In beide gevallen had het voorkomen kunnen worden.
In augustus van dit jaar konden we berichten over het feit dat het niet al te best ging met Bentley. Volkswagens topbaas Herbert Diess sprak er zijn ongenoegen over uit. Als Bentley zijn zooi niet op orde zou krijgen, dan zou het weleens snel afgelopen kunnen zijn. Natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, maar een operationeel verlies van 80 miljoen euro is erg veel. Zeker voor een concern dat net een peperduur dieselschandaal achter de rug heeft en extra snel moet inzetten op elektrische aandrijflijnen.
Enfin, dat is het probleem van Volkswagen. Maar hoe heeft het zover kunnen komen met Bentley? Hoe moeilijk kan het zijn? De meest populaire Bentley’s zijn immers gebaseerd op bekende producten van Volkswagen, Audi en Porsche. Herbert Diess zei er niets van te begrijpen en dat Bentley het volgende saneringsgeval kon worden.
In een interview met AutoExpress wordt het één en ander duidelijk. Het Britse automagazine ging in gesprek met Bentley opperbaas Adrian Hallmark. Volgens hem zijn er twee simpele, maar kostbare fouten gemaakt.
De eerste is de Bentley Continental GT. De nieuwste generatie van de auto kende een nogal lastige geboorte. De luxe Gran Tourer kwam eigenlijk 9 maanden te laat op de markt. De kosten bleven oplopen, terwijl de inkomsten uitbleven. De verkopen van het oude model stagneerden, want alle inwoners van Monaco en St. Moritz waren aan het wachten op het nieuwe model. Een beetje gênant is het eigenlijk wel, de Continental GT is immers gebaseerd op de Porsche Panamera. Het is niet zoals met de Mulsanne dat er een compleet nieuwe en unieke auto ontwikkeld diende te worden. Aan de andere kant: de nieuwe Continental GT is volgens @wouter echt erg goed, dus het was zeker het wachten waard.
De tweede reden is wel een beetje gênant. Adrian Hallmark geeft namelijk ruiterlijk toe dat ze de WLTP hebben onderschat. Ze hebben zich er gewoon niet voldoende op voorbereid. Daardoor moesten veel modellen, waaronder de Continental GT, opnieuw gehomologeerd worden. Dat zorgde voor nog meer vertragingen, terwijl de verkopen tegelijkertijd, wederom, stagneerden. In het verlengde daarvan heeft Bentley geïnvesteerd in de verkeerde techniek. Zo was er een Bentley Bentayga Diesel, die bij het grofvuil is gezet. Waarschijnlijk was die V8 diesel de fijnste motor voor die SUV, maar ze zijn te laat begonnen met de Bentayga Hybrid, die begin 2019 verwacht wordt. Dat is waar de markt nu op zit te wachten.
Volledig elektrische Bentley’s hoeven we voorlopig nog niet te verwachten. Hallmark geeft aan dat Bentley zijn pijlen richten op hybride’s en ‘performance’ hybrides. Ook moet het compromis (dat een hybride natuurlijk is) echt een doel dienen. Hallmark wil dat er minimaal 100 kilometer elektrisch mee gereden kan worden.
granlusso zegt
Nou vaart erachter dan. Jammerlijke fouten, maar niet teveel achterom kijken wat mij betreft. Laat ze maar investeren in die hybride en deels elektrische aandrijflijnen. An sich doet dat natuurlijk niets wezenlijk veel voor het voor ons fijne klimaat, maar de mindset bij de koper is voor de lange termijn een veel belangrijker doel (dan denken we wellicht iets langer na voordat we voor 30 euro naar Rome vliegen of dat we eens wat vaker lokaal kopen bijv.).
granlusso zegt
@granlusso: Verder denk ik dat de stilte en rust van een dergelijke aandrijflijn alleen maar gunstig is voor merken als Bentley en Rolls-Royce: die hoef je wat mij betreft niet zo te horen.
Loek zegt
@granlusso: precies mijn gedachten. Hybride aandrijflijnen doen de Mulsanne en Flying Spur alleen maar goed.
moveyourmind zegt
@granlusso: Minder vaak vliegen…
En wat minder handbagage meenemen als je toch met het vliegtuig op vakantie gaat. Alle kleine beetjes helpen als het om Co2 uitstoot gaat.
De tandenborstel mag gerust mee op reis, maar dit blijft bij voorkeur thuis als je naar Londen op vakantie gaat:
http://img.thedailybeast.com/image/upload/v1492113695/articles/2016/04/02/turki-bin-abdullah-london-s-gold-car-driving-arab-prince/160401-sykes-gold-car-prince-embed2_mdz6mv.jpg
Esprit_de_Flandre zegt
@granlusso: Mensen die een Betley kopen en mensen die voor 30 euro naar Rome vliegen zijn een totaal andere doelgroep…
granlusso zegt
@Esprit_de_Flandre: Haha, dat heeft er toch niks mee te maken? Je snapt vast wel welk principe ik probeer aan te kaarten.
