Zoek je nog een baantje in de auto-indstrie, maar is de functie van CEO wat hoog gegrepen? Dan kan je het beste voor de volgende merken gaan werken.
Als je de wind in de zeilen hebt is het aardig om je fabriekspersoneel een deel van je welvaart te gunnen. Naast een aardige geste is dit bovendien een goede motivator om ook in het nieuwe jaar de schouders er onder te zetten. Bij de volgende 5 fabrikanen zit je goed, mits je in vaste dienst bent:
1) Porsche – 8.600 euro
Zojuist maakte Porsche bekend 14.600 van zijn wereldwijd 22.400 werknemers met een dikke extra uitkering van 8,6 mille te verblijden. Hiermee steken ze voor zover bekend elke andere fabrikant de loef af.
2) BMW – 8.365 euro
BMW schopte de 8.140 euro van vorig jaar nog een stukje omhoog. Een mooie compensatie voor het elke nacht gillend wakker worden na nachtmerries over de 2 Serie Gran Divorces die je de dag ervoor in elkaar hebt geschroefd, maar of het de therapiesessies betaalt is nog maar de vraag.
3) Audi – 6.540 euro
Ook al zijn ze bijna de grootste premiumfbrikant ter wereld, de werknemersbonussen zitten al jaren in het slop. In 2012 waren er 8.030 bonuseuro’s, vorig jaar werd dit bijgesteld naar zo’n 6.900 euro, en nu gaan hier weer een paar groene flappen af. Maar hey, gratis geld. Vraag voor de lol eens aan een Peugeot-arbeider hoeveel zijn bonus dit jaar bedroeg?
4) Volkswagen – 5.900 euro
Zoals reeds behandeld.
5) Daimler – 4.350 euro.
Hekkensluiter in het lijstje is de hardste premiumgroeier van vorig jaar, Daimler. Beetje mager, nietwaar? Zeker aangezien CEO Dieter Zetsche op een haar na de bestverdienende Duitse manager is. Aan de andere kant, we kennen de primaire arbeidsvoorwaarden bij Daimler niet, dat kan een hoop (en meer) compenseren.
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen: Ferrari gaf zijn werknemers in 2013 €4.096 bonus. De vergoedingen voor 2014 moeten nog bekend gemaakt worden.
granlusso zegt
Blijf het een goeie actie vinden. Zo houdt je werknemers tevreden, je kunt het gevoel van succes delen, zodat werknemers ook letterlijk profiteren van wat ze (uitgaande van een productiemedewerker) in elkaar schroeven.
parker zegt
@granlusso: je bedoelt dat het graaien nu ook de werkvloer bereikt heeft!?
Jochempie zegt
Ik hoop dat hun leveranciers dat ook voor hun werknemers doen, die invloed op het eindproduct Porsche is niet te onderschatten..
dirkiii zegt
@Jochempie: klopt werk bij een besrijf die voor 12 miljoen aan VAG verkoopt en 8 Miljoen aan Daimler.
Edge zegt
Toch mooi om te zien dat de fabriekswerkers op waarde geschat worden bij de autofabrikanten, dat is in andere sectoren wel anders. En dan krijgen ze waarschijnlijk ook nog gewoon een redelijk tot goed salaris naar die begrippen, vakantiegeld en een dertiende maand erbij. Ik zou bijna me bijna uitschrijven op de uni en een technische MBO-opleiding gaan doen.
Hubert zegt
@Edge:
Meeste techneuten daar hebben hogeschool of uni…
autogijs zegt
@Hubert: hij had in principe ook studie kunnen zeggen maar wilde toch even “uni” benoemen..
FelixF zegt
@Edge: Die bonus krijgen alle vaste werknemers, niet alleen die die in de fabrieken staan.
redneckdarian zegt
Vind het wel een beetje typisch Duits. En dat blijkt dus
mrrallycross zegt
Het zijn wel allemaal Duitse merken. Zou hier een rede achter zitten of proberen de premium fabrikanten zelfs hier elkaar de loef af te steken?
C6_R zegt
@mrrallycross: Ja, dat verwacht je niet hè, bij een lijstje van de 5 dikste werknemersbonussen uit de Duitse autoindustrie…
Hubert zegt
En dan hebben ze nog fantastische regelingen dat je voor zeer weinig een mooie auto kunt rijden.
lfagtr35r zegt
Ik zat in de buurt, ik dacht Porsche> BMW> Mercedes, maar het is Porsche> BMW > Audi.
