Een auto tijdelijk van zijn dak ontdoen is zo simpel nog niet. In dit artikel: zes cabrio’s met onconventionele dakconstructies.
Een dak is normaalgesproken niet het meest gecompliceerde onderdeel van een auto en daarmee ook niet het meest interessante. Dat verandert echter op het moment dat een dak open moet kunnen. Dit stelt een fabrikant voor vragen als: hoe openen we het dak? En waar laten we dat vervolgens? Deze vragen zijn op een hoop verschillende manieren te beantwoorden, zo is gebleken. Een kleine bloemlezing van auto’s met bijzondere en unieke dakconstructies.
Citroën C3 Pluriel
Als het over auto’s met een unieke dakconstructies gaat denk je al snel aan de Citroën C3 Pluriel. Een onconventionele auto zoals alleen de eigenwijze Fransen die kunnen bedenken. De dakconstructie van de Pluriel is typisch iets wat je op een concept car ziet en waar vervolgens nooit meer iets mee gedaan wordt. Citroën vond het echter een goed idee om de Pluriel daadwerkelijk op de markt te brengen. En zo geschiedde.
Wat de Pluriel zo uniek maakt: het is een vijf-in-één auto. Vandaar de naam Pluriel, wat Frans is voor meervoud. De Citroën C3 Pluriel was een dichte hatchback, een hatchback met een open dak, een cabrio met vaste raamstijlen (á la Fiat 500C), een volledige cabrio en – last but not least – een pick-up. Heel creatief allemaal, maar het was vooral een onpraktisch onding. Maar toch… ergens heeft het wel wat. Gewoon omdat het zo’n ontzettend Franse auto is.
Honda CRX
Een cabriodak kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Dat demonstreerde Honda met de derde generatie CRX uit 1992 (elders ook wel bekend als de del Sol). Om het targadak te openen moet er eerst een hendel worden omgedraaid, vervolgens komt het kofferdeksel horizontaal omhoog, vervolgens komt het dakje een stukje omhoog, vervolgens moet er een tweede hendel worden omgedraaid, vervolgens komen er twee vorken naar voren, vervolgens schuift het dak naar achteren en tot slot zakte het kofferdeksel mét het dak weer horizontaal naar beneden. Enfin, misschien kun je beter gewoon een video bekijken:
Deze omslachtige, tergend langzame, maar wel unieke dakconstructie (genaamd Transtop) was trouwens niet standaard op de CRX. Als je dit niet aanvinkte was het verwijderen van het dak wat meer rechttoe-rechtaan. Je moest het dak gewoon met de hand verwijderen en in de kofferbak stoppen. Je kunt niet op je achterwerk blijven zitten, maar als je een beetje handig bent is het wél sneller.
Porsche 987 Boxster Spyder
In een moderne sportauto is het dak verwijderen vrijwel altijd een kwestie van een eenvoudige druk op de knop. In sommige gevallen is het dak dan in minder dan 10 seconden in zijn geheel opgeborgen. Zo niet bij de 987 Boxster Spyder. Daar moet je nog zelf de handen uit de mouwen steken.
Om van de open lucht te genieten moet je eerst de kofferklep openen, waarna je de ’tentflappen’ moet losmaken en vervolgens weer vastmaken aan het de rest van het dak met – jawel – klittenband. Vervolgens moet je het achterste gedeelte, inclusief het achterruitje verwijderen. Daarna is het een kwestie van het resterende gedeelte van het dak opvouwen, losmaken en opbergen. Een leuk karweitje als de zon schijnt, minder leuk als het onverwacht gaat regenen, zoals James May ooit demonstreerde.
Is een handmatig opvouwbaar dak inmiddels verleden tijd bij Porsche? Nee, bij de 981 Boxster Spyder en de 718 Spyder moet het dak nog steeds handmatig opgeborgen geworden. Porsche heeft het systeem gelukkig wel verbeterd. Als de flappen los zijn is het dak bij deze generaties in één beweging weg te vouwen.
Porsche 991 Targa
De Boxster Speedster is niet de enige Porsche met een bijzondere dakconstructie. We weten allemaal hoe het dak van een 991 Targa werkt, maar ook dát is iets unieks. Terwijl de 993, 996 en 997 Targa er grotendeels uitzagen als een normale coupé, keerde Porsche met de 991 terug naar de klassieke Targa-vorm.
