Knappe kar, zo’n Aston Martin Vantage. Tot je er met een vergrootglas naar gaat kijken.
De Aston Martin V8 Vantage is naar mijn mening één van de mooiste sportwagens van de afgelopen 15 jaar. De auto droogt goed op en zal over enkele jaren te boek staan als fraaie youngtimer. Bij de introductie van de V8 Vantage in 2005 moest de auto het opnemen tegen concurrenten als de Porsche 911 (997), de Jaguar XKR en later de Audi R8. Op één gebied versloeg Aston ze vrijwel allemaal en dat was het uiterlijk. Als je met deze auto kwam voorrijden dan was (en ben) je geslaagd. Zelfs nu, 12 jaar na introductie, is de V8 Vantage een prachtige verschijning in het straatbeeld.
Net als een mooi meisje, kent de Aston Martin V8 Vantage een andere kant. De auto werd ontwikkeld in een tijd dat Ford eigenaar was van het merk. Destijds had Ford ook Volvo in handen en de V8 Vantage is duidelijk de dupe geweest van deze samenwerkingen. Op het gebied van praktische toepassingen niks mis mee natuurlijk. Vergelijk je het met een Porsche of de Audi R8, dan voelt de Vantage aan de binnenkant op sommige punten wel minder speciaal. Hieronder een aantal opsommingen van diverse zaken die niet uniek zijn aan de Vantage.
De sleutel
We beginnen bij het begin, de sleutel. We weten van merken als bijvoorbeeld Lamborghini dat je gewoon een saaie Audi/VW-sleutel in een nieuw jasje krijgt. Bij Aston Martin en de V8 Vantage was dit ook zo. Het tijdperk van de Emotion Control Unit was nog niet geboren en met de vroege exemplaren van de Vantage kreeg je nog een ouderwetse sleutel. Die sleutel was afkomstig van Volvo. Het ziet er ongelofelijk goedkoop uit op een auto van meer dan 100.000 euro. De reservesleutel was nog erger, die was namelijk afkomstig van een Ford Ka.
Elektrisch bedienbare buitenspiegels
Ook afkomstig van Volvo. Maakt het heel veel uit? Mhaw. Het design had wel wat spannender gemogen, al valt het alleen op als je erop gaat letten.
Knopjes in het interieur
Knopjes voor de elektrische ramen, bediening van de spiegels en de hendels voor de ruitenwissers en richtingaanwijzers zijn van Volvo. Ook hier geldt: is dit nu echt een ramp? Het stuur is bijvoorbeeld wél van Aston Martin. Het was pas echt lachwekkend geworden als je het stuur van een oude V40 in je Aston zou hebben.
Infotainmentsysteem
Ook hier kunnen we de link weer maken met Audi en Lamborghini. Het systeem in de V8 Vantage is afkomstig van Volvo. Was in Volvo’s niet geweldig en dat is in de V8 Vantage niet anders. Mocht je in de markt zijn voor een tweedehands Vantage, dan loont het om een navi-app van de smartphone te gebruiken en het trage infotainmentsysteem links te laten liggen.
Conclusie
Aston Martin verdient op dit gebied geen schoonheidsprijs met de V8 Vantage. De sleutel is misschien nog wel de grootste fail, want die ga je niet met trots op de bartafel smijten. Op tal van andere punten is de V8 Vantage wél een geslaagde auto. Het design, de geweldige soundtrack van de V8, het typische Aston instrumentencluster met de naalden die in tegenovergestelde richting klimmen. De nieuwe Vantage is, mede dankzij de samenwerking met Mercedes-AMG, veel beter dan zijn voorganger, maar of het nieuwe model net zo mooi oud gaat worden als het model uit 2005? Ik denk het niet.
Design_Driven zegt
Als je heel goed onder dit artikel kijkt zie je een artikel van een ander bekend auto blog. Komt wel vaker voor.
leaper035t zegt
@sketcher: Klopt, dikwijls lees ik een artikel op een ander platform en verschijnt het enkele dagen op AB. Maar ze moeten de mosterd ergens halen. De dag dat AB even groot en bekend is als Road&Track of Autocar bijvoorbeeld, krijgen we allemaal een fijn Autoblog-petje of T-shirt!
autospotterkerkrade zegt
@leaper035t: bij welke “Blog” of “auto “nieuws”” site komt _dit_ niet voor?
leaper035t zegt
@autospotterkerkrade: euh zeg ik toch!
willeme zegt
@sketcher: nee hoor, deze is gewoon door de blogger gemaakt :-).
jack_abarth zegt
De foto van dit type sleutel gaat nog. Je zou verwachten dat ze alleen het huis gebruiken en een andere achterkant. Maar die schooiers plakken alleen een lapje leder er overheen.
https://newcars.nyc3.digitaloceanspaces.com/2018/04/aston-martin-key-fob-inspirational-why-aston-martins-use-volvo-keys-by-car-magazine-of-aston-martin-key-fob.jpg
johnhert zegt
@jack_abarth: Bij een Maserati Granturismo is het niet anders hoor.
