Afgelopen weekend was het tijd voor de Amelia Island-veilingen. De volgende auto’s gingen voor meer dan een miljoen USD over van eigenaar.
Zoals je aan onderstaande lijst kunt zien zitten er best wat verrassende namen tussen de kavels die de meeste centen opbrachten. Zo voert Ferrari voor de verandering niet de boventoon, zit er zelfs een Bugatti Veyron tussen en is het een oude Bugatti die er met de hoofdprijs vandoor ging. Deze auto werd afgehamerd op 7,7 miljoen USD.
Verder blijkt de Ferrari F50 van Mike Tyson een prima investering, doet ook de brute Mazda 767B het behoorlijk goed en werd een flinke som geld neergelegd voor een blauwe McLaren P1. Check het allemaal in de lijst en laat even weten welke je favoriet is! We gokken trouwens dat @Dizono voor de F40 gaat en @CasperH voor de 964 Turbo S Leichtbau. Die zijn dus al bezet.
RM Sotheby’s
1957 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, $ 1.440.000
1953 Fiat 8V Supersonic by Ghia, $ 1.375.000
1956 Bentley S1 Continental Drophead Coupe by Park Ward, $ 1.683.000
1933 Rolls-Royce Phantom II Special Newmarket Permanent Sedan by Brewster, $ 1.237.500
1966 Aston Martin Short-Chassis Volante, $ 1.705.000
1958 Rolls-Royce Silver Cloud I Drophead Coupe “Honeymoon Express” by Freestone & Webb, $ 1.347.500
1953 Lancia Aurelia PF200 C Spider by Pinin Farina, $ 1.248.500
1952 Bentley R-Type Continental Fastback Sports Saloon by H.J. Mulliner, $ 1.347.500
1936 Lancia Astura Cabriolet Series III “Tipo Bocca” by Pinin Farina, $ 2.145.000
1995 Ferrari F50, $ 2.640.000
1929 Stutz Model M Supercharged Coupe by Lancefield, $ 1.705.000
1937 Bugatti Type 57S Cabriolet by Vanvooren, $ 7.700.000
1955 Alfa Romeo 1900C SS Coupe Zagato, $ 1.100.000
1954 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, $ 1.358.500
1956 Maserati A6G/54 Coupe Series III by Frua, $ 2.365.000
1955 Lancia Aurelia B24S Spider America by Pinin Farina, $ 1.320.000
1974 Porsche 911 Carrera RS 3.0, $ 1.375.000
1964 Ferrari 275 GTB by Scaglietti, $ 1.842.000
2012 Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport, $ 1.650.000
Gooding
1977 Porsche 934/5, $ 1.375.000
1993 Porsche 964 Turbo S Leichtbau, $ 1.540.000
1998 Porsche 911 GT1 Strassenversion, $ 5.665.000
1955 Lancia Aurelia B24S Spider America, $ 1.300.000
1949 Aston Martin DB Mk II, $ 1.540.000
1990 Ferrari F40, $ 1.485.000
2015 McLaren P1, $ 2.392.000
1989 Mazda 767B, $ 1.750.000
1965 Aston Martin DB5 Vantage, $ 1.100.000
Bonhams
1955 Ferrari 250 Europa GT Alloy, $ 2.227.500
berlinetta zegt
De Fiat vind ik nog het mooist eigenlijk. Lekker kleurtje ook!
deora zegt
@berlinetta: dat dacht ik dus ook. Vind de Veyron Grand Sport ook erg geslaagd in die kleurcombinatie.
Breinstein zegt
De blauwe 300sl voor mij graag.
JelleEp3 zegt
@breinstein: Dan pak ik die 911 gt1 wel.
Breinstein zegt
@jelle166: Prima. Ik zoek geen strepentrekker, maar een auto die ik ook daadwerkelijk in Nederland uit kan laten.
trolle zegt
Voor mij de 787b en de turbo s aub
posthumus zegt
Is het gek dat een F50 meer opleverde dan de F40?
viezefreddyw zegt
@posthumus: Dat doen ze altijd al, zeker als ze van een bekend persoon zijn geweest.
appelvis zegt
@viezefreddyw: F50 zijn tevens zeldzamer
goodolddays zegt
De prijs van die Porsche Leichtbau is niet echt normaal, exclusief sure, maar 1,5 mil? Na ah. Maar ach iemand die dat er voor neer legt zal het een zorg zijn…
redbee5 zegt
Mclaren P1 alstublieft.
