Het was weer ouderwets genieten dit weekend. Deze 5 dingen zijn ons bijgebleven.
Het seizoen is nog niet voorbij, maar wel beslist. Bottas moest winnen om zijn minimale kans om kampioen te worden levend te houden, maar doorvoor moest Hamilton ernstig falen. Iets dat natuurlijk niet gebeurde. De Brit werd tweede en pakt daarmee met overmacht de wereldtitel. Alweer zijn zesde.
Naast de triomf van Hamilton gebeurde van alles op en rond de baan dit weekend. Dit zijn vijf dingen die ons opvielen aan de GP van Amerika 2019:
1. Bottas moet vaker zo rijden
Zoals Will Smith zei: “From now on: THAT’s how you drive!”. Bottas is bij vlagen snel, maar niet consistent genoeg. Daardoor lijkt het alsof Hamilton relatief eenvoudig naar zijn zesde wereldtitel heeft kunnen rijden. Als Bottas volgend jaar nu presteert zoals dit weekend, kan het volgend jaar een stuk spannender worden. Bottas is het eigenlijk ook wel aan zijn stand verplicht.
2. COTA mag nog heel lang blijven
Het is wel opmerkelijk. Amerikanen worden er nog weleens van beticht auto’s te bouwen die enkel rechtdoor willen gaan. Ook qua racen maken ze het zichzelf niet te moeilijk met ovals waarbij ze alleen linksom hoeven te sturen. Natuurlijk is het een overdreven fabeltje, maar Circuit of the America’s is een spektakelstuk. Niet alleen voor de toeschouwers, maar ook voor de coureurs.
3. Ferrari doet (geen) stiekeme dingen
Ferrari was in de kwalificatie meteen even de overhand kwijt. Het verschil in snelheid was duidelijk zichtbaar. Waar de Ferrari’s eerst onaantastbaar leken, was het verschil nu veel kleiner. Sterker nog, ze waren het helemaal kwijt. Waarschijnlijk komt het door een foefje dat aanvankelijk niet niet mocht, maar nu helemaal niet meer. Dit is overigens niet een ‘Ferrari-dingetje’, maar inherent aan de Formule 1. In elk geval werk aan de winkel voor het team van Ferrari.
4. Verstappen kwam goed mee
Eindelijk lijkt het team van Red Bull de weg naar voren gevonden te hebben. Bij sommige races leek de Red Bull ernstig snelheid tekort te komen, maar nu viel het over het hele weekend gezien heel erg mee. Zowel in de vrije trainingen als in de kwalificatie deed Verstappen vooraan goed mee. Helaas kwamen ze net even wat snelheid tekort om het de Mercedessen lastig te maken.
5. Het middenveld is één grote gok
Meestal kun je al na een race of 5 tot 7 zien wat de verhoudingen zijn in het middenveld. Niet dit seizoen. Er is werkelijk geen peil op te trekken. McLaren is de onbetwiste nummer 4, maar Renault, Racing Point, Toro Rosso en Alfa Romeo zitten erg dicht bij elkaar. Hopelijk kan Williams zich volgend jaar ook in die strijd mengen. In 2021 gaan de nieuwe reglementen van kracht, waardoor het verschil sowieso weer wat kleiner moet worden.
Rijderskampioenschap
Lewis Hamilton kan niet meer ingehaald worden. Chapeau! Maar het meest opvallende aan het rijderskampioenschap is toch wel het uitvallen van Vettel. Daardoor kan Verstappen weer een positie stijgen. Als de snelheid van Ferrari een indicatie is voor de komende twee races, ligt de derde positie in het eindklassement voor Verstappen binnen handbereik.
Constructeurskampioenschap
Weinig mutaties hier. Mercedes stond natuurlijk al aan kop. Red Bull als team heeft niet kunnen profiteren van het uitvallen van Vettel. De punten komen grotendeels door de solide prestaties van Verstappen, Albon moet echt een tandje bijzetten. Hij had een wisselvallige race, maar met deze auto moet hij altijd met gemak P5 halen en gezien de snelheid van Ferrari, eigenlijk P4. McLaren is overduidelijk de best of the rest.
Kwalificatieduel
Je moet het die Russell nageven, ook deze kwalificatiesessie wist hij zijn collega voor te blijven. Is Kubica nu zo slecht? Het zou ook maar eens kunnen zijn dat Russell een buitengewoon goed F1-talent blijkt te zijn. Wat verder opvalt: Norris en Sainz houden elkaar mooi in evenwicht. Ook leuk is dat Vettel weer op begint te krabbelen. Niet alleen qua punten, ook kwalificaties ten opzichte van Leclerc.
