En uiteraard alle standen en overzichten die er toe doen. Gratis en voor niets voor Autobloglezers!
Na de Grand Prix van Frankrijk dit jaar was er een consensus. De Formule 1 bood geen spektakel meer. Een optocht van 20 overbetaalde junioren. Hoe mooi dat deze gedachte is omgeslagen. De Grand Prix van Oostenrijk was gelukkig een heel stuk spannender, maar de Grand Prix van Engeland was fabelachtig. Veel actie op de baan, veel gevechten en een safetycar situatie die ervoor zorgde dat Lewis Hamilton tóch weer aan het langste eind trok.
Dit zijn 5 dingen die ons opvielen:
1. Leclerc versus Verstappen is episch
Deze twee jonge kemphanen beginnen elkaar nu ook op de baan te vinden. Natuurlijk, ze kennen elkaar sinds hun kartcarrière, maar voor de tweede maal op rij waren dit de twee smaakmakers van de race. Ronde na ronde vochten ze het uit op de baan.
2. Red Bull doet het goed op Silverstone
Dat Leclerc en Verstappen een lekker robbertje hebben kunnen vechten is met name te danken aan de Red Bull RB15. De Honda motor lijkt net even wat verder open te staan en ook de vleugel die vorige Grand Prix werd gemonteerd werpt zijn vruchten af. Qua snelheid doen de twee auto’s niet veel voor elkaar onder. Niet alleen Verstappen en Leclerc zorgden voor spektakel, trouwens.
3. Gasly presteert uitstekend
Daarmee komen we op punt drie: Pierre Gasly mengde zich namelijk ook in het gevecht. Zeker de eerste helft van de race waren zowel beide Red Bulls als beide Ferrari’s vlak bij elkaar. Voor het eerst hebben we een gave inhaalactie van de Fransman gezien op een Top 3 auto: hij verschalkte Vettel immers. Ook wist Pierre het rondenlang Max Verstappen lastig te maken. Goed om te zien dat ze bij Red Bull niet te veel hebben bemoeid met de pikorde. Overigens liet Gasly Verstappen na een ronde of zes er voorbij, maar dat deed niets af aan het feit dat Gasly eindelijk zijn snelheid gevonden heeft. De tijd moet gaan uitwijzen of het eenmalig is, of dat Gasly definitief aansluiting met de top heeft gevonden.
4. Bottas was in bloedvorm
Hamilton was in extase na het winnen van zijn zesde Britse Grand Prix. Uiteraard is het een bijzonder knappe prestatie, maar toch werd Hamilton een klein beetje geholpen. In de eerste tien ronden kwam de Brit niet langs de Fin. Het was de spin van Giovinazzi waardoor Hamilton zijn moment had: hij moest namelijk nog de pits in en kon handig gebruiken van de situatie. Hopelijk kan hij deze vorm behouden, want hij is eigenlijk de enige die Hamilton van zijn zesde wereldtitel kan afhouden.
5. Vettel macht wieder ein Fehler
In Duitsland zijn ze zo waanzinnig verwend geweest met de prestaties van Michael Schumacher, dat alles wat er na kwam een beetje ‘meh’ is. Desalniettemin heeft Vettel vier wereldtitels binnengesleept van 2010 tot 2013. Dat lijken de Duitsers een beetje te zijn vergeten, want Vettel moest andermaal dik door het slijk. Vorig jaar maakte de man uit Heppenheim diverse foutjes die je juist bij een jonge coureur zou verwachten. Denk aan de spin op Bahrein 2019, USA 2018, Italië 2018 en Japan 2018. Om maar te zwijgen van zijn foutje gisteren op Max Verstappen. Eerlijk is eerlijk, dankzij het feit dat Verstappen iets wijd ging, meende Vettel een gaatje te zien dat er uiteindelijk niet bleek. Zal Vettel zijn vorm nog terug weten te vinden?
Hebben wij de race goed voorspeld?
