Welke auto bezorgt je de meeste kopzorgen? Met welke zoef je juist vrolijk jarenlang door? De Consumentenbond zocht het uit en de resultaten zijn niet allemaal even voorspelbaar.
Als je een auto koopt, zijn er een hoop verschillende zaken waar je prioriteit op kunt leggen. Hoeveel kinderen erin moeten passen. Of juist hoeveel bagage. Of de auto sportief of juist praktisch is. Of de auto een mooi kleurtje heeft, er een beetje leuk uitziet, et cetera. Wat je eigenlijk zonder uitzondering wil is dat de auto blijft rijden, zonder dat je je helemaal scheel betaalt aan onderhoud en reparaties. Het is fijn als men daarom onderzoek doet naar wat er wel en niet in de smaak viel bij klanten wat betreft onderhoud.
De cijfers spreken op het eerste oog voor zich. De grote winnaar is de Toyota Verso-S. Met een cijfer 9,6 van de 10 heeft de kleine MPV de kopers niet laten stikken. Goed, die kopers zijn er niet bizar veel, maar toch: een winst is een winst. Het laagste cijfer werd uitgedeeld aan de Peugeot 308 van bouwjaar 2008 tot 2013. Deze auto, populair als familiebak, liet zijn eigenaren vrij vaak stikken. Goed, clichématig is er weinig verrassends dus. Maar wij graven even dieper en vinden een paar dingen die we opmerkelijk vinden.
Azië louter bovenaan, níet alleen Toyota
De Toyota Verso-S is dus de meest betrouwbare auto. Verder is Toyota überhaupt de koning, want met een gemiddeld cijfer van 8,7 over al hun modellen blijven de Japanners van veel euvel bespaard. Maar niet alleen Toyota doet het goed: van alles uit Aziatische hoek scoort lekker. Sterker nog: alles van plek één tot en met acht is Japans of Koreaans. Suzuki, Honda, Mazda, Subaru, Hyundai, Mitsubishi en Kia bewijzen goed in elkaar te steken. Nissan is helaas de boeman, want we wilden stellen dat alle gemeten Japanse merken bovenaan stonden, zonder uitschot onderaan. Dat is helaas niet helemaal gelukt, Nissan heeft met hun plek elf net niet het rijtje af kunnen maken. Toch is een 7,4 een net cijfer, naar beneden getrokken door de vorige generatie Nissan Note (6,5).
Best of the rest: Mercedes en BMW
Moet je nou niks hebben van dat degelijke Aziatische spul, dan moet je shoppen bij Mercedes en BMW. Deze twee Duitse concurrenten maken de top 10 af met cijfers 7,9 en 7,6. Ook bij Mercedes is het de B-Klasse, die net als de Verso-S een bepaalde doelgroep bedient, degene die de hoge cijfers binnenharkt voor het merk. Want ook de BMW X1, de auto die voor de 2 Serie Tourer die doelgroep voornamelijk bediende, vertegenwoordigt BMW het meest positief. Als je het beste wil van de ‘betaalbare niet Aziatische merken’ (zo’n specifiek eisenlijstje dat je beter gewoon een Toyota kunt kopen) ben je op Ford aangewezen met een rapportcijfer 7,4.
VAG in de middenmoot, Skoda scoort slecht
Als je het meest betrouwbare wilde wat Volkswagen AG te bieden had, moest je bij Skoda aankloppen. Die tijd lijkt voorbij te zijn. Skoda staat veel lager dan VW zelf op plek 20 en laat alleen SEAT achter zich in de ranglijsten. Vooral de Skoda Octavia (2009 tot 2013) scoort bijna dramatisch slecht met een 2,9. Het gemiddelde komt uit op een net bovengemiddelde 6,1 voor Skoda. Zoals gezegd scoren VW en Audi ietsje beter (6,5 en 6,4, plek 17 en 18) maar ook dat is geen enorme prestatie. SEAT is de grote verliezer, de Altea XL was niet de beste met zijn 4,5, maar de Ibiza (2009 tot 2013) maakte er een rotzooi van met zijn cijfer van 1,9. Zo pakt SEAT de laatste plaats in deze lijst op plek 24 met een 5,2: onvoldoende!