Snelste ronde
Omdat Albon niet op de hielen zat van Leclerc, kon de Monegask nog eenmaal naar binnen voor een setje nieuwe banden om zo de snelste ronde te rijden. Het is een poedelprijs natuurlijk, maar hij heeft hem desalniettemin.
Driver of the Day
Geen idee wat Hamilton moet doen om de publieksprijs te winnen. De Brit behaalde met compleet versleten banden de tweede positie, maar dat was niet genoeg. Alexander Albon won de Award dit weekend. Dat komt voornamelijk door zijn vele inhaalacties. Hij viel snel terug naar P20, om via allerlei gevechten zichzelf op te klimmen naar P5. Albon was de smaakmaker in een verder relatief saaie race.
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
11. GP van Duitsland (Verstappen)
12. GP van Hongarije (Hamilton)
13. GP van België (Leclerc)
14. GP Van Italië (Leclerc)
15. GP van Singapore (Vettel)
16. GP van Rusland (Hamilton)
17. GP van Japan (Bottas)
18. GP van Mexico (Hamilton)
19. GP van Amerika (Bottas)
Deze races staan nog op de kalender:
17 november: GP van Brazilië
1 december: GP Abu Dhabi
De eerste meters in Sao Paolo worden vrijdag 15 november er verreden om 15:00!
jupke zegt
Het was een fantastische race,jammer van de gele vlag situatie anders was Max tweede geworden!??
gebruikersnaam3 zegt
@jupke: Dan had hij er nog wel voorbij gemoeten. Ik vind dat iedereen daar nogal makkelijk overheen stapt. De overspeed was ook weer niet zo gigantisch dat hij er fluitend voorbij kon. En Hamilton zou tegen Max wel meer verdedigd hebben dan tegen Bottas denk ik.
jmeverts zegt
Wat voor foefje dan?
sanderz28 zegt
@jmeverts: van Ferrari? Heb jij onder een steen geleefd afgelopen dagen?
jmeverts zegt
@sanderz28: blijkbaar
brammetjedeb zegt
@jmeverts: ze hadden er een v10 in gelepeld. Scheen niet te mogen…
berlinetta zegt
@brammetjedeb: Haha heerlijk dit!
boriske zegt
@jmeverts: Niets foefje… slechte verliezers als Verstappen wenen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@boriske: daarom werd het foefje dan ook verboden door de FIA. Ferrari deed iets wat niet mag. Heeft helemaal niks met “wenen” van Verstappen te maken. Ferrari mag blij zijn dat RB het op deze manier gespeeld heeft waardoor ze niet bestraft werden voor hun foefje, maar ‘m wel ongedaan moesten maken.
boriske zegt
@vroaaaaaaaaaar: Ongelooflijk. Het is NERGENS bewezen dat Ferrari een foefje had/heeft ! Maar jij neemt het dus aan voor waarheid. Dat Leclerc met een oude motor reed maakt niets uit? Dat vettel zijn ophanging om zeep was ook niet? Dat het circuit zo hobbelig was dat ze niet met de gewenste setup konden rijden ook niet?
Red Bull doet niet anders dan wenen en max met zijn 2 hersencellen doet lekker mee ipv gewoon zijn mond te houden. Spreken is zilver, zwijgen is goud.
vroaaaaaaaaaar zegt
@boriske: er is ook NERGENS bewezen dat ze géén foefje hadden! En jij bent natuurlijk zo’n insider dat jij beter weet wat er speelt dan de teams zelf. We zullen zien of Ferrari de laatste 2 races weer het niveau haalt dat ze hadden toen ze het “vermeende” foefje gebruikte, of ga jij dan lopen wenen dat het aan de oude motor lag of een zwakke ophanging of een slechte strategie?
By the way, oook NERGENS bewezen dat Verstappen maar 2 hersencellen heeft…
boriske zegt
@vroaaaaaaaaaar: Innocent until proven guilty. Ooit al van gehoord?
vroaaaaaaaaaar zegt
@boriske: jazeker, en daarbij mag ook circumstantial evidence worden gebruikt.
rhellema zegt
@boriske: met die oudere motor had hij ook de snelheid moeten rijden want leclerc reed met de motor die hij er in had na de zomerstop. En nu daarmee niemand bij kunnen houden op welke band dan ook? Leclerc valt gewoon keihard door het ijs. Hij is niet het talent dat men hem toedicht.
brammetjedeb zegt
@rhellema: dat is wel erg kort door de bocht…
laptom zegt
@rhellema: Kijk, blik met voetbal inzicht is ook weer open ?
rhellema zegt
@laptom: @brammetjedeb; nee hoor, gewoon even de standaard reactie neergezet welke hier veelvuldig had gestaan als Verstappen hetzelfde lot beschoren was!
sollie1984 zegt
@boriske: heeft geen zin om te reageren op Verstappen fans. Alles wat Max zegt is waarheid. Andere zaken die invloed hadden op de wegligging van de wagens van Ferrari (dus niet de motor) zijn niet belangrijk. Volgens dit soort gasten sjoemelt Ferrari altijd. Kan nooit door hard werken komen of dat ze gewoon een goede motor hebben gebouwd. Het is altijd FIA die de hand boven het hoofd houdt bij Ferrari. Mensen vergeten echter dat Red Bull in het verleden is getikt voor precies dit systeem waar ze Ferrari van beschuldigen. Hoe hypocriet kun je zijn. Men doet alsof Newey en de zijnde nooit in het grijze gebied hebben geopereerd.
