‘Das beste oder nichts’ is dus niet voor niets de slogan van Mercedes…
Je komt ze weleens tegen, advertenties op Marktplaats waarvan je in eerste instantie denkt dat er een foutje instaat. Zo ook bij deze. Want er wordt een Mercedes aangeboden die slechts 2 jaar oud is, maar wel al 370.000 kilometer op de klok heeft. Dat kan toch niet kloppen?
Moet dat niet 20 jaar zijn? Of als het bouwjaar wel klopt, staat er dan geen nulletje teveel en moet het 37.000 kilometer zijn? Nou, nee. Het klopt echt. Deze Mercedes heeft in de afgelopen 2 jaar dus echt 370.000 kilometer gereden. Zou het een taxi zijn geweest?
2 jaar oude Mercedes met 370.000 kilometer
Dat zijn cijfers waar bij ons ter redactie de oortjes wel even van gingen klapperen. Want 370.000 kilometer in 2 jaar komt neer op zo’n 500 kilometer per dag. En dan niet alleen tijdens werkdagen, maar de hele week door.
Da’s ongeveer Amsterdam-Parijs op dag 1 en op dag 2 weer Parijs-Amsterdam. En dat 2 jaar lang, elke dag opnieuw. Gelukkig is zo’n Mercedes een beetje zuinig, nu stond hij slechts om de dag bij de pomp om er een nieuwe lading diesel in te doen.
Stel je voor dat het een AMG met V8 benzine was geweest. Dan had was hij zo’n 135.000 euro aan benzine kwijt geweest in die 2 jaar. Nu is dat ‘slechts’ zo’n 55.000 euro geweest. Scheelt toch weer!
Maar goed, als jij deze Mercedes met zijn extreem snel bereikte hoge kilometerstand wil kopen, dan kan dat. het is een E300de, met een 1,9 liter 4-cilinder diesel in combinatie met wat accu’s. Hij komt zoals gezegd uit 2021 en hij kost 29.950 ekkermannen.
Veel geld, maar daarvoor heb je wel een bijna nieuwe Mercedes.
Qua bouwjaar dan…
niek1411 zegt
Bij dit soort kilometerstanden altijd benieuwd naar het verhaal erachter. Gemiddeld 500km per dag betekent ook dat je al snel een uur of 5 achter het stuur zit.
marke38 zegt
Deze auto is inderdaad een taxi van ons geweest. In ons bedrijf rijden er 7 (+2 reserve) van deze taxi’s 24/7 rond in regio rotterdam. En rijden alle
gemiddeld deze kmstand in 2 jaar.
Wij rijden onder een contract voor 1 bedrijf werkzaam regio Rotterdam voor maritiem specialisten.
Iedereen weer een vraagteken minder….
nicolasr zegt
@marke38
Vet! Hebben jullie ook taxi’s gehad met nóg meer kilometers in zo’n korte tijd? En ook andere merken dan Mercedes?
marke38 zegt
Ze gaan met regelmaat na 2 jaar weg met een goeie 400.000 km op de teller.
We hebben altijd mercedes gereden.
De ritjes duren gemiddeld 20 min en rijden maar weinig zonder klant. De auto’s worden letterlijk nooit koud. Tenzij ze voor een beurt weg moeten.
maotje zegt
Gaaf. Leuk om het verhaal erachter te horen. Hebben de auto’s in die 2 jaar grpte mankementen gehad of was t slechts beurtjes en klaar?
nicolasr zegt
@marke38
Vet! Hebben jullie ook taxi’s gehad met nóg meer kilometers in zo’n korte tijd? En ook andere merken dan Mercedes?
wimof zegt
Wat waren de gebruiksomstandigheden, steeds (of meestal) lange afstanden of toch mixed?
marke38 zegt
Het zijn ritjes van gemiddeld een 15 – 20 minuten variërend van 2 tot 40 km per rit. Maar omdat we er 24 uur per dag mee rijden worden ze nooit koud.
Dit met 4 chauffeurs per taxi.
karhengst zegt
Dan zit je gemiddeld 500km per dag in de auto en neem je nog niet eens een wat beter audio systeem, het wat fraaiere dashboard of nette vloermatten.
De auto rijdt er niet minder om, maar een woonkamer mag meer zijn dan “functioneel”.
