Onlangs vond in Scottsdale (Arizona) een feestje voor de rijken plaats en daar werd stevig met auto’s geschoven. We verzamelden de absolute krakers voor je.
RM Sotheby’s, Bonhams en Gooding & Co. waren alledrie present in Arizona. Stuk voor stuk klinkende namen, dus het zal je niet verbazen dat de totale veilingopbrengst maar liefst 220 miljoen USD bedroeg. We namen per veilinghuis de kavels mee die voor meer dan een miljoen dollar van eigenaar verwisselden, kwijlen kan met behulp van de gallery’s.
Voor wie geen zin heeft om met de tong uit de mond onderstaande lijstjes na te lopen: het was een Jaguar E-type Lightweight Competition die de absolute koning van het veilingfestijn was, met een opbrengst van ruim 7 miljoen USD. Ferrari blaast als vanouds een mooi partijtje mee en ook Mercedes was goed vertegenwoordigd met een 540 K die maar liefst 6,6 miljoen dollar opbracht. Zelf zo’n ding hebben? We schreven onlangs over een dikke villa waar je er gratis en voor niks (maar niet heus) eentje bij krijgt.
RM Sotheby’s:
- 1939 Mercedes-Benz 540 K Special Roadster $6,600,000
- 1969 Ferrari 365 GTS $3,602,500
- 1995 Ferrari F50 $3,135,000
- 1961 Ferrari 400 Superamerica SWB Coupe Aerodinamico $3,080,000
- 2003 Ferrari Enzo $2,695,000
- 1967 Ferrari 330 GTS $2,475,000
- 1966 Ferrari 275 GTB/6C $2,117,500
- 2013 Bugatti Veyron 16.4 Super Sport 300 $2,090,000
- 1948 Tucker 48 $1,347,500
- 2008 Lamborghini Reventón $1,320,000
Bonhams:
- 1963 Jaguar E-type Lightweight Competition $7,370,000
- 1952 Ferrari 350 America Spider Competizione $6,380,000
- 1928 Mercedes-Benz Typ S 26/120/180 Supercharged Sports Tourer $4,812,500
- 1931 Alfa Romeo 6C 1750 5th series Supercharged Gran Sport Spider $2,805,000
- 1964 Porsche 904 GTS $2,310,000
- 1966 Ferrari 275 GTB $1,732,500
- 1960 Ferrari 250 GT Series II Cabriolet $1,334,577
Gooding:
- 1925 Bugatti Type 35 Grand Prix $3,300,000
- 1965 Ferrari 500 Superfast $2,915,000
- 1932 Alfa Romeo 6C 1750 Series V Grand Sport Roadster $1,595,000
- 2011 Ferrari 599 SA Aperta $1,485,000
- 1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing $1,457,500
- 1964 Shelby 289 Cobra $1,100,000
- 1928 Bentley 4 1/2 Litre Open Sports Tourer $1,100,000
- 1988 Porsche 959 Komfort $1,089,000
- 1961 Mercedes-Benz 300 SL Roadster $1,034,000
janmetdelangeachternaam zegt
Verrassend dat een reventon nog voor(in vergelijking) zo weinig weg gaat. Ik had het wel geweten met geld als water
tenaci zegt
@janmetdelangeachternaam: ik ook, dan ging ik echt voor de Tucker! Sorry maar die Lambo’s van tegenwoordig kunnen me niet bekoren…
appelvis zegt
@janmetdelangeachternaam: niet echt een auto met ambitie/karakter/stijl. Gewoon een schreeuwerige designjas. Kan me voorstellen dat ‘ie bij meer mensen vrij weinig losmaakt
ferrarif40fan zegt
@janmetdelangeachternaam: idd apart… vooral als je gaat kijken naar wat zo’n 599 SA aperta doet. De reventon is namelijk stukken bekender en exclusiever en qua prestaties ook ongeveer gelijk.
Dutchdriftking zegt
Er staat in Nederland een F50 te koop voor de helft. Kan iemand vertellen waarom deze zo duur is?
Author zegt
Hij is zwart.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ik geloof er niks van dat dat ding daadwerkelijk te koop staat. Staat al zeer lang op internet te koop, samen met twee keer een F40..
ghost zegt
@viezefreddyw: beide staan weliswaar te koop bij een handelaar maar zijn van een collectie in Italië. Staan dus niet ter bezichtiging in Apenheul.
viezefreddyw zegt
@ghost: Ah, kijk. Dat verklaart een hoop. Dank voor de toelichting.
cossiekiller zegt
De Cobra 289 graag. Alhoewel je voor dat geld ook een 427 hebt.
zwepp zegt
Voor mij de F50 graag. Dat ding wordt alsmaar mooier en mooier. De F40 zal waarschijnlijk altijd meer tijdloos en een legende blijven, maar als ik in de luxe positie was om te kiezen, dan nipt de F50.