Voor de rest heb je wel gelijk. Er is nergens een foefje ontdekt of weggehaald door Ferrari. Tijdens de kwali zaten ze er 0.012 achter maar tijdens de race ging het gewoon mis. De koude omstandigheden i.c.m. met de mediums speelt Ferrari al het hele seizoen parten. Ook de tik die Leclerc van Albon kreeg hielp niet mee. Verder vergeten mensen dat teams niet aan de auto’s mogen sleutel na de kwalificatie, dus hoe Ferrari de motoren heeft moeten aanpassen is mij dan een raadsel.
vroaaaaaaaaaar zegt
@sollie1984: volgens gasten zoals jij en @boriske is het altijd Verstappen zijn schuld. Dat Mercedes en RB beide door hadden dat Ferrari sjoemelde (en waarschijnlijk meerder teams), laten jullie buiten beschouwing en gaan liever zeiken over Verstappen. Ben overigens geen Verstappen fan, maar een F1 fan die vindt dat je alleen echt een winnaar bent als je niet vals speelt.
boriske zegt
@vroaaaaaaaaaar: Is duidelijk dat je niets van het spelletje snapt. Misschien een andere sport beginnen volgen? Darts of zo?
sollie1984 zegt
@vroaaaaaaaaaar: ik geef nergens Verstappen de schuld, alleen doet men alsof zijn uitspraak nu waarheid is. Hij zegt dat Ferrari vals speelt dus dan zal het wel zo zijn. Dat is gewoon onzin. Teams die Ferrari verdenken moeten een protest indienen. Doe je dat niet, dan je klep houden als concurrent zijnde en je concentreren op je eigen race. Want nu is er alleen een vermoeden over het beïnvloeden van een flow fuel meter maar is daar geen enkel bewijs voor. Men neemt nu de race pace als referentie. Ja de race pace was niet wat het moest zijn maar dat lag aan meerdere factoren. Touché in de eerste ronde (Leclerc met Albon), een spec 2 motor voor Leclerc (die in Canada werd gebruikt en al 5000km had afgelegd en minder krachtig is dan de spec 3) en de medium banden die niet op temperatuur kwamen (wat al een heel seizoen een kwaal is bij Ferrari). Het is jammer dat Vettel al vroeg in de wedstrijd uitviel want dan konden we zien hoe het zat met zijn snelheid.
vroaaaaaaaaaar zegt
@sollie1984: vandaar dat Ferrari weer ongenaakbaar op pole stond gisteren (net als de afgelopen 6 reces)? Oh wacht… ze stonden niet op pole.
sollie1984 zegt
@vroaaaaaaaaaar: ik weet niet of hij de ronde van Vettel hebt gezien maar die stond tot aan de laatste bocht 0.100 voor Bottas. Een fout in de laatste bocht heeft Vettel de pole gekost. In Mexico had Max de snelste tijd en stond hij feitelijk op pole zonder zijn straf ;).
gwnbmw zegt
@jmeverts: in het kort: de fia heeft een fuel flow ingesteld, er mag per minuut maar een x hoeveelheid brandstof naar de auto. Met een trucje wist ferrari door middel van een extra slangetje deze flow meter te ontwijken en veel meer brandstof naar de motor te sturen. Dit was een gat in de regels en is sinds dit weekend verboden.
vroaaaaaaaaaar zegt
@gwnbmw: klopt niet helemaal. Was geen extra slangetje maar een kabel waar de hybridestroom doorheen gaat die tegen de feulflowsensor was aangelegd en daarmee de meting verstoorde en dus konden ze meer feul laten flowen dan toegestaan was.
bluster zegt
@vroaaaaaaaaaar: heerlijk, eindelijk een reactie met feiten! (het is ook een feit dat ik dit fijn vind)
sollie1984 zegt
@gwnbmw: het is een verdenking van Red Bull. Er is helemaal niks gevonden bij Ferrari. Grappig hoe de media en mensen dit verhaal een eigen wending geven.
