
Interessante feitjes voor de koopjesjagers.
Het is een vraag die je, naarmate er nieuwe auto’s bij blijven komen, kunt blijven stellen: welke auto geeft mij het meest vermogen voor mijn geld? In het verleden gingen we er al eens mee aan de slag, maar in de tussentijd is er natuurlijk behoorlijk wat veranderd. Het is dus de hoogste tijd om die lijst eens te updaten.
Naar aanleiding van een recent artikel van @willeme, waarin voor verschillende vermogensklasses en/of segmenten werd bekeken wat prijsgewijs de krachtigste auto was, bleek dat bij een aantal van jullie de vraag zich opdrong welke nu precies de ultieme keuze was. Al gauw waren er verschillende bezoekers, zoals @kimhung, in de reacties te vinden die zelf hard aan het werk waren geslagen om uit te zoeken voor welke auto’s je nu het meest waar voor je geld krijgt.
Nu hebben wij, met wat nobele hulp van VWE, een lijstje samengesteld waarin vijf auto’s staan die je het beste rendement geven. Komt ie:
Auto | Prijs | PK's | Euro per PK |
---|---|---|---|
Seat Ibiza SC 1.8 TSI Cupra | 24.689 | 192 | 129 |
Dacia Sandero 0.9 TCe Bi-Fuel Ambiance | 11.680 | 90 | 130 |
Peugeot 208 GTi 1.6 e-THP 208 | 29.900 | 208 | 144 |
Fiat Punto Evo 0.9 TwinAir PopStar | 14.495 | 100 | 145 |
Opel Karl 1.0 ecoFLEX Selection | 11.449 | 75 | 153 |
Wil je het wat krachtiger opzoeken? Check dan eens dit lijstje dat onze eigen @casperh laatst voor jullie opstelde.
Om je vingers bij af te likken……
Vooral die Dacia :)
Die 3 deurs Ibiza is zo|n oud model dat Seat die maar wegstopt in een oude schuur?
Vermogun is nie rillevaant. Aallus draoit om koppul!
@connielingus: niettes
@jmeverts: het is ‘niettus’.
Maar wellus.
@connielingus: inderdadus
@homer55: Dus een honda s2000 is een uitstekende karrentrekker met z’n ruim 200nm?
@lekbak: nee. 200NM is dan ook heel erg weinig
@melkkoe: Nog maar enkele jaren geleden, als je met een caravan de bergen in ging met een benzine auto, kocht je een dikke twee liter! En 208nm is helemaal geen verkeerde waarde voor een 2.0.
Zo heeft mijn 190 2.3 8v slechts 205nm. Maar er zijn maar weinig motoren die geschikter zijn om een kar mee te trekken dan die 2.3 van mij. Het blijkt in de praktijk een onvermoeibaar koppelmonster te zijn. Niet vanwege de getalletjes in de folders, die vallen wel mee. Maar wel omdat die motor uitzonderlijk veel vermogen laag in de toeren heeft.
De moraal van het verhaal: Het maximale koppel of vermogen zegt helemaal niks als je de toerentallen er niet bij weet. Alles draait om vermogensopbouw.
@connielingus: Dat zeggen alleen mensen die er geen verstand van hebben.
@lekbak: Komt ie: “Dat”.
@connielingus: alles draait om ’the smile on your face’ , fuck vermogen, ik hb autos gereden die 80pk hadden die leuker waren als andere met 200pk, wil je koppel ?
dan moet je voor een scania of MAN gaan…
@connielingus: Koppel is een kracht, zegt veel te weinig over hoe snel een auto is. 10.000nm bij 50rpm is niet sneller dan 300nm bij 6.000rpm. Versnellingsbak veranderd het koppel en toerental van de aandrijving terwijl het vermogen hetzelfde blijft. Oftewel vermogen is het belangrijkste
@bassx: Oftewel, je zit al lekker voor te drinken voor vanavond. Proost!
@connielingus: Nu inmiddels wel, niet toen ik reageerde en m’n basis kennis werktuigbouwkunde opnoemde. Goed uiteinde en proost!
Een chippie erop en de ibiza is nog maar €114 per pk bij 220pk voor €399 bij unlimited tuning. En ja andere auto’s kan je ook chippen.
@weetikveel: goede reclame man. Is supergoed ook, al die chiptuning.
@weetikveel: voor fatsoenlijke chiptuning ga je naar JD Engineering, VAGtechniek of VVT.
@smoked: Weet hij veel.
@smoked: Pedro Hartog.
@smoked: en zo ist! Geen ander. Hulde
@weetikveel: Unlimited tuning…. Unlimited problemen.
Doe mij de Peugeot maar, die weten heel goed hoe een GTI moet zijn.
@rufctr01: Tot midden jaren 90 wél ja, de 206, 207, 208, 307 en 308 is niet echt iets om trots op te zijn…
@senne: 3letters… THP :(
@rufctr01: Jammer dat ze die kennis niet gebruiken dan…
Bij de peug zeuren ze hier toch over de two tone kleur?
@bmwfreak038:
Ik denk dat het ongeveer 60% is, die er geen fan van is als ik het in mijn vriendenkring bekijk. Wat opvalt is dat vooral de vrouwen het een geslaagde combo vinden.
@peugeotsport: ik vind het bijzonder leuke wagens zowel de 208 als de 308.
Das wel bang for your buck
Dit is nog peanuts. Op mobile.de staat een Daewoo Daewoo matiz met 5.099 pk voor 1490 euro!
