Het is geen geheim dat Lancia’s beste tijden ver achter ons liggen. De klassiekers van het Italiaanse merk blijven ondertussen onverminderd populair, zo bleek opnieuw tijdens de veiling van RM Auctions in Monaco.
Lancia Flaminia Sport – 510.000 euro
Deze Lancia Flaminia Sport uit 1959 zette een wereldrecord in Monaco. Vooraf zetten de kenners in op een verkoopprijs tussen de 325.000 en 400.000 euro, maar de nieuwe eigenaar moest uiteindelijk liefst 510.000 euro neertellen voor deze klassieker. Niet zo gek, aangezien het een van de meest iconische Lancia’s ooit is.
Het merk kende na de succesvolle na-oorlogse jaren een dipje halverwege de jaren vijftig. De Flaminia werd de opvolger van de zeer succesvolle Aurelia en blies het merk nieuw leven in. In 1958 volgde de Flaminia Sport met een kortere wielbasis, gebouwd door Zagato. Het geveilde model is een van de zeldzaamste, aangezien er van deze eerste serie met dichte koplampen slechts 99 gemaakt zijn.
Lancia Aurelia B24S Spider America – 700.000 euro
De Lancia Aurelia werd Lancia’s eerste na-oorlogse auto en bezorgde het merk een vliegende start. Het was een baanbrekend model, met als eerste een V6-productiemotor onder de motorkap. De Aurelia B24S Spider America werd de tweezits cabriolet van Pinin Farina, die Lancia ook in de Verenigde Staten moest lanceren als merk. Het geveilde model is geen onbekende onder kenners, want deze Spider America was lange tijd eigendom van Maurizio Pini, een bekende Italiaanse onderzoeker. Dat de Aurelia gewild blijft, blijkt wel uit de opbrengt van de veiling: 700.000 euro.
Lancia D50A Replica – 725.000 euro
Zonder deze Lancia D50A had Ferrari wellicht nooit het succesvolste Formule 1-team ooit kunnen worden. Lancia zette de D50A voor het eerst in tijdens de Grand Prix van Spanje in 1954, waar Alberto Ascari een seconde sneller kwalificeerde dan Juan Manuel Fangio in de legendarische Mercedes-Benz W196.
De strijd tussen Lancia en Mercedes kwam helaas nooit tot wasdom, omdat de Italianen zich al in 1955 terugtrokken uit de Formule 1. De D50’s werden overgenomen door Ferrari, dat zelf al een tijdje teleurstellend presteerde. Fiat gaf het noodlijdende Ferrari 50 miljoen lire per jaar en in 1956 werd het merk prompt wereldkampioen: met Fangio in een als Ferrari vermomde Lancia D50A.
Lancia Fulvia 1.6 HF Rallye Jolly Club – 84.000 euro
Lancia staat natuurlijk vooral bekend om zijn rijke historie in de rally. Heb je het over legendarische rallyauto’s van Lancia, dan denk je al snel aan de Stratos en de Delta. Toch werd de basis al in jaren zeventig gelegd met de Fulvia. Het onderstaande model werd in 1972 en 1973 bestuurd door Serena Pittoni (zijn won er in 1972 het nationale CSAI Ladies-kampioenschap mee) en leverde in Monaco 84.000 euro op.
LaLancia zegt
Mooi merk.
dawwg zegt
Jammer dat Lancia (voorlopig ?) RIP is, wat een waslijst aan prachtige modellen weer. En toch slechts het topje van de ijsberg.
toyotafortuner zegt
Mooie pareltjes! Echt wow! Het Lancia van voor alle ellende bracht echt moois voort. Ook al ken ik alleen de Aurelia (van GTA 2 de Arachnid) en de Fulvia (van mijn 1000ste upload op AJ)
chaudfontaine zegt
Zo maken ze ze toch niet meer tegenwoordig . Zien er heerlijke wagens uit, vooral die eerste en de laatste naar mijn mening!
marussia zegt
Prachtige auto’s! Wat jammer dat Lancia dood is want ze hebben echt hele mooie auto’s gemaakt!
rd1991 zegt
Aurelia Spider is zo mooi he!
Hupke zegt
Ik vind dat toch wel behoorlijk veel geld voor die fulvia.
desjonnies zegt
@Hupke:
Inderdaad is het veel geld
Maaaarrrrr als het een originele ex-works ‘fanalone’ is, is het niet duur.
En daar moet bewijs voor zijn aan de hand van corresponderende nummers enzo.
deladude zegt
Superfraai! I love my Lancia’s… Die Fulvia *kwijl*
suzy991 zegt
I was there! Oh well, still am :)
Heel veel erg mooie (vooral Italiaanse) auto’s op de veiling gisteren. Smullen!
suzy991 zegt
@suzy991: overigens ging er ook een hele mooie Porsche 964 RS 3.6 uit 1992 op Nederlands kenteken, met slechts 12.000k onder de hamer. € 240.000,-!!! (Dat is exclusief 12% buyer’s premium)
ferrarithijs zegt
@JordyS Misschien handig om even erbij te melden dat die D50 een replica is. De motor en versnellingsbak zijn origineel maar de rest is een reconstructie. Er zijn er 5 gebouwd door Guido Rosani en Jim Stokes. Overigens met instemming van Fiat (Lancia). Deze D50 wordt trouwens wel geaccepteerd in historische kringen en heeft een FIA paspoort.
heidekonijn zegt
Die eerste is een Sport Zagato Serie 1. Er stond niet lang geleden een exemplaar te koop in medium conditie aan 70 000 euro…