vroaaaaaaaaaar zegt
@sollie1984: ze hebben ook niet gezocht, dus dat kan kloppen…
sollie1984 zegt
@vroaaaaaaaaaar: iedereen weet dat Red Bull en Mercedes Ferrari van vals spel verdenken. Laat ze maar een protest indienen dan. Zo moeilijk is het niet. Want nu maak je een heel team zwart terwijl er geen bewijs is.
gwnbmw zegt
@sollie1984: red bull vroeg of ze dit trucje mochten gebruiken, het antwoord was nee. Fia verstuurd een brief en ferrari heeft mclaren pace. 1+1=?
sollie1984 zegt
@gwnbmw: 1 1=2 maar dat gaat niet op in dit verhaal. Red Bull is achterbaks en gebruikte die trucje met fuel flow meter al eerder in het verleden. Toen kregen ze een tik op hun vingers van de FIA. Nu verdenken ze Ferrari van een soortgelijke trucje en hebben ze bewust bij die FIA om toestemming gevraagd om het ook weer zelf toe te passen. Puur gedaan om Ferrari zogenaamd te exposen. Maar wat valt er te exposen als er niks is? En hoe moet Ferrari de motoren aanpassen als men na de kwalificatie niet aan de auto’s mag sleutelen? Want in de kwalificatie waren ze sterk op de soft band. Zonder de fout van Vettel stond hij op pole. De ronde vergelijking op Ziggo liet zien dat de motor gewoon de overhand over de Mercedes motor had. De race pace was een drama vanwege de koudere omstandigheden i.c.m. de medium banden. Iets waar de Ferrari wel vaker last van had dit jaar. Dus om nou na 1 race te roepen dat het aan de motor ligt en bla bla is onzin. Want met alleen de motor verlies je geen 2 seconden per ronde. Vergeet niet dat Leclerc met een spec 2 motor reed en een touché had in bocht 1
gwnbmw zegt
@sollie1984: holy shit man, de haat die jij hebt jegens red bull/verstappen en de liefde voor ferrari/leclerc is echt van een bizar niveau. Het lijkt mij zeer stug dat red bull iets aan de motor heeft aangepast in het verleden, want dan was dat renault. Overigens heeft het dan ook niet veel effect gehad voor de red bull…
Het vragen of het nu mag is gewoon een zeer slimme manier, omdat ze 0 hard bewijs hadden dat ferrari dit gebruikte, maar ze er op deze manier wel vanaf zijn.
Alle excuusjes over ferrari zijn nog niet goed voor een gat van een minuut. In de kwalificatie hetzelfde tempo rijden en dan compleet wegvallen in de race omdat je met een andere motor rijdt. Een motor die de boel dus niet belazert?
rhellema zegt
@sollie1984: best grappig om te lezen hoeveel een hekel je aan RBR hebt. Zij hebben aan de FIA gevraagd of ze van een bepaald systeem gebruik mochten maken, dat mocht niet en de FIA heeft een bericht uit laten gaan dat geen van de teams dat mag gebruiken. In jouw ogen naait RBR Ferrari hiermee. Dus Ferrari mag een bepaald systeem wel gebruiken en RBR niet? Maar goed dat jij niet bij de FIA werkt, dan was Ferrari ieder jaar kampioen geworden met een niet legitieme auto?
f31bmw320d zegt
@rhellema: Ferrari International Assistance toch? Met ene J. Todt ……
jmeverts zegt
@gwnbmw: bedankt, had dit nog nergens gehoord inderdaad…
ericd zegt
Lewis zit er nog wel twee jaar, om het record van Schumacher te passeren.
berlinetta zegt
@ericd: Grote kans dat hij hem volgend jaar weer pakt, maar 2021 wordt toch een gok.
boriske zegt
@ericd: En toch zal Schumacher de grootste blijven
chriscross zegt
Het zou hem sieren als hij op gelijke hoogte komt en uit respect er dan mee stopt. Maarja een echte sportman gaat er natuurlijk gewoon voor
chriscross zegt
@chriscross: moest een reactie zijn op ericd
breakingpoint zegt
@chriscross: euh, waarom?
sportevo zegt
@chriscross: uit wat voor respect? Omdat Schumacher in zijn pensioen een ongeluk heeft gehad waardoor hij nu invalide is? Ik zie het verband niet zo.
reactief zegt
Vind het ook maar vreemd dat Hamilton geen driver of the day is geworden!
Die reed echt een hele puike race!
Robert zegt
@reactief: ik vind het niet vreemd. Bottas wint; niet omdat hij zo’n exceptionele coureur is, maar omdat hij a) in een superieure auto rijdt en b) een teammaat heeft die ‘de buit’ al binnen had. Was LH44 daadwerkelijk voor de winst gegaan, dan was -ie één ronde na Bottas ook voor een tweede pitstop naar binnen gegaan. Maar hij speelde op safe. En da’s goed, professioneel, maar maakt je nog niet direct driver of the day. Hij doet gewoon wat van hem wordt verwacht.
