Voor de mensen die begrijpelijkerwijs niet wakker wisten te blijven.
Hoe snel de tijd kan vliegen. De laatste Grand Prix van dit decennium zit er inmiddels op. Een decennium waarin slechts twee teams wereldkampioen werden: Red Bull en Mercedes. Op de baan leek de dominantie niet altijd aanwezig te zijn, maar als we kijken naar de overzichten (die hieronder uiteraard vermeld staan), dan zie je dat ze wederom met grote overmacht hebben zege gevierd.
De race an sich was minder bijzonder. Nu zijn we sinds de GP van Oostenrijk behoorlijk verwend met vermakelijk races, dus is het wat makkelijk te verkroppen dan de eerste acht races die eveneens erg saai waren. Anyway, er gebeurde genoeg op en rond de baan. Dit zijn de vijf dingen die ons het meest opvielen.
1. Hamilton viel NIET uit dit seizoen
17 podiumplaatsen waarvan 11 overwinningen. Dat is erg indrukwekkend. Dat geldt ook voor het aantal uitvalbeurten: 0. Hamilton scoort gewoon altijd. Sterker nog, dit seizoen scoorde hij elke race punten. Zelfs in de dramatisch verlopen GP van Duitsland pakte Hamilton uiteindelijk 2 punten. Toegegeven, dat was een cadeautje, maar je moet wel vooraan staan op het moment dat de cadeautjes werden uitgedeeld.
2. DRS is een noodzakelijk kwaad
We zien het Drag Reduction System toch een beetje als valsspelen. De bedoeling is op zich goed, maar het is niet helemaal zoals het zou moeten horen. Tijdes de GP van Abu Dhabi functioneerde de DRS het eerste gedeelte van de race niet. Het resultaat was dat het voor coureurs zeer lastig was om een goede inhaalactie te ondernemen. Voor een achterligger die eigenlijk vooraan hoort te strijden is het frustrerend, maar voor coureurs waarvan de auto minder snelheidsverschil heeft met de in te halen auto, moet het extra zuur zijn geweest. De kijker was er ook niet bij gebaat.
3. Ferrari moddert weer lekker aan
Dat Ferrari niet meer de snelheid had van België en Monza is op zich wel logisch. Dat het verschil weer zo groot zou zijn is wel een verrassing. De Red Bull van Max presteerde niet optimaal, maar toch liep hij in op Leclerc en kwam er zelfs voorbij, na een gave inhaalactie. Maar ergens lijken ze bij Ferrari gewoon niet scherp te zijn. Dat Leclerc zélf vraagt of ze de strategie niet moeten aanpassen is tekenend. Dat plan moet eigenlijk klaar liggen en er moet meteen op gereageerd worden.
4. Heeft Albon het nu wel of niet?
Alexander Albon laat vaker dan Gasly zien dat hij het juiste racehout gesneden is. Hij maakt veel acties en laat zich ook gelden. Tijdens de GP van Brazilië stevende hij op een podiumplaats af. Het grote probleem is eigenlijk zijn teamgenoot. Of beter gezegd, het verschil met zijn teamgenoot. Eindigen op meer dan een minuut kan eigenlijk niet op een race van 55 ronden. Hij is een debutant, de potentie is zeker aanwezig. Het rijdersduo van Red Bull is gewoon niet zo goed als toen met Ricciardo. Hopelijk weet Albon de lijn naar volgend jaar vol te houden.
5. De Formule 1.5 is wél zeer spannend.
Het verschil tussen de top 3 en de de rest van de teams is gewoon te groot. Dat is ook een beetje inherent aan de sport dat dit voorkomt. De spanning om de zesde plaats was om te snijden tijdens de race. Sainz moest namelijk een punt pakken en reed pas op een dergelijke positie in de laatste anderhalve ronde. Sainz heeft laten zien zeer volwassen te zijn tijdens zijn races. Hij is niet alleen snel, maar speelt goed in op de omstandigheden en rijdt erg constant. Het verschil met andere coureurs uit de top 4 tot 10 teams is enorm.
Eindstand coureurs
Alle standen zijn dus automatisch ook eindstanden, uiteraard. Verstappen deed vorige race al goede zaken voor de derde plaats in het klassement. Leclerc wint uiteindelijk het gevecht met zijn teamgenoot. Sainz pakt op het allerlaatste moment nog even de 6e plaats in het kampioenschap. Verder zijn er geen grote veranderingen.
