En uiteraard alle overzichten, rangen en standen die ertoe doen in de Formule 1!
Nog dit jaar was het geklaag niet van de lucht. De Formule 1 was veel te saai en veel te voorspelbaar geworden. Dat was de consensus na de GP van Frankrijk. Sindsdien zijn we getrakteerd op veel interessante, spectaculaire en enerverende races.
Natuurlijk was de GP van Duitsland het hoogtepunt, maar ook de GP van Mexico was zeker de moeite waard. Dit zijn zes dingen die ons opvielen aan de GP van Mexico:
1. Mexico moet gewoon blijven
Het mooie aan Mexico voor ons Nederlanders is dat de Red Bulls traditioneel goed presteren. Maar ook voor de neutrale toeschouwer is Mexico een verademing. Wat dat betreft is het van de zotten dat de FOM (Formula One Management) ook maar overwogen heeft om de Grand Prix van Mexico niet aan te houden. Natuurlijk zitten er ook zakelijke aspecten aan, maar het feit dat de baan sinds 2015 zorgt voor zeer vermakelijke raceweekenden moet zeker in acht genomen worden. De eerste minuut van de Grand Prix van Mexico was leuker dan drie races aan het begin van dit seizoen.
2. Formule 1 auto’s moeten minder neerwaartse druk krijgen
Hier wordt al langer om gezeurd door kenners, enthousiastelingen en de minder succesvolle teams. Maar Mexico is het bewijs dat F1-auto’s met te veel neerwaartse druk rijden. Ondanks dat de auto’s op Mexico met een ‘Monaco’ vleugelafstelling rijden, is de grip van het niveau ‘Monza’. Hierdoor komt het meer op de rijder aan, liggen de topsnelheden hoger en is de kans op foutjes groter. Natuurlijk moet het niet gevaarlijk worden, maar het is Formule 1: deze auto’s mogen veeleisend zijn om te besturen. Natuurlijk heeft Mexico een paar andere voordelen, zoals inhaalmogelijkheden, maar dankzij de hoge ligging en de ijle lucht wordt eigenlijk het bewijs geleverd: minder downforce graag.
3. De plaatselijke Piet Paulusma’s bestellen de regen te laat
Het is nu al te vaak gebeurd dit seizoen dat er de hele week regen wordt aangegeven op de zondag. Met name tijdens de race. Natuurlijk, weersvoorspellingen kunnen er naast zitten en dat gebeurt helaas te vaak. @Jaapiyo had er een briljante theorie over en die is lastig tegen te spreken: kans op regen zorgt voor meer toeschouwers.
4. De FIA mag iets constanter worden
We gaan niet zeuren om de gridstraf van Verstappen. Dubbele gele vlag betekent snelheid minderen en dat deed hij niet. Het is meer de Laurel & Hardy vertoning erna. Eerst gingen ze er niets aan doen, toen alleen de laatste snelle ronde schrappen en uiteindelijk een gridstraf.
5. Verstappen had geen geluk
Aan de ene kant is Verstappen een ervaren coureur. Dit is al zijn vijfde seizoen. Toch lijkt het erop dat hij een paar typische fouten heeft gemaakt die een jonge coureur maakt. De pole position heeft hij min of meer zelf opgegeven in de laatste ronde van de kwalificatie. En in de beginfase van de race komt hij te hongerig over. Op een baan waar je niet favoriet bent, moet je het soms van dat soort risico’s hebben en hopen dat het goed uitpakt. Maar bij een race waarbij de snelheid overduidelijk aanwezig is, is het gewoon zonde. Natuurlijk komt er ook wat geluk bij kijken, maar als de kans op een goede classificatie zó groot is, moeten de risico’s niet genomen worden.
6. Het is weer leuk vooraan het veld
Toegegeven, het is jammer dat Red Bull zo weinig aanspraak heeft kunnen maken op de koppositie de laatste races. Het is echter goed om te zien dat het erg spannend is tussen Mercedes en Ferrari. Na driekwart van de race was het onmogelijk om de winnaar aan te wijzen, eigenlijk. Jammer dat Mercedes al beslag heeft gelegd op beide kampioenschappen, maar het biedt hoop voor het komende seizoen, waarbij er weinig veranderingen zijn qua regelgeving en men de auto’s door kan ontwikkelen.