Dat Daimler op 5 staat zegt niet veel in principe, zoals in de tekst weergegeven zal het op een andere manier meer dan voldoende gecompenseerd worden.
VAG is misschien qua (auto)concern groter, omdat ze meerdere merken in hun portefeuille hebben. Maar in zijn geheel is Daimler de grootste natuurlijk, Mercedes bouwt meer dan alleen personenauto’s. In zowat elke branche zijn ze actief en dat wereldwijd.
parker zegt
Ik vind dit niks. Het maakt auto’s onnodig duurder en bonussen moet je niet aan werkvolk geven, alleen aan managers. Voor werkvolk geldt: voor jou tien anderen.
jaapiyo zegt
@parker: Voor managers geldt dat ook gewoon hoor, is uiteindelijk trouwens ook gewoon werkvolk eigenlijk. De aandeelhouders die moeten de winst krijgen.
Maar die laatsten vinden dit kennelijk allemaal best dus nou ja, als zij de weelde willen delen…
audirijder zegt
@parker: onzin! Ook bij werkvolk heb je specialisten, waar je niet zonder kan. Sterker nog in crisis tijd worden de managers eerder ontslagen dan specialisten.
lfagtr35r zegt
@parker: en het leuke is dat juist de managers degene zijn die foute beslissingen nemen. Managers krijgen al meer dan genoeg, dit is meer op zijn plaats.
parker zegt
@lfagtr35r: echt niet, en dit bewijst maar weer dat het werkvolk de grootste graaiers zijn met hun giga bonussen, niet de managers
lekbak zegt
@parker: managers… bij de grote bedrijven moet minimaal 75% van dat tuig weg voordat er een gezonde stropdas/overal verhouding is. De meesten doen niks anders dan dom bezuinigen om hun korte termijn doelstelling te halen. Dan zijn ze goed geweest en mogen hogerop. Dan komt de volgende die dat ook doet en dan nog een. vervolgens moet iemand de troep van die zogenaamde managers opruimen omdat de fabriek in de soep loopt door gebrekkig onderhoud, dat is dan de klootzak omdat deze de doelstelling niet haalt…
Als er wel eens iets wordt gerepareerd kost het letterlijk 5 keer zoveel als noodzakelijk omdat het langs zoveel schijven moet.
jrk68 zegt
@parker:
Dat gaat net zo goed op voor managers, dat zijn net politici, heb je geblunderd dan werd je weg gepromoveerd….
Ps: verzin eens iets nieuws, die ballen opmerkingen kennen we nu wel….
Een goede trol vindt zichzelf telkens opnieuw uit….
bofkont zegt
@parker: lol trol :)
gregorius zegt
Als mijn bonus lager is dan die van Porsche, neem ik ontslag.
maw: het is maar net in welke sector je werkt en of t normaal is dat je een bonus moet ontvangen.
stationcar zegt
Krijgen alle medewerkers bij BMW die bonus, of is dat ook voor een beperkte club, zoals bij Porsche? En vallen de medewerkers van Nedcar dan ook onder die regeling? Iemand die heer meer van weet?
Ben gewoon nieuwsgierig…
mashell zegt
@stationcar: werken de medewerkers bij Nedcar niet gewoon bij Nedcar? Of zitten ze inmiddels bij VdL? Lijkt me niet dat mensen die in een fabriek van een ander een MINI in elkaar schroeven als BMW medewerker geteld worden.
Dutchdriftking zegt
Klinkt allemaal heel leuk. Maar is dit niet gewoon een verkapte winstdeling die deze merken uitdelen? Het ene bedrijf doet een winstdeling, het andere vakantiegeld, het 3e een 13e maand. Het is natuurlijk wel heel dik vakantiegeld.
bofkont zegt
Auto industrie in Duitsland zijn de salarissen ook goed, maar er wordt ook genoeg verwacht van ze, 6 dagen in de week aan de band is vrij normaal als de vraag hoog is.
Oude jeugd kameraad van mij werkt bij MB in Stuttgart al 10 jaar is chef van een ontwikkelingsafdeling.
davelepeef zegt
@bofkont: een vriendin van mijn buurman schrobt vloeren bij McDonalds al 3 jaar.
Sorry, ik hou gewoon van dit soort opmerkingen :)
bofkont zegt
@davelepeef: lol :)
davelepeef zegt
Maar de grote vraag is, hoe is dan het basissalaris?? Leuk zo’n bonus maar als de basis mager is kom je nog steeds gemiddeld uit?
bofkont zegt
@davelepeef: zoals al eerder aangegeven ;)
De basis salarissen zijn goed in Duitsland auto industrie.