De eindejaarsbonus kan worden stukgeslagen op leuke youngtimers en/of toekomstige klassiekers.
Eind januari zal er een veiling van Gooding & Company plaatsvinden en zoals altijd worden er weer prachtige bolides van de hand gedaan. Eerder kon je al lezen welke lekkere raspaardjes binnenkort vermoedelijk een nieuwe eigenaar zullen krijgen en nu werpen we onze blik op interessante Porsches.
Het Duitse automerk is goed vertegenwoordigd op de aanstaande veiling. Maar liefst 23 auto’s dragen de Porsche-badge. We pikten er vijf uit die naar schatting een aardig zakcentje zullen opleveren. De goedkoopste moet volgens de experts minimaal 400.000 dollar opleveren. De duurste minimaal 1,3 miljoen dollar. Gaan we!
5. 1958 Porsche 356 A Speedster – 400.000 – 500.000 dollar
De 356 is naast de 911 één van de bekendste Porsches. De cabrio werd tussen 1948 en 1965 geproduceerd en dit exemplaar werd gebouwd in 1957. Dit is de zeldzamere A Speedster en is beduidend meer waar dan een reguliere 356.
4. 1997 Porsche 993 Turbo S – 400.000 – 500.000 dollar
De 993 staat onder liefhebbers bekend als de laatste luchtgekoelde Porsche. De exclusievere varianten zoals de Turbo S en de GT2 zijn pegels waard, bewijst ook dit exemplaar. Valt bij deze veiling in dezelfde prijscategorie als de eerder genoemde 356.
3. 2003 Porsche Carrera GT – 650.000 – 750.000 dollar
De toekomstige klassieker met de iconische tiencilinder is altijd wel aanwezig op een veiling. De prijs voor de listige Carrera GT (rijtest) schommelt zo nu en dan een klein beetje, afhankelijk van de kilometerstand. Een verstandige investering, want een Porsche zoals deze met een V10 zal never nooit meer worden gemaakt.
2. 1988 Porsche 959 Komfort – 1.100.000 – 1.300.000
Net als de Carrera GT een vast ingrediënt voor veilingvoer. De 959 heeft dan ook geen introductie nodig. Deze F40-concurrent heeft 22.000 kilometer op de teller staan en zal naar verwachting meer dan een miljoen dollar opleveren.
1. 1996 Porsche 993 GT2 – 1.300.000 – 1.600.000
Daar heb je de 993 weer. De GT2 is een stuk exclusiever dan de Turbo (S) en dat zie je meteen terug aan de prijs. Veilingmeesters schatten dat de auto dik meer dan een miljoen dollar zal gaan opleveren. Dit maakt de 993 GT2 vermoedelijk de duurste Porsche van deze veiling.
gietturbo zegt
959 please!
gerjan zegt
@gietturbo: dat word tegen elkaar opbieden. Ik wil hem ook graag.
pomoek zegt
Reserveer voor mij de Carrera GT maar! Moet het nog wel even regelen met de betere wederhelft…
lincoln zegt
@pomoek:
Zie al wie de echte vent bij jou thuis is ..
pomoek zegt
@lincoln: Yup en geen probleem mee, ik hoef geen muts die over zich heen laat lopen.
lincoln zegt
Wat een ongezellige hokken zijn het toch ook ..
Zelfs die 58er ziet er uit als een chagerijnige ongestelde kever ..
Die dingen maken het straatbeeld alleen maar treuriger ..
reactief zegt
@lincoln: Ach.. een beetje treurigheid geeft ook afwisseling.
Daarom kunnen we jouw comments toch ook wel waarderen ;-)
pomoek zegt
@lincoln: auto’s zijn niet ongezellig. Gezellig overigens ook niet. Je hebt wel ongezellige mensen.
gokartmozart zegt
@lincoln: het is meer dan duidelijk dat jouw voorkeur bij een v8 ligt toch? Zijn er overigens bloggers hier die zowel voor Detroit Iron als voor Zuffenhausen Boxers sympathie hebben? Ik nl wel.
Ik ben dol op dikke V8 schepen die gemoedelijk voor zich uitblubberen of als je ze trapt in de toeren beginnen te grommen als een boze dinosaurus. Daar heb ik er een aantal van gehad maar ben ook met regelmaat te vinden achter het stuur van een vrijademende 911 G die wat getuned is. Het geluid van die luchtboxer en de trickyness van het ding zelf met hoge bochtsnelheden geeft me elke keer kippevel.