@CasperH en @Wouter zaten er alle twee heel erg dichtbij. Als Vettel niet een ‘Ricciardo-tje Baku’ had gedaan was het heel erg spannend geworden. Hamilton won inderdaad de race en Bottas stond ook op het podium. Het was echter Leclerc die er stond, Verstappen ontbrak.
Rijderskampioenschap
Die jongens van Red Bull hebben niet alleen een snelle auto gebouwd, ook een heel sterke. Na de torpedo actie van Vettel kon Verstappen namelijk gewoon zijn weg vervolgen. Daarmee harkte hij toch tien heel belangrijke punten bij elkaar, waarmee hij zijn derde positie verstevigt. Echter, Leclerc komt nu wel met rasse schreden dichterbij. Dus niet alleen de spanning op de baan is terug, ook in het kampioenschap zullen deze twee heren nog de nodige gevechten met elkaar gaan hebben. Carlos Sainz is best of the rest met 38 punten. Ricciardo klimt naar boven en staat nu op 22 punten.
De WK stand (coureurs) sinds de GP van Engeland is als volgt:
Constructeurskampioenschap
Na een ongelukkige race in Oosterijk gaat Mercedes gewoon verder met het behalen van het maximaal aantal punten. Het dominante team staat inmiddels op 407 punten. Dankzij de goede prestatie van Gasly en het falen van vettel, loopt Red Bull een beetje in op Ferrari. De afstand tot de rest is enorm. Toro Rosso en Racing Point staan nu gelijk.
De WK stand (constructeurs) sinds de GP van Engeland is als volgt:
Kwalificatieduel:
Je teammaat is je beste vergelijkingsmateriaal. Het is ook je eerste vijand die je moet verslaan. Tot zover de cliché’s. Bij veel teams wordt nu wel duidelijk wie de betere coureur is. Behalve bij Toro Rosso, daar is de verhouding nu 50-50: Albon en Kvyat houden elkaar goed in evenwicht. Er zijn twee coureurs die hun teamgenoot in hun zak hebben. Russell is tot nu toe altijd sneller geweest dan zijn Poolse collega. Ook heeft Perez absoluut geen concurrentie aan Lance Stroll.
Het onderlinge kwalificatieduel is sinds de GP van Engeland als volgt:
Snelste raceronde:
Natuurlijk heeft Hamilton geluk gehad met de uitslag, maar dat wil niet zeggen dat hij kon cruisen naar de overwinning. Hamilton haalde het onderste uit de kan van zijn Mercedes. In de allerlaatste ronde zette hij op oudere én hardere banden de snelste raceronde neer. Respect.
De tussenstand qua snelste rondes tot en met de GP van Engeland ziet er als volgt uit:
Driver of the day:
Hilariteit alom vorige keer, toen alle stemmen automatisch naar Robert Kubica gingen. Er was sprake van een storing, waardoor het even duurde voordat het bekend was wie nu de felbegeerde ‘Driver of the Day’ titel gewonnen had. Toen was het Max Verstappen, nu ging de Award (met 20% van de stemmen) naar Charles Leclerc. De Monegask was absoluut de smaakmaker van de race en behaalde het podium.
De tussenstand qua Drivers of the Day tot en met de GP van Engeland ziet er als volgt uit:
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
Deze races staan nog op de agenda:
28 juli: GP van Duitsland
4 augustus: GP van Hongarije
1 september: GP van België
8 september: GP van Italië
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters op de GP van Duitsland 2019 worden verreden op vrijdag 26 juli om 11:00.
gertjan2012 zegt
Mij viel het vooral op dat de F1 toch niet zo dood is als wij dachten. Leuke race races kunnen dus nog steeds.
HzR zegt
@gertjan2012: de meeste races dit seizoen waren leuk om te kijken. Alleen Frankrijk was doodsaai.
mark1055 zegt
@hzr: dus jij vindt een race die alleen maar om strategie en pitsstops draait ipv echte gevechten zoals de afgelopen 2 races leuk?