Eindstand constructeurs
Ook geen vreemde mutaties bij de constructeurs, uiteraard. Fijn dat Williams in elk geval een puntje heeft. Hopelijk gaat het volgend jaar beter. Schandalig eigenlijk dat Renault zover achter hun klantenteam staat. Toro Rosso was in de buurt om P5 af te pakken, maar de pech met Gasly aan het begin van de race, maakte een einde aan alle hoop.
Eindstand kwalificatieduel
Nieuwkomer Russell was elke race sneller in de kwalificatie dan zijn ervaren teamgenoot. Nu weten we niet hoe moeilijk Kubica het uiteindelijk had, maar 21-0 laat niets te wensen over. Helaas voor Russell is het enige puntje van Williams afkomstig van Kubica. Van die Russell gaan we nog genoeg meekrijgen, laten we ons daar geen zorgen over maken. Wat verder opvalt is dat Giovinazzi in de race niet altijd even goed scoorde, maar in de kwalificaties is duidelijk dat de snelheid er wel degelijk is.
Snelste Ronde
Hier kunnen we kort over zijn: Lewis kwam, zag en overwon. Hij ging dan ook met alle punten naar huis. Hij had in zijn laatste ronde voldoende marge in zijn banden om nog even een paar ronden aan te zetten. Iets dat hij tijdens de GP van Engeland ook al deed. Waardoor je je ging afvragen: hoe vaak heeft Lewis nu écht het maximale laten zien?
Driver of the Day
Eigenlijk is het schandalig dat Lewis Hamilton geen enkele keer de Driver Of The Day Award heeft gewonnen. Natuurlijk rijdt hij vaak vooraan als dat niet het geval is, vinden we die coureur véél beter omdat ze vóór Hamilton rijden. Met 28% van de stemmen was het Nico Hulkenberg die die de Award in ontvangst mag nemen. Een teken van de fans dat ze de sympathieke Duitser gaan missen.
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
11. GP van Duitsland (Verstappen)
12. GP van Hongarije (Hamilton)
13. GP van België (Leclerc)
14. GP Van Italië (Leclerc)
15. GP van Singapore (Vettel)
16. GP van Rusland (Hamilton)
17. GP van Japan (Bottas)
18. GP van Mexico (Hamilton)
19. GP van Amerika (Bottas)
20. GP van Brazilië (Verstappen)
21. GP van Abu Dhabi (Hamilton)
De eerste meters voor de GP van Australië worden verreden op 13 maart om 02:00 uur Nederlandse tijd.
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
grrrrommmmm zegt
Toch gaaf van Hamilton, dat hij zijn teammaat steunt met dat handgebaar…
Thanks, V, you are the best teammate ever!
ericd zegt
Punt 6. De dominantie van Mercedes. Simpel, was Hamilton er niet geweest, dan zou Bottas wereldkampioen zijn geworden. Aan de hegemonie van de Silberpfeilen moet eens een eind komen.
dave130r zegt
@ericd: Dan hadden ze nooit aan de V6 hybrids moeten beginnen die Mercedes al lang aan het ontwikkelen was voordat de rest er aan begon.
donjunior zegt
Ben het niet helemaal eens over het puntje DRS..
Vond het juist jammer dat deze op een gegeven moment weer werkte.. Hoe mooi om te zien dat Bottas moeite had om Hulkenberg voorbij te komen en dat de mannen nu echt moesten werken voor een goede inhaalactie.
Tot het moment dat ‘DRS enabled’ weer in beeld kwam.. toen had Hulkenberg geen schijn van kans.. dat is jammer. Het echte racen zie je dan niet meer terug.. Dan is het wachten tot het rechte stuk.. DRS open en doei.. terwijl ze anders echt moeten zoeken naar een goede plek, het moeten doen op uitremmen etc..
pomoek zegt
@donjunior: DRS is nu juist geïntroduceerd omdat inhalen vanwege de vuile lucht (minder downforce) achter de auto’s vrijwel onmogelijk werd. In de jaren 90 en in het eerste decennium van deze eeuw waren slaapverwekkende races echt de regel. Zodra Schumacher op kop lag kon je rustig de tv uitzetten. Dat is nu echt anders.
dappers zegt
@pomoek: we weten denk ik allemaal hier de achtergrond wel, kwam zelfs voort uit de saaie kampioensrace op hetzelfde circuit in 2010 (petrov anyone?), maar in dit geval ben ik het toch meer eens met @donjunior; de giftigheid waarmee in de eerste stint de inhaalmanouvres wereden ingezet was erg vermakelijk. Met de DRS aan gebeurde er eigenlijk meer wat je verwachtte.
