Er is het nodige aan versleuteld, maar alsnog is het heel veel geld voor een oude G-klasse.
Er zijn waarschijnlijk weinig modellen waarbij er zoveel verschil zit in occasionprijzen als van de vorige G-klasse. Je kunt er eentje voor een paar duizend euro op de kop tikken, maar de prijzen kunnen ook oplopen tot boven de twee ton. En dan hebben we het nog niet eens over speciale versies als de 4×42 en de 6×6.
Nu zijn de enorme prijsverschillen niet zo gek, aangezien er ook enorme leeftijdsverschillen zijn. Voor een exemplaar uit 1991 betaal je natuurlijk een stuk minder dan voor een exemplaar uit 2017. Toch?
Nou, niet in dit geval. Dit babyblauwe exemplaar is namelijk bijzonder prijzig. Terwijl het in de basis gewoon een Wolf G-klasse is. Een ex-militair dus en die zijn over het algemeen voor een redelijk bedrag op de kop te tikken.
Dat heeft Expedition Motor (het bedrijf achter deze auto) ongetwijfeld ook gedaan, maar ze hebben deze G-klasse vervolgens stevig onder handen genomen. Heel stevig, want ze hebben naar eigen zeggen maar liefst 1.400 uur in hun nieuwste creatie gestoken.
Het resultaat is een auto die op alle vlakken naar een hoger plan is getild. Nu is dat niet heel moeilijk bij een militaire G-klasse, maar toch. De vijfcilinder diesel is nu bijvoorbeeld gekoppeld aan een vijftraps automaat die ook in latere G-klasses te vinden was. Ook zaken als de veren, schokdempers en de remmen hebben een upgrade gekregen.
Binnenin is misschien wel de grootste vooruitgang geboekt. Het interieur is helemaal up-to-date gebracht met climate control en een nieuw multimediasysteem met Apple Carplay. De stoelen zijn niet alleen bekleed met fraai bruin leer, maar ook voorzien van stoelverwarming.
Het ziet er allemaal strak uit, misschien een beetje te strak voor een werkpaard. Want dat is het in de basis nog steeds. Achterin zit je ook nog steeds als een militair, blootgesteld aan de elementen. Tenzij je het tentdakje installeert, maar daarmee heb je nog niet echt een luxe gevoel.
Het is dus een wat eigenaardig totaalpakket, maar er is markt voor. Expedition Motors doet dit namelijk al een paar jaar. Hun meest recente project is wel bovengemiddeld duur. Je bent altijd wel rond een ton kwijt in dollars, maar voor deze auto vragen ze maar liefst 160.000 dollar. Dat is gewoon anderhalve ton in euro’s.
HelldogBE zegt
Ziet er leuk uit, maar met een atmosferisch dieseltorretje uit de jaren stilletjes rijdt het vast voor geen meter…
wimof zegt
Komt overal, je hebt tijd om situaties in te schatten, wat anders dan met die vermogen-monsters die in drie tellen naar de maximum toegelaten honderd knallen
Ok, wat sarcastisch maar met een grond van waarheid erin.
Dutchdriftking zegt
Wat is de reden om dat trage torretje er in te houden? Betrouwbaarheid?
avdb55 zegt
Als het echt een oude Wolf is, dan zit er de 2,5 liter om602d25 in. Rond de 90pk. De 5-bak automaat is een betere keuze dan de 4-Gangs automaat. Bij die mis je echt een versnelling.
Maar bij 2.200 kg eigen massa duurt het even voordat je op gang bent. Inhaalactie’s moet je 3 dagen vantevoren aanvragen
mc96 zegt
Waarom zou je dit willen kopen voor 150K? Ondanks alle aanpassingen is het nog steeds geen luxe voortuig. Een goede ex KL voor het off roadwerk kost een fractie.
ometom zegt
Wat hebben ze nou gedaan voor dat geld dan? Nieuwe bekleding op de stoelen en een paar LEDjes? Had op zijn minst een dikke V8 verwacht voor dat geld.