Breinstein zegt
@gertjan2012: misschien komt dat omdat Silverstine geen verschrikkelijke Tilke baan is, maar een echte klassieke racebaan.
htadema zegt
@gertjan2012: Mij viel het op dat er amper aandacht is voor de snelste pitstop ooit in de F1. Red Bull’s team Gasly …
emping zegt
Wie is die chick die naast Bottas staat?
autodrome zegt
@emping: Z’n moeder ….
dirkiii zegt
@emping: miss Botox
bernoulli zegt
@emping: dat is Lewis
viezefreddyw zegt
Het ziet er naar uit dat Ferrari geen progressie boekt met hun auto. Dit is goed voor Mercedes, nu kunnen zij nog verder uitlopen en kan Hamilton fluitend naar zijn zesde wereldtitel. Het is ook goed voor Red Bull. Nu kunnen zij meestrijden om de tweede plek in het klassement en strijden om podiumplaatsen. Het is vooral goed voor de (neutrale) kijker. De gevechten die ik gisteren heb gezien tussen Red Bull en Ferrari waren geweldig en hebben de race gemaakt. Leclerc en Verstappen was een heerlijk gevecht waarbij vooral het harde racen maar ook het respect naar elkaar bij erg opviel, zeker na Oostenrijk. Er gaan leuke races aankomen, mede door die twee jonge gasten.
flutterby zegt
@viezefreddyw: het was inderdaad mooi om te zien dat Max minder risico nam om LeClerk voorbij te gaan, al was het ook pas in de eerste helft van de race.
Erik zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
reactief zegt
@erik2907: ook staat dit boven het rijtje Drivers of the day:
-is inmiddels gefixt, dank!-
Maar leuk artikel. Ik vind het echt een meerwaarde dat jullie nu voor- en na het raceweekend een uitgebreid verslag doen !
SpiderIV zegt
Goed stuk @willeme. Wat ook erg opvalt is dat Haas door het ijs zakt. Wel jammer, komt wel als een sympathieke enthousiaste club over.
tuutertuuter zegt
Als Ferrari op een gegeven moment Vettel afschrijft, en ze nemen Max erbij.. Poeh dat moet wel een dik seizoen worden dan.. Innerlijke strijd tussen Leclerc en Verstappen, en dan ook nog wat serieuzere competitie voor Mercedes. Ik zie Verstappen namelijk niet naar Mercedes gaan dus mogen we dit hopen dan?
harrie zegt
@tuutertuuter:
Ik zie hem ook niet naar Ferrari gaan.
gwnbmw zegt
@tuutertuuter: ik geloof nooit dat verstappen en leclerc ooit in hetzelfde team komen. Dan krijg je alonso/hamilton, maar dan bij de chaos die ferrari wordt genoemd, met 2 meer ervaren jongens. Ik zie verstappen eerder naar mercedes gaan, bottas zn contract is uiteindelijk niet veel waard.
kenju zegt
@gwnbmw: Volgens Mathew Carter is het in principe de bedoeling dat Ocon daar gewoon in de auto komt.
gwnbmw zegt
@kenju: stel je voor: je heet Toto Wolff. je hebt een 6voudig wereld kampioen in abu dabhi, je moet van bottas af. je hebt 2 nummers voor je neus liggen. E Ocon en M Verstappen. welke zou jij bellen?
je snapt em al?
kenju zegt
@gwnbmw: Als Ocon al een contract heeft en Verstappen afgekocht moet worden…. En als er al toezeggingen gedaan zijn naar Ocon…. En als een eerdere toezegging (dat hij bij Renault kon rijden) al niet ingevuld kon worden… En zelfs als Ocon daadwerkelijk minder is (wat je je kan afvragen), dan zou dit juist beter zijn omdat ze een interne strijd kunnen voorkomen zoals tussen Rosberg en Hamilton.
Dutchdriftking zegt
Het was gewoon retespannend! Ga zo door met z’n allen.