Overigens even goed om te vermelden: de VAG-auto’s, met name de diesels, hadden toch last van dieselgate. Want niet alleen vanwege de sjoemelsoftware was het niet in orde daar, ook de EGR-klep (een maatregel om NOx te beperken) geeft er vaak de brui aan. Dat speelt ook mee in de verminderde betrouwbaarheid van de ooit zo degelijke VAG-middenmoters.
Niet Frans maar PSA ondermaats
De auto met het laagste rapportcijfer is dus de Peugeot 308. Een 1,5 is écht drama. De andere Peugeots doen het niet heel veel beter, samen met Citroën nemen zij plek 20 en 23 in beslag. Peugeot heeft namelijk ook een paar modellen erbij die wél scoren: de 108 en 2008 pakken een 8! (ironisch genoeg is de 108 grotendeels een Toyota). Maar de 3008 (3,1) en 508 (4,0) zijn niet de meest betrouwbare auto’s van Peugeot. Ook Citroën met een paar drietjes op de C4 (Grand) Picasso, C4 en C5 scoort ondergemiddeld, terwijl zij ook twee modellen (C3 en C1) met een 8 hebben.
Clichématig is nu alles wat Frans is ruk, maar daar moet je mee uitkijken. Wat we net behandelden is PSA, maar de andere 33 procent van de merken die uit Frankrijk komen, wordt bezet door Renault. Die pakken met een mooie 6,7 de 15de plek. Vooral de nieuwe modellen (Clio, Captur en Kadjar) scoren heel goed, en vooral de verouderde modellen doen het gemiddeld of lager dan gemiddeld. Over het algemeen scoort Renault echter beter dan het hele VAG-concern. En dan is er nog de zeer riante 13de plek voor Dacia met een 6,9. Klinkt alsof je beter Dacia kunt kopen, maar het gemiddelde wordt getrokken uit twee modellen.
Volvo’s sterke reputatie is passé
De Volvo’s uit de baksteen-periode hebben notoire betrouwbaarheid. Maar die periode is vanaf nu achter de rug. Volvo pakt plek 19 en de auto’s die daarvoor zorgen zijn de populairste: S40/V50 en V70/XC70. Die scoren een 4,7 en een 4,8. Het cliché “Volvo’s zijn betrouwbaar” is niet meer helemaal van toepassing vandaag de dag. Verkijk je daar dus niet op.
monsieurleloure zegt
Blij dat ik een Toyota Altezza en een Mercedes Vito heb, beide geen omkijken naar.
retsok zegt
@monsieurleloure: Gaaf, heb je toevallig een RS200?
faalhaas zegt
De nieuwe Skoda Octavia, ruim 600 liter kofferbak om reserve onderdelen mee te nemen.
mashell zegt
Weinig verkocht = hoge cijfers, veel verkocht = lage cijfers? Op dezelfde manier als uit de ADAC statistieken altijd de Japanners betrouwbaar bleken, die heeft bijna niemand in Duitsland er wordt weinig mee gereden dus staan ze zelden langs de weg.
Erik zegt
@mashell:
Dat bijna niemand ze heeft wil niet zeggen dat er weinig mee wordt gereden.
Met mijn vorige Japanners had ik geen last van EGR-kleppen, DSG-bakken, Olie verbruik e.d. Nimmer is er iets defect gegaan aan mijn 3 Honda’s (Prelude / Accord) toen ik 12 jaar in Duitsland woonde en je nog behoorlijk kon trappen op de Duitse snelweg….
wimof zegt
@erik2907: En hoeveel kilometers hadden die wagens?
Erik zegt
@wimkof: om de 4 jaar een nieuwe, per stuk rond de 200.000 km bij inruil.
torsen zegt
@erik2907: keerzijde van het niet toepassen van die technieken is dat Honda hier daardoor nagenoeg dood is. Evenals Subaru en Mitsubishi. De meeste Toyota’s hebben een hybride aandrijflijn met een CVT waar echt geen hol aan is. Het énige lichtpuntje uit het land van de rijzende zon is Mazda nog.