Terwijl de 991 Targa sterk leek op de 911 Targa’s van weleer, was er een belangrijk verschil: het dak was nu elektrisch inklapbaar. Daarvoor komt de enorme gebogen achterruit in zijn geheel omhoog. Uniek en bovendien mooi om te zien. Sowieso is de Targa een van de fraaiste varianten van de 911. Porsche zelf vergeleek het met een jeugdliefde die je weer ontmoet en die alleen maar mooier is geworden. Dat is helemaal niet zo’n gekke analogie. Toch is de jeugdliefde ook dikker geworden. De 911 is überhaupt al aangekomen door de jaren heen en de Targa is nog eens 90 kg zwaarder dan de coupé.
Ferrari Superamerica
Een dakconstructie kan uniek zijn vanwege de complexiteit, maar ook juist vanwege zijn eenvoud. Dat is het geval bij de gelimiteerde Ferrari Superamerica. Het ‘Revocromico’-dak klapt namelijk 180 graden naar achteren en dat is het. Geen gehannes met een kofferklep die opengaat, het dak komt gewoon óp de kofferklep te liggen. Er hoeft dus geen bagageruimte opgeofferd te worden. Wouter is zo vriendelijk om te laten zien hoe het allemaal werkt in de onderstaande video.
Deze constructie komt uit de koker van Leonardo Fioravanti, de man die onder meer de Ferrari Testarossa én de Ferrari F40 tekende. Hij ontwierp dit dak echter in eerste instantie niet voor Ferrari. Deze constructie debuteerde namelijk op de Alfa Romeo Vola, een concept uit 2000.
Het glazen Revocromico-dak had naast het wegklapmechanisme nog een unieke eigenschap: de tint was namelijk in te stellen. Je kunt het zonlicht dus vrijelijk naar binnen laten stromen, maar je kunt desgewenst ook 99% van het licht tegenhouden in de donkerste stand. Dit was een primeurtje op een productieauto.
Lamborghini Murciélago Roadster
Een cabrio met een schreeuwende V12, dat zijn toch wel de auto’s waar je als rechtgeaarde petrolhead enthousiast van wordt. De Murciélago Roadster ziet er zo mogelijk nog spectaculairder uit dan de coupé. Dat wil zeggen: met het dak open. Het vormeloze stoffen dakje doet het design helaas geen goed.
Ook qua verwijderen en bevestigen van het dak leek Lamborghini een ontmoedigingsbeleid te voeren: dit vereiste de nodige handelingen. Daar kwam bij dat je eigenlijk niet harder dan 160 km/u mocht met het dak dicht. Dan kun je dus gewoon ingehaald worden door een Fiat Multipla. Als je toch harder dan 160 km/u ging had je misschien wel voorgoed aan dakloze auto. Maar dat was eigenlijk ook hoe de Murciélago Roadster bedoeld was. Het dak was duidelijk een noodzakelijk kwaad.
Le-on wheels zegt
Dat van de panamericana is niet uniek, de Renault Wind heeft het ook. En zo’n dramatisch tentje zoals de Murc hebben wel meer mooi-weer-sportwagens.
lexb zegt
@Le-on wheels: Alleen was de Ferrari er veel eerder dan de Wind en kon je de tint van het glazen dak veranderen.
alfapeter zegt
Het roterende dak was er eerst in 2000 op de Alfa Romeo Vola prototype maar kwam van fabrikant Fioravanti.
Johanneke zegt
Ik vind dat van die CRX super vet. Al is het inderdaad niet heel rap.
ericd zegt
Aardigste versie zou daarom (911 targa) zijn een Boxster met een dakdeel dat je net zoals bij oude 911’s gewoon er uit moet liften en onder de voorkap moet opbergen. https://images.cdn.circlesix.co/image/1/700/0/uploads/posts/2016/08/5b0d4332dca58d44cb9321cb166f8c63.jpg
toniominestrone zegt
Voeg daar dan ook Baur aan toe met de diverse semi cabrioletdaken, van de 02-serie tot en met de e30, zelfs de e36 heeft nog een constructie gehad ala de Fiat 500.
racingralph zegt
De 911 Targa blijft een geweldige auto.
ghini zegt
Wat zou het toch leuk zijn als die videos het een keer gingen doen in de app..
fendercd60 zegt
@ghini: dit. ^^
isleofman zegt
Nooit geweten van die del sol! Grappig zeg.