FB_100001036415374 zegt
Nog een leuk weetje: Hamilton heeft gisteren zijn 80ste overwinning behaald. Als hij alle 11 resterende races wint, dan evenaart hij het absolute record van Schumacher. (91)
sirprize zegt
@FB_100001036415374: wetende dat Lewis voorlopig nog niet stopt in de F1 is de kans erg groot dat hij Schumi gaat evenaren. Alleen Max en Charles kunnen roet in ’t eten gooien, mits ze een competitieve auto rijden.
gwnbmw zegt
@sirprize: dan nog krijgt lewis het in de minstens 5 jaar die hij nog heeft in de f1 het wel voor elkaar om minstens 11 races te winnen.
sirprize zegt
@gwnbmw: dat zeg ik ook in m’n eerste zin.
pomoek zegt
Eerlijk gezegd en jammer genoeg ben ik het niet met je eens wat betreft Gasly. Een geslaagde inhaalactie maakt nog geen zomer. Het blijft mager. Leclerc bijvoorbeeld liet duidelijk progressie zien ten opzichte van de vorige race. Hij zette zijn tanden in het stuur en wist Verstappen achter zich te houden en ook in te halen na de pitstop. Leclerc was gisteren gewoon beter dan Verstappen.
Hamilton heeft echt het geluk van de winnaar. Deze race had Bottas eigenlijk in de tas moeten hebben.
kenju zegt
@pomoek: Bottas heeft al aangegeven dat hij feitelijk geen kans had, ook niet zonder SC. Zijn strategie was gewoon de mindere. Zie ook de aflevering van Slipstream (Allard Kalff en Kees vd Grint).
Hamilton zat steeds in de DRS van Bottas, Bottas kon ook met zachtere banden niet in de DRS van Hamilton komen. Hamilton was gewoon sneller en gaf bij dat gevecht Bottas ook duidelijk veel ruimte. Zoals Bottas hem terugpakte voor Copse, daar had een niet-Mercedes-rijder echt die ruimte niet gehad.
pomoek zegt
Ik hoorde gisteren nog een leuke analyse over Vettel. Vettel vertrok bij RB toen hij concurrentie van Ricciardo kreeg. Hij had eigenlijk bij RB moeten blijven en gaan werken aan zijn rijstijl en het niet maken van fouten. Hij is eigenlijk gevlucht naar Ferrari en maakt daardoor nog steeds dezelfde fouten als vroeger.
jiltjes zegt
Gratis, maar niet voor niets. Goed leesvoer @willeme
mikespek zegt
Kimi terug naar Ferrari ipv vettel
berlinetta zegt
@mikespek: Als ik Ferrari was, zou ik Ricciardo proberen te strikken en te ruilen met Vettel. Vettel is toch niet meer goed genoeg voor een topteam. Die kan mooi gaan afbouwen bij Renault. Ricciardo is goed genoeg voor bij een topteam te rijden en genoeg punten te sprokkelen.
superfred zegt
@mikespek: nee, Kimi naar Red Bull, lijkt me hét perfecte team voor hem!
autopetje zegt
Wat mij ook opviel is dat ze de 2019 banden ineens wel aan de praat krijgen zo vlak na de “ 2018 banden stemming “
loutervanplezier zegt
Wat mij opviel gisteren, dat wij volgend jaar drie rijders niet terug gaan zien bij hun team, in een zitje tijdens de race, namelijk Grosjean, Hulkenberg, Kubica.
Grosjean, kan met pensioen, als je na zoveel aanvaringen met je teamgenoot, nog steeds voor heibel zorgt en geen punten voor je team binnenhaalt , dan is het wel gebeurd met een zitje in een raceauto.
Dan Hulkenberg, hij hem komt het er ook niet helemaal uit, zoals al jaren eigenlijk niet. Hij probeert het wel, maar om je team over de radio te bekritiseren, zoals hij deed en wat iedereen kan horen, terwijl je zelf ook niet helemaal foutloos bent, is een beetje dom en kan je zo maar je stoeltje voor volgend jaar kosten. Natuurlijk heeft Ricciardo een voorkeursbehandeling, maar daarin heeft Renault ook duidelijk geïnvesteerd. Hülkenberg moet laten zien, dat hij uit het juiste racehout gesneden is, om volgend jaar weer bij Renault op de grid te staan, misschien kan hij de opvolger van Grosjean worden bij Haas, dat zou opzich niet vreemd zijn.