Nee, niks dan respect voor Lil’ Lewis, maar Albon is de terechte driver of the day. Daarbij heeft hij in die zes(?) races al veel meer laten zien dan Gasly voor de zomerstop.
reactief zegt
@rrrobert: Ik zie het anders!
Op positie 5 starten en als enige voorin voor één stopper gaan, omdat je wilt winnen (luister de boardradio’s maar) terwijl het enige wat je hoeft te doen 9e worden is. Dat is strijden en niet voor safe spelen!
Hij heeft het uiterste moeten halen uit zijn banden en zelfs de laatste ronden nog kunnen versnellen om te voorkomen dat Max er voorbij kon.
Albon kan de eerste ronde in de problemen, bij Max wordt dat altijd nogal gezien als bewijs van roekeloosheid, maar dat terzijde, en vervolgens rijdt hij wel zeer netjes naar een 5e plek. Maar als je kijkt naar het snelheidsverschil met de overige teams is dat niet meer dan logisch en had hij eigenlijk nog dichter op Leclerc moeten zitten.
technofreak zegt
@reactief: Tsja, zo kun je het ook zien. Toch blijft bij mij altijd de bijsmaak van marketing hangen bij Lewis en Mercedes. Tuurlijk, de hele sport draait om/op marketing, maar foto’s met een fles champagne met de titel ‘Lewis wint en pakt kampioenschap’ doen het nu eenmaal beter in de Autoweek.
Zoals ik na Mexico al zei: Lewis is geen racer, maar een winnaar. En dan niet voor de winst maar voor de aandacht. Als Hamilton beter was geweest in kantklossen en daarmee wereldwijd in de spotlight kon staan, dan deed ‘ie dat.
Bot gezegd, heeft ie met z’n mediageilheid mazzel dat ie óók nog kan sturen en dat komt Mercedes goed uit.
Max zal daarom ook nooit bij Mercedes rijden: de Mercedes-machine is té rigide en onvergeeflijk. Max gaat never 16 keer per jaar ‘best crowd ever’ zeggen omdat ’t van Toto moet. En Ferrari is sinds gister ook passé…
Hopen dat McLaren nog een beetje doorzet, dan kan ‘ie kiezen tussen hen of Red Bull.
OT: Mercedes heeft het kneiterhard voorelkaar. Zo goed, dat ik denk dat je zelfs Kubica met een blinddoek om races kan laten winnen in het ding.
reactief zegt
@technofreak: Heb jij enigzins de carièrre van Hamilton gevolgd?
Ik val bijna van mijn stoel door dat jij zegt dat hij geen racer is, maar een aandachtsgeile winnaar…..
Echt bizar gewoon!
6x kampioen, altijd presteren, vanaf zijn achtste staat zijn leven en die van zijn vader compleet in het teken van racen. Zijn eerste jaren F1 had hij ook de gretigheid die je bij Max ziet, echter is hij nu meer volwassen en neemt hij minder risico, waardoor hij kampioenschappen wint!
berlinetta zegt
@technofreak: Ik vind het nogal erg snel gezegd dat Ferrari nu opeens passé is en Max daarom maar moet kiezen tussen Red Bull of McLaren. McLaren is al meer dan 10 jaar een middenmoter en Red Bull is vanaf 2014 steevast het derde team in de rangorde. Schrijf Ferrari dus niet af op basis van één slechte race.
technofreak zegt
@berlinetta: Nee joh, dat bedoel ik helemaal niet. Je haalt een stukje zin uit de context ;-)
Wat ik zeg, is dat Mercedes en Max nooit wat zal worden. De Duitsers zijn té rigide voor Max. Die luistert niet, ook al geven ze ‘m de winnende auto.
(Komt ‘ie:)
“En Ferrari is sinds gister ook passé…” Als je in een interview een team openlijk gaat staan beschuldigen van valsspelen, hoef je niet meer op een stoeltje te rekenen.
gregorius zegt
@rrrobert: maar als hij ook naar binnen was gegaan, dan had hij sws Verstappen en Bottas op vergelijkbare banden in moeten halen; dat lukt niet op dit circuit.
Met deze strategie wisten ze dat er eerst voor zouden zitten. Het is meerdere keren voorgekomen dit jaar dat de bandenslijtage van de hardere banden, aan het eind van de race (met lichte auto’s) zeer mee viel. Dit keer was het bijna zo; 3-4 rondjes maakten het verschil.
sportevo zegt
@reactief: driver of the day moet m.i. gaan naar iemand die in de race uitstijgt boven zichzelf en de rest door zijn race. Albon deed het goed door vanaf de laatste plaats weer naar voren te rijden. Gewoon een hele strakke race.