Sleutel en bediening climate control van een Fiat en de radio van een Peugeot.
kniesoor zegt
Ik zou de auto er beslist niet om laten staan.
Overigens : qua sleutels zijn er wel meer merken uit de bovencategorie, die steekjes laten vallen. Qua vorm is ’t misschien wel een lollig ding, maar qua materiaalgebruik is de sleutel van een 991 van dik een kwart miljoen ook maar een armoedig, plastiekerig geval.
ukbob zegt
@amghans: zelfde verhaal bij een eerste versie Conti GT, of nog erger, Veyron. Gewoon een Audi/VW sleuteltje… is bij de Chiron overigens wel recht gezet
unknown32 zegt
@ukbob: lamborghini centenauro of hoe dat ding van 3-5mil ook heet = audi sleutel. Mooi ding (de sleutel, de auto vind ik afschuwelijk) maar vind ik echt niet kunnen…
Edge zegt
Ach, ik vind het al heel wat dat ze een unieke sleutelkop/handgreep hebben ontworpen voor Aston Martin. De baard is weliswaar afkomstig van Ford en het kastje met de afstandsbediening van Volvo, maar ze proberen er tenminste nog wat van te maken. Dat vind ik persoonlijk minder erg dan dat Volkswagen gewoon een Polo-sleutel met Bugatti stickertje als reservesleutel van de miljoenen kostende Veyron durfde mee te geven.
e36thuglife zegt
Ja echt dope. Maar doe er dan ook grote picas bij van de Volvo Ford en Aston knopjes en sleutels en spiegels want daarvoor is internet.
karhengst zegt
@e36thuglife: met gele pijlen uiteraard.
JamesBond007 zegt
Heb liever een functionerende knop van Volvo in mijn Aston-Martin dan een Aston-Martin knop in mijn Volvo.
E34M5Touring zegt
Och, in een DB7 komt alles uit de Mondeo. Ook zo’n Ford Ka sleutel en zo zijn er nog wel wat dingen. Grootste voordeel is dat die meuk ook geen donder kost. Ja, als het bij Aston bestelt wel. Maar als je gewoon naar de Ford dealer gaat betaal je echt een stuk minder. Parts nummers zijn hetzelfde.
jack_abarth zegt
@e34m5touring:
Dus i.p.v. van een Poor-mans-Porsche rijd jij een Rich-mans-Ford? :P
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Poor man’s Aston ;) Zit een vrij grote club in de US die al die dingen al uitgezocht heeft. Zo betaalde we geen 174,- USd voor een Co sensor maar gewoon de Crown Vic (daar komen ze uit) prijs van 18,- USd per stuk.
jack_abarth zegt
@e34m5touring:
En je hebt groot gelijk. Vind het persoonlijk ook niet zo heel netjes als het zo gedaan wordt. Heb toevallig bij een garage (ik noem geen naam) ooit een monteur van een Smart overzien stappen naar een Maybach voor onderhoud en het uurtarief op de factuur werd ook opeens een 4-voud daarvan. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de werknemer daar ook wat extra’s voor kreeg.
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Enige wat me echt tegenstond was dat de dealer probeerde te zeggen dat het niet hetzelfde onderdeel was. Maar het onderdeelnr op de factuur was exact aan die van Ford en ook de Ford dealer zegt dat het gewoon dezelfde zijn. Leuke was, die Ford dealer vond het ook nog eens erg leuk om aan die AM te werken. Beurten en specifiek spul doen we nog steeds bij de AM dealer. Maar dit soort sensoren en knopjes doen we allemaal bij Ford.
kennone zegt
Zelfs mijn Sierra had zo’n sleutel, dar was dan blijkbaar ook het enige sportieve aan die bak
Boomer zegt
@kennone: Ligt aan welke siërra je hebt…
jack_abarth zegt
@airc:
De Leone, dat is die met 4WD en airco.