Kubica, kan gewoon niet goed genoeg meekomen, wordt bijna overal om de oren gereden door Russell, die het wel heeft, maar in een mindere auto zit. Russell komt er wel, Kubica zou een goede reserverijder zijn, als ik Claire Williams zo hoorde in de persconferentie van afgelopen vrijdag. Kubica schijnt veel technische knowhow te hebben en kan dit ook nog goed overbrengen aan de monteurs. Dus dat lijkt mij dan geen slecht idee, hij is nog snel genoeg en met zijn vaardigheden, kan hij ook het team verder helpen en kan hij ook doorgroeien naar een verblijf bij een stal, na het rijderschap.
Voor de rest was het een race zoals elke race hoort te zijn, iedereen heeft er lol aangehad, tenminste het overgrote deel.
Haas moet heel snel een beter, een stevigere auto gaan bouwen, daardoor ben je stabieler, ga je beter door de bochten en ben je in het algeheel sneller. Een ander rijder voor volgend jaar contracteren en nogmaals de rijders vertellen, dat zij elkaar moeten laten ‘leven’ tijdens de race.
Ferrari moet de focus niet langer op Vettel houden, het is sowieso vreemd, dat men daar al jaren geld investeerd in de verkeerde eerste rijder, mannen die al wereldkampioen zijn en er weinig meer van bakken. Kimi was hun laatste wereldkampioen, terwijl hij tweede rijder was, dan snap je het als Ferrari zijnde niet. De jonge generatie wil zich bewijzen en kan dat ook, zie Leclerc, Verstappen, Norris, Albon en Russell, zij willen nog en moeten nog wereldkampioen worden. De gevestigde orde probeert het wel, maar denkt eerder speel maar op save, behalve Vettel, als hij een moment van jeugdigheid heeft, dan krijg je al snel zoiets als gisteren met Verstappen.
De enige uitzondering van de gevestigde garde is Hamilton, die graag nog het record van Schumacher aan wil vallen en daar ook alle kans voor krijgt binnen Mercedes, Bottas is gewoon tweede rijder en is de ideale man naast Hamilton, als hij zo’n goed jaar heeft al dit jaar, dan wordt de rest gewoon derde of minder in het kampioenschap. Bottas wordt hooguit met een gelukje, of met pech bij Hamilton, wereldkampioen.
Red Bull, Honda en Verstappen hebben elkaar gevonden. Red Bull heeft na de winst van Verstappen in Oosterijk eindelijk ook oog en oor voor Gasly en zie op Silverstone het resultaat, dat had ook eerder gekund, maar ja de focus lag nu eenmaal bij Verstappens eerst winst. Zo kan je ook je strategie uitstippelen en laten zien.
sirprize zegt
@loutervanplezier: tldr;
kenju zegt
@sirprize: Substantie is inderdaad vreselijk.
sirprize zegt
@kenju: Stof? Spul? Ding? Materie? Welke betekenis van substantie vind je vreselijk?
kenju zegt
@sirprize: Het deel dat de definitie omvat waar jij kennelijk niet bekend mee bent….. Sla eens een woordenboek open en dan vindt je dat het ook kan duiden op inhoud, materie. Iets dat jij niet graag tot je neemt en in plaats van een uitgebreidere reactie te negeren, in het belachelijke wil trekken of denigrerend over wil doen met je onnodig TLDR-opmerking.
sirprize zegt
@kenju: 1) ik noem ‘materie’ als optie, als je mijn reactie had gelezen had je die gezien. 2) het gaat bij substantie om de metafysica van materie, niet om achtergrond (wat jij bedoelt). Lees zelf een woordenboek. 3) vrij land, mijn mening
kenju zegt
@sirprize: Je snapte mijn reactie op basis van het gebruik van het woord substantie gewoon niet, waarbij je binnen deze context niet wist op welke manier ‘materie’ bedoeld werd. Je plaatst niet voor niets die reactie immers.
sirprize zegt
@kenju: hahaha, probeer je je eigen fout nu recht te praten? Substantie gebruik je niet in zo’n context vriend.
kenju zegt
@sirprize: Ik maakte geen fout. Iemand die interpunctie niet begrijpt en ook niet de definitie die hij opgezocht had (materie gaat niet alleen over metafysica, maar kan ook over inhoud gaat (en daarnaast ook in de meest concrete vorm, tastbare stof, aardelementen)), ook niet wanneer je het synoniem ‘substantie’ ervoor gebruikt, moet maar geen discussie aangaan over taal.