Dat Hamilton het WK won is niet echt iets van de race. Bovendien rijdt hij natuurlijk altijd wel vooraan, dus doet hij niet iets beter dan normaal.
reactief zegt
@sportevo: Hamilton was de enige uit de top 6 die plekken gewonnen heeft in de race! Van positie 5 zichzelf naar positie 2 rijden! Als enige een lastige 1 shopper, zeker als je kijkt naar de slijtage van banden bij degene die 2 stops deden. En op die oudere, hardere gare bandjes vervolgens nog kunnen aanzetten in de laatste rondes om te voorkomen dat Verstappen erbij voorbij komt.
Albon rijdt zichzelf eerst naar positie 20 om vervolgens zoals het hoort aan te sluiten met één plekje winst doordat Vettel uitviel. Maar waar stijgt hij dan boven zichzelf uit? Heb je het verschil gezien met het middenveld, eigenlijk had hij Leclerc ook nog moeten hebben, dan had het een echt goede race geweest.
Ik wacht nog op het moment dat hij daadwerkelijk gaat strijden met iemand uit de top 6 in plaats van alleen netjes aansluiten.
sportevo zegt
@reactief: Bottas laat zien dat Hamilton het zaterdag gewoon slecht heeft gedaan. Dus P5 had niet zijn startplek mogen zijn.
Dat hij in de race plekken heeft gewonnen met een andere strategie is mooi maar ondanks dat ik (ook) op Hamilton heb gestemd zie ik ook wel in waarom Albon het heeft gewonnen.
– door een touche (wat je auto ook niet beter maakt) naar de laatste plek terugvallen
– strategie om weer naar voren te rijden.
– maar ook de capaciteit hebben om dat te doen.
– dat hij leclerc niet meer bij kan halen zegt mij niets.
Maar vergeet niet dat driver of the day een stemming is. Hamilton stond op een gegeven moment derde stond met Bottas op 2 en Albon op 1 maar wel vlakbij elkaar in percentages.
breakingpoint zegt
Weinig krediet voor Albon vind ik? Toen Verstappen nog zowat iedere andere race crashte, hadden jullie niets dan lof. Maar Albon pakt gewoon punten en is consistent. Wil ook wat zeggen vind ik.
reactief zegt
@breakingpoint: Klopt, maar Albon heeft tot nu toe nog geen één keer gestreden met een top 5 coureur. Altijd netjes aansluiten. Ik hoop dat dat toch ook wel een keer gaat volgen.
aapuitdemouw zegt
@breakingpoint: Albon verdient nog geen credits. Die auto naar p6 of in dit geval p5 door uitval Vettel rijden kan iedereen in dat veld. Wat Albon moet doen is punten gaan weghalen bij de top 2 teams. Pas dan kan Max kampioen worden. Albon is er dus nog lang niet.
breakingpoint zegt
@aapuitdemouw: toen Max hetzelfde deed werd het onthaald als “inhaalrace van het jaar” etc. Beetje nuance moet kunnen. Al wat ik je hoor zeggen is: “hup holland hup”
willeme zegt
@breakingpoint: Albon laat bij vlagen mooie dingen zien, maar vergeet niet dat zijn auto superieur is aan die van de rest. Hij moet er ook wel makkelijk langskomen. Hij is te vaak nog betrokken in situaties waarin hij eigenlijk niets te zoeken heeft. Het is zeker een smaakmaker en ik denk dat er meer potentie zit dan in Gasly, met name op mentaal vlak. Maar het zou lekker zijn als ‘ie een van de Ferrari’s of Mercedessen dwars kan zitten.
aapuitdemouw zegt
@breakingpoint: door wie? Niet door mij hoor. Wat Max vorig jaar in Austin deed was van P18 naar P2 wel wat anders lijkt me. En Max heeft in Mexico gezien de omstandigheden schade beperkt gehouden maar die P6 was ook eigenlijk gewoon normaal gezien het verschil met de rest. Albon rijdt netjes zijn rondjes maar echt een gevecht met de top heeft hij nog niet geleverd. En dat zit hem toch echt in zijn eigen kwaliteit, want Max blijkt het wel met regelmaat te kunnen met hetzelfde materiaal. En Max heeft dit al vanaf dag 1 gedaan. Zelfs al toen hij in een Toro Rosso zat.
rotasaxal zegt
Beetje jammer van de Luxemburgse vlag op het bord van Max 100 races
massarati zegt
@rotasaxal: haha, scherp
technofreak zegt
“Geen idee wat Hamilton moet doen om de publieksprijs te winnen.”
Een voorzetje? Misschien een aardige vent worden, die mensen het gunnen dat ‘ie een race wint? Het us een ontzettende zeikerd en doet zoooo gemaakt met z’n ‘best crowd ever’.