Zonder de DRS was het, toch al spannende, gevecht in het middenveld nog wat mooier geweest en had Bottas wellicht wat meer moeten laten zien.
berlinetta zegt
@donjunior: Van mij mag DRS ook meteen verdwijnen. Doet me denken aan de handicap-mode bij Mario Kart vroeger.
Robert zegt
Ik kan niet wachten tot seizoen 2021 aanvangt.
berlinetta zegt
@rrrobert: Nou vriend, je zal helaas toch moeten ;)
blackeye zegt
Het wordt pas weer interessant in 2022. De 3 rijke teams hebben geld om nu al de auto voor 2021 te ontwikkelen, aangezien er geen budgetcap is. Daarmee komen ze zo ver voor te liggen, dat de top 3 de komende paar jaar niet zal veranderen. Mochten er in de tussentijden een paar toppers overstappen naar Fomule E, dan zie ik het somber in voor de F1. Ze hebben echt meer fabrieksteams en automerken nodig.
berlinetta zegt
Ik vrees dat volgend seizoen hetzelfde gaat worden als de voorgaande seizoenen. Mercedes weet hun auto nog net iets verder te perfectioneren. Ferrari weet een goede, zo niet de snelste auto te bouwen, maar verpest het regelmatig omdat ze Italiaans zijn. En als de Italianen het niet verpesten, maakt Vettel een fout. Red Bull begint traditioneel met een net iets te langzame auto en weet de aansluiting te laat te vinden.
Ik hoop dat ik er helemaal naast zit overigens.
chrisvis zegt
Als je de resultaten van de qualificaties even bekijkt zou ik (moest ik papa Stroll zijn) toch ook wel even denken of deze miljoenen nu zo goed besteed zijn. Ook in de race werd Lance weer redelijk in verlegenheid gebracht tov Peres
rickthestig zegt
@chrisvis: ik zou per direct de Hulk aannemen als reserve.
pomoek zegt
Hamilton wordt volgend jaar weer gewoon kampioen. Hij heeft in Bottas de ideale teammaat. Hij prikkelt Hamilton maar is net niet goed genoeg om hem regelmatig te verslaan. Albon is beter dan Gasly maar niet goed genoeg. Verstappen stond na de zomer 4 keer op het podium. Albon geen enkele keer. Toen Verstappen in 2016 instapte in de Red Bull stond hij de eerste 9 races ook 4 keer op het podium. Albon moet agressiever gaan rijden. Dan maar af en toe met een kapotte ophanging de pits in.
Ferrari heeft volgend jaar een mega groot probleem. Leclerc wil natuurlijk wereldkampioen worden. Hij is dan meteen de jongste wereldkampioen ooit. Maar dat gaat Vettel natuurlijk nooit laten gebeuren. Ferrari kan bijna niet anders dan voor het constructeurskampioenschap gaan en de “individuele” wereldtitel laten gaan.
gregorius zegt
@pomoek: Volgens mij heeft Albon wel de agressiviteit, alleen heeft ie niet de kunde om elke ronde met een volle auto dicht tegen het randje aan te rijden; dat is uiteindelijk wat je moet doen als top 3-team rijden: 90% van de race rijdt je een time-trial en daarnaast zijn er een paar gevechten. Albon zat elke keer in het gevecht als ‘langzamere’ auto.
Dus OF je hebt een Gasly, die elke keer weer problemen had in het begin van de race (waar Albon vaak netjes als laaste van de top-3-teams wegrijdt); voor geen ruk kan inhalen, maar vervolgens tijdens freie fahrt een halve seconde per ronde inlevert op Verstappen; of dus een Albon die best aardig kan inhalen, maar bij de freie fahrt te veel inlevert.