Alfarobert zegt
De eerste foto viel mee,de 2e Fiat Wauw wat een prachtige auto.Ik ga dus ook voor die prachtige V8 van Fiat.Valt me trouwens op dat de Lancia’s goed vertegenwoordigd zijn.
weijs zegt
Sowieso de F40 en de 911 RS. Gelukkig hoef ik niet te kiezen…
tenaci zegt
@weijs: allebei maar gekocht?
Dizono zegt
@tenaci @weijs: nee, die F40 was al voor mij :)
weijs zegt
@dizono: Inderdaad, en de 911 kan ik niet betalen.
viezefreddyw zegt
De Fiat 8V Supersonic van Ghia alsjeblieft. Ik heb ze zelden zo mooi gezien.
Rob zegt
@viezefreddyw:
Eens, was toen ook wel een hele mooie periode van Ghia hoor.
De “Supersonic-body” is ontworpen door de Italiaan Giovanni Savonuzzi. Oorspronkelijk gebruikte hij een Alfa Romeo 1900 als basis. Daarna gebruikt Savonuzzi FIATs 8V als basis en daarna kwamen er ook nog 3 Jaguar XK120’s Supersonic. Kwa styling haast 100% identiek.
En Giovanni ontwierp in dienst van Ghia nog veel meer prachtige auto’s. Onder andere de Ghia Gilda, Desoto Adventurer II en de speedrecord Moto Guzzi Nibbio. Ongekend mooi spul.
viezefreddyw zegt
@rob: Dank voor de aanvulling. De reden waarom ik graag op Autoblog zit, dit soort reacties. Hou ik van.
shibby zegt
Wat werd er vroeger een mooi spul gemaakt hè? Beetje jammer dat de prijzen nu zo astronomisch zijn.. als je er al een te pakken hebt denk je wel 3x na voordat je ff lekker gaat knallen
lekbak zegt
Weg met al die sportwagentjes, die ’56 Bentley voor mij graag! Wat een heerlijke auto moet dat zijn en wat een klasse.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Ik moest heel erg hier aan denken. Ik vind dit ook net even wat mooier om eerlijk te zijn:
http://momentcar.com/images/mercedesbenz-220se-1960-2.jpg
lekbak zegt
@viezefreddyw: vind ik ook mooier. Maar die staat niet in dit lijstje, waarschijnlijk ook omdat die bij lange na niet een miljoen kost.
berlinetta zegt
@lekbak: Inderdaad een schitterende sloep.
Dutchdriftking zegt
Die gele 964, zo mooi+
gregorius zegt
@dutchdriftking: anderhalfmiljoen dollar. Gaat toch helemaal nergens meer over?
Zeldzaam? Tel alle zogenaamd zelfdzame 911s bij elkaar op en opeens zijn er toch wel heel veel van.
tenaci zegt
@gregorius: dat verbaast me ook altijd zo bij de Porsches. In de basis is het vaak toch een en dezelfde 911. Steeds hetzelfde ontwerp in weet ik hoeveel limited editions en specials en dan zulke bedragen. Ik volg het ook niet meer hoor.
ariif zegt
Best I can do is $5
wpgt zegt
300 sl voor het toeren, de 767b als tracktool.
spykerboy zegt
de F50 of GT1 aub voor mij :)
davelepeef zegt
@spykerboy: beter nog, de combi ;)
stribo zegt
AM DB5 Vantage
baklava zegt
Wat me nu pas opvalt is hoeveel de Aston Martin DB11 op de Fiat 8V lijkt.
Ik kies voor de porsche 964 leichtbau, mazda 767b en de Alfa 1900
ttr6 zegt
Ik word hier zo droevig van….van die prijzen dus, niet van de auto’s. Een 300 SL kocht je nog maar een decennium terug voor een fractie van deze veilingprijs , om maar een voorbeeld te noemen. Toen kon je nog dromen “als de zaken goed blijven gaan zit dat er misschien een keer in”. Nu moeten de zaken astronomisch goed gaan, oftewel: totaal onbereikbaar geworden. Jammer.
davelepeef zegt
@ttr6: tijd loopt door. De status van de SL destijds is nu ingenomen door een beter bereikbaar model, die over ’n decennium weer meer moet opbrengen. That said, uitstraling en imago van auto’s uit de jaren 50/60 komt nooit meer terug
Rob zegt
@ttr6:
Het zijn ook wel de iconen of de absolute pareltjes die hier genoemd zijn, geveild door de meest prestigieuze veilinghuizen. Dan gaat het inderdaad om grof geld.
Maar neem eens een kijkje op http://www.bringatrailer.com Daar worden heel veel droomwagens geveild, tegen redelijke bedragen.
rhellema zegt
De Lancia’s in dit rijtje vind ik toch wel heel erg mooi.