Dutchdriftking zegt
@zwepp: Helemaal mee eens!
c3po zegt
Kan iemand me uitleggen waarom een Bugatti Veyron zo veel op moet brengen? Ik snap wel dat het een bijzonder stuk techniek is, maar is het echt zo’n icoon omdat ‘ie 1001pk heeft??
pinut187 zegt
@c3po: 1001pk, snelste productie auto en hoogste topsnelheid. Allemaal record-en baanbrekend ttt. Het is en blijft natuurlijk een Bugatti en heb je weleens gezien hoe ze deze in elkander schroeven. Echt wel iets speciaals en zal alleen maar meer waard worden.
c3po zegt
@pinut187: ja heb er en docu over gezien inderdaad. I guess you’re right.
sanderm3 zegt
@pinut187: de supersport heeft 1200pk ipv 1001.
vtechlover zegt
@c3po: hoeveel heb jij er zien rijden in het echt?
c3po zegt
@vtechlover: Een aantal, heb er ook in meegereden. Zeer imposant, maar in vergelijk met een aantal andere auto’s in dit rijtje (naar mijn mening), niet zo bijzonder. Misschien is het dan toch te veel mijn persoonlijke opinie die niet klopt;)
hplh zegt
@c3po: ik denk dat als jij echt mee bent gereden in een veyron je wel anders had gepraat.
dennisjuh95 zegt
@c3po: Een Super Sport met chassisnr 300 van 300. Dat zal de reden wel zijn
appelvis zegt
@dennisjuh95: volgens mij is t bedrag dat ie heeft opgeleverd kleiner dan de aanschafprijs + opties
tenaci zegt
@c3po: ik vraag me dat ook altijd af. Met een schier ongelimiteerd aantal gelimiteerde oplages is het naar mijn bescheiden mening toch een beetje de VW Golf van Supercarland. Ondanks alle (indrukwekkende) records die de auto kent.
roppp zegt
@c3po: inderdaad wel raar. Bij leven was ie aan de straatstenen niet kwijt te geraken.
lekbak zegt
Lucratief feestje voor die veilinghuizen. 220 miljoen keer 5% provisie maakt een lekkere 11 miljoen omzet gezamenlijk.
escort77 zegt
Nog steeds geen Escort mk2 in dit soort lijstjes, ik hou de mijne dus nog maar even.
(wel leuk om over te fantaseren: bij welk bod zou je jouw auto verkopen? Auto hoeft zeker niet weg, maar stel dat je een bod krijgt van 2x de marktwaarde ofzo. Wanneer gaat de ratio het van het gevoel winnen? Leuk om in de kroeg over te filosoferen)
lekbak zegt
@escort77: ik heb een auto die misschien €1500 waard is. Als iemand mij een miljoen bied zeg ik nee. Zo belangrijk vind ik geld niet.
hplh zegt
@lekbak: gelul.
Iedereen is te koop.
stephane8200 zegt
Ik kijk die veilingen in etappes via YouTube via het EVO kanaal. Deze opbrengsten zijn inderdaad leuk, maar ik vind zelf vaak de ‘high bid’ auto’s interessanter. Een 959 Komfort die op $9 ton bleef stelen bijvoorbeeld. Die is nu even blijven hangen maar er waren er meer waarvan ik het wel opvallend vond. Dit kan liggen aan de boden maar ook wat de verkoper er voor wil ontvangen. Zou wel grappig zijn als daar ook een lijstje van geplaatst wordt.
ghost zegt
Bugatti Type 35 GP! Een eeuwige beauty en dat zou de auto zijn als ik de jackpot in de loterij zou winnen.
tenaci zegt
@ghost: goeie smaak!
jeroenwz zegt
@ghost: Dit kan een Bugatti met je doen. Filmpje uit 1980 van het programma Showroom (NCRV).
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=XT_LvUd5QxE
Kijk vooral vanaf minuut 03:58, Jean Prick, de meest originele Bugattist van Nederland!
jeroenwz zegt
@jeroenwz: sorry, vanaf 04:43
ghost zegt
@jeroenwz: haha thanks, Jean doet zijn achternaam wel eer aan door te zeggen zijn vrouw te verkopen voor een Bugatti waar zij nota bene naast staat. Inmiddels zijn we 37 jaar verder, heeft hij er wel 1 gehad?
jeroenwz zegt
@ghost: Ja, maar zijn vrouw is inmiddels bij hem weg…
Zie ook: http://www.hbvl.be/cnt/eid169554/extern-jean-prick
En de auto van papa Guillaume is een tijdje geleden verkocht voor € 1,3 miljoen…
https://www.bonhams.com/auctions/16337/lot/120/
gerjan zegt
Voor mij de Mercedessen in dit rijtje gevolgt door de porsche 959 en Ferrari F50. Zou zie je maar hoe lelijk de auto’s van nu zijn.
pinut187 zegt
@gerjan: F50 vind ik ook maar een lelijk gedrocht. Gril is te klein, lelijke koplampen en dan heb ik het nog niet eens of die te brede spoiler achterop. Gelukkig dat smaken verschillen.
jorden zegt
Een Ferrari 599 SA Aperta voor $1,485,000!? Dat is hard gegaan… +/- $650k nieuwprijs in 2011.
sanki zegt
@jorden: dat dacht ik ook al. En dan ook nog in lease grijs.
mrrallycross zegt
Zal zo een Veyron blijven stijgen in prijs?
stan zegt
Wat is zo’n F50 toch een prachtige ondergewaardeerde bolide
karaya zegt
Weer geen Audi’s.
Waar zijn die pareltjes uit haar roemruchte verleden toch gebleven?
Met premium groet
P.S. (de Auto Union raceafdeling was een project van Ferdinand Porsche, heeft geen fluit met Audi te maken)