Rijderskampioenschap
Voor de zomerstop leek Verstappen nog de beste coureur te zijn achter de Mercedessen. Helaas begint het aantal races met momentjes weer iets toe te nemen. Dat betekent dat beide Ferrari-coureurs inmiddels de Nederlander zij gepasseerd. Hamilton wordt volgende race kampioen en Perez maakt een klein sprongetje.
Constructeurskampioenschap
Met de enorme verschillen op het moment is er hier niet veel interessants te melden. Mercedes fier aan kop, Ferrari op gepaste afstand. Het leeuwendeel van de punten bij Red Bull is echter door slechts één coureur gehaald, terwijl bij de andere twee teams de ’tweede’ coureurs ook stabiel in de punten rijden.
Snelste ronde
Leclerc leek even een opleving te hebben, maar kon zijn momentum niet vasthouden. Vandaar de ietwat tegenvallende vierde plaats, maar hij pakte wel de snelste ronde.
Kwalificatieduel
De eerste coureur die je moet verslaan is je teamgenoot. Naast de stand in het kampioenschap is het kwalificatieduel van belang. Wie weet zich beter te kwalificeren en vaker het maximale uit de auto te halen? De enige die werkelijk altijd voor zijn teamgenoot kwalificeert is George Russell. Wat dat betreft echt zuur dat juist Kubica de enige is met een WK-punt voor het geplaagde Williams. Ook leuke voor Kubica: op de baan haalde hij zowaar iemand in. Zijn eigen teamgenoot weliswaar, maar toch.
Driver of the Day
Een troostprijs voor de Nederlander. Verstappen reed na zijn pitstop zeer snel en zeer constant. Hij vocht zich op tot de zesde positie. Op één setje banden. Jammer dat het allemaal zo gelopen is, want hij heeft werkelijk een topprestatie geleverd door dat voor elkaar te krijgen.
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
11. GP van Duitsland (Verstappen)
12. GP van Hongarije (Hamilton)
13. GP van België (Leclerc)
14. GP Van Italië (Leclerc)
15. GP van Singapore (Vettel)
16. GP van Rusland (Hamilton)
17. GP van Japan (Bottas)
18. GP van Mexico
Deze races staan nog op de kalender:
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters in Austin worden vrijdag verreden om 17:00!
mark997gt3 zegt
Zou er een coureur in de geschiedenis van de F1 zijn die 5 keer achter elkaar zijn race verneukt heeft in de eerste bocht? Max is het nu in Spa, Monza, Suzuka en Mexico gelukt. Een record toch?
reactief zegt
@mark997gt3: het was bocht 13(volgens mij) en in ronde 5 waar het mis ging.
Maar zoals altijd hier. Gaat het een tijdje minder met Max is hij de slechtste, gaat het weer ff smetteloos is hij de beste.
Oneliners zijn in ieder geval altijd populair…
RiKe zegt
@mark997gt3: Max was gewoon aan het racen in bocht 1, net als Hamilton. Beide hadden ze maximaal het stuur naar links om overstuur te corrigeren. De “fout” van de lekke band gebeurde later in bocht 13 doordat Bottas te vroeg weer instuurde. Dat lag dus niet aan Max, die was er aan het inhalen en blijkbaar maakte Bottas een verkeerde inschatting hoe ver Max er al voorbij was.
Dutchdriftking zegt
@rike: De actie op Bottas was inderdaad schitterend. Door de lekke band vinden we deze nu te gretig, als er niets was gebeurd hadden we het de actie van het seizoen gevonden.
mark997gt3 zegt
@rike: ik zeg ook niet dat het allemaal zijn schuld was. Maar kijk maar eens naar Hamilton. Die komt echt nooit in de problemen als ie
Niet van de eerste rij start. Die wacht gewoon ff en denkt ik pak je later wel. Max kan niet zijn verlies nemen om er uiteindelijk meer mee te winnen. Hij is extreem goed maar wat dat betreft is Hamilton een tandje beter.
reactief zegt
@mark997gt3: Hamilton had precies hetzelfde als Max. Elkaar een beetje beuken, schade, overstuur, bocht missen, het gras op en met moeite de baan weer op…. Het was zelfs dat Max Hamilton ontweek toen deze bocht 3 mistte…
rhellema zegt
@mark997gt3: oh nee, komt Hamilton nooit in de problemen als hij niet van pole start? Volgens mij heb ik gisteren toch echt iets anders gezien waarvan, zoals je zelf zei, Verstappen niet alleen de schuldige was.
koeckenbacker zegt
@rhellema: een van de zeeeer weinige keren.. hamilton blijft uit de problemen, max zoekt het altijd op.