Het feit dat je het sowieso moest opzoeken zou je al het nodige moeten zeggen. Al herken je zelf ook niet dat je taalkundig zwak bent, wat dus ook zegt dat je gewoon niet zo slim bent, naast het gegeven dat je iets niet kan opzoeken, het alleen op één manier doet, en dan de basisdefinitie ook niet begrijpt. Viervoudige domheid. Bijzonder, zeker voor mensen die graag willen doen dat ze slimmer zijn dan een ander en die persoon in het belachelijke willen trekken op basis daarvan.
Maar goed, deze reactie zal je ook wel te boven gaan. Laatste keer dat ik nog op je reageer.
sirprize zegt
@kenju: jammer dat je niet wil reageren, want laat mij 1 officiële bron lezen waarin ‘substantie’ wordt gebruikt in de context (“ingewikkelde materie”, “stof tot nadenken”) die jij bedoelt. Als je die vindt, neem ik alles terug en krijg je van mij welgemeende excuses. Beloofd.
kenju zegt
@sirprize: Ok, aangezien je je ervoor openstelt (waarmee ik je meteen meer credits moet geven dan ik aanvankelijk wilde doen):
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=substantie
Daar zie je o.a. ‘basis’ staan. En dat gaat over ondergrond. Ik kan me voorstellen dat het dan lijkt dat die over iets van een bouwkundig fundament gaat, maar net als woorden als ‘fundament’ en ‘onderbouwing’ worden ze ook gebruikt om een verhaal te omschrijven waarin zaken -onderbouwd- zijn met feiten en er dus een – basis- gegeven wordt voor de dingen die gezegd worden.
Zie hier ook de puzzelomschrijvingen van substantie: https://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/substantie
Dus het gebruik in een andere context, zoals de metafysica, of in de schei-/natuurkunde is ook gerelateerd. Het gaat over inhoud, de basis die gegeven wordt voor een verhaal. En om deze basis te geven moet je vaak wat meer woorden gebruiken zodat mensen precies weten waar je woorden vandaan komen. Je geeft ze meer argumenten, meer redenen achter je denkwijze, meer basis… Meer substantie.
We gaan zelfs een stap verder in deze met neologismen, waarmee bewezen wordt dat het ook te makkelijk is om op basis van een woordenboek iets op te zoeken in deze. Als iemand spreekt over een ‘donkerbruine stem’ weet je dat deze persoon het niet over een hoog stemmetje heeft. Toch zal je nergens in een woordenboek vinden dat ‘donkerbruin’ gaat over een zware stem of een stem bestaande uit vooral lage tonen. Het gaat enkel en alleen over kleuren. Het zou me niets verbazen als je in officiële woordenboeken (bijv. mijnwoordenboek.nl, wikipedia en encyclo zijn dit niet en vandale-online is zeer beperkt) niet eens een definitie vindt van donkerbruin en alleen van ‘donker’ en ‘bruin’.
sirprize zegt
@kenju: met deze context begrijp ik eindelijk wat je bedoelt. Maar daarbij moet ik zeggen dat ik het woord ‘substantie’ in deze constructie nog nooit gehoord heb (geen spreektaal) en ook niet gelezen heb. En nee, ik vond mijzelf (tot voor kort) niet dom, zelfs aardig belezen, ook in (internationale) wetenschappelijke artikelen. Laten we daarom een compromis sluiten: je hebt gelijk, mijn excuses. Maar geef toe dat het een ongebruikelijk woord is, en in de context van Autoblog (benzine, vonken, herrie en uitlaatgassen) niet erg gebruikelijk om te bezigen in een reactie op mijn grappig bedoelde ’too long, didn’t read’.
