Heeft dat downsizen toch nog voordelen.
We willen nog weleens zeuren over auto’s waarvan de motoren niet meer atmosferisch zijn. In principe rijdt niets zo fijn als een atmosferische motor met een groot slagvolume. De gasrespons is namelijk direct: je hoeft niet te wachten totdat de turbo’s op gang gekomen zijn. Een tweede voordeel is dat het koppel en vermogen er geleidelijk inkomen. Je kan met het gaspedaal de motor echt ‘dirigeren’. De creatieve woordkeuze gebruiken we expres vanwege het derde voordeel: het geluid. Er zijn geen turbo’s die functioneren als geluiddempers.
Enfin, we weten hoe het tegenwoordig zit. Zo ongeveer 99,2% van de nieuwe auto’s die je kan bestellen in Nederland is voorzien van drukvulling middels een turbocompressor. Deze motoren hebben zo ook hun voordelen: ze zijn over het algemeen goed te tunen. Zeker bij auto’s waarbij het blok, de transmissie alsmede de rest van de aandrijflijn een beetje reserve heeft. Een auto als de BMW 440i bijvoorbeeld. Deze auto heeft de B58B30-zescilinder onder de kap en G-Power weet daar wel raad mee.
G-Power noemt het pakket de ‘GP 40i Limited Edition’. Dat Limited Edition slaat op de beschikbaarheid, want G-Power gaat maar 50 van deze tuningskits verkopen. Standaard is het al geen kinderachtige motor. De zes-in-lijn levert maar liefst 326 pk bij 5.500 toeren en 450 Nm bij 1.380 toeren. G-Power maakt er in dit geval 420 pk van, terwijl het koppel stijgt naar 600 Nm. Een winst van 94 pk en 150 Nm. Tevens wordt de snelheidsbegrenzer eraf gehaald en grijpt de toerenbegrenzer pas 600 toeren per minuut later in.
De prestaties zijn dan ook uitstekend te noemen. In het geval van deze 440i wordt de sprint afgeraffeld in slechts 4,2 seconden. Ter referentie, een M5 van de E39-generatie had 5,2 seconden nodig om naar de 100 km/u te sprinten. De topsnelheid ligt boven de 300 km/u. Hoe veel erboven, wil G-Power niet zeggen. Om het plaatje af te maken krijgt de 440i een nieuw uitlaatsysteem, 20″ Hurricane RR velgen en een sportonderstel. Mocht je net naast het net gevist hebben, er is ook een non-Limited Edition verkrijgbaar (V1), deze levert echter 20 pk minder.
Meer weten? Bekijk hier deze video met alle ins en outs van de BMW 440i Gran Coupe.
Dikke bak toch!
Die velgen zijn echt veel te groot.
Een M3/M4 lijkt mij een beter alternatief als er dan toch gedownsized wordt. Waarschijnlijk is dit bijna net zo duur.
@alfapeter: De bijtelling is aanzienlijk lager en je hebt een comfortabelere auto met een prettig vermogen.
Het doet mij denken aan een AC Schnitzel qua uiterlijk. Standaardlook maar vreemde velgen. Ja, best een upgrade om te overwegen, de motorische dan.
Ongelofelijk hoe zilver alle sportiviteit uit een auto haalt. Echt een afbraak op een auto.
Die velgen zijn zo lelijk waardoor het wagen super goedkoop en amateur getuned oogt. Mede dankzij de stickers met een oranje kleur.
4-serie, zo’n gruwelijk fijne auto…
Mooie bak!, maar ik zou toch eerder voor de veule tragere E39 M5 gaan
@kennone: die is ook 2x zo duur :-)
Weer een Duitse ode aan de wansmaak. Wielen tweekleurig en te groot, obligaat privacy-glass, carbon frutsels op de uitlaatmonden… En dan zwijg ik nog maar over de volkomen misplaatste oranje accenten, die maar een heeeeeeel klein beetje vloeken bij de nog altijd aanwezige M-logo’s en de remklauwen.
@vaakbenjetebang: … moet nog worden goedgekeurd? Er staat geen onvertogen woord in.
Klinkt als een goede kit voor een 540i.
De standaard 440i coupe gaat al in 5.0s naar de 100 en is dus puur cijfermatig al sneller dan de genoemde M5.
Maakt zo’n fijne auto denk ik nog fijner!
@david36254: Inderdaad, rare vergelijking. De 2 generaties M5 na de E39 zijn ook trager dan deze.. Enkel de nieuwe M5 gaat het winnen!
Prachtige interieur!
@neymar: op de mattenset na gewoon standaard en wel een beetje kleurloos.
Ik ga eens bellen met g-power wat t kost de kit en de non-limited – als t onder de 2500 is neem ik m
@panam1: en hoef de velgen niet – dus anders past t niet in t budget
@panam1: voor jou doen ze een speciaal pakketje, zonder die velgen. Tegen meerprijs.
@panam1: laat het ons gerust weten, maar ik vrees ervoor. Als ze goed gedaan hebben, dan vereist 420pk en 600Nm toch een paar noodzakelijk hardware verbeteringen, schat het op minstens het dubbele qua kostprijs…
Poee lekker zeg! 4 Gran Coupé heb ik altijd al lekker gevonden
G-power, stop nou alsjeblieft met die pauperwielen, niemand vindt het meer leuk…
Lekkere bak! Zeker met zo’n G-power kit.
De wielen zien er niet uit, verder een mooie bak met nutteloze performance voor de openbare weg. Ofwel: hou die bimmer gewoon origineel tenzij je regelmatig een circuit opgaat.
@niex: ja, maar dan niet deze. Op circuit wil je kleinere/lichtere wielen, en met het extra vermogen is het maar de vraag of de auto voldoende additionele koeling heeft gekregen – waarschijnlijk niet en daarmee zal je redelijk snel problemen krijgen op circuit. Dan is een M3/4 véél geschikter…
En dan geen sportautomaat met schakelpaddles :(
Damn wat zijn die velgen groot. Volgens mij zou een maatje of twee kleiner een heel stuk beter staan.