De reactie van Max “wat ie er van vond dat Lewis 6x wereldkampioen was” spreekt boekdelen. “Ja, goed gedaan. wat moet ik er nog meer over zeggen”
En dan dat iedereen zegt “maar hij heeft de auto zo goed gemanaged” Nee. Dat heeft z’n engineer gedaan ip basis van de telemetrie. boxboxbox = boxboxbox. En dan kan ie wel stoer roepen ‘ik wil langer’ maar, ‘computer says no!’
Albon heeft een potje zitten sturen, van 20 naar 5. Li’l Lewis heeft opnieuw een rondje of 70 in de wachtkamer gezeten. Dik verdiend voor Albon!
Wellicht vanaf 2021 ‘engineer of the day’ invoeren ;-)
gebruikersnaam3 zegt
@technofreak: Ja het feit dat hij 6 keer kampioen geworden is ligt natuurlijk alleen aan zijn engineer en aan de auto.
Verder ben ik het niet met je eens dat hij geen aardige vent is. Ik zie hem in interviews altijd sympathiek en eerlijk over komen. Maar iedereen heeft er blijkbaar moeite mee dat hij zo goed is. In de tijd van Schumacher werd Michael ook door de helft gehaat. Die ziet iedereen nu als legende, terwijl dat een veel grotere klootzak was dan Hamilton. Zowel op als naast de baan.
technofreak zegt
@gebruikersnaam3: “a het feit dat hij 6 keer kampioen geworden is ligt natuurlijk alleen aan zijn engineer en aan de auto.”
Nee, sorry.. je hebt gelijk: ik ben de sloot met geld en de honderden mensen van Mercedes die er aan werken allemaal vergeten. Als Toto radiografisch mocht racen, deed ‘ie dat.
anne_gaastra zegt
Wel grappig dat Max behoorlijk achteraan staat in de foto van ‘max 100 races’.
Dutchdriftking zegt
Tja, spannend was de start, daarna ging het redelijk, geen doodsaaie race, maar ook niet echt het puntje van de bank. Jammer dat Haas alweer roet in het eten van Max moest gooien….
pomoek zegt
Als ik Red Bull honcho zou zijn dan zou ik het wel weten. Het RB drivers program heeft niet voor voldoende goede F1 coureurs gezorgd. Dan moet je ook de ballen hebben om iets anders te doen en niet de hele tijd maar vast te houden aan “je eigen rijders”. Sinds maart 2018 heeft er maar een man voor RB op het podium gestaan. En met één man win je het constructeurs kampioenschap niet.
Albon is beter dan Gasly, die weer beter is dan Kvyat. Maar Albon is toch net te licht voor dit niveau. Die moet terug naar Torro Rosso. Kvyat kan worden bedankt, hij heeft de afgelopen races laten zien gewoon niet te voldoen. 2 keer je tegenstander eraf ketsen in de laatste ronde is gewoon amateuristisch.
Lando Norris lijkt me wel een aardige opvolger voor Albon bij Red Bull. Het is een vent met humor en, veel belangrijker, ook snelheid.
quincy zegt
@pomoek: Norris naast Verstappen zou fantastisch zijn! Voor de sfeer van het team en voor de spanning in de races van de Red Bull auto’s. Maar Norris heeft al eens heel duidelijk laten vallen dat hij echt op zijn plek zit bij McLaren en als interviews van hem zie, heb ik het idee dat hij wel een principieel persoon is en trouw is aan McLaren.
gregorius zegt
@pomoek: Vettel en Ricciardo zijn gewoon prima coureurs die allebei het verschil konden/kunnen maken. Echter, RB kan ze niet vast houden.
Rick-dos zegt
Wat mij opviel is hoe scherp Jack Plooij was tijdens de race. Zo kon hij ons, de kijkers, het nieuws vertellen dat Max 3 a 4 ronden voor het einde nog maar 8 seconden achter Hamilton zat. Dat was heel scherp van hem, want dat zag ik namelijk ook in beeld. Sterker nog ik zag Max al 15 ronden lang steeds dichterbij komen, maar gelukkig was Jack er om ons dat nieuws te brengen want anders hadden we het gemist.
Maar Doornbos was net zo scherp in de studio na de race. Hij wist hoe Vettel’s ophanging kapot was gegaan. Dat was in de eerste bocht tijdens de botsing tussen Albon en Sainz. Albon stuiterde op de achterband van Vettel en die ophanging is zo fragiel dat dat zo kapot kan gaan. Liet hij ons ook nog vanuit verschillende camera posities zien. Iedereen in de studio en op de redactie was het helemaal met hem eens. Was wel goed van Vettel dat hij na dat incident ineens 3e lag ipv 5e toen ze de start van Verstappen gingen analyseren. Ik weet nog steeds niet hoe hij dat heeft gedaan….