Erik zegt
@torsen: tja, de Jappanners zijn niet afhankelijk qua aantallen verkochte voertuigen in Europa. Europeanen ‘begrijpen’ naar mijn mening Aziatische auto’s niet lijkt mij.
karhengst zegt
@torsen: Infiniti heeft anders ook leuk spul.
Indien je een verkopende partij weet te vinden.
hiostu zegt
@erik2907: tja, er is ook nooit wat kapot gegaan aan mijn Peugeot 206, Audi a3, Audi a4 en VW Passat. Allemaal 140.000km mee gereden. Wat zegt dat? Helemaal niks.
theblazerunner zegt
@mashell: de Peugeot 108 zie ik minstens 20x op een dag rijden
mashell zegt
@theblazerunner: ik eigenlijk nooit. Van die drie kleine gebakjes koos namelijk bijna iedereen de Toyota variant want die had drie in plaats van twee jaar garantie.
fanboy zegt
Het is toch behoorlijk voorspelbaar. Europees haalt het helaas nog steeds niet bij Japans, en ik denk inmiddels ook Koreaans.
Hoe goed die Duitse auto’s zogenaamd ook zouden zijn. (Uiteraard zijn er ook wel Europese auto’s die het wel goed doen)
PunicaOase zegt
Elke keer als ik een nieuwe tweedehands koop twijfel ik over Japanse modellen: prijzen oké, kwaliteit bovenmaats, redelijk comfortabel, sommige rijden echt prima.. en toch na een proefrit: raken ze me niet en koop ik weer wat Europees..
theblazerunner zegt
@punicaoase: Ik heb 2 jaar geleden een 1993 bmw coupe voor 750 euries gekocht. Op een paar kleine dingetjes na een superbetrouwbare auto gebleken.
Ding zuipt jammergenoeg wel als een tempelier.
elemento zegt
@punicaoase: komt omdat ze interieur en degelijk carosserie van duitser niet kunnen namaken. Verder klopt het ook met volvo. Eerst.had ik volvo xc60 2.4 d. Prima auto. Daarna volvo xc90. Alleen maar electronica problemen. Leer ging scheuren etc. Overgegaan naar bmw
baklava zegt
Tsja is algemeen bekend. Snap dan ook nooit dat mensen nog Europees kopen.
Erik zegt
@baklava: Sommigen denken waarschijnlijk nog dat onderdelen, als ze al nodig zijn, 3 maanden onderweg zijn met de boot en kiezen dan maar Europees :-)
rickthestig zegt
@erik2907: Het schip met geld om die onderdelen te kopen is wel 3 maanden onderweg.
nautique206 zegt
@baklava: heb momenteel een ruime station met 6 cilinder diesel automaat, welke Japanner zou ik moeten kopen?
lekkerlinksrijden zegt
@nautique206: ééntje die goed is met sushi, auto heb je niet nodig
fanboy zegt
@nautique206: De diesel zou je nog kunnen vervangen door een hybride, maar stations maken ze niet zo groot.
Is voor hun ook te specifiek, een benzine of hybride sedan verkoopt wereldwijd.
baklava zegt
@nautique206: Mazda 6 Diesel, Toyota Corolla 2.0 Hybrid(weliswaar geen diesel, maar net zo zuinig)
nautique206 zegt
@baklava: niet echt alternatieven dus..
frederikvc zegt
Volvo xc60 2014 na 130000km nieuwe motor nodig
pa045 zegt
@frederikvc: en wat wil je hier mee zeggen?
woody259 zegt
@pa045: Mijn vader zijn XC60 AWD uit 2015 had een nieuw achterdifferentieel nodig bij 120 000km. Daarnaast verbruikt de (diesel)motor een liter olie op de 5000km. Volvo is tegenwoordig een entiteit van het Chinese Geely; meer hoeft er volgens mij niet gezegd te worden.
pa045 zegt
@woody259: ik ken meer Volvo’s die goed zijn dan slecht. Meningen gebaseerd op exemplarische auto’s hecht ik geen waarde aan.
Zoek eens op google probleem Toyota 2015 en je hebt ook een paar avonden leesvoer.
karhengst zegt
@pa045: dat het een goede leasewagen is?