Boomer zegt
Voor mij zijn al de AM modellen hetzelfde. Ik zie niet waarom iedereen ze zo geweldig vindt. Ik vind ze zelfs vrij saai. Zeker als je ze in het wild tegenkomt maakt het geen indruk imho.
karhengst zegt
@airc: Het geluid alleen al. Plus het feit dat ze een stuk minder vaak te zien zijn dan een 911.
trustmeiamanengineer zegt
Wisten we nog niet.
jeroenwz zegt
Wat is nu je punt? Dat in een Aston Martin alles “bespoke” moet zijn? Ontwikkelen van bepaalde zaken heeft alleen maar zin als je:
(1) heel veel geld hebt als fabrikant en/of
(2) je heel zeker weet dat je van de betreffende auto heel veel gaat verkopen.
Het is nog maar 15-20 jaar geleden dat Ferrari’s ook redelijk wat interieur(onder)delen uit het magazijn van mama Fiat plukte, dus…
Al met al een beetje “much ado about nothing” artikeltje.
jorden zegt
Een Infotainmentsysteem zal in de nabije toekomst bij nog heel veel andere auto’s als nutteloos meubelstuk gaan figureren. Een TomTom was ergens niet eens zo gek idee… Al zal de bemoeienis van Apple en Google met infotainmentsystemen wellicht door middel van update de levensduur tegoede komen.
mashell zegt
@jorden: huh? Apple carplay en Google Auto zijn beiden hopeloos geflopt, te weinig, apps te onhandig in gebruik.
En infotainment wordt straks alleen nog maar belangrijker, als auto’s autonoom worden en allemaal dezelfde cocon worden zit het verschil in de stoelen en het infotainment. Het is dan ook niet zo gek dat beide Koreaanse elektronica giganten in de infotainment business zijn gestapt.
jorden zegt
@mashell: Wat versta jij onder hopeloos geflopt? Bijna iedere fabrikant gaat met ze in zee.. Vorige week ben ik op pad geweest Met een Range Rover Vogue, voor die 200k krijg je er een infotainmentsysteem bij dat alleen maar ergernis oplevert. Totaal onlogische menu’s. Eenvoudig je telefoon koppelen en schakelen tussen Navigatie, Muziek en telefoonboek, hoe lastig kan het nog zijn in 2018?
peterpann3nkoek zegt
Rs6-r hybride van abt gerevealed, teambaas van mclaren is nu nog steeds in dienst bij mclaren maar als racing (of sporting) director. Allemaal scoopies vandaag
gregorius zegt
Spiegels, sleutel, navigatie, niet zo boeiend.
Knopjes: wel boeiend. Het is toch waar je inzit. Je kan het onderstuk van de knopjes gewoon gelijk laten, maar maak dan net iets luxere knopjes. Vouw er wat leer omheen; doe er een chromen randje bij. Weet ik veel. Zitten een hoop goede ontwerpers bij AM; die moeten er vast wat mee kunnen.
Een van de grootste redenen dat de Vanquish (2001-2005) bij is af is gevallen… Ook al is ie van buiten gewoon een kunstwerk.
willeme zegt
Bij de V8 Vantage en de DB9 heeft mij dat nooit dwarsgezeten. Bijzonder fraai interieur met gebruik van fraai leer, aluminium, chroom en glas. Best uniek volgens mij. Dat er knopjes gebruikt wordt van ‘mindere’ auto’s is vrij logisch, dat is bij bijna alle andere sportauto’s het geval.
Daarbij: zo slecht zijn Volvo onderdelen toch niet? Een Volvo-knopje lijkt mij niet zo’n groot probleem. In een R8 zitten ook gewoon A4-knopjes. Ongeveer hetzelfde. EN het is echt niet zo dat de Porsche knopjes van zo veel betere kwaliteit zijn ofzo. Dus het zou mij niets uitmaken eigenlijk.
Kwalijker vind ik dat er gewoon een Jaguar-motor in ligt met een sportuitlaat. Ondanks de 380 paarden die de auto moest hebben, klinkt ‘ie harder dan dat ‘ie voorruit gaat. Daarom zou ik zelf voor de Jaguar XKR kiezen. Die is bijna net zo mooi, maar is lichter én heeft veel meer koppel.
E34M5Touring zegt
@willeme: Of je legt een knappe supercharger op die Vantage, ander tandwielstelsel erop voor max boost en knallen met die bak!
karhengst zegt
@willeme: krijg je in de Jaaag ook niet dezelfde knopjes?
ouwedibbes83 zegt
@willeme: die XKR oogt toch meer als een gestrekte GT, terwijl de V8 Vantage iets meer gespierd en vlotter lijkt. Mooier in verhouding, meer kracht uitstralen…
willeme zegt
@ouwedibbes83:
Uiterlijk is maar een klein onderdeel van een auto. De Jaguar is onmogelijk lelijk te noemen, althans, dat vind ik. Destijds vond ik de Aston mooier, maar de Jaguar vind ik naarmate de tijd vordert alsmaar fraaier worden.