kenju zegt
@loutervanplezier: @loutervanplezier: Grosjean zijn veel mensen er negatief over, omdat hij er zo nu en dan uitsteekt met een rare actie. Maar er is een reden dat hij er zit. Sowieso is het een prima coureur. In principe beter dan Magnussen als we kijken naar snelheid en volwassenheid en het naar huis brengen van een auto. Dit seizoen heeft hij wat pech, maar in de basis is er weinig mis met zijn raceskills. Verder is het een goede ontwikkelaar van de auto en een prettige kerel om mee samen te werken. Dit is ook de reden dat hij zo lang in de F1 rijdt. Kortom, ik denk niet dat Grosjean volgend jaar er niet meer bij is.
Hulkenberg ben ik het bijna helemaal over met je eens. Hij geeft niet thuis op momenten dat hij het wel moet doen. Hij heeft verder al een tijd lang bij Renault gezeten zonder echte druk en volgens mij vond hij het allemaal wel prima. Dik verdienen, lekker leventje in Monaco, en een WK, ach, dat zat er toch niet in, dus waarom zou je je helemaal ervoor geven? Echter, nu is Ricciardo er, nieuw in het team en verslaat hem gewoon meteen. Nu is Ricciardo ook veel beter dan veel mensen door hebben, maar toch. Hulkenberg was ooit een van de grotere talenten, maar heeft te lang vastgezeten en te lang gesudderd in het comfort van Renault. Ik weet niet of hij intussen al verlengd heeft, maar anders loopt zijn contract af in 2019. Ik denk dat Renault er goed aan zou doen om eens verder te kijken. Misschien Ocon, als hij vrijgegeven wordt door Mercedes. Of Perez, als hij geen vertrouwen heeft in wat Racing Point gaat doen. Of misschien Gasly een kans geven, als RBR hem niet houdt?
Ferrari heeft destijds met Vettel m.i. sowieso een vreemde keus gemaakt. De manier waarop hij er door Ricciardo uitgereden werd was veelzeggend voor wat Vettel voor een gevoel had met deze hybride-auto’s. Maar goed, nu zitten ze met hem en voorlopig heeft hij tot en met volgend jaar een contract. En dat is geen goedkope om af te kopen. Ik denk wel dat ze nu Leclerc gaan backen als eerste coureur.
Ik denk dat Haas gewoon eindelijk begrijpt dat de manier waarop zij hun auto samenstellen, nu tegen de beperkingen aan lopen die te verwachten waren. Voor alle duidelijkheid, de Haas wordt vervaardigd voor het grootste deel uit onderdelen die ze mogen kopen. Alleen het deel dat ze regeltechnisch zelf moeten maken, doen ze zelf. Ze hebben hier ontzettend veel hulp bij van ‘Dallara’, maar ook een hoop Ferrari-personeel. Ik schrijf Dallara tussen aanhalingstekens, omdat dit volgens mij grotendeels gewoon Ferrari-mensen zijn dus dus veel meer doen dan alleen de motor. Dallara maakt ook gebruik van de infrastructuur van Ferrari, zoals hun windtunnel. De fabriek van Haas staat in principe in Barnley, maar de auto’s komen daar nooit en gaan na elke race terug naar Italië. Zo nu en dan krijgt Haas een update vanuit Ferrari en dan zie je ze weer wat sneller gaan. Vorig jaar werkte deze aanpak redelijk en ging het op en neer. Maar dit jaar dus niet, aangezien Ferrari zelf ook de nodige moeilijkheden heeft.
