Even je ogen sluiten als je geen fan bent van de luxe SUV van Bentley. Er komen namelijk nog meer varianten.
Er komen namelijk meer varianten op basis van dit model. Zoals @wouter het al gister benoemde in de rijtest van de Maserati Levante: de wereld schreeuwt om SUV’s. In alle vormen en maten. Luxe, snel, ruim, of dit alles gecombineerd.
Dat Bentley de Bentayga (rijtest) verder zal gaan uitmelken is dan ook geen verrassing te noemen. CEO Wolfgang Duerheimer van Bentley heeft tegenover Autocar enkele plannen bekendgemaakt van wat we kunnen verwachten.
Een coupé
Een coupé op basis van een SUV. Een absolute trend van de laatste jaren, waar de Britse autofabrikant in meegaat. Het concept moet nog wel worden goedgekeurd door moederconcern Volkswagen. Naar verwachting komt de Bentayga coupé in 2019 op de markt, tezamen met de facelift van het huidige model.
Een performance versie
Je leest het goed. De Bentayga is al de snelste SUV als het op topsnelheid aankomt, maar qua uiterlijk is de wagen sierlijk. Denk dus aan een versie á la Continental GT3-R, die in een gelimiteerde oplage van 300 stuks werd gebouwd. Volgens Duerheimer is er vanuit de klantenkring interesse voor een dergelijke variant van de Bentayga.
Lange wielbasis
De derde en misschien wel meest logische variant. Een Bentayga met een lange wielbasis voor de snelst groeiende automarkt aan de andere kant van de wereld: China. Ook in het Midden-Oosten zal de auto het goed gaan doen. De Mulsanne EWB worden in deze regio’s het vaakst verkocht. Duerheimer zegt dat de ontwikkeling een dure post is. De vraag naar dit soort varianten is echter groot.
branko zegt
Geen cabrio? Jammer
Justawheelchairguy zegt
@branko: Breng ze nou niet op ideeen! Zij lezen vast ook mee!
pechweg zegt
Ik hoopte op een variant die zichzelf zou camoufleren, zodat de medemens hem niet hoeft aan te zien.. wat een gedrocht..
nasty zegt
@pechweg: alleszinds al beter dan de concept van jaren terug
dutchoutlaw zegt
@pechweg: Smaken verschillen gelukkig. Ik vind ‘m erg mooi juist.
Dutchdriftking zegt
Volkomen logisch. Komt er ook een hybride?
toempf zegt
Valt me nog alles mee. Ik zette me al schrap voor een zescylinder diesel ofzo.
misterdrogba zegt
De performance en de lange wielbasis versie is begrijpelijk en volkomen logisch maar een coupé bij een dergelijke auto? Ik hoop dat ze het afkeuren bij Volkswagen.
Esprit_de_Flandre zegt
Zucht. Binnenkort veel meer Bentley’s op de weg. Vroeger zou ik dat fantastisch gevonden hebben. Nu niet meer…
trustmeiamanengineer zegt
Die laatse twee zie ik nog wel zitten, maar een coupé….
rikus zegt
Performance SUV’s..
*facepalm*
fmgarcia zegt
@rikus: 0-100 4 seconde 300+ Vmax.#facepalm. Het ziet er alleen niet uit maar snel en performance is het zeker wel.
rikus zegt
@fmgarcia: Ja de cijfers van een “gewone” Bentayga zijn al indrukwekkend. Heb ook niets tegen SUV’s als carrosserievorm maar de term performance SUV vind ik zo enorm wrang. Neemt niet weg dat het waarschijnlijk fantastisch rijd, alleen van een SUV een supercar maken is een beetje vreemd. Toch?
fmgarcia zegt
@rikus: Ja het slaat echt nergens meer op. Maar dat zou je ook denken van RS amg etc. Ik heb ooit eens de bloemetjes mogen buitenzetten met een snelle X6. Toen was het wel duidelijk dat zelfs zulke gedrochten echt snel kunnen zijn en fun zijn om te rijden. Zeg zeker niet dat het een sportwagen is maar fun wel. Daar draait het om als auto liefhebber. Dus mocht je in de positie zijn een Bentley aan te kunnen schaffen, heb je vast wat over voor een sportwagen. Als autos je niet interesseren dan heb je aan een Bentayga de lelijkste/beste allrounder imo.
tvklarenbosch zegt
Ik dacht aan een auto á la G63 6×6
O plaat zegt
Geen pickup variant zo als de escalade? Jammer!
viezefreddyw zegt
Het moet niet gekker worden tegenwoordig met die gekke SUV’s. Ik vind het maar niets allemaal.
Een coupe van een SUV. Een Performance versie van een SUV. Ik volg het niet meer ook.
mashell zegt
@viezefreddyw: het is toch niet zo moeilijk. De gemiddelde mens in de westerse wereld wordt steeds zwaarder, de gemiddelde auto in de westerse wereld dus ook. Het schoonheidsideaal is een slanke dunne lijn maar de realiteit wijkt daar steeds verder vanaf.
trust zegt
@viezefreddyw: ik ben het helemaal met je eens het slaat als een l*l op een drumstel…. blijkt maar klant is koning
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: En als je nou de coupé performance Bentayga wil? Je schiet er toch totaal niks mee op… Had liever de diesel V12 van Audi er in gezien
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Ik had hem liever helemaal niet gezien maar dat terzijde.
berlinetta zegt
“…maar qua uiterlijk is de wagen sierlijk.”