Maar ook al zou ik de Aston mooier vinden, zoals ik dat vroeger deed, dat nog zou ik voor de Jaguar gaan.
tmenges zegt
Volgens mij is op de foto een typische ford sleutel te zien , volvo heeft namelijk een gewone platte sleutel, de afstandbediening lijkt wel van volvo afkomstig
tenaci zegt
@tmenges: die sleutel is de reservesleutel en die is inderdaad van Ford. Het ‘kastje’ is van Volvo
tenaci zegt
Op dit niveau scheelt het me niet zoveel. Storend vind ik bijvoorbeeld de achterlichten van Noble die een kwartslag gedraaide units van de Passat zijn of Bristol dat door de jaren heen de Blenheim eerst voorzag van Opel Senator achterlichten en daarna van een Audi A4.
Vincegail zegt
@tenaci: De achterlichten van de M400 zijn van een Ford Mondeo, die van de M600 komen van een Lotus Elise. Als je weet hoe duur het ontwerpen en door de Europese type goedkeuring krijgen van de achterlichten is, begrijp je ook waarom kleine spelers zoals Noble een reeds goedgekeurd model gebruiken ipv zelf aan de slag te gaan. McLaren gebruikte voor de F1 achterlichten van een vrachtwagen, Koenigsegg heeft al meer dan 20 jaar reflectoren van een mx5. Niks mis mee, kunnen ze de ontwerpkosten van de lichten en reflectoren ergens anders aan besteden :)
tenaci zegt
@vincegail: Noble had ik inderdaad mis. Ik bedoelde de Invicta. Die heeft gedraaide Passat lichten. Van de McLaren F1 klopt min of meer. Het waren ‘stock lights’ die bijvoorbeeld ook op de Bova bussen werden gebruikt.
Hoe zeer ik het ook begrijp ivm typegoedkeuringen, mooi vind ik het niet en ik blijf altijd de donorauto er in zien.
rufctr01 zegt
Als je destijds een nieuwe Lamborghini Diablo kocht dan zaten er Nissan koplampen in. De buitenspiegels van de Citroën CX vind je in talloze sportauto’s uit die tijd.
Als je een Audi koopt dan koop je ook een halve VW.
Volgens mij zaten er vroeger ook standaard dingen van een VW op een Bentley of Bugatti.
Het gaat om de totaalbeleving en ik vind een Aston helemaal geweldig. De nieuwe iets minder, maar nog steeds een schitterende auto en ik zou al heel blij zijn met een DB7 met Mondeo knopjes.
monsieurleloure zegt
In een Touareg van 100.000euro zit een Up?-stuur, net zo lachwekkend.
Doe mij maar een Aston Martin DB9.
sabrerator zegt
In mijn Jaguar S-Type zitten naar verluid ook talloze Ford-knoppen.
Geen idee, ik zit nooit in een Ford. Voor mij zijn het Jaguar-knoppen.
Dus als ik ooit per ongeluk in een Ford uit dezelfde periode terecht kom, zal ik hooguit denken: “Goh, allemaal Jaguar-knoppen in die Mondeo!”
De sleutel is wel duidelijk Ford, met die typische baard. Maar ook dat boeit me niet en mocht ik ooit een Aston Martin kunnen betalen, ga ik me er ook niet aan storen. Niet aan de sleutel, niet aan de knoppen, niet aan het infotainment en niet aan de motor.
Het fabrieksnavigatiesysteem in de Jaguar is ook ruk. Dus die gebruik ik zelden, een van de eerste aankopen nadat de Jag op de oprit stond was een TomTom. Met live verkeersinfo. Liever een goed apparaat aan de voorruit geplakt dan onnodig in de file staan.
Gulli zegt
Lijkt mij een mooie klus voor de restomodders over 30 jaar. Al die AM’s voorzien van nieuwe knoppen en hendeltjes voor net dat meer svelte uiterlijo
ericc zegt
Kan je ook zeggen over de Maserati Ghibli. Deze heeft veel knopjes van de Dodge Dart. Blijft een mooie wagen. De Maser brdoel ik.
tstile zegt
Ik vind het wel een afknapper.
Punt is dat deze auto’s worden weggezet als ’the best a man can get’. Oog voor detail telt dan natuurlijk wel mee.
Dat ze een Volvo sleutel gebruiken oke, maar dan kunnen ze het plastic sleutelkapje ook eruitvissen voordat er ‘Volvo’ op gezet wordt.
Knoppen kunnen ze best gebruiken maar zet er dan een aluminium dopje op bijv. Dit hoeft allemaal niet de wereld te kosten.