En die 911 GT1….wat blijft dat toch een beest van een auto om te zien. Ik kan niet zeggen of ik hem nou mooi of lelijk vindt maar dat is denk ik nou juist de charme van deze auto.
Tot ik de foto van de Fiat V8 wat beter bestudeerde…wat een prachtige wagen is dat zeg…mijn nummer 1 in deze lijst
@MauritsH: klopt de prijs van de Stutz wel? $705.000 is toch wel behoorlijk veel minder dan een miljoen.
rhellema zegt
@rhellema: ik bedoel uiteraard de Fiat 8V?
Author zegt
Je hebt gelijk! Ik was een ‘1’ vergeten :)
rhellema zegt
@MauritsH: het is je vergeven :))
gregorius zegt
En dan die 1950’s Bentley en Rolls..
Dichte versies uit die tijd doen nog geeneens een ton. Maak je er een cabrio van doen ze opeens vele tonnen tot meer dan een miljoen voor deze versie.
Gaat toch nergens meer over.
E34M5Touring zegt
Zo’n Supersonic is toch echt kunst op wielen zeg! Prachtig! Moet zeggen dat die Stutz er ook top uit ziet. Lijkt wel gechopt! Is dat dezelfde Stutz als van de Blackhawk etc?
Rob zegt
@e34m5touring:
Ja en nee, het is dezelfde merknaam en de naam was zeker geen toeval. De oprichter van de revival liet zich inspireren door het vooroorlogse Stutz. Zo gebruikte het vooroorlogse Stuzt ook al de namen “Blackhawk” en “Bearcat”.
Maar het oorspronkelijke Stutz (voluit Stutz Motor Company) staakte haar productie in 1935. Dik 30 jaar later kwam pas de revival (voluit Stutz Motor Car of America) en dat was 100% GM techniek met Virgil Exner styling. In die 30 jaar was het merk echter morsdood, dus in hoeverre je kunt spreken over hetzelfde bedrijf…. Is een beetje vergelijkbaar met Spyker denk ik. Zelfde naampje, heeft echter niks met het oorspronkelijke bedrijf te maken.
E34M5Touring zegt
@rob: Ok cool! Thanks! Jaren geleden reed er nog zo’n Blackhawk rond in Amsterdam. Geen idee of die nog steeds rondrijdt. Beetje ‘bijzondere’ styling maar ik kan het wel waarderen. Auto’s voor mensen met humor als je het mij vraagt.
Rob zegt
@e34m5touring:
Ik heb der wel eens eentje gezien in omgeving Winterswijk. Bijzondere dingen inderdaad, typische Exner styling. Vind het niet zijn beste ontwerp (wel één van zijn laatste ontwerpen), maar markant is het zeker ;-)
lincoln zegt
@rob:
Ken uw klassiekers .. chapeau ..
Revival Stutz,s waren de duurste producten in haar periode ..
Omgekatte Cadillacs met goud .. veel goud ..
Een Haagse Indo heeft besloten deze dingen “mooi” te vinden en te verzamelen !!
Heeft inmiddels 3 of 4 van deze uiterst zeldzame exemplaren op NL platen staan ..
Rob zegt
@lincoln:
Goud, ja wat wil je, de drijvende kracht erachter was een New Yorkse bankier ;-) Zijn eerste klant (of eerste sponsordeal) was Elvis. Een betere match bestaat er niet!
Tis een merkwaardige rariteit uit auto-industrie. Dat ze het nog tot de jaren 90 hebben volgehouden is op zich knap te noemen. Mooi dat er vandaag de dag nog liefhebbers voor te vinden zijn. Je hebt wel een flinke dosis zelfspot nodig om zo’n ding te bezitten zeg, pfffff!
mrrallycross zegt
Wat een dikke exemplaren. Ik wil ze stuk voor stuk hebben
Gulli zegt
Kan aan mij liggen maar die Bugatti is volgens mij onder de originele verkoopwaarde verkocht of niet?
tenaci zegt
Potverdorie 5,6 miljoen voor die 911 GT1! De duurste twee spiegeleitjes ooit lijkt me! Harm Lagaaij zal trots zijn!
karaya zegt
Dit zijn altijd lekkere topics.
Geen Audi of VAG rommel te bekennen.
mrxsara zegt
Mis de Ferrari 250 Californië
ghost zegt
Grappig dat jullie niks reppen over het feit dat de alom bij @autoblog bekende Mark Wegh daar in persoon aanwezig was op Amelia Island. Dat was tevens een van de redenen dat de privécollectie van PCG gisteren niet open was bij Start of the Seasondrive.
rufctr01 zegt
Wat heeft Lancia toch mooie auto’s gemaakt in het verleden! De 964 en de F40 zijn ook pareltjes.