Echt autorijden is dat. Dat heb ik bv niet bij de zoveelste AMG met launchcontrol en alle andere electronische hulpjes. Zo als deze worden ze nooit meer gemaakt en iedereen weet dat dus vandaar naast beleggingsmotieven deze gekte.
sezz zegt
@gokartmozart: Als jezelf nooit in een Porsche hebt gereden ontgaat je de ware reden dit merk te bewonderen, zij die Porsche geringschatten doen dit dus uit onwetendheid.
boxtarus zegt
@sezz: dit stukje hoort voorin de autobijbel hahah
lincoln zegt
@sezz:
Wel heeeeeeel toevallig dan dat de 5 Porsches waar we het over hebben op een veiling staan ..
Of weet je niet wat een veiling is ??
sezz zegt
@lincoln: Je redenatie is niet te volgen..
kan aan mij liggen..
misschien ben ik er niet dom genoeg voor..
rufctr01 zegt
@gokartmozart: ik ook!
lekkerlinksrijden zegt
Graag de 356a voor de zondagen, even de wind op de badmuts
henkhupelschoten zegt
Popnagels af fabriek? De dag kan niet gek genoeg beginnen….
weijs zegt
Zo’n 993 blijft toch echt p0rno op wielen zeg. Elke uitvoering.
misterdrogba zegt
Helaas hier op de lijst niks waaraan ik geld zou willen spenderen. Had er nu een 964 Turbo gestaan, was ik wel bereid geweest om een nier te verkopen. Gisteren toevallig Bad Boys I gezien en wat een heerlijk bolide blijft het toch..
davelepeef zegt
@misterdrogba: amen ;) Geniale wagen zo!
hutjuh zegt
993’s I want!
Rick-dos zegt
Hou van Porsches, maakt mooie auto’s met dito performance. Maar als er iemand voor mij komt verkondigen dat hij of zij 1.3 tot 1.6 miljoen dollar voor een 993 GT2 heeft betaald dan zal ik de dwangbuis, die ik standaard in mijn auto heb liggen voor deze gekke wereld, pakken en hem er in proppen.
Iemand die zo’n bedrag voor zo’n auto neertelt is gewoon niet goed bij z’n paasei. Ik kan nog billijken dat mensen veel geld uitgeven aan klassieke beauties die decennia geleden met veel zorg en met de hand zijn gemaakt, maar dat soort bedragen voor dit soort “youngtimers” is gewoon krankzinnig.
davelepeef zegt
@Rick-dos: gisteren op RTL Z programma zitten kijken over huizenmarkt in Londen. Was geamuseerd en soort geschokt tegelijk. Dan kan een Porsche van een bedrag gelijk aan een ex-sociale woningflat er best nog bij…
Rick-dos zegt
@davelepeef: Toevallig hetzelfde programma gezien. Viel zo wat van mijn stoel…
Gaat werkelijk waar nergens meer over. Ik begrijp het principe “vraag en aanbod” maar krijg het idee dat mensen dat principe niet meer in verhouding zien tot een “werkelijke” waarde.
Crosscabouter zegt
@Rick-dos: in NL vind ik het in mindere mate net zo idioot. Mijn ouders hebben in 1981 hun huis gekocht voor omgerekend € 50.000,- nu zou hetzelfde huis volgens de WOZ bijna € 300.000 moeten opleveren……
Bizar en m.i. niet nodig. Zolang we met z’n allen de prijzen wat normaal houden hebben nog meer mensen de financiële ruimte om een huis te kopen. Is beter voor de economie.
davelepeef zegt
@crosscabouter: klopt, dat hebben veel van “onze” ouders meegemaakt maar het ging hier serieus om ex-sociale huurflats die serieus voor 1,5 miljoen pond van eigenaar wisselen. Buiten dat, modale woningen zijn tegenwoordig behoorlijk gestegen in prijs maar nog wel binnen bereik van modale inkomens. Alleen deed papa dat vroeger in z’n uppie en tegenwoordig heb je eigenlijk meer dan één inkomen nodig…
trolle zegt
die 993 gt2 is toch mooier en exclusiever dan alle rommel die ze tegenwoordig uitbrengen(de 911r en 918 inclusief)
TimmiX zegt
@trolle: gezien je username zal ik maar net zo sarcastisch meeknikken..