Wij hebben inmiddels verschillende cabrio’s gehad, van eenvoudig linnen kapje tot stalen vouwdak van de 335i, maar wat mij betreft is een 2 zitter met eenvoudige (eventueel elektrische) kap het beste concept.
avocado zegt
De eerste generatie Elise moet zeker genoemd worden!
ar156sw zegt
Die Pluriel: hoe
leuk ik eigenwijze auto’s ook vind, dat is echt een nutteloos onding, met name omdat je de dakdelen nergens in de auto kwijt kan.
Die CRX vind ik dan weer fantastisch, hoewel de handmatige variant waarschijnlijk, zeker als oude auto, de verstandigere keuze is.
De Porsche Targa doet me niet zoveel. Terwijl ik Targa’s eigenlijk juist heel gaaf vind, maar deze is wat mij betreft veel te gekunsteld…. idealiter is een Targa stijver en lichter dan een Cabrio variant natuurlijk. Om over die vouwtent maar niet te beginnen…
wes12 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lennertg zegt
Dan ga ik het toch bij m’n s2000 houden, 2 haakjes los en de rest gaat elektrisch.
PunicaOase zegt
@lennertg: die afdek kap er nog netjes op monteren vond ik wel altijd een dingetje, dus die verdween al snel in de schuur ;-)
lennertg zegt
10 minuutjes heb ik hem er meestal wel op staan met 2 man
akranoplan zegt
Was het bij de Superamerica niet zo, dat wanneer er wat water op je dak lag (regenbui, wasstraat,…) je dat water dan in je nek kreeg bij het openen van het dak?
ghini zegt
@akranoplan: geef ff flink gas voor je het dak open doet..? Andersom lijkt me lastiger..
mikeyman zegt
Als je net met open dak door de wasstraat bent geweest is dat denk ik nog je laatste zorg.
rubend zegt
@akranoplan: bij mijn weten andersom. Als het dak dicht zit is het bol. Is het open, dan is het hol. Een perfecte plek om water in te verzamelen :)
xharin zegt
Vind de dakconstructie van de MINI Cooper S ook wel een origami-pareltje. Op het eerste gezicht een normale stoffenkap, maar we in delen bruikbaar.
Robert zegt
De Top Gear ‘praktijktest’ van de Pluriel, gepresenteerd door de immer praktisch ingestelde Jeremy Clarkson, is hilarisch:
https://youtu.be/1CeSGqzSFHY
negennegenzest zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
alfapeter zegt
Hoewel cabriorijders meestal vrouwen zijn, zie je ze echter vrijwel nooit open rijden omdat dat hun dure kapsel vernield. Als je er één open zie, is het bijna altijd een man.
ar156sw zegt
@alfapeter: Sinds we zelf een cabrio hebben, let ik er wat meer op. Volgens mij is de verdeling redelijk evenredig. Wel valt mij op dat veel cabriorijders vaak met het dak dicht rijden inderdaad. Wij hebben allebei eigenlijk altijd het dak open, tenzij het regent (en soms zelfs dan, omdat het onderweg is gaan regenen en wij moeten uitstappen om de kap dicht te doen), maar goed, we hebben ‘m ook echt erbij en gebruiken hem dan ook bijna alleen als het lekker open rijden is (maar dat is het dus best snel, zolang het maar niet regent).
alfapeter zegt
Het moet me toch van het hart: blijkbaar is Autoblog geobsedeerd met politieke correctheid wat eigenlijk verbazend is gezien het repertorium van een bepaalde blogger. Ik verwacht niet dat mijn reactie geplaatst gaat worden vanwege de moderatie waar ik aan onderworpen ben maar geef het toch even mee in de hoop dat het jullie noopt tot enige contemplatie.
rogerzz zegt
@alfapeter – Ik geloof dat dit niet persoonlijk is maar door de gammele website komt. Soms plaats ik ook iets wat niet aan lijkt te komen. Dat terwijl ik uiteraard alleen boeiende dingen zeg en geen scheldwoorden gebruik oid. Dus vat het niet persoonlijk op, blame the autoblog-server die nog op windows 98SE draait.
E34M5Touring zegt
En dan 2 van de speciaalste vergeten…
https://youtu.be/e_4-GzShMww
https://youtu.be/6LNp8jmZ3OQ
moveyourmind zegt
Die 402 had zeker niet mogen ontbreken als stamvader van het electrische wegklapbare stalen dak. En dat al in 1934.
De Toyota Sourer Aerocabin uit de eighties vind ik zelf ook heel gaaf, niet omdat de dakconstructie heel spectaculair is, maar het is wel een pareltje uit de jaren ’80 en de retro klinkende waarschuwings ‘beep’ geluidjes als het dak bediend wordt maken hem helemaal af.
erikabarth zegt
@e34m5Touring wat is daar zo speciaal aan dan?? kom dan met de echte eerste!