mark997gt3 zegt
@koeckenbacker: idd. Ik snap niet dat iedereen zo weinig kritisch is. Tweede seizoenshelft van Max is gewoon slecht. Deels door schuld van buiten af. Maar ook zeker door eigen toedoen. En. Dat laatste moet er echt uit wil hij WK worden.
aapuitdemouw zegt
@mark997gt3: je moet er anders naar kijken.Max rijdt met een mindere auto en gaat voor een overwinning. Lewis rijdt met een veel betere auto en gaat voor zo veel mogelijk punten. Pas als Max in een auto zit die echt in staat is om daarmee het kampioenschap te winnen zal hij anders gaan rijden. Tot die tijd moet hij voor elk gaatje gaan.
rhellema zegt
@mark997gt3: prachtig al die fans die F1 zijn gaan kijken sinds Verstappen er rijd. Zodra het even tegen zit is het gelijk één groot drama.
mark997gt3 zegt
@rhellema: ik kijk al sinds 1987. Nooit een race overgeslagen. Nog talloze VHS tapes vol met races hier in huis. Heb de wereld rondgereisd om GP te zien. In 2009 het graf van Senna bezocht. Nu jij weer…..
rhellema zegt
@mark997gt3: als je dan zo’n (naar eigen zeggen) enorme F1 fan bent dan verbaast het me des te meer dat je niet eens het aantal bochten van een circuit kan tellen.
Maar die “nou jij weer” als laatste gaf me eigenlijk het antwoord op bovenstaande!
mark997gt3 zegt
@rhellema: jij begint toch? Je kent me niet en neemt aan dat ik pas kijk sinds Max. Begrijp me niet verkeerd. Max is een supertalent. Wordt een van de grote der aarde. Maar hij is het nog niet. En een beetje kritiek op zijn acties mag ook wel eens. Hij is briljant maar soms een beetje lomp. En over het bochten tellen…. ik doelde op de aanvaring met Hamilton na de start in de eerste bocht. Ik zeg niet dat het zijn schuld was. Ik constateer alleen dat ie de laatste tijd bijna nooit de eerste bocht ongeschonden door komt.
rhellema zegt
@mark997gt3: nee, je zegt dat hij zijn race verneukt in de eerste bocht. Dat heeft hij daar dus niet gedaan. De lekke band in ronde 5 heeft hem de das om gedaan. Daar ging hij Bottas voorbij nadat die een foutje maakte en Bottas stuurde te vroeg in waardoor hij Verstappen zijn rechter achterband lek reed. Verstappen heeft dus in het geheel zijn race zelf niet verneukt. Na die touche met Hamilton lag hij 8ste (kortstondig 9e) maar hij had daar nog alle mogelijkheden voor een podium. Als je dan werkelijk al zo lang F1 kijkt dan had je dit dus ook gewoon kunnen zien, maar ik denk dat je een beetje teveel naar fouten van Verstappen aan het zoeken bent.
mark997gt3 zegt
@rhellema: als je een winnende auto hebt en je start als vierde, na de eerste bocht 8ste of 9de dan heb je aardig de race verneukt. Ook zonder die lekke band was hij nooit meer op het podium gekomen. Als je in de potentie kan winnen en naar de eerste bocht is het maximum nog een 4de of 5de plaats is, dan hebt je het redelijk verneukt toch. Deels door eigen schuld, deels wat pech.
rhellema zegt
@mark997gt3: lekker makkelijk praten heb je. Dit kan noch jij noch ik bewijzen. Maar ik zal je je gelijk wel geven, want dat is wat je wil. Bij deze.
gwnbmw zegt
@mark997gt3: spa: race incident, alhoewel verstappen daar wel wat rustiger had kunnen doen. Monza: de auto sloeg letterlijk in anti stall, en verstappen ging al extra voorzichtig te werk. In japan werd hij eraf gebeukt, en in mexico hadden hij en hamilton tegelijk veel overstuur.
reactief zegt
Ik vond helemaal niet dat Max te gretig was in de eerste ronde met Hamilton. Ze gingen er allebei gewoon vol voor. Die gretigheid is toch juist wat we willen zien.
Ook de actie op Bottas is juist mooi. Als die niet te snel terug ingestuurd had, was het de inhaalactie van de dag geweest!