trolle zegt
@timmix: mijn username heeft totaal niets te maken met trollen. Maar geef toe, tegenwoordig is een slaappil en laxeermiddel tegelijk nemen nog spannender dan een porsche, jammer dat ze niet meer kunnen tippen aan hun oude creaties
TimmiX zegt
@trolle: vind de twee modellen die aankaarte dan wel juist weer een uitzondering hierop. Ik ben ook wel klaar met al die verschillende edities van de 911, maar die 911r is toch wel de ultieme versie hoor. Wat een beauty. En met handbak. En de 918 is dé hypercar van het moment m de Carrera GT van dit decennium. En ook echt allesbehalve saai. Wil aan dit lijstje ook nog even de Cayman GT4 toevoegen en dan heb je toch een aantal interessante auto’s bij elkaar. De Macans, Cayennes en Panameras zijn niet het meest spannende, maar wel stuk voor stuk enorm goede auto’s die ook nog eens honderden keren mooier zijn na de facelift.
pinut187 zegt
Ik wil die 993 Turbo S wel!
brave zegt
De 356 is in 1957 gebouwd en in 1858 op kenteken gezet ofzo? Maar okay, genoeg gezeur. Allemaal zeer fraai, maar geef mij toch maar 10 andere auto’s voor dit geld waar ik ook echt mee kan rijden zonder een aanslag op mijn investering doe.
davelepeef zegt
*eigenlijk is de 959 een tegenhanger voor de 288 GTO, beiden zijn ontwikkeld als groep B auto. De 959 was alleen laat op de markt waardoor ‘ie vergeleken wordt met de F40 uit dezelfde tijd.
viezefreddyw zegt
De 993 GT2. Kolere wat een geld. Onvoorstelbaar veel.
dwersbongel zegt
En dan maar hopen dat de bubbel niet barst.
gokartmozart zegt
@dwersbongel: we denken hier teveel in geld denk ik.
Als er geld als water is dan ben je dat punt voorbij en dan gaat het om macht en alles wat je wil bezitten en beheersen. Ik ken wat mensen die zitten in deze positie en die denken compleet anders. Hebben gaat het hier om en en niet hoeven verkopen. Bubble of niet.
Wat ook geweldig is is houden van je 15 jaar oude tweedehands Volvo en die uit liefde poetsen. Tussen die twee uitersten zit een hele wereld en dat maakt het nu zo leuk.
sezz zegt
De 959 en F40 waren tijdgenoten geen concurrenten.
Dutchdriftking zegt
993, maar wat een idiote bult geld!
martijnv zegt
GT2 graag ??
Hupke zegt
Hoe komt men aan die bedragen voor een 993?
Dat is echt …
Rob zegt
Die 993 GT2, die is in 2015 ook al een geveild. Afgehamerd net onder het miljoen.
http://www.goodingco.com/vehicle/1996-porsche-993-gt2/#prettyPhoto
Heeft dus een jaartje stil gestaan en nu hoopt er iemand wat aan te verdienen. Gewoon ordinaire handel dus…..
scaglietti612 zegt
Doe ze allemaal maar! Normaal ben ik eerder voor de italiaanse exoten, maar Porsches die kan ik zeker wel waarderen. Nu nog een privé-circuit erbij si op een mooie locatie en het is plaatje is compleet. Ik mis enkel nog wat de nodige ekkermannen, om precies te zijn heel veel ekkermannen. :( Nu ja dromen kost geen geld natuurlijk. Mijn favoriet is trouwens de 993 GT2 gevolgd door de 993 Turbo S, wat een beesten van wagens zijn me dat zeg.
dare2think zegt
Dit soort veilingen enzo zorgt dat auto’s zoals deze in ieder geval zoveel waard zijn dat ze zuinig binnen worden bewaard, en dus bewaard worden voor latere generaties (goed!).
Effect 2 is helaas wel dat er weinig in gereden wordt, omdat het verband tussen de kilometers en de waarde bij deze auto’s regelrecht omgekeerd evenredig is. En dat is jammer, want iedereen kijkt nu tegen kippenhokjes met ecoblokjes aan op straat.
davelepeef zegt
@dare2think: een auto die ergens onder de pannen staat en je dus nooit in volle glorie kan zien, kan net zo goed een nagemaakt model zijn. Dan liever minder perfect in orde maar wél in beweging…. Beetje als een leeuw in de dierentuin; zie ik ‘m net zo lief niet terwijl ik weet dat ze wel ergens vrij rondrennen…