Conclusie: volgend jaar worden ze gewoon weer 3e in het kampioenschap. En ALS RB nog een stapje vooruit maakt (en Verstappen vaker mee kan doen voorin); zal je zien dat het eigenlijk een gemis is dat je geen teammaat hebt die ver genoeg vooraan rijdt om wat af te leiden.
harrie zegt
Toch wel goede hoop op Red Bull voor 2020.
Mercedes was vooral dominant de eerste helft vanwege het bandenvoordeel, hopelijk minder gezeik met de 2020 banden.
Geen regelveranderingen komend jaar (waar ze verschrikkelijk veel last van hadden begin dit jaar) en een nieuw chassis wat verder geoptimaliseerd kan gaan worden voor de Honda motor.
De Honda loopt steeds beter en ook Red Bull zelf lijkt zijn zaakjes steeds beter voor elkaar te hebben, was vorig jaar wel anders met toch een aantal DNF’s die niet aan Renault te wijten waren.
Strategisch vaak ook prima, enige waar het aan ontbreekt is een 2e rijder die echt goede backup kan geven.
Maar goed, die jongen is ook pas net een jaar bezig.
Dutchdriftking zegt
De groepsfoto zegt alles over het karakter van de coureurs! Renault had dit jaar het beste duo voor een avondje uit. Voor Ferrari eigenlijk beschamend dat ze 10 jaar lang geen wereldkampioen zijn! Heel veel zin in 2020, en nog meer in 2021.
donvliet zegt
Als Ric nog bij Red Bull zou hebben gereden, hadden ze tweede kunnen worden bij de constructeurs
berlinetta zegt
@donvliet: Waarom dan? Dat is ze de afgelopen 6 jaar niet gelukt, dus waarom dit jaar opeens wel?
donvliet zegt
@berlinetta: omdat de auto dichter bij de Ferrari zat dit jaar, en Ric aanzienlijk meer punten dan Gasly en Albon zou hebben gepakt. Misschien nog niet genoeg maar wie weet
berlinetta zegt
@donvliet: Ik betwijfel het. Andere jaren zaten ze er aan het eind van het seizoen ook altijd dichtbij of waren ze zelfs sneller. Zelfs met Ricciardo lukte het toen niet om de 2e plaats te bemachtigen. Wat dat betreft is Ferrari de afgelopen jaren altijd sterker geweest dan Red Bull.
donvliet zegt
@berlinetta: het is inderdaad geen zekerheid, maar Ricciardo zou ook wat punten van Ferrari afgepakt hebben. Ik denk dat het verdomd dicht bij elkaar zou hebben gelegen dit jaar.
berlinetta zegt
@donvliet: Ja wie weet. Ik had het ze wel gegund in ieder. Zeker Honda had ik het gegund.
notsobig zegt
@berlinetta: 2016 even vergeten? Toen stond Red Bull toch echt 2e in de constructeurs, boven Ferrari…
VeniVidiVici zegt
Vind het echt waardeloos dat Hulkenberg de F1 uit moet omdat ze bij Renault liever die arrogante stokbroodvreter Ocon willen. Schop die Stroll maar uit de F1 en Hulkenberg terug.
iphonistvongates zegt
Ohh 5 opvallende zaken voor Autoblog dit keer!
Het was opnieuw pijnlijk duidelijk hoe krachtig de Merc. is tijdens de opmars van Bottas. Hij bewees dat teams met een klantenversie van de Ferrari MGU een teruggeschroefd exemplaar krijgen van Ferrari. Zelfs zonder DRS blies hij er voorbij. Wat ik mij afvraag is of de totale energierekening van de Abu Dhabi vele malen hoger is dan die van Singapore. Wat mij ook opviel is dat er geen enkele Riva en/of Colombo motorsloep in de haven lag. Wel andere dure bootjes. Tevens dat bij een superslow motion de rest van het beeld sneller beweegt dan de wielen maar dat kan ook aan mijn oren liggen.
imarinos zegt
Ander opvallend puntje van de race in Abu Dhabi is dat wij er met een paar duizend Nederlanders een feestje van hebben gemaakt! Oranje tribune en eigen fanzone, de hele wereld kwam kijken hoe wij als ‘mafkezen’ aan het feesten waren… geweldig!