Verder is Alfa/Sauber ook een 100%-B-team geworden en daar krijgen ze al de input van die ze eerder bij Haas zochten. Feitelijk is Haas daarmee het C-team. Haas neemt alleen onderdelen af en heeft windtunneltijd in aanbieding als tegenprestatie. Maar Alfa/Sauber heeft een heel eigen fabriek, inclusief een eigen windtunnel van fabrieksniveau (uit de BMW-tijd, die in tegenstelling tot bijv. die van McLaren, wel up-to-date is gehouden, iets waar o.a. Monisha Kaltenborn de complimenten voor verdient, dat ze die infrastructuur zo goed mogelijk in stand gehouden heeft ondanks dat het geld er niet was om het ook daadwerkelijk te exploiteren) die als benchmark kan dienen voor Ferrari.
Maar goed, ook dit lijkt niet te werken voor Ferrari. Waar ze de afgelopen twee jaar over het hele seizoen misschien wel de beste auto hadden, zijn ze dit jaar gewoon de mindere tov Mercedes. Misschien dat ze te veel mensen verspreid hebben over de drie verschillende projecten. Ik begreep dat ze Simone Resta wilde terughalen uit Hinwill. Geen idee of dit al gebeurd is.
Wat je zegt over Kubica, vind ik twijfelachtig. Dat Williams zegt dat zijn technische bijdrage zo goed is kan wel zijn, maar Renault liet hem anders heel makkelijk gaan. Verder is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat iemands technische bijdrage zo goed is als reactie op het feit dat hij op de baan gewoon niet presteert. Persoonlijk denk ik dat het vooral zijn financiële bijdrage (met name via Orlen) goed is en dat die steun gerelateerd is aan het feit dat hij in die auto zit.
Maar goed, misschien is Russell wel zo briljant. Verder heb je coureurs die in slecht materiaal slecht zijn en in goed materiaal opeens wèl dat stukje extra weten te brengen.
skinny058 zegt
Mij viel ook op dat Kimi de punten binnen blijft harken voor Alfa Romeo. Die kan nog wel even mee!
kenju zegt
@skinny058: Zeker. Ik vraag me alleen af wat de verhouding is tussen coureursprestaties en wat die Alfa kan, ook kijkende naar hoe Giovinazzi het doet.
In principe is die Sauberinfrastructuur wel goed, zeker met het geld van Ferrari nu. Maar ze draaien zeker niet op volle toeren daar en het blijft een Ferrari-B team. Het lijkt een beetje het Haas van vorig jaar. Een beetje op en neergaand.
skinny058 zegt
@kenju: Dat hoor je mij ook niet zeggen en Giovinazzi is nog steeds groeiende. Los van de kwalliteit van het team en de auto is nu van belang om eens punten te gaan scoren, zoals Kimi dat wel lukt tot nu toe. Daar zit toch de ervaring van Kimi die dat bewerkstelligt, denk ik.
iphonistvongates zegt
Het is dat het gratis is maar geen woord over mijn main man Norris, voornaam Lando. Ik klaag niet hoor maar Norris, voornaam Lando maakte het Vettel toch echt wel moeilijk en hij zwaaide ook nog even naar Ricciardo toen hij er langs ging. Maar ik klaag niet hoor….het is tenslotte gratis copij.
Edge zegt
Het is gelukkig maar een verkiezing die er niet toe doet, maar ik vind het behoorlijk vreemd dat Leclerc Driver of the Day is geworden. Natuurlijk heeft hij een puike race gereden en was zijn gevecht met Verstappen episch, maar van een talentvolle coureur in een Ferrari is dat eigenlijk ook wel het minste wat je mag verwachten.
Ik zou dan ook gekozen hebben voor Sainz of Kvyat. Die hebben gezien hun materiaal net even wat beter gepresteerd dan Leclerc in een Ferrari.
kenju zegt
@edge: Verstappen is vaak zat driver of the day geworden terwijl het totaal niet logisch was, en Hamilton die soms indrukwekkend snel en foutloos is, wordt het ook niet zoals in Frankrijk. Het is een domme verkiezing die helemaal nergens over gaat en waarvan de basis geen waarde heeft.
Leclerc was logisch, omdat het publiek hem minder vaak heeft zien vechten en het ook leuk is om een Ferrari te zien. En hij eindigde met een goede klassering. Sainz en zeker Kvyat waren inderdaad zeer goed, maar onzichtbaar voor het publiek.