Kleine en grotere aanvaringen in het verkeer kunnen je niet alleen een gedeukt ego, maar ook fysieke deuken opleveren. Deze maand werd een aantal verschillende schade-apps gelanceerd om de Nederlandse automobilist bij de afhandeling hiervan te helpen.
Het gaat om de apps Fixico, Deukweg, en Schadekiek. De laatste bestond sinds begin dit jaar al, de andere twee kwamen er in april (landelijk) bij. Allemaal opereren ze op een redelijk identieke basis.
1. Fixico (link)
Vergelijkingswebsite en boekingsapp. Na schade te hebben gereden kan je je direct mobiel beraden, of later thuis via de website. Hierbij wordt van de autobezitter drie foto’s gevraagd, waarna binnen 24 uur drie offertes binnenrollen, die de auto-eigenaar kan vergelijken op prijs, afstand, service en snelheid. Als het de moeite waard is, met onze dure/veilige auto’s.
Vervolgens kan de eigenaar direct een afspraak boeken via Fixico. Zo koppelt Fixico de autobezitter met schade aan de voor hem voordeligste hersteller. Fixico richt zich hierbij alleen op kleinere, puur cosmetische schades. Elke opdracht wordt door ‘schade-experts’ gecheckt op duidelijkheid en dus of de herstellers hier gemakkelijk een bindende offerte op kunnen geven. Zo niet, dan neemt men eerst contact op met de klant zodat deze zijn opdracht kan aanpassen.
Dekking: 350 schadeherstellers.
2. Deukweg (link)
Deze startup benadert zijn concept met de pitch dat het voor schadeherstellers dé manier om in contact te komen met nieuwe consumenten in een verzadigde markt. Immers, er wordt minder vaak schade gereden op een identieke hoeveelheid herstellers. De spoeling is dus dun, hetgeen ondersteund wordt door de cijfers. Via Deukweg.nl kunnen schadeherstelbedrijven gratis reageren op relevante aanvragen van autoschades in de regio. Je komt dus waarschijnlijk geen Roemeense beunhazen tegen.
Het doel is duidelijk: schadeherstellers in contact brengen met nieuwe klanten die zich steeds vaker online oriënteren.
Dekking: 300 schadeherstellers.
3. Schadekiek (link)
Melden en herstellen. Schadekiek is een smartphone-app waarmee gebruikers, de naam zegt het al, vier foto’s van de schade aan hun voertuig doorsturen waarop schadeherstellers in de buurt deze taxeren. Een soort van ‘raad de schade pro’ dus, waarna je altijd nog kunt bepalen het via de verzekering te spelen, of vast te houden aan je no-claim.
Androidgebruikers hebben er weinig aan, voorlopig is de app er alleen voor de iPhone. Als je op jacht naar meer XM al Ingress’end een paaltje ramt kan je hier verder weinig mee. Ze doen morgen echter wel mee met de ‘launch’ van crowdfundingplatform Kickstarter in Nederland.
Dekking: 350 schadeherstellers.
Conclusie
Hoewel we vermoeden dat de offertes eerder indicatief dan bindend zullen zijn, lijkt het ons een interessante ontwikkeling. Wellicht bieden deze apps de mogelijkheid de volgens sommigen te hoge kosten van schadeherstel te drukken?
Wij hebben, rijgoden als we zijn, zelf gelukkig nog geen ervaring met deze pas gelanceerde apps, maar jullie wellicht wel? Als dit het geval is, deel je ervaring!
exotic zegt
Schadekiek heeft me al eens uit de brand geholpen!
Echt een aanrader!
ossi3 zegt
@exotic: Tijdje terug had mijn vrouw tegen een paaltje aangereden. Had toevallig een tijdje terug Schadekiek geinstalleerd. Heb toen direct een aantal foto’s opgestuurd en snel me bumper laten repareren. Ging erg snel! Idd een aanrader!
Neluz zegt
Oke dus dit is voor mensen die het zo goedkoop mogelijk willen doen waardoor je imitatie meuk op je auto krijgt. omdat de schade in het echt altijd veel beter beoordeeld kan worden dan op een foto…
knipperlichtje zegt
Mooie ontwikkeling, maar ik heb wel 2 bezwaren.
1. In het logische geval dat de offertes indicatief zijn kan de garage als de auto eenmaal binnen is zeggen dat de schade wat groter is dan gedacht, de bezitter van de auto zal waarschijnlijk akkoord gaan met de nieuwe offerte, omdat de indicatieve offerte ook goed uitkwam. Vervolgens kan de hersteller ‘misbruik maken’ van het vertrouwen van de bezitter en wat meer lucht aan de nieuwe offerte toevoegen
2. Als dit echt wat wordt krijgen herstellers toch een dagtaak aan het beoordelen van schades die waarschijnlijk toch bij een ander zullen worden gerepareerd?
barbro zegt
“Deze maand werden een aantal…” Werden moet werd zijn: “een aantal” is namelijk enkelvoud #discongruentie.
autoblogger zegt
@barbro: check, ik heb het aangepast!
barbro zegt
@autoblogger: goed bezig!
bartw zegt
Je zou zeggen dat dit goede ontwikkelingen zijn, wat het aan de ene kant natuurlijk ook is, maar de gemiddelde consument zal zich hier op blind staren.
Het is in veel gevallen niet mogelijk om de schade via enkele foto’s vast te stellen en daarnaast moet er ook nog maar op vertrouwd worden dat de consument alles fotografeert. Omdat een inschatting lastig is, zal het indicatieve bedrag niet altijd de juiste zijn waardoor de consument eenmaal bij de schadehersteller toch voor een blok komt te staan.
Voor de schadehersteller zijn deze apps ook eerder een last dan een uitkomst. Ten eerste kost het heel veel tijd om al die foto’s te beoordelen en daarnaast moeten ze gaan opbieden tegen andere herstellers, wat uiteindelijk zal gaan leiden tot te lage prijzen waar de uiteindelijk de consument de dupe van zal zijn. Die kiest in de meeste gevallen toch de goedkoopste, maar de goedkoopste is niet altijd de beste.
Indicatief is dit een gigantische aanwinst, echter denk ik dat deze apps op den duur geen groot succes worden.
yorick zegt
Scheelt een top schade bedrijf en ook nog om de hoek ideaal geen app of niets nodig.
thomasvandijk zegt
Vorige week maandag goede ervaring met Deukweg.nl ; had ik niet verwacht gebruik weinig mijn smartphone. Ik had een diepe deukschade aan de zijkant van mijn volvo. Het verbaasde mij dat de prijzen om deze autoschade te herstellen uiteen liepen van EUR 250 tot EUR 600, kortom http://deukweg.nl goede site!