1915 bouwde een Amsterdammer al een coupe cabriolet op basis van een Lancia.
E34M5Touring zegt
@erikabarth: Zeg toch niet DE speciaalste maar 2 van de speciaalste. Dan voeg jij toch lekker even wat extra info bij…
marcomanta zegt
Een kennis van mij had destijds een Pluriel, ik weet niet hoe vaak hij bij de dealer is geweest vanwege lekkage, maar na 2 jaar was hij de regenton, zoals hij hem noemde, helemaal zat.
kniesoor zegt
@marcomanta: Je kennis was niet de enige, een vrouwelijke collega had ook zo’n ding. Met precies dezelfde terugkerende verschrikkingen. En dan te bedenken, dat de dakconstructie niet eens van Franse makelij was . . . maar van Nederlandse (Inalfa uut Limbabwe) 😳
erikabarth zegt
Wat gruwelijk mooi is die Superamerica ook!
Die Pluriel is echt vreselijk, gewoon echt alles aan die auto is niet leuk.
Teerdz zegt
Zo speciaal was die Murcie idd niet echt, lijkt zelfs in de verste verte wat op die van de Porsche Spyder. Had zelf op zich bijvoorbeeld het dak van de Volkswagen Eos hier ook wel verwacht. Van alle klapdaken die je rond die tijd kon krijgen was dat de meest geavanceerde. Had 5 beweegbare delen en volgens mij was daar ook zelfs nog een normaal zonnedak in geïntegreerd.
ar156sw zegt
@teerdz: Ik vind van de Lamborgini roadsters de Diablo eigenlijk de gaafste. Volgens mij is die, qua dakje, ook nog best praktisch… (maar een snelle zoektocht naar hoe day dak werkt levert niks op, hoewel ik vermoed dat je het losmaakt en op de motorruimte opbergt, weet alleen niet of dat geautomatiseerd gaat of niet)
rogerzz zegt
excuus, reactie op verkeerde.
vacano zegt
Kijk maar eens hoe het hydraulisch cabriodak van de Lincoln Continental Convertible in 1963 werkte
https://www.youtube.com/watch?v=PUuewjMg9mo
Rob zegt
Voisin Aerodyne
https://youtu.be/5wHPTltWAtE?t=120
Rob zegt
Duesenberg disappearing top.
Volgens mij één van de eerste convertibles waar het dak netjes opgeborgen werd, in plaats van het te laten rusten op koffer.
https://i.pinimg.com/originals/91/e3/c7/91e3c7e03657c89ec479f63889d6e8d9.jpg
Rob zegt
Mazda MX5 RF heeft ook een mooi dakje:
https://www.youtube.com/watch?v=2fkKvKG1EHs
Rob zegt
FIAT 500c en Citroen DS3 convertible hebben dan weer een mislukt dakje wat mij betreft.
Ziet er echt super uit als het dicht zit, maar zodra het open is…. Tsja…
https://images-automais.autosport.pt/2017/06/500c-riva-9.jpg
bernoulli zegt
VW EOS heeft ook een aparte constructie, door de combinatie van een stalen klapdak en een glazen schuifdak.
Joseppe zegt
Toyota Sera was ook geweldig, deuren en dak vormen een geheel….
Jammer dat deze niet officieel in Europa verkocht werden. Was op de basis van de Corolla.
schreute01 zegt
Ik wil wel een filmpje opsturen van mijn Morgan. Maar of er iemand zit te wachten op 20 minuten aan geklooi en gevloek?
Rob zegt
Iets van Heuliez mag eigenlijk ook niet ontbreken. Verantwoordelijk voor de succesvolle 206CC en Opel Twintops.
Maar ook vooral bekend van hun geweldige concepten. Tis moeilijk om er slechts één cabriolet van Heuliez te noemen, maar de Citroen SM Espace is sowieso één van mijn favorieten:
https://fabwheelsdigest.blogspot.com/2013/04/1971-citroen-sm-espace-by-heuliez.html
Gulli zegt
Als ik mijn jeugdliefde tegenkom en die is 90 kilo aangekomen gaat bij mij niet bepaald het dak er vanaf
Bender zegt
Wat dachten jullie van de ‘Roto-Top’ van de Qvale Mangusta? Targa en cabrio in 1
https://youtu.be/Bt_xhA3f2fc