T16 zegt
Niemand? Staat hier: https://www.consumentenbond.nl/test/auto-fiets-reizen/automankementen
Erik zegt
@T16:
Aha, Dacia op 13, boven moeder concern Renault en boven alle VAG producten, Volvo, PSA en Alfa.
En dat voor een budget merk…..
hiostu zegt
@erik2907: wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan…
Erik zegt
@hiostu: Daag je uit om de folder van de Dacia Logan MCV in Laureate uitvoering eens te bekijken wat er allemaal wél op zit voor € 17.000,-. Menig merk heeft dit pas vanaf ruim € 25.000,-.
Zelf het vergelijk gemaakt met een Skoda Fabia Combi. Een gelijkwaardige uitvoering was ruim € 11.000,- duurder dan de Dacia.
hiostu zegt
@erik2907: Sorry, maar als ik kijk naar de uitvoering van die Dacia die je noemt, dan zie je dat ze doen aan feature vinkjes. Ja er zit een radio met bluetooth in, maar vraag me niet wat voor iets. En dat geld natuurlijk voor alle onderdelen. Alles is er, maar wel vaak oudere en meer uitontwikkelde varianten. Dat gaat gewoon minder snel stuk, want alle kinderziektes zijn er al lang uit. Niks mis met een Dacia, maar je kunt het ook niet vergelijken met de wat luxere merken. In een stoel van een nieuwe BMW zit al meer electronica dan in de hele motor van de Dacia. Dan kan er meer kapot gaan inderdaad, het levert alleen wel wat extra comfort en luxe. En dat is een keuze.
Onehp zegt
@erik2907: oude, beproefde techniek…
stationcar zegt
@t16:
Danku, ik was wel geïnteresseerd. Opvallend detail is dat de Peugeots in de lijst allemaal de modellen betreffen van de vorige serie, ik was eigenlijk wel benieuwd waar de huidige serie modellen staan in dit verband.
Crosscabouter zegt
@stationcar: Inderdaad. Zelf vermoed ik dat de modellen van PSA allemaal de beruchte 1.6THP 156 onder de kap hebben. Dan zou mijn auto ook een 1 krijgen.
Loek zegt
@crosscabouter: de 1.6 VTi is geen haar beter. Ik heb toevallig ervaring met een 308 SW uit 2009 met die motor, reed op een gegeven moment nog op drie cilinders, daarna is de motor er na 165k km gewoon mee gekapt. Gecombineerd met een kapotte aircoslang en een onderstel wat helemaal naar de filistijnen was gereden, was de motor uit elkaar halen om het mankement te zoeken al een duurdere operatie dan de dagwaarde. Waardeloos.
karhengst zegt
@T16: Dank! Fijn de criteria te kunnen lezen.
karhengst zegt
@karhengst: En bij deze kan het “onderzoek” dus tot stierenpoep worden verklaard.
De criteria zijn dus gericht op hoe vaak een eigenaar naar de werkplaats moest voor pech in het afgelopen jaar. Naar eigen zeggen vragen ze alleen naar de kilometerstand, maar dus niet naar het aantal gereden kilometers.
Geen wonder dus dat de Toyota Verso op 1 staat en toch wel dé 14% kraker van de afgelopen 10 jaar op de laatste plek eindigt.
jarnobakker zegt
Ford smax met powershift uit 2011 . met 80000 km al een revisie van de versnellingsbak nodig…
jarnobakker zegt
@jarnobakker: ik heb hiervoor trouwens 6 jaar lang een renault grand scenic uit 2005 . 1 keer een bobine kapot van 4 tientjes , voor de rest nooit wat mee gehad.
harrie zegt
Een Verso-S, niet zo gek, die worden ook nooit boven de 2000 toeren of 90 km/h gejaagd.
techniekmeneer zegt
@harrie: En jij denkt dat dat goed is voor een auto?
