiesta ST.
Maar ik hou het lekker bij mijn koning der hot hatches en koop helemaal niets voorlopig.
PunicaOase zegt
@Michel-GR: eens, daarom zijn deze ook vergeten denk ik ;-)
outlook zegt
@punicaoase: haha precies wat ik dacht..
fanboy zegt
@Michel-GR: GR Yaris?
Michel-GR zegt
Yeps
tenaci zegt
Ik vind het inmiddels verbazingwekkend hoe ‘bij de tijd’ de ForFour nog is. Voor smart nooit de verkoopknaller waar ze op hoopten maar nu toch nog steeds een kek wagentje. En met matsubatsu techniek nog goed betrouwbaar ook!
alfapeter zegt
Als het sportieve looks gaat waar je als jongeling mee wil uitpakken dan zijn de Citroën en de Alfa de voornaamste keuzes.
Even terzijde, uit nieuwsgierigheid maar eens gekeken naar de Mito op de Collectables. Wouter maakt daar een opmerking over de QV benaming. Ik wil hem even meegeven dat Alfa vroeger Quadrifoglio Oro (goud) versies had, zijnde de meest luxe uitvoeringen van de Alfasud, Alfetta en 90.
berrychello zegt
Niet vergeten maar ook niet genoemd is één van de leukste : de Fiesta ST.
Michel-GR zegt
Klopt de benchmark in het fwd b-segment
retsok zegt
@Michel-GR: destijds vond ik eigenlijk de clio rs de benchmark in het b segment.
Michel-GR zegt
Nope de fiesta stuurde letterlijk beter
PunicaOase zegt
@retsok: als totaalpakket vind ik de Clio RS ook een stuk beter.. en sowieso veel mooier.. Heb er een tijdje een gehad, heerlijk karretje en nog betrouwbaar ook.. wel vermoeiend op de snelweg dan zat je met 130 km/h al snel op 4000 rpm..
Michel-GR zegt
Ik heb 2 Fiësta ST’s gehad de 2006 met 2.0 ongeblazen motor en de 2014 met 1.6 turbo en beide waren destijds de benchmark. En nee niet alleen volgens mij maar volgens liefhebbend Autoblog en Topgear etc ook.
net10 zegt
De Fabia RS had de zeer beruchte 1.4 TSI twinturbo die ook in de Polo lag, de 207 RC en DS 3 Racing kenden ook relatief veel motor problemen. Die zou ik zeker niet aanraden.
De Mito en Forfour Brabus vind ik wel aanraders.
Bij de moderne hothatches zou ik eerder een Renault Megane of Clio RS of een Focus of Fiesta ST kiezen.
Die zijn erg leuk, betaalbaar en betrouwbaar.
karhengst zegt
Inderdaad. De DS3 werd destijds met lof onthaald ook door de pers, als een erg leuk alternatief. Het probleem was echter dat Citroën inzette op exclusiviteit en dat daar de prijs ook naar was. Tezamen met de erg slechte reputatie van de betrouwbaarheid van het blok kunnen we wel stellen dat het doel een exclusief model op de markt te brengen ruimschoots gelukt is.
retsok zegt
@karhengst: De zitpositie scheen ook niet al te best te zijn…
Griffin zegt
De zitpositie was prima, niets mis mee. Qua rijden is het ook een best scherp karretje, m.u.v. de achterkant die wat stuiterig is. Wat er wel mis mee is zijn de zuigers en kettingen. BMW-rommel….
karhengst zegt
Voor lange reizen was t niet ideaal, mijn grootste kritiekpunt daarbij was dat het stuur niet ver genoeg naar voren kon worden gehaald. Of dat de pedalen niet ver genoeg stonden, net hoe je het bekijkt. Het hele voetenruim was niet bepaald goed opgezet. Desondanks een tof karretje.
Donstil zegt
In de tijd dat de for4 Brabus uit kwam reed ik een Cooper S en een eigenaar van een Brabus wilde mij toch even laten rijden.
Ik was echt blij verrast, van binnen misschien wat minder “premium” maar vond het op het gebied van rijden eigenlijk nog leuker.
Dakhaas zegt
En ik begrijp wel waarom… (deze vaak vergeten worden) 😊
yamahav8 zegt
Die 1.6 thp motoren in de 207 en ds3 moet je mijden als de pest, alleen maar problemen als je pech hebt. Tenzij je flink wat geld vrij houdt voor een nieuwe motor.
Mitsubishi Colt czt is hier qua betrouwbaarheid de beste keuze. Jammer dat het interieur een en al plastic is en ik vond em zelf totaal niet leuk rijden.
Wel heel makkelijk te tunen naar 200 pk.
tenaci zegt
@yamahav8: de smart kun je dus ook prima nemen. Zelfde techniek, andere tuner.
MarcoM zegt
Die Mitsubishi is inderdaad iets om echt te vergeten, wat een hok. De Mito was toen hij uitkwam, een weer eens wat moois uit de Alfastal, de eerste diesels waren zelfs wegenbelasting vrij. De DMC zie je toch met enige regelmaat voorbij komen, zowel als op TV als in Autoblog
thearchitect zegt
Ik vind dit het zoveelste ‘aangelengde’ artikel, om aan het eind te moeten lezen dat er (suprise, suprise) weer een verwijzing is naar een advertentie van The Collectables.
Ik vind The Collectables helemaal prima. Er moet ook geld verdiend worden.
Maar noem het dan ‘sponsored content’ en niet een Autoblog artikel.
camber24 zegt
@thearchitect: op de website van collectables wordt het wel netjes toegelicht, en volgens mij is dat hier bij de introductie ook gebeurd. Maar dan nog, ik snap je wel. Het is soms wat veel, Mosselman halve sponsoring bij de 1-serie, die gast die die 996 opknapte, nu de collectables. Komt beetje fout over. Doet me denken aan Duitse voetballers/trainers (of Jean Marie Pfaff), die zich laten sponsoren op de kraag van hun overhemd.
thearchitect zegt
Udo Lattek! :)
*old fart mode on*
pff.. andere tijden..
*old fart mode off*
neymar zegt
Mito wat een gedrocht op wielen!
cossiekiller zegt
De Yaris T Sport uit 2002 niet vergeten?
deepep zegt
Mijn vader had vroeger die Forfour Brabus,
Leuk scheurijzer, tot 3k rpm niets (turbo gat) daarna feest! Helaas waren die monoblock velgen een drama, die waren continu krom doordat de compound te zacht was. We hadden dan ook altijd twee velgen extra in de garage liggen…
dailydriver zegt
Helaas heeft de 207 het gewicht tegen. Echter de 207 RC stoelen zitten fantastisch.
bernoulli zegt
Ik mis de Abarth Punto EsseEsse.
saxoke zegt
Uit dit lijstje mag voor mij de DS3 naar mij thuis gebracht worden
randy zegt
Leuk item om te lezen. Ik zit zelf momenteel ook te kijken naar een 207 sw Rc. Zeg maar de station versie van de RC. Lijkt mij een mooie vervanger van de 206 sw gti die ik een half jaar gelden verkocht heb.