Ik lees in de laatste 10 berichten 10 x iets positiefs over de VAG concern..
wat steekpenningen aangenomen Autoblog?
Het is weer de tijd van de aandelen vergaderingen beïnvloeden door het VAG concern..
@nord: Zou het niet echt waar kunnen zijn? Waarom net als meer bashers hier altijd maar negatief over VAG . Ervaring ermee?
@dijan: Nee, zou niet echt waar kunnen zijn. Gebruik je gezonde verstand.
@connielingus: Denk dat met mijn ervaring met VAG mijn commentaar beter klopt ,als jouw uit e lucht gegrepen ongefundeert commentaar.
@dijan: Aha, zijn we gelijk bij de kern van het probleem. Niet denken dus…
@nord: misschien is het gezeik en gezeur over het VAG concern nou eindelijk eens voldoende geweest. Ja, ze maken maar weinig inspirerende auto’s, maar er zijn ook maar weinig inspirerende mensen, daarom verkoopt VAG, terecht, heel veel auto’s. Problemen en zwakke punten hebben ze zeker ook, maar niet meer of minder dan de andere merken. Ze hebben in de VS gesjoemeld en zijn daarbij gepakt. We weten allemaal dat de andere merken ook sjoemelen, misschien op andere manieren, maar alleen zijn die nog niet gepakt.
@mashell: je kunt helemaal niet stellen dat VAG min of meer dezelfde problemen heeft als alle ander fabrikanten, dat is iets wat je hoopt.
VAG is gewoon een matennaaier maar omdat er nogal wat mensen hun zuurverdiende investering er in hebben in de vorm van een auto, zullen ze niet willen toegeven dat ze een slechte keus gemaakt hebben.
Beetje hetzelfde verhaal als wat je nu weer hebt met Apple en de iPhone.
Matennaaierij, gewoon van wegblijven..
@nord: Word eens wakker joh, elke auto gaat kapot, elk merk heeft problemen. Ik werk bij een universele garage, waar we letterlijk zo’n beetje elk merk binnen krijgen, van alle leeftijden en km standen. En ik kan je verzekeren dat de auto’s uit de vag groep écht niet de slechtste zijn.
@nord: ik zeg niet dat VAG producten dezelfde problemen hebben dan andere merken. Ik zeg dat andere merken ook problemen hebben. Natuurlijk is het onpraktisch dat als VAG een slechte ketting in een 1.4 TSI stopt dit afstraalt op VW, Audi, Skoda en Seat maar die motor is niet beter of slechter dan een motor van BMW of Mercedes. En ehh, investeren in een auto? Investeren in een auto kan zeker maar dan hebben we het over klassiekers. Een auto is een gebruiksvoorwerp, daarop schrijf je af, zoals je op je jeans en je TV afschrijft. En op je telefoon. Sommigen worden blij dat Apple er voor zorgt dat je telefoon met slechte accu het wel een dag vol houdt, anderen jammeren dat het allemaal niet meer zo snel gaat. Sommigen vinden hun Polo geweldig, anderen vinden het rampwagen. Alles subjectief.
@nord: Wat een aandacht weer voor VW!
Nee ik bedoel niet AB, maar JIJ!
Beetje leesvoer voor je:
http://www.kindspring.org/story/view.php?sid=63753
Mooie verlichtendverhaal wat mij reeds bekend is maar ik voel me vereerd. Heel wat waardiger dan de onzin die ik vaker van je lees.
Lees eens dit stukje van mij, al is het om de beleefdheid:
https://www.nu.nl/auto/5068028/volkswagen-krijgt-nul-rekest-bij-duits-gerechtshof.html
@dracae:
De Peugeot vind ik nog wel het leukste uit dit lijstje.
Maar misschien komt dat omdat ik de rest maar wat saai vind.
Ik dacht dat de leon cupra hier wel tussen zoi staan?
@lekbak: Jep. Wel toeren draaien. Alhoewel de kromme vrij vlak is…
@connielingus: Doe mij maar een motor waarbij ik zo weinig mogelijk toeren hoef te draaien voor fatsoenlijk vermogen.
De Seat! Die had ik niet zien aankomen. Sowieso weer een leuk lijstje!
Die Dacia verbaast me ook nog aardig; heb nog altijd een beeld voor me dat ze daar de afdankertjes van Renault gebruiken, ook op het gebied van motoren.
P.S. Bij mij zijn die tabellen/lijstjes in de iOS app nog altijd fubar. Wordt dat ooit nog eens geüpdatet?
@jorrit: Dacia is inderdaad met afdankertjes begonnen. Maar Dacia is een verkooptopper, het vult een gat in de markt, dus tegenwoordig hebben ze ook gewoon moderne techniek. Zo modern dat de Dacia modellen op sommige markten gewoon Renaults zijn.
@connielingus: alles draait om ’the smile on your face’ , fuck vermogen, ik hb autos gereden die 80pk hadden die leuker waren als andere met 200pk, wil je koppel ?
dan moet je voor een scania of MAN gaan…
Nu nog een lijstje met de beste pk/gewicht verhouding voor je euro’s…
Beter een 2.0 TDi FR en die chippen zoals ik gedaan heb.
Hard rijden, hard optrekken en toch 1:16 rijden.
Seat ibiza… wat een krempel. Nooit meer een ibiza voor mij.
Dodge ram srt heb je meer moter voor je geld wel alleen 2e hand (550pk voor 25 rugge