Onehp zegt
@techniekmeneer: euh, met een lichte gasvoet, ja. Tenzij de motor problemen heeft met de EGR of roetafzetting, maar dat is hier niet het geval?
kroon zegt
Een Toyota Verso-S op nummer 1. En de nummer twee bak voor bejaarden, de Mercedes B-Klasse, scoort ook heel hoog… Tja, dan weet je wel wat voor flutonderzoek het weder om is.
Waarschijnlijk is dit weer een onderzoek geweest waarbij de eigenaren zijn gevraagd. Merk-trouwe en trotse eigenaren geven niet altijd een eerlijk antwoord. Dat verklaart ook de hoge positie van BMW. Het merk dat niet bekend staat om enorme betrouwbaarheid, maar wel om vele problemen. Lees de fora op bijvoorbeeld MOTOR-TALK er maar op na.
mashell zegt
@kroon: let op dat je op fora ook niet de tevreden gebruikers vindt maar juist degenen met klachten. Eigenlijk is het vooral negativisme die fora.
eklasse zegt
@mashell: beetje zoals hier..
kees66 zegt
Voor mijn gevoel bestaat die hele top 5 uit fabrikanten die vooral kleine stadsautootjes leveren waarmee moeders de vrouw naar de supermarkt en terug rijdt. Mja, dan gaat er niet zo vaak iets stuk… Ben benieuwd hoe de cijfers zijn als ze afgezet worden tegen het aantal afgelegde kilometers in de meet-periode.
theblazerunner zegt
@kees66: Ik geloof nog altijd in het oude gezegde; “Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan.”
rutgerg zegt
@kees66: Toyota een fabrikant die alleen kleine stadauto’s maakt? Kijk eens in Afrika en het midden oosten… of in de VS. En kijk de oude aflevering(en) van Top gear waarin ze een hilux proberen te slopen eens terug. Een sexy merk is het misschien niet. Maar dat ze niet kapot te krijgen zijn is gewoon een feit.
gamma81 zegt
@kees66:
Het is wel duidelijk dat jij de ballen verstand hebt van auto’s en techniek.
Vooral van korte ritjes met een koude motor slijten auto’s enorm.
baklava zegt
@kees66: Stadauto’s zijn juist onbetrouwbaar. Motor die niet op temperatuur wordt gereden met zulke kleine ritjes gaan veel sneller stuk.
autokuchi zegt
Nissan valt uit de toon bij de Japanse merken… logisch, want ze moeten Renault onderdelen gebruiken…
Erik zegt
@autokuchi:
Laat ik nou in mijn Dacia Nissan en Renault onderdelen hebben.
Wordt dan wel een puinhoop :-).
Overigens, rij al 4 jaar Dacia en géén problemen, alleen regulier onderhoud.
nautique206 zegt
@autokuchi: maar Renault doet het anders best goed
autokuchi zegt
@nautique206: Klopt, ik ben ook best een Renault-fan maar de link is wel opvallend…
joost1234 zegt
Ford scoort dus bijzonder goed!
volvaudi zegt
@720s
Precies de Volvo’s die met PSA en Ford motoren zijn geleverd…
1.6 drivE, D2, en 2.0D en de 1.6 en 2.0 ecoboost benzine T4/5
Staan idd veel bij de garage
D3/4/5, 5, 6 en 8 cilinders zijn erg goed als vanouds evenals de latere VEA familie 2.0 T5/6 en 2.0 D3/4 en 5
mashell zegt
@volvaudi: maar van de Europese gewone merken scoort juist Ford juist weer erg goed. Ford als schuldige aanwijzen lijkt dus niet juist. Die diesels in jouw lijstje kwamen overigens via Ford van Peugeot.