Daar ben ik gestopt met lezen.
thomasthomas zegt
Zag pas een Startech Bentayga die zag er best begerenswaardig uit. Op mobile.de staat er ook 1tje.
trust zegt
Met een EWB komt ie misschien wat meer tot z’n recht. Maar een coupe SUV. Tja er is (jammer genoeg) een markt voor
appelvis zegt
Een Bentayga EWB, want hij is nog niet groot genoeg
thezonda zegt
Doe mij maar die performance editie.
mout zegt
Voor ik het artikel las heb ik met licht tranende ogen de plaatjes doorgescrolled.
Op een ander kleurtje interieur na zag ik zo gauw geen verschillen.
Standaard is ie toch al aardig ‘coupe’?
En met zijn chormen brul-grill en topsnelheid toch ook ‘performance’? (ehhh… @RubenPriest, je hebt ‘sierlijk’ geschreven. Vast een autocorrect van ‘stierlijk’ of ‘lelijk’ of zo?)
Wielbasis tenslotte: Nou, hij is langer dan de auto van mijn buren, en korter dan de mijne. Lijkt me wel best zo, toch?
pinut187 zegt
Ben wel benieuwd hoe die performance editie tov de GT3-R eruit komt te zien met extra spoliers en wat al niet meer..
50sand zegt
Iemand een schatting van een kostprijs?
john4545 zegt
Ik zie m de laatste tijd live in mijn dorp en moet zeggen in het echt is ie net zo groot als een Hummer. Ik vind m overigens niet zo mooi, maar ik vind het sowieso belachelijk dat ze 3 ton plus vragen voor een bak Audi- en Seatonderdelenn. Moet je eens naar dat stuur kijken, zo uit een A4. Dat kan toch niet? Nouja, mensen willen graag belazerd worden.
jorden zegt
@john4545: toen Bentley nog geen VAG was en alles zelf ontwikkelde met Rolls Royce, was de kwaliteit niet beter dan nu. Dus wat is dan belazerij??? Denk ook niet dat Bentley rijders in A4’s rijden… dus dat stoort niemand.
john4545 zegt
@jorden: Het stoort mij. Ik reed een A8 en ben echt gestopt omdat veel knopjes en bellen in mijn ton + auto gewoon in Seat Toldeo’s terug te zien was. Ik wil exclusiviteit, en voor 3 ton plus wil ik veel exclusiviteit. Ik bedoel, hoeveel moeite is het om zelf een stuur te maken? Een eigen identiteit? Ik denk dat de mensen die in de markt zijn voor deze auto het meer om het prijskaartje gaat dan om exclusiviteit. Mooi voor op feestjes ”hoi, ja ik rijd een auto van 3 ton plus. Een Bentley Es UU VEE’.
lincoln zegt
@john4545:
Als je een exclusief stuur wil hebben ..
Dan maak je er zelf toch 1 ..
Hoe moeilijk kan dat zijn ??
john4545 zegt
@lincoln: Je verwart mij met een Britse autofabrikant die graag exclusieve autos wil verkopen. Ik heb die pretentie nooit gehad.
lincoln zegt
@john4545:
Nope .. een autofabrikant wil gewoon zijn hapklare fabrieksmeuk doorstoten aan simpleton snobs die denken dat een A8 “exclusief” is ..
Gulli zegt
Ik hoop dat er heel snel een Mansory-versie zal opduiken van de Bentayga Coupe. Wellicht ziet autobouwend Europa dan eindelijk in dat dit echt met afstand de meest weerzinwekkende niche is die er momenteel bestaat. Ik heb hem nog niet eens gezien maar als ik zie wat een ‘pareltjes’ de Duitse SUV-coupes zijn geworden kan ik alleen maar gruwelen bij de gedachte.
Ik denk serieus dat ik liever een selfie van Heleen van Rooyen die een keutel zit te draaien bekijk dan dat ik naar een Bentayga Coupe moet gluren.
Stop hiermee. Het is verschrikkelijk. Het is beledigend voor alles dat met auto’s te maken heeft. Het is de geaborteerde foetus van een Franse Bulldog. Het is de zak blubber die overblijft na de liposuctie van Adèle. Hou op!
josvanrey zegt
Wanneer komt er een eco-diesel?
exclusieviteitsfreak zegt
Blijkbaar is het denkelijk de bedoeling dat o.a. Bentley serieus mee wild genieten van de Superrijken hun inkomen, waarbij de wereld van de miljardairs steeds groter word, en gelijk hebben de constructeurs op financieel vlak om te kunnen blijven overleven, ook al stoot dit tegen de ‘borst’ van de echte auto-liefhebber, jammer maar helaas, de geldwereld wint het steeds meer van de emotionele wereld, voorlopig toch nog, want hier komt ooit een einde aan, en hopelijk niet lang meer duurt . . .