En rijden voor het kampioenschap doet hij toch niet meer. Die derde plek kan hem gestolen worden lijkt me…
hamerhaai zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sanderz28 zegt
Het schema bij driver of te day klopt niet, daar staan de snelste rondes afgebeeld. Verder ben ik van mening dat max gewoon pech had, Hamilton wilde niet weer gepasseerd worden in de 1e chicane door max zoals vorig jaar waardoor hij bijna de auto dwars zette en dus max raakte. De inhaalactie op bottas was ook prima, daar doet hij niets fout bottas stuurt te vroeg in. 6e plaats was alles wat erin zat.
dolledries zegt
Gretig? Ja! Gelukkig! Rookie fouten? Wat een totale onzin! Hamilton exact hetzelfde als Max, maximale uitslag stuur om gripverlies te corrigeren. Zag je die,oogjes van Mailton toen hij hetvdaarover had? Die glommen. Dit is racen. Simpel. Inhalen van Bottas actie top. Bottas iets te snel terug. Zeker ik ben Max fan en gewoon stom hij onder geel geen vaart verminderd en er daarna nog over “opschept”. Straf verdiend. Maar de race was Max zoals Max is en dat was knap en genieten.
bullzeyersn zegt
@dolledries: precies dit.
lekkerlinksrijden zegt
@dolledries: er was een groot coureur die zei: als je een gat ziet en je gaat er niet voor moet je direct stoppen
hamerhaai zegt
@lekkerlinksrijden: kan deze sneue oneliner aub achterwege blijven. Gezwets.
gandini zegt
@hamerhaai: Inderdaad zeg. Mensen lijken totaal te zijn vergeten in welke situatie Senna dit uitsprak.
lekkerlinksrijden zegt
@hamerhaai: u houdt van een optocht?
Erik zegt
@lekkerlinksrijden:
SENNA !!
Helemaal mee eens, in elk gat duiken en ervoor gaan, soms zit het mee, soms zit het tegen.
harrie zegt
Max was niet te gretig, Bottas liep het hele weekend al te stuntelen in zijn heilloze bewijzingsdrift.
Crashen in de quali en dan in het stadion te lakken worden gezet door Max.
sportevo zegt
Nou heeft de redactie punt 4 aangepast maar nou klopt de opmerking m.i. niet meer met de tekst.
Ze zijn wel degelijk constant met dit soort straffen uitdelen wat iemand hierboven al heeft aangegeven maar waarvan het bericht ge-edit is. Alleen zou het allemaal wat vlotter mogen gaan voordat er een onderzoek wordt ingesteld.
Het was denk ik voor iedereen duidelijk dat er een tijd verbeterd werd onder geel en dat zou simpelweg niet moeten kunnen (onder deze omstandigheden) dus had de wedstrijdleiding het meteen moeten onderzoeken.
Helaas als we 20 jaar terug in de tijd gaan was er ook iemand die onder geel zijn pole position reed en er mee weg kwam. Leuke vraag voor de kenners: wie was het, op welk circuit en wat was de reden dat hij zijn pole mocht behouden?
antoonniels zegt
6. Het is weer leuk vooraan het veld
Echt? Ik heb een strategietrein gezien. Noch Vettel noch Bottas heeft een echte aanval gedaan.
Max doet een poging en wordt daarbij aangereden met lekke band als gevolg ( zal wel onder “goed” en “fair” racen vallen ). Van mij mogen ze veel meer van het middenveld laten zien, want vooraan rijd er misschien steeds een ander op kop maar er wordt niet geraced. Er wordt tempo gereden.
chrisvis zegt
Nog een zevende puntje dat me vooral opviel…de reactie van Lewis en Seb op de capriolen van Max tijdens de persconferentie. Zeggen eigenlijk op een “nette” manier dat Max eigenlijk rondrijd zonder na te denken en dat ze zich daar beiden van bewust zijn.
Heb dit al 4 jaar geleden gezegd: de snelheid van Max is wk-waardig maar zolang die fouten er niet uitgaan zal hij nooit wereldkampioen worden, snelle wagen of niet. Om eerste te finishen moet je eerst finishen per slot van rekening
iphonistvongates zegt
4 Banden verwisselen, alle ramen gewassen, asbak verschoond, olie gecheckt en 2 antennes vervangen in 1,9 seconden bij Albon. Die Red Bull crew kan goud geld verdienen bij Kwikkie Fittie!
siemi zegt
Iemand die weet wat de bedoeling van die rare snoeshaan met een helm op was bij de prijsuitreiking? Hij leek op de foto te werken met de coureurs, maar Vettel drie hem buiten beeld. Raar figuur en geen idee wat de bedoeling er van was.