Overigens betreft het een 2.0L diesel, geen 1.9.
thijsdeg zegt
Als deze auto als taxi is gebruikt waar ik stiekem wel van uit ga. Dan moet het vooral functioneren en is een luxe audiosysteem of vloermatten minder van belang
niek1411 zegt
Ik vraag me af of deze auto wel als taxi is gebruikt, 500km per dag is als taxi chauffeur denk ik toch lastig haalbaar, vaak zijn de ritjes relatief kort. Gemiddeld rijdt een taxi 48.5dkm per jaar (snelle google).
En over de keuze aan opties, het is natuurlijk maar wat je belangrijk vindt, voor de meeste mensen is het standaardaudiosysteem voor een beetje radio luisteren prima.
woutera zegt
Taxi’s worden ook gebruikt voor repatriëring van vakantiegangers, dus dan zou het zou goed kunnen. Ook al zijn dat meestal V Klasse’s.
sabrerator zegt
Vroegere klant van me had een taxibedrijf in Venray en reed Schiphol op en neer. Dat is 300km per rit. Chauffeurs deden een ritje of 3 per dag, dus 900km. Sommige wagens gingen dan de nachtdienst in voor nog een ritje of twee. Dus 1500km. Per dag. Soms ook naar Frankfurt.
Die reden zo’n 200.000 per jaar.
madmarky zegt
Een taxi kan natuurlijk meerdere chauffeurs hebben op een dag en daarmee in theorie, met drie shifts, 24/7 ingezet zijn. Dan red je die kilometers ook wel met korte ritten.
karhengst zegt
Dat dan weer wel ja. Zeker omdat je anders weer knerpers over de vloer krijgt over dat dat wel de reden moet zijn waarom de ritprijs zo duur is.
Ik sta er oprecht van te kijken dat een taxi dusdanig veel kilometers maakt, vandaar. Maar na uitleg hierboven schijnt het ook niet een reguliere stationstaxi te zijn geweest.
marke38 zegt
Klopt, we rijden voor 1 bedrijf en nooit “random personen”. In een 4 ploegendienst van elk 12 uur. Dus dag en nacht dienst… 2 dagen werken 2 dagen vrij. Zo kan de taxi blijven rijden en onze klant dag en nacht op de wenken bedienen. En met de plaatselijke local knowledge is er 0 vertraging of twijfel over de ritten.
marcomanta zegt
2 x per week naar de grens met Spanje voor chauffeurswissel van de busmaatschappij?
rrk147 zegt
Wordt dat werkelijk gedaan? Zoja wat is het voordeel dan? Met de E klasse op pad, is feitelijk ook diensttijd, en dus zit je qua werkuren niet beter (alleen zijn het geen geregistreerde werkuren op je chauffeurspas), dan ter plaatse je nachtrust maken.
marcomanta zegt
Een taxi met 2 chauffeurs kan 2 man brengen bijvoorbeeld, ik zeg niet dat het zo,is geweest, maar probeer te raden hoe men in zo een korte tijd zoveel heeft kunnen rijden.
marke38 zegt
Wij werken in diensten van 12 uur, dag en nacht dienst. 2 dagen werken en 2 dagen vrij met 4 ploegen
CYBRTRK zegt
Deze Mercedes E klasse is volgens de RDW inderdaad een taxi geweest
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat een reagluurder het verhaal achter deze auto weet.
Robert zegt
Tien tegen één dat deze auto via de handel nog een paar keer wordt doorgeschoven en dan ergens onderweg in eens weer twee ton van de tellerstand is ‘verloren’. En de vraagprijs in ene weer ‘marktconform’ is, uiteraard.
pivavar zegt
En gewoon alle kilometers incl fabrieksgarantie. Wie doet je wat.
vpowert zegt
Wat is de (gemiddelde) onderhoudsinterval van zo’n diesel Benz? Elke 30.000km? Dan stond ie elke twee maanden bij de dealer voor een beurtje. Bizar.
marke38 zegt
Ik weet die interval niet precies maar dat klopt wel aardig… krijgen okk gewoon de beurtjes op zn tijd. En in alle eerlijkheid…. ze rijden echt bizar goed nog. Gisteren uit een taxi gestapt met 345.000 km maar rijdt beter dan de gemiddelde auto met een ton er op.