Esprit_de_Flandre zegt
@granlusso: Sorry, maar nee, het principe is mij niet duidelijk. Ik zie niet in waarom de mindset van gewone mensen (de 99% die zich geen Bentley kan veroorloven, maar wel voor 30 euro naar Rome vliegt) zou veranderen als Bentley eco-modelletjes gaat aanbieden. Ik zie meer heil in een betaalbare EV, die er nog altijd niet is. En volgens mij zal ook dat zelfs totaal niet bijdragen aan een besef dat 30 euro voor een vlucht naar gelijk waar niet normaal is, dat is een kwestie die op een andere manier moet duidelijk gemaakt worden…
MAB zegt
Ik ben een echte bentley fan, als ik 3 ton over had op de bank dan kocht ik een continental met een dikke W12. Maar die neus lijkt op een botox gezicht..
ikleesookoverautos zegt
@mab: dus geen echte fan
MAB zegt
@ikleesookoverautos: je bent geen echte fan als je de neus van een model van Bentley niet zo mooi vind als de vorige? Neee jij komt er wel met die redenatie!
johnhert zegt
Wat een tijd, dat een mooi merk als Bentley ook al aan die hybriderommel moet. Jammer…
ikleesookoverautos zegt
@johnhert: moeten ze allemaal, jij bent nieuw hier?
tjorque zegt
Jammer dat die bentagay niet integraal bij het grofvuil gezet werd, ik blijf het een wanstaltig gedrocht vinden….
ibssr zegt
Zijn misschien de zeven vette jaren voorbij. Vorige week was hier te lezen dat de verkopen van Maserati onder druk staan. Nu is het Bentley. Koersen we af op een crises. Geholpen door regels zoals WLTP en de politiek (Brexit, Trump etc.).
Stijnson zegt
@ibssr: Denk dat het meer te maken heeft met vernieuwing. Porsche en Rolls- Royce en andere duren merken doen het wel goed.
ibssr zegt
@stijnson: Ferrari doet het ook prima. De absolute topmerken doen het goed (ook in crisestijd). Echter ook merken als Jaguar en Land Rover hebben het nu al zwaar. Verkopen XE, XF en XJ vallen zwaar tegen. Ook de verkopen van de nieuwe E Pace (gebaseerd op oude Range Rover Evoque) vallen tegen. De verkopen van Land Rover hebben last van het dieselschandaal.
futse zegt
@ibssr: nog niets van gemerkt hier moet ik zeggen…
mashell zegt
@ibssr: het is een varkens cyclus, dus inderdaad komt er een crisis aan. Trump en Brexit helpen niet ook bij economische stabiliteit.
bentley1969 zegt
De problemen voor Bentley zijn…
A. Het voorspelbare design (past wel bij VAG)
B. Ga naar een spannende locatie en op elke hoek staat een… Bentley (dus slachtoffer van hun eigen succes)
C. Rolls-Royce doet alles net iets beter!
D. De Bentayga is een lelijk hok.
E. Vroeger (vroegah) was een Bentley chic… nu een beetje ordi…
loutervanplezier zegt
De Bentayga was ook al vertraagd, door het eerste design, hoewel die eerste versie een veel duidelijker Engelse elite-uitstraling had, dan de uiteindelijke versie. Die wel sportiever oogt, maar weer minder elitair is. Dat betreft heeft Rolls Royce het beter gedaan, met de Cullinan. Echt Engels en toch vriendelijk genoeg, om stof mee te willen en kunnen happen.
Bentley en Volkswagen gaan te veel op zeker en dat snijdt henzelf in de vingers. Dat een Skoda het met minder moderne techniek, maar met afwijkend design wel scoort is daar een bevestiging van. Het hoeft ook niet heel anders, dan doorsnee te zijn, maar met de juiste design verschillen, komen zij wel beter tot hun recht en veroveren zo een gerespecteerd plaatsje in autoland.
Technisch is hybride mooi spul voor merken, als Bentley, meer stille performance en de auto’s zijn toch al zeeschepen, dus die paar kilo maakt niet zoveel, de hoeveelheid kracht die elektrisch kan genereren, maakt dat extra gewicht meer dan goed.
gregorius zegt
Bentley wordt niet de das omgedaan. De managers bij Bentley worden misschien ontslagen, maar het merk Bentley heeft een potentieel om veel aan te verdienen. Ook met WLTP.
Dat Bentley overigens geen Hybrid topmodellen heeft in hun gehele lineup, is raar. Ten eerste zijn die dingen toch al loodzwaar: 200 kg erbij maakt geen aars uit. Daarnaast worden een hoop Bentley’s vaak ook voor de relaxed-heid gereden: hier kan een paarhonderd pk aan elektrische aandrijving zeker bij helpen. En op het moment ze op hun staart worden getrapt: willen die V8’s en W12’s nog altijd wel.