Daar heb je net een Golf voor. Of dít…
Als we denken aan lekker dikke sedans, denken we al heel erg snel aan Duitse merken. Teutoonse premium-merken, om precies te zijn. Dat is ook zeker geen rare gedachte. Ze zijn er nu eenmaal heel erg goed in. Denk aan auto’s als de Mercedes-AMG E63, Audi RS6 en natuurlijk de BMW M5, de grondlegger van het genre.
Door al dat Duitse geweld vergeten we nog weleens dat er nog andere aanbieders waren van zeer dikke sedans, zoals de Cadillac CTS-V. Of als het iets verfijnder moet zijn, de auto die je op de afbeeldingen voorbij ziet komen. Het is een Jaguar XF in R-uitdossing uit 2009. Het eerste jaar dat XF-R geleverd werd. De auto was de opvolger van de XF SV8. Dat was een vrij statige en ingetogen auto. Een leuke sleeper, maar een Jaguar mag wel een beetje extrovert zijn. Dat is het voordeel van Brits ten opzichte van Duits.
Bij de XF R stofte Jaguar zijn schroom van zich af. De XF R heeft een andere bodykit en enorme velgen, die ook standaard onder de XK R uit die periode gemonteerd zijn. Deze uitvoering is ook nog eens een leuke: blauw met een cognac interieur. Is weer eens wat anders dan het standaard zwart en grijs, zonder dat het overdreven is.
Natuurlijk, goedkoop is deze auto geenszins. De verkopende partij wil er graag een kleine 25 mille voor hebben. Daarvoor heb je ook een BMW M5 of Mercedes E-Klasse in AMG-uitdossing. Maar die is niet zo cool als deze Jaguar, die verrassend goed de tand des tijds weet te weerstaan. In dat kader bezien valt de vraagprijs behoorlijk mee. Voor dat geld krijg je wel 510 pk uit een supercharged V8. Veel beter wordt het niet. Interesse? De advertentie vind je hier.
Dutchdriftking zegt
Wat een plaatje!
bsxc2 zegt
En toen kwam de brandstof, de belasting, de verzekering en het onderhoud.
michelschouten zegt
@bsxc2: dat is bij de Audi, Bmw en de Benz ook zo
ethylestra zegt
@bsxc2: dit soort auto’s koop je dan ook niet met je verstand maar met je hart ?
rotjeknor66 zegt
@bsxc2: veel Hollandser word het niet dit antwoord, als je zo’n beauty als dit koopt, dan weet je dat, moet je ook niet over eikelen dan, koop dan lekker een niks zeggende schoenendoos als een Aygo of zo….
wif1 zegt
@rotjeknor66: Het is gewoon voor een hele hoop mensen de overweging om zo’n auto niet te kopen. Natuurlijk is het een prachtige auto. Ik heb zelf ook serieus naar een jaguar XE gezocht maar alle bijkomende kosten, en dan ook de te verwachten afschrijving, hielden mij uiteindelijk tegen. Een auto mag best wat geld kosten maar er is een grens.
henkhekje zegt
@wif1: en wat rij je nu dan?
seicilindri zegt
@rotjeknor66: precies dat . Ik weet niet of ik de R aandurf maar de 5.0 n.a. staat hoog op mijn shortlist .
bsxc2 zegt
@rotjeknor66: Koop jij hem dan!
baf07 zegt
@bsxc2: vergeet de bekeuringen niet?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Prachtig! En de uitvoering is he-le-maal goes
Svenska_Aeroplan_AB zegt
* goed… Ook goedemorgen…
cvoo zegt
Geweldige uitvoering!
kniesoor zegt
Geen liefhebber van het bruin in het interieur, maar dat is dan ook zo ongeveer het enige wat er te mekkeren valt.
arta zegt
Ik vind de auto mooi, stoelen mooi, motor heerlijk, maarrr…..
Dat interieur vind ik maar matig voor de rest. Knoppen en middenconsole doen goedkoop en oud aan.
imarinos zegt
@arta: een Audi, BMW of Mercedes uit 2009 ziet er ook anders uit van binnen dan nu… heeft ook z’n charme.
dutchneon zegt
Mooie bak, onderhoud is niet duurder als de bmw of Audi alternatieven… heeft ook bijna dezelfde problemen met de distributieketting
T5Power zegt
Leuke auto maar dan wel als facelift model. Ik heb nooit aan deze rare neus kunnen wennen.
Twee weken geleden heb ik een vergelijkbare bon gekocht, een E63 AMG van 2007 met slechts 119.000 km op de klok (dealeronderhouden en schadevrij). Die moet het doen met een 6.2 liter V8 en 514pk. Bij dit soort auto is een volledige historie en een pak rekeningen een must. Zo heeft de mijne recent groot onderhoud gehad (incl. nieuwe remmen voor bijna 4k). Dergelijke auto’s worden soms gekocht door mensen die hem net aan kunnen kopen, maar niet onderhouden. Zo’n auto wordt dan al gauw een bak (financiële) ellende.
P.S. Ben je langer dan 1.95m vergeet dan een XF met schuifdak. Ik heb een XF van 2012 gehad (facelift) en stoorde me meer en meer aan de krappe hoofdruimte alsmede ruimte achterin.
xfrdriver zegt
Bij dezen: ik ben de gelukkige ( gekocht), super ding, stap over uit een oude S8. Dit is een straaljager.
Volgende week naar … Duitsland!