#ontslaJackPlooij en als Robert nog zo’n domme fout maakt dan vergeef ik het hem weer want ik mag ‘m wel…
piedlourd zegt
@rick-dos: ja dat vond ik ook wel bizar, dat hele expose over de achterband van leclerc ipv vettel. En ik dacht in hun ogen te zien dat ze het halverwege het verhaal doorkregen maar daarna kletsten ze gewoon weer door over vettel.
Dat vind ik erger dan een foutje in the heat of the moment van olav mol.
sportevo zegt
@piedlourd: dat idee had ik ook. En dan een beetje wazig je verhaal
recht proberen te draaien omdat je er halverwege achterkomt dat je fout zat.
quincy zegt
@rick-dos: Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat de achterwiel ophanging van Vettel het begeeft, doordat Leclerc daar een tik op krijgt in bocht één van Albon :-P
Ik denk dat de analyse over Vettel zijn ophanging er meer in zat dat hij bochten krap of juist ruim nam, om te compenseren dat zijn voorkant niet deed wat hij wilde. Hierdoor heeft hij denk ik een aantal broodjes gepakt. En die kuil bij bocht 9 is de laatste klap geweest (was ook wel heftige kuil als je sommige beelden uit de kwalificatie zag).
karaya zegt
Ik vond die kleine ook wel leuk. Die lulde niet met de rest mee.
Bijvoorbeeld dat Ferrari het helemaal kwijt was terwijl ze op een paar duizendsten na de pole pakten. Iedereen lult elkaar na, het papegaai-effect.
karaya zegt
@karaya: die kleine = Nyck de Vries
roquez zegt
@karaya: Klopt, Nyck was het ook niet eens met Doornbos dat Hamilton de koppeling aan de bovenkant van z`n stuur heeft laten maken. Hij zei, je ziet het hem gewoon met z`n rechter hand doen dus die koppeling is niet verplaatst. Robert kan gelukkig dan gewoon lachen en denken, kak, hij heeft me door… Leuke toevoeging wel van Nyck aan tafel.
berlinetta zegt
Ik denk dat Hamilton nooit driver of the day wordt, omdat hij gewoonweg de gunfactor niet heeft. Niet omdat het geen aardige vent is, maar omdat hij in de beste auto van het veld zit en het beste team achter zich heeft met het grootste budget en de afgelopen jaren al zo vaak gewonnen heeft. Hoe ontzettend knap het ook is van Hamilton en Mercedes, het begint gewoon te vervelen.
Verder vind ik het aan de ene kant mooi om te zien hoe ver Ferrari terug valt, aan de andere kant valt daarmee ook mijn hoop op een spannend seizoen voor volgend jaar terug. Ik had echt gehoopt dat Ferrari deze stijgende lijn door kon trekken, maar nu moeten ze weer opnieuw beginnen. Red Bull is ook gewoon niet goed genoeg. Het is dus niet te hopen dat we volgend jaar weer na bijna iedere race gaan horen dat het publiek the best of the world is.
gregorius zegt
Wat me eerder opviel is dat op racepace de MB’s en Verstappen gewoon minimaal 2 seconden sneller zijn dan iedereen in het hele veld. Da’s echt een groot verschil aan het worden. Je kon het ook zien aan hoe Albion langs iedereen kwam. NIET omdat hij opeens een goede vechter is, maar simpelweg omdat zijn RB zoveel sneller is.
En wat me opviel is dat op dit soort banen met gigantische uitloopstroken rondom elke bocht, gevechten toch een stuk minder interessant zijn. Ik denk dat de uitslag uiteindelijk eerlijker is. Maar, je hebt een uitslag waar meerdere coureurs dichterbij het uiterste van hun auto rijden, omdat een foutje stukken minder hard afgestraft wordt.
iphonistvongates zegt
Dus tijdens 1 uur en 54 minuten racen zijn er 5 (VIJF!) dingen die jullie opvielen. Ik voel me gepunk’d door Autoblieb. :-(
octaafia zegt
@willeme Volgens mij wordt de GP van Abu Dhabi op 1 december gereden, niet op 29 november (een vrijdag) :-)
willeme zegt
@octaafia: Klopt helemaal! Met eerste meters bedoelen we de eerste meters van de vrije training (dus wanneer het weekend begint).
sportevo zegt
@willeme: dat bedoelt hij niet. In jullie kalender staat 29 november (vrijdag) bij Abu Dhabi en 17 november (zondag) bij Brazilië.
Of zet er 15 en 29 november neer en spreek dan over de eerste meters of 17 november en 1 december en spreek over de dag dat de gp verreden wordt.
Maar beter noteer je het hele weekend (dus 15-17 november en 29 november – 1 december).”