flik2punt0 zegt
Ach ja volgens mij verschilt het enorm per auto. Ik heb een fiat Palio weekend, nooit problemen mee gehad niet stuk te krijgen wat je ook deed. Een aangetrouwd familielid had er ook eentje en die had één en al problemen. Dus snel ingeruild. De mijne doet het na 20 jaar nog prima. Nu als hoofd auto een ex lease ford focus 1.6 ecoboost met 220.000 km op de teller. Niks mis mee alleen geweest voor terugroepactie’s en losse stekkertjes. Een buurtbewoner had een zelfde als lease auto welke na 40.000 km een nieuwe motor moest hebben. Je moet echt geluk hebben. En wat ik gemerkt heb is dat een wisselende rijstijl het beste is voor je auto.( Als je nooit doortrekt raakt die vervuilt en sloom)
zjos zegt
Dat bepaalde auto’s als de Toyota Verso S zo goed scoren zegt eigenlijk weinig. Veel Toyota rijders zijn brave huisvaders die hun automobiel zachtaardig behandelen. Ik zie nooit een Toyota Verso hard de bocht omgaan, of bij groen een stoplichtsprintje maken. Idem een B Mercedes met grijze haardos achter het stuur. BMW rijders vergen nu eenmaal meer van hun auto. En veel Peugeotjes worden in hun vaak tweede leven ook niet zachtaardig behandeld. Bepaalde auto’s trekken een sportiever rijdend publiek en mogelijk zijn er ook verschillen in het laten plegen van onderhoud.
rickthestig zegt
@zjos: Helemaal mee eens. Ook het verwachtingspatroon, de levensstijl en tal van andere zaken spelen mee.
techniekmeneer zegt
Niet zo gek dat Nissan niet zo goed scoort als de rest van de Jappen… Iets met Renault….
autogedrocht zegt
@techniekmeneer: Ja techniekmeneer, we weten het, jij hebt Renault trauma’s…
techniekmeneer zegt
@autogedrocht: Heb je die zelf bedacht?
moveyourmind zegt
Volvo’s zijn juist veel degelijker dan vroeger…
Alleen de Volvo-bestuurders zijn veel minder degelijk…
Waardoor de Volvo’s van nu onder aan de streep toch eerder stuk gaan dan vroeger. Niet zo gek als je iedere ochtend met koude motor op de linkerbaan afgetrapt wordt
techniekmeneer zegt
@moveyourmind: Niet helemaal waar. Volvo’s waren vroeger gewoon echt degelijk, het hoefde niet mooi te zijn, het hoefde niet zuinig te zijn.. Tijden zijn veranderd… Aan een Volvo kun je serieus geld kwijtraken als je er pech mee krijgt.
piebepost zegt
Ik vind dit soort onderzoeken altijd wat vreemd, er zijn altijd onderzoeken die het tegenovergestelde beweren. Hoe relateerd het passé zijn van Volvo, waarbij notabene de V70 de hoofdrol speelt, zich nou ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar waaruit bleek dat V70’s juist de hoogste kilometerstanden haalden?
phaeton zegt
@piebepost: Heel simpel: preventief onderhoud.
phaeton zegt
Dus eigenlijk wachten berijders van een Peugeot 308 het langste tot onderdelen die allang vervangen hadden moeten worden, eindelijk klappen midden op de snelweg op een koude winterochtend?
kevin1400 zegt
Ik rij zelf een Peugeot RCZ met de 1.6 THP heb hem al een jaar en niets mee aan de hand terwijl het internet zeer negatief is over dit blok. Dus ja wat zegt dat? Ik hou het voorlopig lekker op Frans
vliegendetosti zegt
@kevin1400: Ik rij zelf een Peugeot 308 GTI uit 2011 met 1.6 THP; heb hem nu een jaar en heb al 3x problemen gehad. Stond zelfs 2 dagen (!) nadat ik hem gekocht had stil langs de weg met een kapotte turbopomp. Het is een heerlijke auto hoor, maar betrouwbaar is ie zeker niet haha
kevin1400 zegt
@vliegendetosti: 308 GTI is ook zeker een heerlijke auto om te zien, zonde dat je er al problemen mee hebt.
Dutchdriftking zegt
Die slechte score van Skoda verbaast mij behoorlijk! Of komt dat door dieselgate en de nasleep problemen daarvan? De auto’s zijn nu niet bepaald beter geworden van de nieuwe software.
gasterplancke zegt
Het verbaast mij eerder dat Skoda het tot nu toe zo aardig deed. Het is gewoon VAG en van VW en Audi weet je al lang hoe laat het is kwa betrouwbaarheid.
techniekmeneer zegt
@gasterplancke: En toch staan ze in de middenmoot, boven PSA….